Skip to main content

Θεσσαλονίκη: Μηχανές enduro... οργώνουν Σέιχ Σου και Χορτιάτη αγνοώντας τη σαφή απαγόρευση

Σε πίστες για μηχανές μετατρέπονται μονοπάτια σε Σέιχ Σου και Χορτιάτη, εντός προστατευόμενων περιοχών. Τι λένε Δασαρχείο, ορειβάτες και... εντουράδες

Στο προσκήνιο επανέρχεται για ακόμα μία φορά η ανεξέλεγκτη κίνηση μοτοσικλετών εκτός δρόμου, δηλαδή enduro, σε πεζοπορικά μονοπάτια στο περιαστικό δάσος της Θεσσαλονίκης, Σέιχ Σου, αλλά και στον Χορτιάτη, καταπατώντας δασικές εκτάσεις και δημιουργώντας προβλήματα στο φυσικό περιβάλλον, με τους ορειβατικούς συλλόγους να ζητούν λήψη άμεσων μέτρων με επιστολές διαμαρτυρίας προς το Δασαρχείο και τους αρμόδιους φορείς.

Κατά καιρούς το φως της δημοσιότητας βλέπουν εικόνες με μοτοσικλετιστές να διασχίζουν δασικούς δρόμους και να δημιουργούν κυρίως οχλήσεις στην πανίδα, στη χλωρίδα αλλά και στους ορειβάτες και τους πεζοπόρους. Για τον λόγο αυτόν και ο Ορειβατικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης με γραπτή επιστολή του προς το Δασαρχείο και το υπουργείο Εσωτερικών έχει θίξει επανειλημμένα το ζήτημα ζητώντας περισσότερες μπάρες, περιπολίες, πρόστιμα και συλλήψεις ώστε να εκλείψει το φαινόμενο του μηχανοκίνητου αθλητισμού, όπως αναφέρουν, στα δάση και τα μονοπάτια της Ελλάδας και να περιοριστεί μόνο στις προδιαγεγραμμένες από την πολιτεία πίστες.

Τι λέει το Δασαρχείο Θεσσαλονίκης

Η Voria.gr επικοινώνησε με το Δασαρχείο Θεσσαλονίκης, το οποίο τονίζει πως υπάρχει απαγόρευση διέλευσης μηχανοκίνητων οχημάτων και ποδηλάτων σε δασικούς δρόμους και μονοπάτια στην περιοχή της ΔΚ Χορτιάτη, ΔΕ Χορτιάτη, του δήμου Πυλαίας - Χορτιάτη με αρίθμηση 34734 του 2016, μία απόφαση του γενικού γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας Θράκης που για λόγους προστασίας δεν επιτρέπεi τη διέλευση κάθε τροχοφόρου, ενώ υπάρχει και ο νόμος με διατάξεις που αφορούν τη βιοποικιλότητα στον οποίον δεν επιτρέπεται η κίνηση σε εκτάσεις όπως τα καταφύγια άγρια ζωής (ΚΑΖ).

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν 3937/2011 (ΦΕΚ 60/Α ́) «Διατήρηση της βιοποικιλότητας και άλλες διατάξεις» δεν επιτρέπεται η κίνηση μηχανοκίνητων οχημάτων εκτός οδικού δικτύου σε οικολογικά ευαίσθητες εκτάσεις, όπως μόνιμες ή εποχικές λίμνες και τέλματα και οι ακτές τους, ο αιγιαλός, οι αμμοθίνες, ποτάμια, ρέματα και ρυάκια, δάση, λιβάδια, βοσκότοποι, οι οικότοποι προτεραιότητας του παραρτήματος Ι της Οδηγίας 92/43/ΕΟΚ καθώς και σε μονοπάτια που βρίσκονται σε τέτοιες περιοχές.

