Skip to main content

Αυτά είναι τα πέντε νέα τοπόσημα του δήμου Θεσσαλονίκης

Σε κρίσιμη φάση εισέρχεται το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο. Ο αναπτυξιακός σχεδιασμός του δήμου για τα επόμενα χρόνια γύρω από τα νέα τοπόσημα.

Πέντε είναι τα νέα τοπόσημα της Θεσσαλονίκης, όπως αυτά περιγράφονται στο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο του κεντρικού δήμου, το οποίο εισέρχεται στο δεύτερο στάδιο της Μελέτης Αναθεώρησης.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο Τεχνικών Έργων και Περιβάλλοντος Θανάση Παππά πρόκειται για:

  • τον Παλιό εμπορικό σταθμό, ο οποίος σχεδιάζεται να μετατραπεί σε πάρκο πρασίνου και πολιτισμού, με επίκεντρο το Μουσείο Ολοκαυτώματος.
  • τη νέα ΔΕΘ με τη μετατροπή της σε μητροπολιτικό χώρο πρασίνου και πολιτισμού,
  • τη Νοτιοανατολική Πύλη, με τον τερματικό σταθμό του Μετρό και τα κεραμεία Αλλατίνη,
  • την ανάπλαση της περιοχής του Μεγάρου Μουσικής, Μύλων Αλλατίνη και Ποσειδωνίου καθώς και
  • τους Λαχανόκηπους και τη Δυτική Είσοδο της πόλης.  

«Αυτά είναι τα σημεία που θα μας απασχολήσουν τα επόμενα χρόνια» εκτίμησε ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων και Περιβάλλοντος Θανάσης Παππάς, στο δημοτικό συμβούλιο, όπου συζητήθηκε το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο του δήμου Θεσσαλονίκης και το οποίο εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία.

Ο κ. Παππάς έκανε λόγο για τρεις πυλώνες σ΄ ένα τρίγωνο παρέμβασης και συγκεκριμένα, στο λιμάνι, στο Μέγαρο Μουσικής καθώς και στα τείχη και στο Επταπύργιο, το οποίο χαρακτήρισε, επίσης, τοπόσημο για την πόλη. Για τον λόγο αυτό, όπως ανέφερε, πρέπει να εξεταστούν οι όροι και οι προοπτικές για τη συνολική ανάπτυξή του Επταπυργίου.

Ο αντιδήμαρχος περιέγραψε στη συνέχεια τους βασικούς άξονες του σχεδιασμού του δήμου γύρω από τα νέα τοπόσημα.

1. Λαχανόκηποι:

Επιχειρηματικό Κέντρο στην περιοχή των πρωτοβιομηχανικών μονάδων και επέκταση του πολεοδομικού κέντρου στην 26ης Οκτωβρίου και Γιαννιτσών. Ο κ. Παππάς έκανε λόγο για τη δημιουργία ενός πόλου έντασης δραστηριοτήτων του τριτογενούς τομέα, σε άμεση λειτουργική διασύνδεση με τις δραστηριότητες του λιμένα, μέσω ενός προγράμματος δράσεων / κινήτρων που θα απευθύνεται στην ιδιωτική πρωτοβουλία.  

Παράλληλα μίλησε για δημιουργία πρόσθετων χώρων πρασίνου και με την απόδοση σε κοινή χρήση του μη ενεργού τμήματος του στρατοπέδου Κακιούση.

2. Παλιός Εμπορικός Σταθμός

Σύμφωνα με τη δημοτική αρχή ο Παλιός Εμπορικός Σταθμός αποτελεί μια μεγάλη εμβληματική παρέμβαση, με ιδιαίτερα χαρακτηριστικα. Στην περιοχή πρόκειται να ανεγερθεί το Μουσείο Ολοκαυτώματος. Όμως, όπως εξήγησε ο κ. Παππάς, πρόκειται για μια περιοχή, την οποία ο δήμος επιδιώκει να αποκτήσει συνολικά από τη ΓΑΙΟΣΕ. Στην περιοχή σχεδιάζεται να γίνει ένα Μητροπολιτικό πάρκο πρασίνου, πολιτισμού, ιστορικής μνήμης και αναψυχής. Αναλυτικά για την ανάπλαση της περιοχής εδώ

