Skip to main content

Θεσσαλονίκη: Η παρέμβαση στην οδό Εγνατία και ο αποκλεισμός της Τσιμισκή από ΙΧ

Οι παρεμβάσεις που συμπεριλαμβάνονται στο Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας του Δ. Θεσσαλονίκης, το οποίο εγκρίθηκε από το Δημοτικό Συμβούλιο

Η εμβληματική παρέμβαση στην οδό Εγνατία με μείωση των αριθμών των λωρίδων κυκλοφορίας, ο αποκλεισμός από τα ΙΧ της οδού Τσιμισκή από την Π.Π. Γερμανού έως τη Βενιζέλου, η ολοκλήρωση ανάπλασης άξονα Αγ. Σοφίας, η δημιουργία ζώνης χαμηλής κυκλοφορίας στην περιοχή της Ροτόντα, η δημιουργία τοπικών κέντρων καθώς και η αναδιάρθρωση δικτύου λεωφορειακών γραμμών είναι μερικές από τις παρεμβάσεις που συμπεριλαμβάνονται στο Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) του δήμου Θεσσαλονίκης, το οποίο εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία τα ξημερώματα της Τρίτης από το Δημοτικό Συμβούλιο.

Το ΣΒΑΚ του δήμου Θεσσαλονίκης παρουσιάστηκε στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου από την υπεύθυνη έργου και Διευθύντρια Ερευνών του Ι.ΜΕΤ. Γεωργία Αϋφαντοπούλου. «Το όραμα του ΣΒΑΚ, έτσι όπως καταγράφηκε από τους πολίτες, είναι η επιχειρηματικότητα και η πολιτιστική κληρονομιά της πόλης μέσα σε ένα ζωντανό και λειτουργικό αστικό περιβάλλον, στο οποίο όλοι μπορούν εύκολα και άνετα να μετακινηθούν με συνδυασμένα ήπια μεταφορικά μέσα και να απολαύσουν το ανοιχτό θαλάσσιο μέτωπο και άλλους ελεύθερους και πράσινους δημόσιους χώρους», τόνισε.

«Εμείς ως διοίκηση έχουμε πει ότι περιμέναμε να ολοκληρωθεί το ΣΒΑΚ για να κάνουμε το επόμενο βήμα που είναι οι κυκλοφοριακές μελέτες και οι αναπλάσεις σε όλη την πόλη και όχι μόνο στο ιστορικό κέντρο», σημείωσε ο πρόεδρος της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής Γιώργος Αβαρλής, ο οποίος εισηγήθηκε το θέμα του ΣΒΑΚ στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου.

Οι παρεμβάσεις που προτείνονται χωρίστηκαν για την υλοποίησή τους με ορίζοντα το 2025 και το 2028/2030.

Βασικές παρεμβάσεις με ορίζοντα το 2025

1. Εφαρμογή Συντακτικού Βιώσιμης Κινητικότητας κεντρικής περιοχής με αναπλάσεις, πεζοδρομήσεις και διασυνδέσεις αναπλασμένων περιοχών και έξυπνες διαβάσεις
2. Ποδηλατόδρομοι συνολικού μήκους περίπου 26 χλμ & χώροι στάθμευσης ποδηλάτων σε κάθε σταθμό μετρό
3. Παρέμβαση στην Εγνατία, με χωροθέτηση συστημάτων διαμοιρασμού/ενοικίασης ποδηλάτων σε σταθμούς μετρό κατά μήκος της