Η απόφαση προβλέπει να τοποθετηθούν στύλοι και πινακίδες, σε θέσεις περιμετρικά της απαγορευμένης έκτασης, όπου θα αναγράφεται η σχετική απόφαση απαγόρευσης της κυκλοφορίας, αλλά και πινακίδα μεγαλύτερων διαστάσεων στην αρχή του δασικού δρόμου ΑΘ15.

«Εμείς, ως Δασαρχείο, κάνουμε περιπολίες αλλά το κομμάτι των μηχανοκίνητων είναι αρκετά δύσκολο καθώς τα συγκεκριμένα οχήματα συνήθως κυκλοφορούν χωρίς πινακίδες και με τα ΙΧ του Δασαρχείου είναι αρκετά δύσκολο να εντοπιστούν», αναφέρει για να προσθέσει πως έχουν υποβληθεί και μηνύσεις κατ' αγνώστων από την υπηρεσία.

«Με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο η διέλευση όποιου τροχοφόρου είναι μία παράνομη δραστηριότητα γενικότερα σε όλες τις περιοχές που περικλείουν το ΣΕΟ του Χορτιάτη, ενώ στο περιαστικό δάσος του Σέιχ Σου μπορούν να κινούνται μέσα από το οδικό δίκτυο», σημειώνουν.

Το Δασαρχείο αναφέρει ότι, παρά το γεγονός πως κατά καιρούς τοποθετεί ειδικές σημάνσεις όπου αναγράφεται ρητά η απαγόρευση, υπάρχουν άτομα που τα αγνοούν πλήρως και μεταβαίνουν. «Όσοι ανεβαίνουν γνωρίζουν πολύ καλά το τι ισχύει», σημειώνει.

Παράλληλα, το Δασαρχείο επισημαίνει πως σε συνεργασία με το υπουργείο Περιβάλλοντος το Δασαρχείο επιχειρεί να ορίσει μία ποδηλατική διαδρομή ώστε να εξαιρεθούν τα ποδήλατα από την απαγόρευση του ανωτέρω νόμου. «Έχουμε έρθει σε επαφή με την Ομοσπονδία των ποδηλατών και με τις ενώσεις που έχουν και θέλουμε να χαράξουμε μία ποδηλατική διαδρομή ώστε να μην ενοχλείται ο κόσμος που ανεβαίνει για πεζοπορία αλλά και οι αθλητές να μπορούν να αθλούνται. Όμως, σε ό,τι αφορά τις μοτοσικλέτες, αυτές είναι κάτι πολύ διαφορετικό καθώς ο νόμος της βιοποικιλότητας αναφέρεται σε μηχανοκίνητα οχήματα και δεν μπορούν να κυκλοφορούν σε συγκεκριμένες περιοχές».

Οι γραπτές διαμαρτυρίες του Ορειβατικού Συλλόγου

Από την πλευρά του ο Ορειβατικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης έχει στείλει κατά καιρούς επιστολές διαμαρτυρίας προς το Δασαρχείο αλλά και στο υπουργείο με σκοπό να γνωστοποιήσει το ζήτημα και να αιτηθεί άμεσες λύσεις. Η μία επιστολή διαμαρτυρίας είχε αποσταλεί από τον Μάιο του 2021 με το Δασαρχείο να απαντά πως η υπηρεσία διενεργεί τακτικούς ελέγχους και όπου διαπιστωθεί παράβαση προχωρά στην επιβολή ποινικών κυρώσεων και διοικητικών προστίμων. Μάλιστα, μέλη του Συλλόγου έχουν καταγγείλει στην ίδια υπηρεσία πως η κίνηση των τροχοφόρων έθεσε σε κίνδυνο τη σωματική του ακεραιότητα αλλά και των παιδιών του.

