Skip to main content

Τα γιαπιά της Θέρμης και η χαμένη ευκαιρία μιας αμυντικής έκθεσης

Το μποτιλιάρισμα που θυμίζει προ-πανδημική κίνηση στην Εγνατία, το στοίχημα για τον τουρισμό, η επέλαση των... Ρουμάνων και μια χαμένη ευκαιρία

Καλημέρα σας!

Επιστροφή στην καλοκαιρινή Θεσσαλονίκη, με τη ζέστη, την υγρασία, την αποπνικτική ατμόσφαιρα. Με τον Θερμαϊκό ώρες ώρες να βράζει. Να εξατμίζεται. Επιστροφή και στις κλασικές συνήθειες. Για να ξεκινήσει καλά η μέρα διπλό εσπρέσο σκέτο. Αργότερα βλέπουμε.

Άλλος για Θέρμη;

Η οικοδομική δραστηριότητα και στη Θεσσαλονίκη σιγά-σιγά ανασταίνεται μετά από μία δεκαετία που βρισκόταν σε ημιλιπόθυμη κατάσταση. Όπως φαίνεται σε αυτή τη φάση εντυπωσιακή είναι η εικόνα στη Θέρμη. Το πολεοδομικό γραφείο του δήμου τους τελευταίους μήνες εκδίδει άδειες σε ρυθμούς προ κρίσης. Τουλάχιστον 100 έχουν εκδοθεί και αναμένονται τα επόμενα δύο χρόνια τουλάχιστον ‘άλλες 300. Όλα αυτά στην επέκταση του δήμου Θέρμης, όπου ο συντελεστής είναι 0,58, έναντι του 1, με τον οποίο οικοδομήθηκε ο δήμος όπως τον ξέρουμε σήμερα. Σε ό,τι αφορά τις υποδομές η κατάσταση είναι όπως συνήθως στην Ελλάδα. Ενώ υπάρχουν σπίτια που παραδίδονται και οικογένειες που μετακομίζουν, τα βασικά έργα ύδρευσης και αποχέτευσης βρίσκονται σε φάση κατασκευής. Όσο για τα υπόλοιπα -σχολεία, παιδικές χαρές κλπ- προγραμματίζονται μεν, αργούν δε.

Μποτιλιάρισμα στην Εγνατία

Μεγάλες δόξες γνωρίζει φέτος το καλοκαίρι η Εγνατία Οδός –ο αυτοκινητόδρομος, όχι η εταιρεία. Η κίνηση είναι αυξημένη τον Ιούλιο και μάλιστα κάποιες ημέρες διέρχονται περισσότερα αυτοκίνητα απ’ ό,τι το 2019. Αυτή η εικόνα ισχύει τόσο στα ανατολικά –από τον Στρυμόνα μέχρι την Αλεξανδρούπολη- όσο και στα δυτικά –από τον Πολύμυλο μέχρι την Ηγουμενίτσα. Εξαιτίας της μεγάλης κίνησης, μάλιστα, τις Παρασκευές και τα Σαββατοκύριακα υπάρχουν καθυστερήσεις στα διόδια, που ορισμένες φορές θεραπεύονται με το άνοιγμα της μπάρας. Σύμφωνα με παράγοντες της εταιρείας για το πρόβλημα αυτό ευθύνεται όχι μόνο η αυξημένη κίνηση, αλλά οι αστοχίες στον σχεδιασμό των διοδίων, δηλαδή η προβληματική χωροθέτησή τους, δεκαετίες πριν.

Εγνατία Οδός ΙΙ

Φαίνεται ότι η διαδικασία παραχώρησης του αυτοκινητόδρομου της Εγνατίας Οδού σε ιδιώτες για 40 – 50 χρόνια βρίσκεται στην τελική της ευθεία, ακριβώς δέκα χρόνια μετά την έναρξη της διαδικασίας το 2011. Μέχρι να τελειώσει, όμως, η δουλειά τα δέκα αυτά χρόνια θα γίνουν 11 ίσως και 12. Διότι από τώρα που υπάρχει πλειοδότης –οι επίσημες ανακοινώσεις επίκεινται- χρειάζεται ένας χρόνος με 18 μήνες για την τυπική ολοκλήρωση της συμφωνίας και την αρχή της εφαρμογής της.

Θα αντέξει ο τουρισμός;

Τα δεδομένα για τον τουρισμό είναι συγκεκριμένα. Το 2021 πάει μέχρι τώρα πολύ καλύτερα από το 2020. Κατ’ αρχάς τα ξενοδοχεία και τα άλλα καταλύματα δέχονται πελάτες από τον Ιούνιο, έναν μήνα που το 2020 ήταν κλειστά. Επίσης, έχουν ανοίξει όλα τα ξενοδοχεία, έναντι του 55% πέρσι. Η μέση πληρότητα βρίσκεται κάπου μεταξύ 50% και 65%, αναλόγως την περιοχή. Για παράδειγμα στη Μύκονο –πριν το μίνι lockdown- και στη Σαντορίνη οι πληρότητες διαμορφώνονται στο 80%. Αν τα πράγματα κυλήσουν έτσι έχει καλώς. Εάν, όμως, η κατάσταση και τα μέτρα αλά Μύκονος γενικευθούν και η σεζόν κλείσει απότομα, τότε τον κλάδο περιμένουν πέντε πολύ δύσκολα χρόνια. Οι ξενοδόχοι –πολλοί από αυτούς, όχι όλοι- θα δουλεύουν για να ξεχρεωθούν.

