Skip to main content

Αρχαία Βενιζέλου: Μπλόκο αρχαιολόγων στην απόσπαση με απεργίες και νέα προσφυγή

Τι ανακοίνωσε η πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων, Δέσποινα Κουτσούμπα, στο περιθώριο της εκδήλωσης που οργάνωσε ο ΣΥΡΙΖΑ στη Θεσσαλονίκη.

Μπλόκο στην απομάκρυνση των αρχαιολογικών ευρημάτων του σταθμού Βενιζέλου του μετρό Θεσσαλονίκης με απεργίες και νέα προσφυγή εναντίον της επικείμενης απόφασης του υπουργείου για την απόσπασή τους, σκοπεύουν να βάλουν οι αρχαιολόγοι.

Αυτό ανακοίνωσε η πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων, Δέσποινα Κουτσούμπα, στο περιθώριο της εκδήλωσης που οργάνωσε ο ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία Θεσσαλονίκης, στο αμφιθέατρο του Κήπου των Εποχών στη Νέα Παραλία, με θέμα «Και μετρό Και αρχαία – Το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον της Θεσσαλονίκης», με ομιλητές την ίδια, την τομεάρχισσα Πολιτισμού, Σία Αναγανωστοπούλου, τον τομεάρχη Υποδομών και Μεταφορών, Νίκο Παππά και τον πρώην πρόεδρο της Αττικό Μετρό, Γιάννη Μυλόπουλο.

«Εμείς δεν τελειώσαμε. Ποτέ δεν είπαμε ως αρχαιολόγοι ότι το τέρμα της διάσωσης των αρχαιοτήτων είναι η απόφαση του ΣτΕ. Έχουμε μπροστά μας πολύ μεγάλους αγώνες, έχουμε μπροστά μας απεργία, γιατί κανείς από μας δεν θα βοηθήσει να αποσπαστούν οι αρχαιότητες και να καταστραφούν. Η διεθνής επιστημονική κοινότητα είναι μαζί μας. Έχουμε μπροστά μας καινούργιες προσφυγές σε βάρος της υπουργικής απόφασης για την απόσπαση που πρέπει να βγάλουν», δήλωσε η κ. Κουτσούμπα.

Η πρόεδρος του ΣΕΑ τόνισε πως η οριακή απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας με ψήφους 13 – 12, η οποία ανακοινώθηκε και επίσημα σήμερα, δεν είναι κάτι για το οποίο πρέπει να πανηγυρίζει η κυβέρνηση, την οποία κάλεσε να δώσει πολιτική λύση, παραδίδοντας τους υπόλοιπους 12 σταθμούς και ολοκληρώνοντας αργότερα τον σταθμό Βενιζέλου με τις αρχαιότητες κατά χώραν. Παράλληλα, κάλεσε την Αττικό Μετρό και το υπουργείο Υποδομών να ανακοινώσουν το χρονοδιάγραμμα του έργου, εκφράζοντας την εκτίμηση ότι σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να ολοκληρωθεί το μετρό ούτε στο τέλος του 2024. Σχολιάζοντας τη δήλωση του Κωνσταντίνου Ζέρβα, ότι η ευθύνη για την ταχεία πρόοδο των εργασιών βαραίνει την ανάδοχο εταιρεία και την Αττικό Μετρό και τα ισχύοντα χρονοδιαγράμματα πρέπει να τηρηθούν, η κ. Κουτσούμπα ανέφερε πως ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης τα είπε γιατί γνωρίζει ότι το μετρό δεν θα παραδοθεί το 2023, ότι συμμετείχε στον σχεδιασμό και προσπαθεί να πετάξει την ευθύνη σε κάποιον άλλον.

Έκκληση «να μη γίνει έγκλημα και να μην αποσπαστούν οι αρχαιότητες» απηύθυνε η Σία Αναγνωστοπούλου. «Είναι αδύνατον σήμερα, στην τέταρτη βιομηχανική επανάσταση να διατείνεται η κυβέρνηση ότι δεν μπορεί να βρει λύση για να μείνει ο πολιτισμός πάνω στον πολιτισμό» και πρόσθεσε ότι όλοι, πολιτικά κόμματα, φορείς της πόλης, αλλά και όλη η Ελλάδα θα πρέπει να καλέσουν τον πρωθυπουργό να πάρει πίσω την απόφαση. Σχολιάζοντας τη στάση της υπουργού Πολιτισμού, Λίνας Μενδώνη, η κ. Αναγνωστοπούλου απάντησε πως «μου είναι αδιανόητο ότι η υπουργός Πολιτισμού, η ίδια αρχαιολόγος, να μην μπορεί να εκτιμήσει την αξία αυτού του αρχαιολογικού χώρου». Όπως είπε, η υπουργός, αν σέβεται τον θεσμικό της ρόλο και τις διεθνείς συμβάσεις που λένε ότι μόνο κατ' εξαίρεση και εφόσον δεν υπάρχει άλλη λύση μπορεί να μετακινηθεί μνημείο τέτοιου μεγέθους, θα έπρεπε η ίδια να πιέσει τον πρωθυπουργό να αλλάξει την απόφαση.

«Οι Θεσσαλονικείς αυτήν τη στιγμή δεν έχουν μετρό, διότι ο κ. Μητσοτάκης αποφάσισε τον Σεπτέμβρη του '19 να αλλάξει έναν σχεδιασμό που υλοποιούνταν, έτρεχε, απέδιδε και θα προστάτευε και τα αρχαία στη Βενιζέλου και θα ολοκλήρωνε το έργο μέχρι το 2020», σημείωσε από την πλευρά του ο Νίκος Παππάς, σημειώνοντας ότι η απόφαση αυτή γεννά ερωτηματικά. Απαντώντας στην τοποθέτηση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή, ότι η απόφαση του ΣτΕ ξεκλειδώνει το μετρό, ο κ. Παππάς τόνισε πως «η απόφαση του ΣτΕ δεν υποδεικνύει συγκεκριμένη λύση. Δυστυχώς, δεν απαγορεύει τη βαρβαρότητα με οριακή πλειοψηφία» και πρόσθεσε πως ο αγώνας δεν έχει τελειώσει και πως ο ΣΥΡΙΖΑ θα είναι στο πλάι της κοινωνίας των πολιτών.

Την ίδια εκτίμηση εξέφρασε και ο Γιάννης Μυλόπουλος, επισημαίνοντας ότι η απόσπαση είναι πολιτική απόφαση της κυβέρνησης, αφού η απόφαση του ΣτΕ δεν είναι δεσμευτική. Ο ίδιος τόνισε πως η λύση της κατασκευής του σταθμού Βενιζέλου με παραμονή των αρχαίων είναι επιστημονικά άρτια και τεχνικά εφικτή και κάλεσε την κυβέρνηση να απαντήσει γιατί από δύο νόμιμες λύσεις που έχει στη διάθεσή της επιλέγει τη χειρότερη, δηλαδή εκείνη που καταστρέφει τα αρχαία και καθυστερεί περισσότερο το έργο. Σε ό,τι αφορά τις δηλώσεις του υπουργού Μεταφορών και του δημάρχου Θεσσαλονίκης ότι το έργο καθυστέρησε εξαιτίας των προσφυγών, ρώτησε γιατί δεν προχώρησαν οι εργασίες στους υπόλοιπους σταθμούς.