Συγκεκριμένα, ο άνδρας διαμαρτύρεται για το γεγονός πως όταν περπατούσε με τα ανήλικα παιδιά του στο μονοπάτι Μ5 προς τη θέση Πολύζοβα και συγκεκριμένα σε σημείο του μονοπατιού με πυκνό δάσος και γεμάτο στροφές χωρίς καμία ορατότητα πετάχτηκαν δύο μηχανές enduro. Η υπηρεσία απάντησε και πάλι πως διενεργεί συχνούς ελέγχους και έχουν υποβληθεί μηνυτήριες αναφορές προς την Εισαγγελία Πρωτοδικών Θεσσαλονίκης κατά παντός υπευθύνου και κατά υπαιτίων για παράνομη διέλευση μηχανοκίνητων εντός δασών.

Αντίστοιχες εικόνες παρατηρήθηκαν και κοντά στην περιοχή του Βερτίσκου, στον δήμο Λαγκαδά. Συγκεκριμένα, στην περιοχή νωρίτερα φέτος διοργανώθηκε αγώνας endurο, στον οποίον, σύμφωνα με πληροφορίες, συμμετείχαν πάνω από 500 άτομα. Ο αγώνας διοργανώθηκε στο 6ο χλμ επαρχιακής οδού Λαγκαδά-Πέντε Βρύσες.

Τι λένε οδηγοί μηχανών enduro

Άτομα που κατά καιρούς ασχολούνται με το αντικείμενο αναφέρουν στη Voria.gr πως ο όρος μότοκρος (motocross) δεν συναντάται στα βουνά καθώς γίνεται σε συγκεκριμένες πίστες. Όπως εξηγούν, οι περισσότεροι ασχολούνται με τις enduro. Σημειώνουν χαρακτηριστικά πως η διαφορά με το μότοκρος είναι πως αυτό γίνεται σε οργανωμένη πίστα, ενώ το enduro δεν έχει συγκεκριμένες διαδρομές αλλά είναι ελεύθερο. Μάλιστα, αναφέρουν πως αντιλαμβάνονται το γεγονός πως οι ορειβάτες και οι πεζοπόροι επιθυμούν να περπατούν στο δάσος μακριά από τις οχλήσεις μηχανοκίνητων αλλά κρίνουν πως προτιμότερο θα ήταν να δημιουργηθούν διαδρομές μέσα στο δάσος για να ασκούν το χόμπι τους όσοι ασχολούνται με τις μηχανές enduro.

Από την πλευρά της, μία 29χρονη που τυγχάνει να είναι ορειβάτισσα αλλά να οδηγεί και μηχανή enduro επισημαίνει πως και οι δύο πλευρές έχουν δίκιο αλλά όσοι ασχολούνται με το σπορ οφείλουν να σέβονται όσους επιθυμούν να κάνουν μία ήρεμη πεζοπορία στο βουνό. Και για την ίδια η λύση πρέπει να έρθει από την πολιτεία, με τη δημιουργία εξειδικευμένων περιπατητικών διαδρομών και διαδρομών για μηχανές.

Για το θέμα γραπτή ερώτηση υπέβαλε και η περιφερειακή παράταξη Οικολογία Πράσινη Λύση στη διοίκηση και τις υπηρεσίες της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας «σχετικά με την ανεξέλεγκτη και παράνομη κίνηση μοτοσικλετών εκτός δρόμου σε πεζοπορικά μονοπάτια στο Σέιχ Σου». Η παράταξη ζητεί από την της ΠΚΜ γραπτή ενημέρωση για το αν είναι σε γνώση τους το γεγονός και στο αν μπορεί η ΠΚΜ να συνεισφέρει στην επιβολή των νόμιμων διαδικασιών με στόχο την ασφάλεια των επισκεπτών του περιαστικού δάσους. Επιπρόσθετα διερευνάται αν υπάρχει πρόθεση της Περιφέρειας για τη δημιουργία ειδικού χώρου με πίστες μότοκρος. Τέλος ζητείται από τη Διοίκηση της ΠΚΜ να οργανώσει ειδική συνεδρίαση για την προστασία των δασών, εν όψει μάλιστα της θερμής περιόδου και των κινδύνων πυρκαγιάς.