Skip to main content

Θεσσαλονίκη - Εκδήλωση ΕΛΚ: Συναίνεση για ένα νέο μοντέλο εκπαίδευσης

Εκδήλωση με θέμα την επένδυση στην εκπαίδευση και την καινοτομία διοργάνωσε η ευρωβουλευτής της ΝΔ, Μαρία Σπυράκη, στη Θεσσαλονίκη.

Η γνώση είναι η μεγαλύτερη επένδυση, τόνισε η ευρωβουλευτής της ΝΔ, Μαρία Σπυράκη, ανοίγοντας τις εργασίες της εκδήλωσης με θέμα «Επενδύοντας στην Εκπαίδευση και την Καινοτομία» που διοργάνωσε η ίδια στη Θεσσαλονίκη, με την υποστήριξη της δεξαμενής σκέψης του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος και με χορηγό επικοινωνίας τη Voria.gr

Η κ. Σπυράκη υπογράμμισε την ανάγκη μίας μίνιμουμ συναίνεσης για τις απαραίτητες αλλαγές στην παιδεία, προτείνοντας την αλλαγή της παραδοσιακής βαθμολόγησης και την καταγραφή της επίδοσης των μαθητών μέσα από τις δεξιότητες που αναπτύσσουν. «Πρέπει να δείξουμε στα παιδιά πώς να δημιουργούν καινοτόμα πράγματα που δεν μένουν στα χαρτιά, αλλά γίνονται νέες εφαρμογές και υπηρεσίες για το κοινό», τόνισε η ευρωβουλευτής της ΝΔ, αναφέροντας πως «μικροί επιχειρηματίες» από 17 σχολεία της Θεσσαλονίκης θα παρουσιάσουν το πρωί της Παρασκευής τις καινοτόμες προτάσεις τους.

Η κ. Σπυράκη αναφέρθηκε ως παράδειγμα στις ΗΠΑ, σημειώνοντας πως το 2030 το 40% των θέσεων εργασίας στις ΗΠΑ θα είναι σε διαφορετικά αντικείμενα από ότι σήμερα. Για αυτό, τόνισε, πρέπει να δούμε τι θα συμβεί σε λίγα χρόνια και να προετοιμάσουμε τα παιδιά μας αναλόγως.

Υπογράμμισε, επίσης, την ανάγκη ύπαρξης ενός σχεδίου και ενός μηχανισμού χρηματοδότησης για την έρευνα και την καινοτομία, τασσόμενη υπέρ συνεργειών του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα.

Αναφέρθηκε στο παράδειγμα της Φινλανδίας, μίας χώρας που μοιάζει με την Ελλάδα σε ό,τι αφορά τον πληθυσμό και το γεγονός ότι βίωσε πρόσφατα μία οικονομική κρίση και μπήκε σε καθεστώς επιτήρησης από το ΔΝΤ, επισημαίνοντας ότι έχει ένα καινοτόμο εκπαιδευτικό σύστημα, το κορυφαίο στον κόσμο, όπου οι μαθητές αντί για βιβλία παίρνουν usernames και passwords. Το κλειδί του επιτυχημένου συστήματος της Φινλανδίας, είπε η κ. Σπυράκη, είναι το γεγονός ότι οι πολιτικές δυνάμεις της χώρας έχουν συμφωνήσει στο πώς πρέπει να λειτουργεί η εκπαίδευση για μία περίοδο τουλάχιστον 10ετίας.

Στις σημαντικότερες προκλήσεις για τη χώρα μας διαπίστωσε την ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων, την προσαρμογή στις ανάγκες του περιβάλλοντος – όπως είπε έχει αλλάξει το μοντέλο της κατανάλωσης και, τέλος, η κορυφαία πρόκληση είναι «να δώσουμε όλες τις πηγές στη γνώση».

Αναφέρθηκε τέλος στα σημαντικά ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά προγράμματα στην έρευνα και την καινοτομία, όπως το Horizon 2020.

Άλλωστε, σε δηλώσεις της πριν την έναρξη της εκδήλωσης, η ευρωβουλευτής της ΝΔ επεσήμανε πως η Ελλάδα βρίσκεται στην 26η θέση στον δείκτη ψηφιακής οικονομίας, δύο δηλαδή θέσεις από το τέλος. «Αυτό είναι μια ευκαιρία να αλλάξει βλέποντας πώς συμβαίνει σε άλλες χώρες και υιοθετώντας καλές πρακτικές που δεν κοστίζουν και μας δίνουν τη δυνατότητα να αναπτύξουμε τη χώρα μας σε καλύτερους ρυθμούς» τόνισε.



Από την πλευρά του ο ευρωβουλευτής της ΝΔ, Χρίστος Δήμας, τόνισε πως απαιτείται ένα στρατηγικό σχέδιο για τη χρηματοδότηση της έρευνας και της καινοτομίας. «Χρειάζονται επενδύσεις εάν θέλουμε να ανεβούμε θέσεις στην κατάταξη της ψηφιακής οικονομίας. Πρέπει να στραφούμε σε πιο παραγωγικές περιοχές της οικονομίας, να συνδέσουμε τα πανεπιστήμια με την πραγματική οικονομία και να επαναπατρίσουμε επιστήμονες που έχουν φύγει στο εξωτερικό», σημείωσε.

