Skip to main content

Θεσσαλονίκη, Agrotica, ταλαιπωρία: Η μόνιμη γκρίνια δεν φέρνει λύσεις σε μια μεγαλούπολη

Πρέπει να αποφασίσουν όλοι επιτέλους ότι η διαρκής γκρίνια δεν προσφέρει τίποτα. Ή θέλουμε τη Θεσσαλονίκη στο επίκεντρο ή στο περιθώριο.

Με αφορμή την «αναστάτωση» της Θεσσαλονίκης στην Agrotica θέλω να κάνω ορισμένες παρατηρήσεις, οι οποίες θαρρώ είναι χρήσιμες μήπως και καταλάβουμε κάποτε σε αυτή την πόλη τι τελικά θέλουμε και τι όχι.

Θέλουμε μια επιτυχημένη έκθεση, γενική ή κλαδική ή όχι; Διότι η επιτυχία μιας έκθεσης, μιας οποιασδήποτε εξωστρεφούς εκδήλωσης για τη Θεσσαλονίκη αξιολογείται από την ανταπόκριση που απολαμβάνει από τους πολίτες. Άρα αυτό που σηματοδοτεί την επιτυχία ή την αποτυχία είναι η μαζικότητα της συμμετοχής.

Η Agrotica λοιπόν είναι μια επιτυχημένη κλαδική έκθεση κι αυτό είναι το ευκταίο όχι μόνον για τον οργανισμό της ΔΕΘ – Helexpo, αλλά για όλη τη Θεσσαλονίκη. Νομίζω αυτή η παραδοχή είναι κοινή και είναι κάτι δεδομένο.

Η μεγάλη επισκεψιμότητα αποφέρει κέρδη στην πόλη; Πολλά. Πάρα πολλά. Στην τοπική οικονομία, στην εξωστρέφεια και σε πολλούς άλλους τομείς. Συνεπώς θέλουμε και την επισκεψιμότητα και τα οφέλη της.

Η επιβάρυνση στην πόλη είναι λογική επίπτωση; Προφανώς και είναι. Είναι και αναμενόμενη. Όπως τα οφέλη, έτσι και οι αρνητικές επιπτώσεις καλό είναι να μπαίνουν στην ίδια ζυγαριά. Για να δούμε τι ζυγίζει περισσότερο.

Όλη αυτή η γκρίνια, που ανακινείται από τους ίδιους και τους ίδιους σε αυτή την πόλη, περί κυκλοφοριακού μπλοκαρίσματος, περί απίστευτης ταλαιπωρίας στην πόλη και άλλα τέτοια που κινούνται μεταξύ αστειότητας και φαιδρότητας, τι νόημα έχουν;

Άντε να καταλάβω όσους επιμένουν σε εκείνη την απομάκρυνση του εκθεσιακού κέντρου από το κέντρο της πόλης. Να φύγει να πάει αλλού... Δεν είναι κατακριτέο. Έχουν μια άποψη και είναι σεβαστή, έστω κι αν η σχετική κουβέντα έχει κλείσει και προχωράει άλλος σχεδιασμός, εκείνος της ανάπλασης του σημερινού χώρου που καταλαμβάνει η ΔΕΘ, ο οποίος να θυμίσω δεν είναι απλώς σε επίπεδο μελετών, σχεδίων, προθέσεων. Μέχρι και χρηματοδότηση έχει διασφαλίσει πια... Σε κάθε περίπτωση είναι δικαίωμά τους να επιμένουν, προφανώς με στόχο εάν αποτύχει το έργο της ανάπλασης που θα γίνει να δικαιωθούν...

Στους υποστηρικτές αυτής της άποψης, η γκρίνια προσφέρει ένα επιχείρημα πολύ καλό, για να συνεχίσουν να την υποστηρίζουν. Όχι ότι θα πετύχουν και κάτι, αλλά θα συνεχιστεί αυτή η ατελέσφορη κουβέντα, που ούτε κακό κάνει, ούτε καλό.

Εκείνους που δεν καταλαβαίνω είναι όσους πιστεύουν ότι και θα γίνεται ο κακός χαμός στην πόλη από τις επιτυχημένες εκδηλώσεις κι από την αυξημένη επισκεψιμότητα και όλος αυτός ο χαμός δεν θα επηρεάζει σε τίποτα την καθημερινότητα της πόλης. Σηκώνω τα χέρια ψηλά.