4. Δημιουργία Ζώνης Χαμηλής Κυκλοφορίας Ροτόντας με άρση αποκλεισμού διέλευσης Δημοσίων Συγκοινωνιών στην τοπική οδό Αριστοτελείου
5. Deck παραλίας και μετατροπή Λ. Νίκης σε οδό ήπιας κυκλοφορίας
6. Αμφιδρόμηση 26 ης Οκτωβρίου και διατήρηση μονοδρόμησης Δωδεκανήσου
7. Δημιουργία ζεύγους μονόδρομων Μπότσαρη, Συνδίκα
8. Πολιτική στάθμευσης:
Διατήρηση πολιτικής στάθμευσης για το κέντρο του δήμου, υλοποιημένη από το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης THESi
Τηλεματική εποπτεία στάθμευσης σε επιλεγμένες οδούς (Αγ. Δημητρίου, Κασσάνδρου) και ένταξη επιτήρησης των θέσεων φορτοεκφόρτωσης στο THESi
i. Νέοι χώροι στάθμευσης Park & Ride με προτεραιοποίηση στους νέους τερματικούς σταθμούς μετρό: Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός (400 θέσεις), Ν. Ελβετία (350 θέσεις), Ν. Μίκρα (1000 θέσεις)
ii. Διερεύνηση δυνατότητας επιδοτήσεων για χρήση χώρων στάθμευσης σε περιοχές πλησίον των τερματικών εγκαταστάσεων του μετρό
iii. Κίνητρα για μετατροπή υφιστάμενων κελυφών σε χώρους στάθμευσης
9. Αστικές διανομές:
Εκπόνηση Σχεδίου Βιώσιμων Αστικών Εμπορευματικών Μεταφορών & εκτίμηση ζήτησης για νέες συνθήκες μετά το τέλος της πανδημίας
Εγκατάσταση τηλεματικής σε περίπου 100 θέσεις φορτοεκφόρτωσης στο ιστορικό κέντρο του δήμου
Θέσπιση νυχτερινού ωραρίου διανομής εμπορευμάτων σε περιοχές εκτός κέντρου για σούπερμαρκετ και πολυκαταστήματα
10. Μέτρα προώθησης ηλεκτροκίνησης:
Δημιουργία πέντε σταθμών διαμοιρασμού ηλεκτρικών οχημάτων και ποδηλάτων στις περιοχές ΑΠΘ, ΝΣΣ και ΔΕΘ
Διασφάλιση συγκεκριμένων χώρων για τη δημιουργία υποδομών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων (δημιουργία τουλάχιστον 60 σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων)

Ο ορίζοντας του 2030

1. Αποκλεισμός τμήματος Τσιμισκή για Ι.Χ.

2. Ανακατανομή δημόσιου χώρου σε κύριους οδικούς άξονες:

Στις αστικές χαράδρες της Β. Όλγας και Β. Γεωργίου
Αναδιαμόρφωση της Λεωφόρου Κωνσταντίνου Καραμανλή
Ολοκλήρωση ανάπλασης άξονα Αγ. Σοφίας-Αχειροποίητος σε τρία τμήματα: Κεραμοπούλου Εγνατία, ανάντι
Εγνατίας και Τσιμισκή Λ. Νίκης

3. Επέκταση δικτύου ποδηλατοδρόμων για να φθάσουν, περίπου, τα 46 χλμ.

4. Παρέμβαση διαχείρισης κυκλοφοριακών ροών στο buffer πανεπιστημίου-ΔΕΘ:

Άρση περιορισμού διέλευσης και ΙΧ (πέραν των ΔΣ) στην τοπική οδό Αριστοτελείου
Μονοδρόμηση Εθν. Αμύνης από Εγνατία έως Αγ. Δημητρίου (λειτουργία ως άνοδος) και διαπλάτυνση πεζοδρομίων
Διάνοιξη και κατασκευή οδού Υδραγωγείου
Μονοδρόμηση της οδού Ελένης Ζωγράφου (λειτουργία ως άνοδος)

5. Πολιτική στάθμευσης:
Νέοι χώροι στάθμευσης Park & Ride ΑΠΘ (500 θέσεις), Μ. Μουσικής (200 θέσεις), ΔΕΘ (1000 θέσεις), Κουντουριώτη Καρατάσου (200 θέσεις)
Δημιουργία 40 θέσεων με μηχανικά μέσα σε δημοτικά οικόπεδα
Κίνητρα για μετατροπή κτιρίων σε χώρους στάθμευσης

6. Αστικές διανομές:
Υλοποίηση του 50% των μέτρων που προτάθηκαν στο ΣΒΑΕΜ στον χρονικό ορίζοντα 2025
Εγκατάσταση τηλεματικής σε περίπου 125-150 θέσεις φορτοεκφόρτωσης στο ιστορικό κέντρο του δήμου
Διάθεση χώρου και στήριξη δημιουργίας μικρών consolidation κέντρων και υλοποίηση διανομών με εναλλακτικά μέσα
Κίνητρα για ηλεκτρικούς επαγγελματικούς στόλους π.χ. δωρεάν στάθμευση και είσοδος σε αποκλεισμένες περιοχές

7. Προώθηση ηλεκτροκίνησης:
Δημιουργία επιπλέον δύο σταθμών διαμοιρασμού ηλεκτρικών οχημάτων και ποδηλάτων σε Ν. Ελβετία και Βούλγαρη

Τα τοπικά κέντρα με ανάπλαση και ανακατανομή του δημόσιου χώρου.