Οι Ρουμάνοι τα πρωτεία

Στη Χαλκιδική, πάντως, όπως και στη Θάσο, αλλά πιθανότατα και στις υπόλοιπες παραθεριστικές περιοχές της Βορείου Ελλάδος, φέτος κυριαρχούν οι Ρουμάνοι. Οι Σέρβοι και οι Βούλγαροι έχουν μείνει πολύ πίσω. Ένα ακόμη στοιχείο είναι ότι αρκετοί Βούλγαροι εμφανίζονται, πλέον, σε αυτές τις περιοχές ως αγοραστές ακινήτων. Ακόμη κι εκεί που δεν το περιμένεις.

Η χαμένη ευκαιρία μιας αμυντικής έκθεσης

Μια διδακτική ιστορία: Μέχρι τα πρώτα χρόνια της δεκαετίας του 2010 γινόταν στην Αθήνα κάθε δύο χρόνια η έκθεση αμυντικών συστημάτων DEFENDORY, με τη συνδρομή πάντοτε -λόγω του αντικειμένου και του ειδικού χαρακτήρα των επισκεπτών- του υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Όταν η προοπτική της μαράζωσε, ο Ευάγγελος Βενιζέλος, που ήταν υπουργός το 2010, έβαλε στο παιχνίδι τη ΔΕΘ – Helexpo κι έτσι στα τέλη Οκτωβρίου του 2010 πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη η DEFENSYS, με ό,τι σημαίνει αυτό για την πόλη. Μετά ήρθε η ύφεση, τα εξοπλιστικά γενικά πάγωσαν, μαζί τους και η συγκεκριμένη ημι-κρατική έκθεση. Διότι χωρίς το υπουργείο Εθνικής Άμυνας έκθεση αμυντικών συστημάτων, δηλαδή όπλων και ό,τι τα συνοδεύει, δεν μπορεί να γίνει.

Τώρα που οι εξοπλισμοί έρχονται και πάλι στο προσκήνιο, η έκθεση Defense Exhibition Athens, δηλαδή η DEFEA, πραγματοποιήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα στην Αθήνα, εννοείται από ιδιωτικό εκθεσιακό φορέα, με τον οποίο υπέγραψε συμφωνία το ΥΕΘΑ. Μάλιστα, μαθαίνουμε ότι επειδή με βάση το χρονοδιάγραμμα άρσης των μέτρων για την πανδημία οι εκθεσιακές εκδηλώσεις στην Ελλάδα απελευθερώνονται από την 1η Σεπτεμβρίου, υπήρξε η έκδοση ειδικού ΦΕΚ για τη DEFEA. Άλλωστε δεν πρόκειται για έκθεση που μπορεί να την επισκεφθεί ο πολύς κόσμος για να κάνει βόλτα και να χαζέψει, οπότε το πρόβλημα ήταν απλό στη λύση του. Οι απορίες ξεκινούν κάπου εδώ.

Σημειώστε: Πρώτον, το ΥΕΘΑ απευθύνθηκε στη ΔΕΘ-HELEXPO για τη διοργάνωση; Στο κάτω κάτω ο δημοσιος εκθεσιακός φορέας όταν χρειάστηκε και δεν ενδιαφερόταν κανείς έβαλε πλάτη για να συντηρηθεί, έστω για έναν χρόνο, μια αμυντική έκθεση. Δεύτερον, αν -όπως μαθαίνουμε- το ΥΕΘΑ έκανε από την αρχή την επιλογή του, γιατί η ΔΕΘ – Helexpo δεν αντέδρασε, ώστε να διεκδικήσει τη διοργάνωση; Διότι ούτε κιχ δεν ακούστηκε. Διότι συνήθως η ΔΕΘ – Helexpo, στο Διοικητικό Συμβούλιο της οποίας εκπροσωπούνται οι βασικοί παραγωγικοί φορείς της Θεσσαλονίκης, ξεσηκώνει τον κόσμο με το παραμικρό. Ακόμη και για το αν οι μετοχές της θα μεταφερθούν από τον ένα δημόσιο φορέα στον άλλο, κάτι που στο κάτω κάτω δεν είναι αρμοδιότητα της. Επομένως γνωρίζει τον τρόπο να διαμαρτυρηθεί ως φορέας, που συχνά καθ’ υπερβολήν ταυτίζεται με τη Θεσσαλονίκη. Εκτός κι αν δεν το πήρε χαμπάρι κανείς και στη ΔΕΘ – Helexpo, το είδαν, όπως οι περισσότεροι, στις ειδήσεις όταν έγιναν τα εγκαίνια. Κάτι δύσκολο να το πιστέψει κανείς. Διότι εκτός των άλλων κάποιοι ισχυρίζονται ότι επί του θέματος οι διοικούντες τη ΔΕΘ – Helexpo έκαναν κάτι χαμηλόφωνες συζητήσεις στο υπουργείο Εθνικής άμυνας, όχι με τον υπουργό, αλλά με τον υφυπουργό. Προφανώς πήραν το μήνυμα…  

ΥΓ. Με την κατάσταση που επικρατεί δεν θα της κακόπεφτε ούτε της ΔΕΘ – Helexpo ούτε της Θεσσαλονίκης μια έκθεση αμυντικών συστημάτων μέσα στο καλοκαίρι. Δεν συμφωνείτε;