Θέλουμε μια Θεσσαλονίκη τουριστική, κόμβο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, κέντρο του κόσμου, με φανταστικές υποδομές, με εκπληκτικά αξιοθέατα, με καθημερινές εξωστρεφείς εκδηλώσεις, με αγοραστική κίνηση και εμπορικότητα διαρκώς αυξανόμενη, με το κέντρο της να σφύζει από ζωή κι από κίνηση όλο το εικοσιτετράωρο.

Αλλά να μην έχει μποτιλιάρισμα και κυκλοφοριακό. Να μην ταλαιπωρείται ο κάτοικος και ο επισκέπτης. Να θυμίζει κάτι από το χωριό μας, που κόσμο έχει κάθε Πάσχα μόνο και αν. Γίνεται αυτό; Ε ρωτήστε τους μόνιμους κατοίκους του χωριού σας. Αν και οι περισσότεροι από αυτούς χαίρονται με την κίνηση και τους επισκέπτες, αντί να γκρινιάζουν που δεν βρήκαν θέση στάθμευσης μπροστά στο σπίτι τους.

Η αγοραφοβία και το βόλεμα δεν έχουν λογική σε μια μεγαλούπολη. Χρειάζεται μια ισορροπία ανάμεσα στο τι θέλουμε και τι όχι σε αυτή την πόλη. Και ορισμένες παραδοχές κοινής λογικής για το τι μπορεί αυτή η πόλη και τι μπορεί να αυξήσει τις δυνατότητές της. Η Θεσσαλονίκη (και κάθε άλλη μεγαλούπολη) έχει πεπερασμένες δυνατότητες φιλοξενίας. Η ιδιαιτερότητα της πόλης είναι ότι οι επισκέπτες συγκεντρώνονται στο κέντρο της, δηλαδή σε λίγα οικοδομικά τετράγωνα, τα οποία δεν μπορούν προφανώς να εξυπηρετήσουν με ιδανική επάρκεια και χωρίς καμιά αρνητική επίπτωση απεριόριστο αριθμό επισκεπτών.

Προφανώς και η πόλη έχει σημαντικές ελλείψεις. Δεν θα καλυφθούν ποτέ. Μόνο βελτιώσεις μπορούν να γίνουν και πρέπει να γίνουν. Σε κάθε περίπτωση όμως πρέπει να κατανοήσει και ο κόσμος ότι σε μια ανοιχτή πόλη, η οποία οραματίζεται να είναι πόλος έλξης για τα Βαλκάνια και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη και προφανώς για όλη τη χώρα, δεν χωρούν ούτε αποκλεισμοί, ούτε περιορισμοί, ούτε συνθήκες ορεινού τουριστικού θερέτρου. Ούτε αεροβασίες πως με δέκα έργα θα λυθεί το πρόβλημα που προκαλεί η τεράστια επισκεψιμότητα. Θαρρείς και τις καθημερινές, χωρίς εκδηλώσεις τύπου Agrotica, η πόλη λειτουργεί τέλεια και δίχως μποτιλιαρίσματα...

Εκτός πια αν μας ενοχλούν οι αγρότες, οι τουρίστες, οι δημότες άλλων περιοχών, αν δηλαδή ορισμένοι χρίστηκαν από κάτοικοι του κέντρου της Θεσσαλονίκης σε ιδιοκτήτες της πόλης. Να σκεφτούμε να βάλουμε και check points για την είσοδο των... φιλοξενούμενων και... παρείσακτων και κανένα όριο αριθμού παραμενόντων...

Στα της Agrotica τώρα. Έγινε της στάθμευσης και του μποτιλιαρίσματος για τις μέρες της έκθεσης. Δεν ήταν αναμενόμενο; Παρακάμπτω την γκρίνια, που δεν προσφέρει τίποτα. Μένω στο τι θα μπορούσε να γίνει ώστε να περιοριστεί η ταλαιπωρία που φυσιολογικά συνεπάγεται η έκθεση. Απουσίαζε η τροχαία. Δεν επαρκούσαν οι θέσεις στάθμευσης. Δεν έγιναν κάποιες έκτακτες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις. Αναφέρω μόνο κάποια σημεία κριτικής. Μπορούσαν αυτά να προβλεφθούν και να λειτουργήσουν καλύτερα; Ναι. Δεν έγινε, άρα υπάρχει πρόβλημα. Να γίνει την επόμενη φορά. Θα έλυναν το πρόβλημα τυχόν παρεμβάσεις σε αυτούς τους τομείς; Όχι. Σίγουρα όχι. Θα το βελτίωναν ωστόσο κι αυτό οι πολίτες που γκρινιάζουν θα ήθελαν να το δουν και το δικαιούνται κιόλας.