1.Χαριλάου
•25ηςΜαρτίου (από Κ. Καραμανλή έως Αλ. Παπαναστασίου)
•Αλ. Παπαναστασίου (από Θ. Νάτσιναέως Ν. Πλαστήρα)
2.Τούμπας
•Κλεάνθους (από Γρ. Λαμπράκη έως Παπάφη)
•Ανατολικής Θράκης (από Κλεάνθους έως Μ. Μπότσαρη)
•Γρ. Λαμπράκη (από Καλαβρύτων έως Χρ. Περαιβού)
3.Τριανδρίας
•Αγίου Σπυρίδωνος (από Υψηλάντου έως Ελευθερίας)
•Πολυτεχνείου (από Ελευθερίας έως Αριστοτέλους)
4.Φλέμινγκ
•Δελφών (από Καλιδοπούλου έως Μ. Μπότσαρη)
•28ης Οκτωβρίου (από Βασ. Όλγας έως Μακεδονίας)
5.Αγίας Τριάδας
•Αετοράχης (από Βασ. Γεωργίου έως Θ. Χαρίση)
•Λ. Στρατού (από Ευζώνων έως Αετοράχης)

Οι τοποθετήσεις της αντιπολίτευσης

«Έχει γίνει μια αξιόλογη δουλειά που σε πάρα πολλά με βρίσκει σύμφωνο, όπως για την Τσιμισκή. Απλά έχω τις ανησυχίες μου, διότι θέλω ένα κέντρο που να κατοικείται και όχι μόνο με επισκέπτες ή οικονομική δραστηριότητα», σημείωσε ο επικεφαλής της δημοτικής παράταξης «Θεσσαλονίκη Υπεύθυνα» Βασίλης Γάκης. Υπογράμμισε επίσης ότι το ΣΒΑΚ δεν έχει ουσιαστικές μεταβολές από αυτό της προηγούμενης διοίκησης.

«Βάζουμε την υποθήκη μιας δυνητικής αλλαγής της πόλης ως μια βιώσιμη πόλη, που να μοιάζει αυτές που επισκεπτόμαστε. Έχουμε τον καταστατικό χάρτη που θα μπορούσε η διοίκηση που θα μπορέσει κάποτε να υλοποιήσει ένα τέτοιο σχέδιο που περιλαμβάνει πολύ συγκεκριμένες προτάσεις», ανέφερε ο Σπύρος Βούγιας από την παράταξη «ΠΟΛΗχρωμη Θεσσαλονίκη».

Από την πλευρά του ο Γιώργος Ορφανός από την παράταξη «Η Θεσσαλονίκη είναι το Μέλλον» διερωτήθηκε πως θα γίνει η ανακατάληψη του δημόσιου χώρου. «Είμαστε διατεθειμένοι να κάνουμε εκχωρήσεις ο καθένας από τον εαυτό μας για να εφαρμόσουμε πολλά από αυτά που αναφέρει μέσα;», σημείωσε.

Ο Σωτήρης Ζαριανόπουλος από τη Λαϊκή Συσπείρωση τόνισε ότι οι κάτοικοι δεν ξέρουνε ότι τους έρχονται ακόμα χειρότερα. «Και δεν ξέρουνε διότι δεν υπάρχει καμία ενημέρωση. Ουσιαστικά τίθεται το ερώτημα εάν η πόλη υποτάσσεται στις ανάγκες των κατοίκων της ή των μεγάλων επιχειρήσεων».

Αν θέλουμε να δούμε σοβαρά το μέλλον του αστικού σχεδιασμού της Θεσσαλονίκης, δεν μπορούν να λείπουν από αυτό οι εργαζόμενοι της πόλης» ανέφερε ο επικεφαλής της «Πόλη Ανάποδα-Δύναμη Ανατροπής», Κωνσταντίνος Ξενόπουλος.

Τρεις ήταν οι εντάσεις του επικεφαλής της «Μένουμε Θεσσαλονίκη», Γιώργου Ρακκά, ο οποίος σημείωσε δεν θα στηρίξει το ΣΒΑΚ, καθώς θεωρεί πως δεν διακατέχεται από το πνεύμα της κοινωνικής δικαιοσύνης.

«Πέντε χρόνια μετά έχουμε το τελικό σχέδιο. Όλα αυτά προφανώς θα μπορούσαν να γίνουν γρηγορότερα. Εκφράσαμε την ανησυχία μας εάν αυτοί οι ρυθμοί διατηρηθούν και στη συνέχεια, είναι φανερό ότι αρκετές παρεμβάσεις δεν θα υλοποιηθούν ποτέ», σημείωσε ο Μιχάλης Τρεμόπουλος.