Skip to main content

Θεσσαλονίκη: Χωρίς υπερωρίες νέα διπλώματα οδήγησης... γιοκ

Περιφέρεια, εξεταστές, εκπαιδευτές και υποψήφιοι οδηγοί σε ομηρία, καθώς δεν πληρώνονται οι αποζημιώσεις για υπερωριακή απασχόληση.

Παράσταση διαμαρτυρίας πραγματοποίησαν σήμερα το πρωί ιδιοκτήτες σχολών οδηγών της Θεσσαλονίκης έξω από το νέο κτήριο της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, στην παλιά δυτική είσοδο Θεσσαλονίκης, καθώς ζητούν να ομαλοποιηθεί η κατάσταση με τις εξετάσεις για την απόκτηση διπλώματος οδήγησης.

Το πρόβλημα που συνεχίζεται τον τελευταίο ενάμισι μήνα ειδικά με την αποχή των εξεταστών στις διευθύνσεις Μεταφορών έχει να κάνει αποκλειστικά με την αδυναμία να πληρωθούν για την υπερωριακή εργασία που καλούνται να παρέχουν, προκειμένου να κάνουν τις εξετάσεις για τα διπλώματα οδήγησης.

Από το τέλος του προηγούμενου Απριλίου, που σταμάτησε πλέον η έγκριση πιστώσεων για την υπερωριακή απασχόληση των εξεταστών, επί περίπου έξι μήνες όλοι περίμεναν μήπως το υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών δώσει την απαιτούμενη λύση ματαίως. Έτσι τον τελευταίο ενάμισι μήνα, οι εξεταστές προχωρούν σε αποχή από το συγκεκριμένο έργο, ζητώντας τα δεδουλευμένα τους και την επίλυση του ζητήματος.

Τι σημαίνει αυτό πρακτικά; Ότι κάθε εξεταστής έχει χάσει ένα έσοδο περίπου 170 ευρώ το μήνα για την υπερωριακή του απασχόληση. Το κονδύλι είναι σημαντικό. Εξετάσεις δεν γίνονται. Τα αιτήματα υποψηφίων οδηγών που έχουν συσσωρευτεί και δεν ικανοποιούνται είναι εκατοντάδες στην Κεντρική Μακεδονία και χιλιάδες σε όλη τη χώρα και οι σχολές οδηγών οδηγούνται σε αφανισμό, επειδή δεν έχουν αντικείμενο.

Σήμερα μέλη της Ομοσπονδίας Εκπαιδευτών Υποψηφίων Οδηγών Ελλάδας παρέταξαν τα εκπαιδευτικά οχήματα στη δεξιά λωρίδα του ρεύματος κυκλοφορίας της 26ης Οκτωβρίου προς το κέντρο, απέναντι από το κτήριο της Περιφέρειας και συναντήθηκαν με τον αντιπεριφερειάρχη Μεταφορών και Υποδομών, Κώστα Πάλλα.

Οι εκπαιδευτές και ιδιοκτήτες των σχολών οδηγών περιέγραψαν την απελπιστική κατάσταση απόγνωσης στην οποία έχουν περιέλθει και ζήτησαν τη συμπαράσταση της Περιφέρειας, όπως άλλωστε είχαν κάνει (και είχαν πετύχει) και σε πρόσφατη συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου Κεντρικής Μακεδονίας.

Ο κ. Πάλλας εξέφρασε στα μέλη της Ομοσπονδίας Εκπαιδευτών Υποψηφίων Οδηγών Ελλάδας τη στήριξη της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας στα δίκαια αιτήματά τους, την οποία από την πρώτη στιγμή είχε διατυπώσει η διοίκηση της Περιφέρειας στο Περιφερειακό Συμβούλιο, όταν οι εκπρόσωποι των Σχολών Οδηγών είχαν καταθέσει σχετικό υπόμνημα με τα αιτήματά τους, όπως αναφέρεται και σε σχετική ανακοίνωση της Περιφέρειας.

«Η θέση που εξέφρασε από την πρώτη στιγμή που δημιουργήθηκε το ζήτημα η διοίκηση της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας ήταν σαφής και ξεκάθαρη: 'Αυτή η προβληματική κατάσταση που επικρατεί σε όλες τις Περιφέρειες της χώρας και έχει θέσει σε ομηρία χιλιάδες συμπολίτες μας που θέλουν να αποκτήσουν άδεια οδήγησης δεν μπορεί άλλο να συνεχιστεί'».