Από την άλλη αν η Agrotica γινόταν εκτός κέντρου της πόλης όλα αυτά τα προβλήματα δεν θα υπήρχαν. Όλη αυτή η αναταραχή στην καθημερινότητα του κέντρου της πόλης θα είχε αποφευχθεί. Σωστό. Άρα; Επειδή όλες οι εκθέσεις της ΔΕΘ – Helexpo είναι (ευτυχώς) επιτυχημένες και με μεγάλη επισκεψιμότητα να φύγει από το κέντρο για να μην έχουμε τέτοια προβλήματα. Ωραία λογική. Να φύγει όμως και η νέα παραλία να πάει αλλού γιατί μαζεύει πολύ κόσμο. Να βγάλουμε εκτός πόλης και τα Πανεπιστήμια; Τόσοι χιλιάδες φοιτητές επιβαρύνουν την πόλη. Κι αν ακολουθήσουμε αυτή τη λογική (που σημαίνει ότι υιοθετούμε άλλες επιδιώξεις για το μέλλον της πόλης) γιατί δεν πάμε σε κάτι πιο ουσιαστικό, που πολύ καλά το γνωρίζουν όσοι ασχολούνται με αυτά τα ζητήματα;

Γιατί δεν εξετάζουμε την άρση της μικτής χρήσης στο κέντρο; Να πάρουμε δηλαδή ως κοινωνία και ως φορείς και ως αρμόδιοι την απόφαση να μην επιτρέπονται εμπορικές χρήσεις στο κέντρο ή να μην επιτρέπονται επαγγελματικοί και γραφειακοί χώροι ή να μην επιτρέπεται η κατοικία; Η μετεγκατάσταση του εκθεσιακού και συνεδριακού κέντρου εκτός πόλης τότε θα έμοιαζε με μια κουβέντα ήσσονος σημασίας. Θέλουν μια τέτοια λύση, μια τέτοια προοπτική για το κέντρο της πόλης όσοι αναθεματίζουν σε κάθε Agrotica;

Άσε δηλαδή που υπάρχουν και «λιγότερο» ρηξικέλευθες προτάσεις, όπως η απαγόρευση κυκλοφορίας ΙΧ στο κέντρο της πόλης. Πόση κουβέντα έχει γίνει και γι' αυτό και επί πόσα χρόνια... Το θέλει η πλειοψηφία των πολιτών;

Πάνω από όλα η πόλη χρειάζεται κοινή λογική και σοβαρότητα από όλους. Χρειάζεται συγκεκριμένη προοπτική που να προέρχεται μέσα από τις δυνατότητες που έχει κι από τις προσδοκίες που έχουμε όλοι για το μέλλον της. Έχω ταξιδέψει σε πολλές πόλεις στο εξωτερικό και καθεμιά έχει τον δικό της χαρακτήρα και τα δικά της προβλήματα, πολλά από τα οποία είναι κοινά με της Θεσσαλονίκης. Σε όλες όταν γίνονται σημαντικές εκδηλώσεις εγώ είδα τον κακό χαμό και την ταλαιπωρία, αν και οι υποδομές εκεί περισσεύουν...

Πρέπει κάποια στιγμή να αποδεχτούμε όλοι ότι ζούμε σε μια σύγχρονη μεγαλούπολη, με σημαντικές ελλείψεις, τις οποίες οφείλουμε να καλύψουμε, αλλά και με τα προβλήματα που έχει η καθημερινότητα κάθε μεγαλούπολης. Η γκρίνια το μόνο που κάνει είναι να αυξάνει τη μιζέρια και την εσωστρέφεια, που στη λαμπερή -για τους εκτός Θεσσαλονίκης- πόλη μας περισσεύει και κουράζει πια.

Κάθε Agrotica είναι μια γιορτή για τη Θεσσαλονίκη κι ας ταλαιπωρούμαστε στους δρόμους. Είναι μια ευκαιρία για να χαρούμε και να υποδεχτούμε τον κόσμο που τιμά την πόλη. Ας προετοιμαστούμε καλύτερα στο μέλλον για να είναι περιορισμένα και τα προβλήματα. Κι ας επιμείνουμε στη διεκδίκηση και ολοκλήρωση όλων των αναγκαίων παρεμβάσεων και υποδομών, που θα βελτιώσουν τα ζητήματα που δεκαετίες τώρα αντιμετωπίζει το πολεοδομικό συγκρότημα και φυσιολογικά με την πάροδο του χρόνου διογκώνονται.