Skip to main content

Τι θα παραλάβουν οι επόμενοι από τη διοίκηση Παππά στον ΟΑΣΘ

Όλα δείχνουν ότι η διορισμένη από τον Σπίρτζη διοίκηση του ΟΑΣΘ έχει ουσιαστικά παραιτηθεί πλήρως, ιδιαιτέρως μετά το αποτέλεσμα των ευρωεκλογών.

Τις τελευταίες ημέρες η κατάσταση στις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης έχει γίνει αφόρητη. Πολλά τα ρεπορτάζ για τα χαλασμένα κλιματιστικά και για τη δραματική συρρίκνωση του αριθμού των διαθέσιμων λεωφορείων (κάποιες ώρες είναι κάτω και από 250, όταν πριν από έναν μήνα η διοίκηση τα ανέβαζε κοντά στα 400), εκατοντάδες οι αναρτήσεις επιβατών στα social media για όσα βιώνουν καθημερινά στις μετακινήσεις τους με τον ΟΑΣΘ.

Απέναντι σε όλα αυτά δεν υπήρξε καμία ουσιαστική αντίδραση εκ μέρους της διοίκησης του Στέλιου Παππά. Κάποιες χλιαρές δηλώσεις μονάχα του διευθύνοντος συμβούλου Σάββα Παναγιωτίδη ο οποίος παραδέχθηκε ότι υπάρχει πρόβλημα, όχι στη διάσταση που παρουσιάζεται και πως σύντομα η κατάσταση θα ομαλοποιηθεί.

Όλα δείχνουν ότι η διορισμένη από τον Χρήστο Σπίρτζη διοίκηση του ΟΑΣΘ έχει ουσιαστικά παραιτηθεί πλήρως, ιδιαιτέρως μετά το αποτέλεσμα των ευρωεκλογών και πως βρίσκεται σε φάση αναχώρησης.

Η αλήθεια είναι ότι πριν από τη διοίκηση Παππά είχε παραιτηθεί κάθε προσπάθειας ανάταξης του ΟΑΣΘ και ο ίδιος ο κ. Σπίρτζης. Παρά τις επανειλημμένες επισκέψεις του στη Θεσσαλονίκη τους τελευταίους μήνες ο υπουργός Μεταφορών δεν πάτησε ούτε μια φορά το πόδι του στον Οργανισμό, θέλοντας προφανώς να αποχρεωθεί το χάλι το οποίο δημιούργησαν δικές του αποφάσεις. Σύμφωνα με τους συνομιλητές του ο κ. Σπίρτζης εξακολουθεί να πιστεύει ότι ήταν ορθή η επιλογή της κρατικοποίησης του ΟΑΣΘ, ωστόσο, εμφανίζεται απογοητευμένος από τις επιδόσεις της διοίκησης Παππά στην οποία επιρρίπτει ευθύνες για τη σημερινή κατάσταση.

Ωστόσο, το βλέμμα των εργαζομένων στον ΟΑΣΘ, αλλά και του επιβατικού κοινού στρέφεται πλέον στην «επόμενη μέρα» η οποία θα προκύψει λίαν συντόμως, μετά τις εκλογές της 7ης Ιουλίου. Είναι κοινή πεποίθηση πως η επόμενη διοίκηση θα κληθεί να αντιμετωπίσει ένα χάος, μεγαλύτερο ακόμη και από αυτό το οποίο παρέλαβε η διοίκηση Παππά από τους μετόχους. Οι εκκρεμότητες τις οποίες αφήνει πίσω της η απερχόμενη διοίκηση η οποία οσονούπω συμπληρώνει δύο χρόνια θητείας, είναι πολλές. Οι σημαντικότερες είναι οι εξής:

1. Εκκαθάριση του ΟΑΣΘ εν λειτουργία: Σύμφωνα με το ν. 4482/2017 με τον οποίο έγινε η κρατικοποίηση του Οργανισμού, το νέο δ.σ. με επικεφαλής τον Στέλιο Παππά έπρεπε στην πρώτη του συνεδρίαση, τον Αύγουστο του 2017 να προκηρύξει δημόσιο διαγωνισμό για την επιλογή εκκαθαριστή. Ωστόσο, η απόφαση αυτή ελήφθη με καθυστέρηση μεγαλύτερη του ενός χρόνου με αποτέλεσμα ο εκκαθαριστής (η εταιρεία Grant Thornton) να εγκατασταθεί στα γραφεία του ΟΑΣΘ πριν από μερικές εβδομάδες. Εκείνο που κάνει αυτή την ώρα ο εκκαθαριστής είναι η αποτίμηση της περιουσίας του ΟΑΣΘ. Η εκκαθάριση η οποία, σύμφωνα με το νόμο, θα έπρεπε να ολοκληρωθεί στις αρχές του προσεχούς Δεκεμβρίου, είναι άγνωστο πότε τελειώσει, ενδεχομένως μετά το 2020-21.

2. Λειτουργία της ΑΣΥΘ: Με βάση το ν. 4482/2017 η εταιρεία Αστικές Συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης Α.Ε. η οποία θα είναι το διάδοχο σχήμα του ΟΑΣΘ και θα υποδεχθεί την περιουσία του και το προσωπικό του, θα έπρεπε να συσταθεί το αργότερο έως το τέλος του 2018. Ωστόσο, έξι μήνες μετά δεν έχει γίνει σχεδόν τίποτε κι ενώ πλησιάζει ο Δεκέμβριος όταν θα πρέπει η νέα εταιρεία να αναλάβει εξ ολοκλήρου το συγκοινωνιακό έργο.

