Skip to main content

Ταχιάος: Τρομακτικό έλλειμμα θέσεων πάρκινγκ για κατοίκους του κέντρου

Την ανάγκη να δώσει εξηγήσεις ο κ.Μπουτάρης για την ανατροπή των μελετών για τις θέσεις στάθμευσης, τονίζει σε άρθρο του στη Voria.gr ο Νίκος Ταχιάος.

*του Νικόλαου Ταχιάου

Ο δήμος Θεσσαλονίκης προκήρυξε το 2013 διαγωνισμό για την εφαρμογή ενός νέου συστήματος στάθμευσης, που θα κάλυπτε κυρίως το κέντρο της πόλης, τυπικά όμως τις Α’, Γ και Ε’ κοινότητες, ο οποίος οδήγησε σε υπογραφή σύμβασης ύψους 21.404.341,53 € με τον επιλεγέντα ανάδοχο, της οποίας η ισχύς και η εφαρμογή έχουν ήδη αρχίσει. Το ποσόν αυτό αντιστοιχεί –σύμφωνα με την προκριθείσα προσφορά- σε κάτι λιγότερο από τα μισά ακαθάριστα έσοδα που προϋπολογίσθηκε πως θα εισπραχθούν από τις κλήσεις που θα βεβαιώσει η δημοτική αστυνομία, η οποία διατηρεί την αστυνόμευση για τα πέντε χρόνια της ισχύος του συμβολαίου.

Σύμφωνα με τον διαγωνισμό, ο δήμος έπρεπε να παραδώσει στον ανάδοχο για τους δικαιούχους της αντίστοιχης για κάθε περιοχή κάρτας κατοίκου 5.474 θέσεις στάθμευσης παρά την οδό στην Α’ Κοινότητα, 580 στην Γ’ Κοινότητα και 0 (καμία) στην Ε’ Κοινότητα και αντιστοίχως για στάθμευση επί πληρωμή 1.186, 269 και 532 θέσεις.

Όμως, ω του θαύματος, όταν ο ανάδοχος εκπόνησε την μελέτη εφαρμογής προέκυψε ότι στα τεύχη του διαγωνισμού είχαν υιοθετηθεί αυθαίρετα στοιχεία, που μάλιστα επί 4 χρόνια διαφημίστηκαν ψευδώς ως τα ατού ενός συστήματος που παρέχει επιπλέον δυνατότητες στους κατοίκους του κέντρου και ότι τελικά στην περιοχή παρέμβασης υπάρχει εν σχέσει προς τις συμβατικές υποχρεώσεις ένα έλλειμμα 504 θέσεων επί πληρωμή και 3.096 θέσεων κατοίκων και μάλιστα αυτό αφορά στην Α’ Κοινότητα 94 θέσεις επί πληρωμή και 2.936 θέσεις κατοίκων, στην Γ’ Κοινότητα 50 και 160 και στην Ε’ Κοινότητα 360 και 0 (καμία), αντιστοίχως. Δηλαδή, ο δήμος διεξήγαγε έναν διαγωνισμό με θέσεις που δεν υπήρχαν, ειδικά στην Α’ Κοινότητα και ακόμη πιο ειδικά στο κέντρο της πόλης, τις οποίες φυσικά αμέσως σκέφθηκε να αναπληρώσει.

Και τι έκανε, λοιπόν; Με απόφαση του της 27ης Νοεμβρίου, το δημοτικό συμβούλιο χωροθέτησε, χαρακτηρίζοντας οδούς που είχαν μείνει ελεύθερες, ως επί πληρωμή θέσεις αφενός, στην Α’ Κοινότητα και ειδικά στην πυρίκαυστο άλλες 432 θέσεις και στην Ε’ Κοινότητα άλλες 72, όλες στα όρια του κέντρου, ως θέσεις κατοίκων αφετέρου, 390 νέες στην Α’ Κοινότητα, τα ¾ των οποίων στα ανάντη της Εγνατίας και 2.853 στην Ε’ Κοινότητα, στα οικοδομικά τετράγωνα εκατέρωθεν της Βασιλίσσης Όλγας μέχρι το ύψος της 25ης Μαρτίου περίπου, δηλαδή εκτός του αρχικού συμβατικού χώρου, ενώ ταυτοχρόνως, η Ε΄ Κοινότητα κάλεσε τους κατοίκους της περιοχής να εκδώσουν κάρτες.
Έτσι λοιπόν, με την απόφαση αυτή και με μία μόνο αρνητική ψήφο και με την λευκή ψήφο ολίγων συμβούλων, απούσης της μείζονος αντιπολίτευσης διαψεύσθηκε όλος ο σχεδιασμός του διαγωνισμού που οδήγησε στο νέο σύστημα στάθμευσης και στην πράξη αποδείχθηκε ότι η υιοθέτηση του ελάχιστα βασίστηκε σε πολεοδομικούς και κυκλοφοριακούς λόγους, όπως κάποιοι έχουμε επανειλημμένα υποστηρίξει.

Οι κάτοχοι αυτοκινήτων που ζουν σε ένα ασυνήθιστα πυκνοκατοικημένο κέντρο μένουν με ένα τρομακτικό έλλειμμα θέσεων, το οποίο δεν μπορούν να καλύψουν ούτε σταθμεύοντας στην εξυπηρετούμενη από βολικές λεωφορειακές γραμμές περιοχή της Βασιλίσσης Όλγας, η οποία αποδίδεται αποκλειστικά στην κατοικία. Ακατανόητο και το ένα και το άλλο, ειδικά για έναν άνθρωπο όπως ο γράφων, που μένει στο κέντρο και εργάζεται στην Βασιλίσσης Όλγας και έχει ιδίαν εικόνα της συμπεριφοράς των κατοίκων και των επισκεπτών, 24/7, όπως και των αναγκών τους.

