Skip to main content

«Τι θα γίνω όταν μεγαλώσω;»:Τι αλλάζει στον επαγγελματικό προσανατολισμό μετά τον κορωνοϊό

Πώς η πανδημία του κορωνοϊού και η 4η βιομηχανική επανάσταση δημιούργησε νέα δεδομένα - Τι πρέπει να προσέξουν οι μαθητές.

Μισός μήνας έμεινε έως ότου οι μαθητές της τρίτης Λυκείου κάτσουν στα θρανία και να δώσουν τον δικό τους αγώνα προκειμένου να επιτύχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις.

Η επιλογή επαγγέλματος του μέλλοντος, αυτή η ερώτηση «τι θα γίνω όταν μεγαλώσω;» που γυρίζει στον νου μας, ταλανίζει μαθητές αλλά και γονείς από μικρότερες τάξεις του Λυκείου αλλά και του Γυμνασίου.

Όμως, τα δεδομένα σήμερα τόσο μετά την οικονομική κρίση όσο και μετά την υγειονομική κρίση, από την οποία ακόμα δεν έχουμε εξέλθει, έχει διαμορφώσει νέα δεδομένα και έχει ανοίξει τον δρόμο για επαγγέλματα που είτε προσαρμόζονται είτε δημιουργούνται.

Όπως σημειώνει στη Voria.gr ο σύμβουλος σταδιοδρομίας και επιστημονικά υπεύθυνος της EMPLOY EDU, Χρήστος Ταουσάνης, οι μαθητές ζητούν να βρούνε δουλειές, επιστήμες και απασχόληση για το 2030. «Κριτήριο δεν μπορεί να είναι το ποιο επάγγελμα έχει σήμερα ζήτηση γιατί πιθανότατα δεν θα έχει εφαρμογή στο μέλλον. Εν όψει της 4ης βιομηχανικής επανάστασης υπάρχουν πλέον πολλοί καινοτόμοι κλάδοι που σχετίζονται με το διαδίκτυο των πραγμάτων, με την τεχνητή νοημοσύνη, την τρισδιάστατη εκτύπωση, τις εξ αποστάσεως υπηρεσίες», εξηγεί ο ίδιος. Παράλληλα, αναφέρεται στο πόσο η πανδημία επιτάχυνε τις εξελίξεις. «Η τηλεκπαίδευση αναμένονταν να αναδυθεί από το 2025 και μετά αλλά ήρθε στις ζωές μας από το 2020», τόνισε. Ο ίδιος χρησιμοποίησε τα λόγια του CEO της Microsoft, ο οποίος και δήλωσε πως μέσα σε 12 μήνες είχαμε μια ψηφιακή επιτάχυνση τουλάχιστον τριών ετών.

«Οι μαθητές χρειάζεται είτε να επιλέξουν αναδυόμενα επαγγέλματα είτε κλασικά επαγγέλματα που δεν μπορούν να αντικατασταθούν αλλά προσαρμόζονται σε νέες συνθήκες. Πλέον, έχουμε ενδιαφέροντες κλάδους όπως χρηματιστές ενέργειας, πληροφορικοί πάνω στην τεχνητή νοημοσύνη, οικονομικοί πληροφορικοί, βιοϊατρική μηχανική. Παραδοσιακές ειδικότητες μηχανολόγων μηχανικών, αλλάζουν και προσαρμόζονται», τόνισε.

Δίνοντας παραδείγματα για δυναμικά επαγγέλματα, ο κ. Ταουσάνης δήλωσε πως αρκετό ενδιαφέρον έχουν οι αναλυτές δεδομένων, μηχανικοί ρομποτικής, μηχανικοί τεχνικής νοημοσύνης, επαγγελματίες που έχουν να κάνουν με τρισδιάστατη εκτύπωση.

Παράλληλα, σημείωσε πως οι νέοι οφείλουν να ξέρουν πώς να συνδέσουν τα επαγγέλματα με τα προγράμματα σπουδών αλλά αλλά κυρίως τη διεπιστημονική προοπτική των σπουδών τους. «Έτσι μπορούμε να χτίσουμε μία διαφορετική καριέρα από την πεπατημένη», τονίζει. Ο ίδιος έδωσε ως παράδειγμα τη νευροεπιστήμη με εφαρμογές στην εκπαίδευση και ειδικότερα για τη νευροεκπαίδευση, τη νευροψυχολογία αλλά και τη νευρογλωσσολογία. Μπορεί να ξεκινάει κάποιος από την Ψυχολογία, το Φιλολογικό είτε ακόμα από την Ιατρική.

Επίσης, ανέφερε πως πλέον τα δεδομένα μάς μιλούν και μας δίνουν απαντήσεις. «Η τρίτη ηλικία στη χώρα μας διογκώνεται άρα η επιλογή της γηριατρικής, όπως οι γεροντολόγοι, είναι πολύ σημαντική και καίριας σημασίας», τονίζει.

Σήμερα, το τμήμα Προγραμμάτων και Δια Βίου Μάθησης της διεύθυνσης Παιδείας του δήμου Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με τον δρα Χρήστο Ταουσάνη διοργάνωσε Ημερίδα Ενημέρωσης Επαγγελματικού Προσανατολισμού για μαθητές Λυκείου, εκπαιδευτικούς και γονείς/κηδεμόνες. Στο περιθώριο της ημερίδας η αντιδήμαρχος Παιδείας, Ιωάννα Κοσμοπούλου, αναφέρθηκε στη σημασία του επαγγελματικού προσανατολισμού καθώς από τα 18 τους τα παιδιά δεν είναι γνώστες του κατάλληλου για αυτά επαγγέλματος. «Δεν είναι λίγες οι φορές που τα παιδιά μπαίνουν σε έναν λαβύρινθο λάθος αποφάσεων που μπορεί να επηρεάσει όλη τους τη ζωή».