Το μόνο που έχει γίνει είναι κάποιες προτάσεις για τον κανονισμό λειτουργίας της εταιρείας, οι οποίες εστάλησαν στον υπουργό προς έγκριση αλλά παραμένουν ακόμη στα συρτάρια του. Μάλιστα, ο κ. Σπίρτζης πριν από μερικές ημέρες δήλωσε εκβιαστικά ότι «παγώνει» τις διαδικασίες σύστασης της ΑΣΥΘ προκειμένου να αποφασίσουν επ’ αυτού οι ψηφοφόροι, αναλόγως του αποτελέσματος των εθνικών εκλογών. Παράλληλα, «πάγωσε» και η προκήρυξη για την επιλογή του διευθύνοντος συμβούλου της ΑΣΥΘ.

3. Μεταφορά περιουσίας και προσωπικού: Η καθυστέρηση στη σύσταση της ΑΣΥΘ διατηρεί σε εκκρεμότητα και τη μεταφορά στη νέα εταιρεία των περιουσιακών στοιχείων του ΟΑΣΘ και κυρίως του προσωπικού. Οι εργαζόμενοι είναι θορυβημένοι καθώς, εκτός των άλλων, δεν γνωρίζουν ποια θα είναι η τύχη του εγχειρήματος μετά τις εκλογές.

4. Νέα Λεωφορεία: Πριν από μερικές εβδομάδες ο κ. Σπίρτζης ανέβασε στη «Διαύγεια» μια κατ’ ουσία πρόσκληση ενδιαφέροντος την οποία βάφτισε «διαγωνισμό» για την αγορά 750 καινούργιων λεωφορείων, εκ των οποίων 350 υποτίθεται πως προορίζονται για τη Θεσσαλονίκη. Μάλιστα όρισε ημέρα αποσφράγισης των προσφορών την 5η Ιουλίου, δηλαδή δύο ημέρες πριν από τις εκλογές. Χρήματα, ωστόσο, για την αγορά των λεωφορείων (περίπου 460 εκατ. ευρώ) δεν υπάρχουν και απομένει να φανεί εάν θα υπάρξει προμηθευτής ο οποίος υπό αυτά τα δεδομένα, θα εκδηλώσει ενδιαφέρον. Σε κάθε περίπτωση, ακόμη και εάν υπήρχαν τα χρήματα και προέκυπτε ανάδοχος, καινούργια λεωφορεία θα εμφανίζονταν στη Θεσσαλονίκη, στην καλύτερη περίπτωση, στις αρχές του 2021. Παράλληλα, ο υπάρχων στόλος είναι καταταλαιπωρημένος, με διαρκείς βλάβες, αποτέλεσμα των οποίων είναι ο αριθμός των διαθέσιμων λεωφορείων να έχει πέσει κάτω από τα 300.

5. Προσλήψεις οδηγών: Ο κ. Σπίρτζης, αλλά ακόμη και ο ίδιος ο πρωθυπουργός, είχαν εξαγγείλει ότι θα γίνουν προσλήψεις οδηγών. Αρχικά, μονίμων, μέσω ΑΣΕΠ και στη συνέχεια εξήγγειλαν πρόσληψη οδηγών με σύμβαση ορισμένου χρόνου. Φυσικά τίποτε από τα δύο δεν προχώρησε. Άλλωστε, προσλήψεις οδηγών δεν θα μπορούσε να κάνει ο ΟΑΣΘ καθώς βρίσκεται υπό εκκαθάριση, αλλά μόνον η ΑΣΥΘ η οποία, όμως, ακόμη αγνοείται.

6. Χρέη: Όλα τα παλιά χρέη του ΟΑΣΘ, επί εποχής μετόχων, προς ιδιώτες και δημόσιο, έχουν «παγώσει» καθώς η εξόφλησή τους συνδέεται με την ολοκλήρωση της εκκαθάρισης. Στο μεταξύ έχουν δημιουργηθεί χρέη και από τη διοίκηση του κ. Παππά. Χρέη προς το δημόσιο (ΦΠΑ) αλλά και προς προμηθευτές. Σύμφωνα με πληροφορίες τις τελευταίες εβδομάδες αρκετοί προμηθευτές αρνούνται να τροφοδοτήσουν τον ΟΑΣΘ λόγω ανεξόφλητων χρεών. Τα ταμεία του Οργανισμού έχουν στεγνώσει, απόδειξη, η επιστολή την οποία απέστειλε προ ημερών η διοίκηση του κ. Παππά προς τα υπουργεία ζητώντας επειγόντως να του στείλουν χρήματα.

7. ΟΣΕΘ: Συγκροτήθηκε με τυμπανοκρουσίες και πολλές φιλοδοξίες και με στόχο να είναι ο φορέας ο οποίος θα αναλάβει το συνολικό σχεδιασμό και την εποπτεία του συγκοινωνιακού έργου στην Θεσσαλονίκη. Όμως, σταδιακά υποβαθμίστηκε. Λειτουργίες και αρμοδιότητές του εκχωρήθηκαν ατύπως στην Αττικό Μετρό και στον ΟΑΣΘ. Είναι ενδεικτικό ότι παραμένει ακέφαλος από τον περασμένο Φεβρουάριο όταν παραιτήθηκε ο τέως πρόεδρος Κώστας Αμπατζάς.