Skip to main content

Θεσσαλονίκη: Αυξάνονται επικίνδυνα τα τροχαία με ποδήλατα - Πώς η ενημέρωση σώζει ζωές

Αύξηση παρασύρσεων -και μετέπειτα εγκαταλείψεων- ποδηλατών στη μετά-Covid εποχή. Οκτώ θάνατοι μέσα σε πέντε χρόνια στην Κεντρική Μακεδονία

Ένας 16χρονος ποδηλάτης μεταφέρθηκε χθες το μεσημέρι σε αρκετά κρίσιμη κατάσταση στο νοσοκομείο Παπαγεωργίου, στη Θεσσαλονίκη, όπου και νοσηλεύεται διασωληνωμένος μετά από παράσυρση από όχημα της ΕΛΑΣ επί της 28ης Οκτωβρίου με Δενδροποτάμου, ενώ χθες ένας 15χρονος στην Αρκαδία τραυματίστηκε θανάσιμα, όταν το ποδήλατο που οδηγούσε συγκρούστηκε για άγνωστη ακόμα αιτία με άλλο ποδήλατο.

Διαβάστε σχετικά - Θεσσαλονίκη: Κρίσιμη η κατάσταση του 16χρονου ποδηλάτη που παρασύρθηκε από όχημα της ΕΛΑΣ

Οι παρασύρσεις και, μετέπειτα, οι εγκαταλείψεις ποδηλατών μετά από τροχαία με αυτοκίνητα έχουν αυξηθεί στη μετά-Covid εποχή, προκαλώντας την κινητοποίηση των αρχών αλλά και των ποδηλατικών συλλόγων προκειμένου να αυξήσουν την ενημέρωση και την πρόληψη.

Για τον λόγο αυτόν, ο Ποδηλατικός Αθλητικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με την Τροχαία έχει αναλάβει το δύσκολο κομμάτι της ενημέρωσης των πολιτών και κυρίως των παιδιών στα σχολεία για το πώς να οδηγούν με ασφάλεια ποδήλατο. Οι ίδιοι βρέθηκαν σε εκδήλωση για την Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας που διοργάνωσε ο δήμος Θεσσαλονίκης θέλοντας να δώσουν ένα σαφές μήνυμα για την αξία της ενημέρωσης.

Μιλώντας στη Voria.gr, η πρόεδρος του Συλλόγου, Έλενα Πεταλωτή, αναφέρθηκε στη σημασία της ενημέρωσης αυτής, λέγοντας πως είναι το κυριότερο ζήτημα που μπορεί να σώσει ζωές. «Είναι αλήθεια πως αρκετοί ποδηλάτες έχουν έλλειψη ποδηλατικής παιδείας και δεν φορούν κράνη και γιλέκα όπως θα έπρεπε. Όμως, το βασικό κομμάτι είναι πως οι οδηγοί αγνοούν πως και οι ποδηλάτες έχουν ίσα δικαιώματα με αυτούς στον δρόμο. Το ότι κάποιος έχει μεγαλύτερο σε όγκο όχημα δεν σημαίνει πως μπορεί να φέρεται όπως θέλει στον δρόμο. Οφείλει να ακολουθεί κανόνες», τόνισε. Μάλιστα, μίλησε για τις δράσεις του Συλλόγου που με τη συνεργασία της Τροχαίας μεταβαίνουν σε σχολεία για να ενημερώσουν τα παιδιά για τη σωστή οδηγική συμπεριφορά.

«Δεν υπάρχει ακριβώς ο αριθμός των τροχαίων καθώς δυστυχώς δεν καταγράφονται όλα καθημερινά», πρόσθεσε η ίδια, όμως επιβεβαίωσε ότι αυτά αυξήθηκαν. «Πολλές φορές πλέον μιλάμε για εγκαταλείψεις δυστυχώς, γεγονός που μπορεί πολύ πιο εύκολα να στοιχίσει τη ζωή του τραυματία, αν δεν είναι κάποιος κοντά», τόνισε.