Μετά τη συνάντηση με τους εκπροσώπους των Σχολών Οδηγών, ο κ. Πάλλας τόνισε: «Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας ενώνει τη φωνή της με τους πολίτες, τους εκπαιδευτές, αλλά και τους εξεταστές των Διευθύνσεων Μεταφορών και ζητάει από το Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών να δώσει επιτέλους λύση στην ταλαιπωρία πλέον των έξι μηνών που υφιστάμεθα όλοι μας. Έχουμε κάνει όλες τις θεσμικές παρεμβάσεις που απαιτούνται, έχουμε στείλει και ως Ένωση Περιφερειών Ελλάδας επιστολή στο Υπουργείο για να διευθετήσει το πρόβλημα. Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και όλες οι Περιφέρειες δεν έχουμε τη δυνατότητα να δώσουμε λύση. Επί μεγάλο χρονικό διάστημα προσπαθήσαμε να βρούμε εναλλακτικούς τρόπους, ώστε να γίνονται απρόσκοπτα οι εξετάσεις για την απόκτηση άδειας οδήγησης. Εξαντλήσαμε κάθε δυνατότητα. Δυστυχώς, χωρίς νομοθετική ρύθμιση από την Κυβέρνηση και χωρίς τα απαιτούμενα κονδύλια λύση δεν υπάρχει. Για να κάνουμε εξετάσεις πρέπει να έχουμε εξεταστές. Οι εξεταστές απέχουν τον τελευταίο ενάμισι μήνα, διότι είναι απλήρωτοι για το επιπλέον έργο που προσέφεραν επί 6,5 μήνες και για το γεγονός ότι δεν προβλέπεται επιπλέον αποζημίωση για υπερωριακή απασχόληση. Η αποχή τους δεν επιτρέπει την ομαλή διεξαγωγή των εξετάσεων, οπότε οι πολίτες που θέλουν να αποκτήσουν δίπλωμα οδήγησης αδυνατούν να το πράξουν σε εύλογο χρονικό διάστημα, οι δε εκπαιδευτές τους και οι σχολές οδηγών δεν μπορούν να επιβιώσουν οικονομικά, καθώς δεν έχουν πλέον αντικείμενο. Αυτή είναι η κατάσταση. Το πρόβλημα είναι μεγάλο, όμως τη λύση μπορεί να τη δώσει μόνο το Υπουργείο».

Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, μεταξύ άλλων για την ομαλοποίηση του προβλήματος αιτείται την ψήφιση νομοθετικής ρύθμισης από την Κυβέρνηση και το αρμόδιο Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών, ώστε να συνεχίζεται και εκτός ωραρίου το έργο της εξέτασης οδήγησης, την πρόβλεψη για χορήγηση της σχετικής αποζημίωσης και την αποπληρωμή των δεδουλευμένων στους εξεταστές, προκειμένου οι τελευταίοι να ασκήσουν απρόσκοπτα τα καθήκοντά τους, οι άδειες οδήγησης να δίνονται στην ώρα τους και οι σχολές οδηγών να μπορούν να ασκήσουν τη δραστηριότητά τους, χωρίς γραφειοκρατικά ζητήματα.

Το πρόβλημα πάντως και για το Υπουργείο είναι η αδυναμία πληρωμής υπερωριών. Οι εξετάσεις αναγκαστικά (και λόγω της υποστελέχωσης των υπηρεσιών των Διευθύνσεων Μεταφορών) γίνονται μόνο τα απογεύματα και εκτός ωραρίου. Από το τέλος του προηγούμενου Απριλίου, αυτό αναγκαστικά λόγω νομοθεσίας σταμάτησε να ισχύει (όπως άλλωστε κόπηκαν και οι περισσότερες αμοιβές υπερωριακής απασχόλησης). Μέχρι τότε είχε δοθεί παράταση στη χορήγηση αποζημίωσης στους υπαλλήλους – εξεταστές για την παροχή του έργου των εξετάσεων εκτός ωραρίου εργασίας. Νέα παράταση δε δόθηκε και αυτό ζητούν να γίνει με νομοθετική ρύθμιση όχι μόνο οι εξεταστές, αλλά και οι εκπαιδευτές των σχολών οδήγησης. Σημειωτέον ότι η κατάργηση της αποζημίωσης των εξεταστών για τις εξετάσεις έχει θεσπιστεί με νόμο το 2015 (μνημονιακά) και μέχρι το τέλος του προηγούμενου Απριλίου καλυπτόταν με παράταση...

Η αντίδραση είναι αλυσιδωτή: Οι εξεταστές απέχουν από τις εξετάσεις διότι δεν πληρώνονται για να δουλεύουν παραπάνω ώρες. Οι εξετάσεις δεν γίνονται και οι υποψήφιοι οδηγοί δεν μπορούν να πάρουν δίπλωμα. Οι σχολές οδηγών δεν έχουν υποψήφιους και άρα έχουν μηδενικά έσοδα.

Κατατίθεται στη Βουλή το θεσμικό πλαίσιο

Εξάλλου, σε δηλώσεις του για το ζήτημα στο περιθώριο του Thessaloniki Summit, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης, ξεκαθάρισε ότι «δεν θα αναπαράγουμε τα φαινόμενα που έχουν φέρει τη χώρα μας στην κατάντια που παραλάβαμε».

Όπως είπε, το θεσμικό πλαίσιο για τις άδειες αλλάζει, έχει τελειώσει ήδη η επεξεργασία και θα κατατεθεί στη Βουλή. «Το πλαίσιο αλλάζει τελείως. Δεν θα είναι, πλέον, πάρεργο. Οι σχολές και οι δάσκαλοι θα είναι μέσα στην εξέταση, μαζί με τους εξεταστές», είπε και πρόσθεσε: «Γυρίζουμε σελίδα και σε αυτόν τον τομέα».