Ο κύριος Μπουτάρης οφείλει να εξηγήσει τους λόγους που ανατράπηκαν και οι παραδοχές και οι μελέτες της διοίκησής του, με σοβαρά επιχειρήματα και όχι επειδή δήθεν αποφάσισε να πεζοδρομήσει την Αγίας Σοφίας ή να μοιράσει πιάτσες ταξί. Όλα αυτά όταν προκηρύχθηκε ο διαγωνισμός υπήρχαν, δεν στερήθηκε η πόλη μέσα σε τέσσερα χρόνια 3.600 θέσεις στάθμευσης, ούτε κατά διάνοιαν. Γενικές παρατηρήσεις, όπως αυτές της απόφασης του δημοτικού συμβουλίου, αποτελούν υπεκφυγές και προσχήματα και όχι αιτιολόγηση. Βεβαίως, ακόμη και αυτές είναι ευπρόσδεκτες από έναν άνθρωπο που διακρίνεται μόνο για τη εικόνα του, τις ατάκες του και τον ετσιθελισμό του και καθόλου για την συμβολή του σε παραγωγική συζήτηση.

Αλλά και το άλλο, το εξίσου σημαντικό; Με την ουσιαστικά αναιτιολόγητη αυτή απόφαση το δημοτικό συμβούλιο τροποποιεί το φυσικό αντικείμενο της σύμβασης πέραν του λόγω ανωτέρας βίας ή αλλαγής σχεδιασμού ευλόγου και προσήκοντος μέτρου, γεγονός που σημαίνει ότι για να εισπράξει ο ανάδοχος την διόλου ευκαταφρόνητη αμοιβή του δεσμεύεται στο σύστημα μία τεράστια επιπλέον έκταση, για την αστυνόμευση της οποίας θα απαιτηθούν πολλαπλάσιοι πόροι, ενώ κανονικά θα έπρεπε –σύμφωνα με τις παραδοχές του διαγωνισμού-, με την εισαγωγή της στην ελεγχόμενη στάθμευση, να οδηγήσει σε αύξηση του αριθμού των αστυνομευόμενων θέσεων και κατά συνέπεια σε άνοδο και τα έσοδα του δήμου. Πρακτικά, με την χωρική επέκταση του έργου εξυπηρετούνται αποκλειστικά τα εγγυημένα από την σύμβαση συμφέροντα του αναδόχου. Είναι ελεγκτέο από τις αρμόδιες εποπτικές και δικαστικές αρχές εάν αυτό είναι νόμιμο και δεν υπερβαίνει τις πρόνοιες της σύμβασης.

Δεν έχω κανέναν σκοπό να εκμηδενίσω την αναγκαιότητα για κυκλοφοριακές παρεμβάσεις στο χάος της πόλης. Πιστεύω όμως ότι αυτές πρέπει να υπηρετούν ένα σχέδιο για την πόλη και όχι μία εισπρακτική ανάγκη.

Αν ο κύριος Μπουτάρης ήθελε ειλικρινώς να αποθαρρύνει την κυκλοφορία του αυτοκινήτου θα έπρεπε να υιοθετήσει μία αντίθετη πολιτική: Να ελέγξει την διαθεσιμότητα θέσεων στάθμευσης παρά την οδό στο κέντρο, να περιορίσει ακόμα περισσότερο την ελάχιστη διάρκεια σε αυτές, να ελαχιστοποιήσει τις αποστάσεις των περιπορειών των κατοίκων του, να απελευθερώσει λωρίδες από άσκοπες περιπλανήσεις για να εξασφαλίσει γρήγορη ροή των διερχομένων οχημάτων και των όποιων δημοσίων συγκοινωνιών.

Ο επισκέπτης που θα αισθάνεται ότι θα έχει κάποια τύχη στην Μητροπόλεως και θα αναγκαστεί λόγω πεζοδρόμησης της Αγίας Σοφίας να ξεκινήσει τον γύρο του από την Ίωνος Δραγούμη ή την Κομνηνών και ο κάτοχος κάρτας κατοίκου που θα διανύσει επί ματαίω ένα μεγάλο μέρος του ίδιου δρόμου για να φτάσει σε επιτρεπόμενη οδό επειδή δεν βρήκε θέση στην Μητροπολίτου Ιωσήφ συνιστούν και οι δύο όχληση, όπως το ίδιο θα συμβαίνει πλέον και με τους επισκέπτες της Βασιλίσσης Όλγας που θα χάνονται στα πιο απίθανα στενά του Φαλήρου και της Ανάληψης.

Οφείλω να ομολογήσω ότι η σύναψη μίας τέτοιας σύμβασης, όπως αυτή που ο δήμος υπέγραψε με την ανάδοχο εταιρία ενέχει πάντοτε ένα ρίσκο. Ελπίζω να αποδειχθεί ότι αυτό δεν θα βαρύνει τον δήμο, πολύ περισσότερο τους πολίτες της πόλης. Για την διοίκηση του δήμου όμως δεν εγγυώμαι το ίδιο.

*Ο Νικόλαος Ταχιάος είναι Αγρονόμος και Τοπογράφος Μηχανικός καθώς και πρώην αντιδήμαρχος Θεσσαλονίκης