«Η έννοια ποδηλάτης είναι συγκεχυμένη. Υπάρχει ο αστικός ποδηλάτης και ο οργανωμένος. Δεν είναι το ίδιο. Κανονικά θα έπρεπε όλοι να γνωρίζουν ότι οφείλουν να φέρουν κράνος και να ακολουθούν τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Είναι σημαντικό αυτό», τόνισε από την πλευρά του το μέλος του Συλλόγου, Βασίλης Γιοσμάς. Ο ίδιος έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου για τους «αφηρημένους οδηγούς οχημάτων» που έχουν ως αποτέλεσμα τα τροχαία ατυχήματα. «Από την περίοδο της καραντίνας και μετά αυξήθηκαν οι πωλήσεις ποδηλάτων και όπως είναι αναμενόμενο και τα τροχαία. Εφόσον όμως υπάρχουν όλο και περισσότεροι ποδηλάτες στον δρόμο οι οδηγοί οχημάτων οφείλουν να τους σέβονται καθώς όλοι έχουν ίσα δικαιώματα στον δρόμο».

Οκτώ θάνατοι σε πέντε χρόνια στην Κεντρική Μακεδονία

Η αντιπρόεδρος του Συλλόγου, Μαγδαληνή Πομπιέρη, μίλησε από την πλευρά της για τη σημασία της πρόληψης καθώς πέραν των τραγικών περιστατικών με τους θανάτους, που μετρούν τους οκτώ την τελευταία πενταετία στην Κεντρική Μακεδονία, αρκετά είναι και τα ατυχήματα με τα ποδήλατα που αφήνουν πίσω τους άτομα με ειδικές ανάγκες. «Είναι πολλά τα περιστατικά εγκατάλειψης και αυτό είναι που έπρεπε να μας εφιστά την προσοχή», τόνισε και η ίδια. «Οι ποδηλατόδρομοι είναι σε καλύτερη φάση από ότι παλαιότερα με τις νέες παρεμβάσεις αλλά υπάρχουν αρκετά μέρη στα οποία αυτός δεν είναι σωστά δομημένος», πρόσθεσε η κ. Πομπιέρη.

«Η Θεσσαλονίκη είναι μία πόλη που μπορεί να στηρίξει τους ποδηλάτες. Προς το παρόν έχουμε περίπου 20 χιλιόμετρα ποδηλατόδρομου από την Τροχαία αλλά είναι σκόπιμο να αυξηθούν», σημείωσε ο κ. Γιοσμάς.

Η Κωνσταντίνα Γκουντίδου από τη Δημοτική Αστυνομία Θεσσαλονίκης μίλησε από την πλευρά της για την ενημέρωση στα σχολεία τόσο για τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας όσο και για τα ποδήλατα. «Από το 2017 πάνω από 6.500 παιδιά έχουν επιμορφωθεί στα σχολεία και συνεχίζουμε», σημείωσε. «Τα παιδιά ενθουσιάζονται και ανυπομονούν να φορέσουν τα κράνη τους και να πάνε βόλτα με τα ποδήλατά τους», τόνισε.

Την Κυριακή ο ΠΑΣΘ σε συνεργασία με τον δήμο Θεσσαλονίκης συμμετέχει στην πανευρωπαϊκή δράση «Kidical Mass», που διοργανώνεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στο πλαίσιο της εβδομάδας κινητικότητας τον Σεπτέμβριο 2022. Η δράση περιλαμβάνει ποδηλατοδιαδρομή περίπου 5 χιλιομέτρων, που θα ξεκινήσει από το δημαρχείο Θεσσαλονίκης, θα κινηθεί επί της Τσιμισκή, θα κατέβει από Σαλαμίνος στη Λεωφόρο Νίκης (επί του ποδηλατόδρομου) και θα καταλήξει στην παραλία και στο άγαλμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου, όπου θα μοιραστούν δωράκια στα παιδιά, θα παίξουν, θα ζωγραφίσουν και θα μάθουν περισσότερα για το ποδήλατο, ενώ όσοι γονείς επιθυμούν θα συναντήσουν ειδικούς από ακαδημίες για να μάθουν περισσότερα σχετικά με το άθλημα της ποδηλασίας.