Παρουσίασε ακόμη στοιχεία για την κατάσταση που επικρατεί στα σχολεία στην ΕΕ και την Ελλάδα σε ό.τι αφορά την αφομοίωση των νέων τεχνολογιών, καθώς και για τις χρηματοδοτήσεις που πραγματοποιούνται στην έρευνα. Αξιοσημείωτα είναι ότι η ΕΕ επενδύει περίπου το 2% του ΑΕΠ στο συγκεκριμένο πεδίο, έναντι του 1% της Ελλάδας, το ότι σχεδόν 1 στα 5 σχολεία στην ΕΕ δεν έχει αξιόπιστη σύνδεση στο διαδίκτυο, το ότι το 51% των κατοίκων της ΕΕ δεν νιώθουν ενημερωμένοι για θέματα τεχνολογίας και ότι οι αυτοματοποιημένες εργασίες στην Ελλάδα θα ανέλθουν στο 23%, από 2% σήμερα.
 
H πρώην Ευρωπαία Επίτροπος Απασχόλησης και Κοινωνικών Θεμάτων και νυν πρόεδρος του «Δικτύου», Άννα Διαμαντοπούλου, τόνισε ότι η εκπαίδευση και η καινοτομία είναι επείγοντα ζητήματα για την ίδια την ύπαρξη της ΕΕ, και αναφέρθηκε στη «μεγαλύτερη μάχη όλων των εποχών» στις προσεχείς ευρωεκλογές, ανάμεσα στα mainstream- όπως τα χαρακτήρισε κόμματα – και τους λαϊκιστές.

«Η 4η Βιομηχανική Επανάσταση είναι εδώ. Πρέπει τώρα να δούμε πώς εκπαιδεύουμε τους νέους, πώς τους ετοιμάζουμε για την αγορά εργασίας και τι κάνουμε για να μη δημιουργηθούν ανισότητες. Η ανισότητα δημιουργεί φόβο και οργή και πάνω σε αυτά πατούν οι λαϊκιστές», τόνισε.

Η κ. Διαμαντοπούλου παρουσίασε στοιχεία σύμφωνα με τα οποία κατά την περίοδο της ελληνικής κρίσης μειώθηκε κατά 23% η κρατική χρηματοδότηση στην παιδεία, διαπιστώνοντας παράλληλα τεράστιο πρόβλημα υποδομών σε ευρωπαϊκό επίπεδο. «Τα δεδομένα αλλάζουν με τεράστια ταχύτητα. Το 2028 θα υπάρχουν 21 επαγγέλματα τα οποία σήμερα είναι ανύπαρκτα και δεν καταλαβαίνουμε καν τι αφορούν. Πρέπει να αφήσουμε στην άκρη όλως τους διχασμούς και να δούμε τη μεγάλη εικόνα», επεσήμανε.

Αναφέρθηκε τέλος στην ανάγκη της κρατικής και πανεπιστημιακής στήριξης της δια βίου εκπαίδευσης.



Ο πρώην πρύτανης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, Αχιλλέας Ζαπράνης, ανέδειξε την αίσθηση του κατεπείγοντος για τις αλλαγές στην εκπαίδευση, τη στήριξη της καινοτομίας και τη σύνδεσή της με την αγορά εργασίας. «Η Ελλάδα βρίσκεται πίσω σε σχέση με άλλες χώρες που είναι έτοιμες να εκτοξευθούν. Στη χώρα μας για πολλά χρόνια η επιχειρηματικότητα ήταν δαιμονοποιημένη, με αποτέλεσμα να παράγεται σημαντική έρευνα στα πανεπιστήμια χωρίς να μας απασχολεί το πώς κολλάει με την οικονομία. Παράγουμε ανθρώπους χωρίς δεξιότητες που απαιτούν οι επιχειρήσεις. Ο κόσμος αλλάζει και πρέπει να αλλάξουμε και εμείς άμεσα για να μπορέσουμε να κρατηθούμε έστω σε ένα αξιοπρεπές επίπεδο», είπε.

Τέλος, ο πρόεδρος του European Foundation Society and Education, Μιγκέλ Άνχελ Σάντσο, επιχείρησε να δώσει ένα αισιόδοξο μήνυμα, παρουσιάζοντας στοιχεία στα οποία υπερτερεί η Ελλάδα έναντι άλλων ευρωπαϊκών χωρών, όπως το ότι τα παιδιά πηγαίνουν νωρίς στο σχολείο και έχουν υψηλές μαθησιακές επιδόσεις και το ότι το ποσοστό αυτών που παρατούν το σχολείο είναι 6,2%, χαμηλότερο από τον μέσο όρο της ΕΕ. Ο κ. Σάντσο υπογράμμισε την ανάγκη στήριξης της δια βίου εκπαίδευσης, χαρακτηρίζοντας ανησυχητικά τα υψηλά ποσοστά των ανέργων χωρίς πρωτοβάθμια εκπαίδευση, περίπου στο 50%.