3. Ν.Α Πύλη-Κεραμεία Αλλατίνη-Τερματικός Σταθμός Μετρό

Αναφερόμενος στο συγκεκριμένο σχέδιο, ο αρμόδιος αντιδήμαρχος ξεκαθάρισε ότι πρέπει να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις για τις συνολικές αναπτύξεις με βασικές στοχεύσεις την:

⦁    Αξιοποίηση του μετρό
⦁    Δημιουργία πόλου ανάπτυξης μέσων μαζικής μεταφοράς
⦁    Ένταξη περιοχών στο σχέδιο
⦁    Αξιοποίηση πολεοδομικών εργαλείων

Δείτε περισσότερα για την Νοτιοανατολική Πύλη εδώ

4. Μητροπολιτικός πόλος στην περιοχή Μεγάρου Μουσικής – Μύλων Αλλατίνη – Ποσειδωνίου
 
Ο κ. Παππάς μίλησε για μια περιοχή με ιδιαίτερη αναπτυξιακή δυναμική υπερτοπικής σημασίας. Σημείωσε ότι πρέπει να προβλεφθεί ως «περιοχή ειδικής ρύθμισης», να καθοριστούν ειδικοί όροι δόμησης και να εξασφαλιστεί ευελιξία για τις πολεοδομικές μελέτες.

5. ΔΕΘ

Εκπόνηση ειδικού χωρικού σχεδίου, όπου κατά 50% θα είναι το νέο εκθεσιακό κέντρο και το υπόλοιπο τμήμα Μητροπολιτικό πάρκο και χώροι πολιτισμού.

Το πλαίσιο για τη μελλοντική ανάπτυξη του παραλιακού μετώπου

Σημαντικό θέμα για την πόλη εκτιμά η δημοτική αρχή πως είναι η αξιοποίηση της παραλίας, με το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο να δημιουργεί ένα πλαίσιο για τη μελλοντική ανάπτυξη του παραλιακού μετώπου.

Ο κ. Παππάς αναφέρθηκε στην επέκταση της παλιάς Παραλίας για την κίνηση πεζών. Συγκεκριμένα, έκανε λόγο για μετασχηματισμό της Λεωφόρου Νίκης σε άξονα ήπιας μετακίνησης, επέκταση του χώρου κίνησης πεζών με ξύλινο deck προς τη θάλασσα, κατασκευή υπόγειας οδού δυο λωρίδων και πεζοδρομήσεις στην περιοχή.

Σύμφωνα με τον αρμόδιο αντιδήμαρχο, παράλληλα υπάρχουν και διάφορες συνισταμένες που συνηγορούν στην ανάπτυξη του παραλιακού μετώπου, όπως η ανάπλαση της Πλατείας Ελευθερίας, η επέκταση της πεζοδρόμησης οδού Αγ. Σοφίας προς τη θάλασσα, η ανάπλαση των οδών Δ.Γούναρη – Στρ.Καλλάρη προς τη θάλασσα, η δημιουργία του Μουσείου Ολοκαυτώματος και οι στάσεις της Αστικής Θαλάσσιας Συγκοινωνίας.
 
Για το λιμάνι ο αντιδήμαρχος έκανε λόγο για μια καλή συγκυρία ιδιωτικοποίησής του, τονίζοντας, βέβαια, πως πρέπει να εξεταστεί πώς θα επηρεάσουν οι νέες εξελίξεις τη ζωή στην παραλία της πόλης.

«Το Γενικό Πολεοδομικό εισέρχεται σε μια κρίσιμη φάση. Θα επηρεάσει την πόλη της Θεσσαλονίκης για τα επόμενα αρκετά χρόνια», τόνισε ο κ. Παππάς, σημειώνοντας πως «χρειάζεται μια κοινωνική και πολιτική συναίνεση».

Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο αρμόδιος αντιδήμαρχος ο υφιστάμενος πληθυσμός είναι 325.000 κάτοικοι και στόχος είναι η αύξηση του κατά 10% εντος 10ετίας, ώστε να φτάσει τους 360.000. Όπως ανέφερε, με το ΓΠΣ προβλέπεται η δημιουργία 24 νέων γειτονιών, αντί των 101 πολεοδομικών ενοτήτων σήμερα.