Skip to main content

Οι εκτιμήσεις Μασούτη για το καλάθι του νοικοκυριού και η οικονομία του δήμου Θεσσαλονίκης

Τι πιστεύει ο Γ. Μασούτης για το «καλάθι του νοικοκυριού», το καθυστερημένο… ξύπνημα των δήμων και τα συνθήματα των αναρχικών

Καλημέρα σας!

Η Ελλάδα είναι χώρα της πλάκας. Το έχουμε εμπεδώσει αυτό στα 200 χρόνια της σύγχρονης ιστορίας της. Τουλάχιστον το έχουμε διαπιστώσει πολλές φορές. Όσα, μάλιστα, συμβαίνουν στην πολιτική σκηνή τις τελευταίες ημέρες δείχνουν ότι η κωμωδία –με τη χειρότερη έννοια του όρου- συνεχίζεται. Κάποιες πληροφορίες από το πολιτικό ρεπορτάζ λένε τα εξής: «Αποφασισμένη να μην επιτρέψει στον ΣΥΡΙΖΑ να εργαλειοποιήσει την υπόθεση Πάτση και τις παρακολουθήσεις, για να πλήξει στον δρόμο προς τις κάλπες την ηθική της ΝΔ, επαναφέροντας το περίφημο "δήθεν" ηθικό πλεονέκτημα της Αριστεράς, είναι η κυβέρνηση. Μέγαρο Μαξίμου και Πειραιώς φροντίζουν να αποδομούν καθημερινά τα πυρά της αξιωματικής αντιπολίτευσης και την απόπειρα εμφάνισης της ΝΔ ως κόμμα απατεώνων που λειτουργεί αντιθεσμικά. Η γαλάζια στρατηγική κινείται σε τρεις άξονες. Να μην αφήσει καμία σκιά και υποψία συγκάλυψης εκ μέρους της κυβέρνησης σε οποιαδήποτε υπόθεση απασχολεί τον δημόσιο διάλογο, να αναδείξει την υποκρισία του Αλέξη Τσίπρα και της Κουμουνδούρου και να συγκρίνει με τεκμηριωμένα επιχειρήματα τις αντιδράσεις της ηγεσίας των δύο κομμάτων σε περιπτώσεις αστοχιών ή ατοπημάτων στελεχών τους και επί της γενικότερης πολιτικής τους». Αυτή είναι η κυβερνητική αντίδραση στις υπερβολές της αξιωματικής αντιπολίτευσης, που ως φαίνεται δεν έμαθε τίποτα ούτε από τις απανωτές εκλογικές ήττες του 2019 ούτε απ’ όσα μεσολάβησαν από τότε. Στη μεγάλη, όμως, εικόνα, στην εικόνα που (πρέπει να) ενδιαφέρει τους πολίτες τι έχουμε; Μια πολιτική αντιπαράθεση πάνω σε ηθική βάση. Ό,τι πιο πλαστό και απατηλό μπορεί να υπάρξει. Σκέτη κοροϊδία! Πρώτον, επειδή ηθική και εξουσία δεν συμβαδίζουν. Και δεύτερον, διότι η επίκληση της ηθικής απευθύνεται στο συναίσθημα, κάτι που δείχνει ένδεια λογικών επιχειρημάτων και αδυναμία επαφής με τα πραγματικά προβλήματα. Άρα και απουσία προτάσεων για λύσεις και διεξόδους. Η μάχη του καλού με το κακό είναι αντικείμενο της θρησκείας, της εκκλησίας, τη φιλοσοφίας και της μεταφυσικής. Υπάρχουν για το θέμα πολλά καλά βιβλία. Από την πολιτική οι πολίτες θέλουν διαχείριση καταστάσεων και λύση προβλημάτων.

6% όφελος στο «καλάθι του νοικοκυριού»

Πρεμιέρα σήμερα για το «καλάθι του νοικοκυριού», όπως ονόμασε το υπουργείο Ανάπτυξης τα 51 προϊόντα πρώτης ανάγκης που κάθε σούπερ μάρκετ οφείλει να διαθέτει σε σχετικά χαμηλές τιμές. Σύμφωνα με τον ηγέτη του λιανεμπορίου στη Βόρεια Ελλάδα Γιάννη Μασούτη –επικεφαλής της ομώνυμης αλυσίδας σούπερ μάρκετ, αλλά και πρόεδρος τόσο του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης όσο και της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος- το όφελος για τους καταναλωτές από το «καλάθι» εκτιμάται πέριξ του 5% με 6%. Ποσοστό που δεν είναι μικρό και το οποίο αναμένεται να χρεωθούν τόσο η βιομηχανία όσο και το λιανεμπόριο. Αρκεί να φτάσει η έκπτωση σε αυτά τα επίπεδα. Επίσης, ο Γ. Μασούτης διαβεβαιώνει ότι θα υπάρχει επάρκεια των προϊόντων που θα συμπεριλαμβάνονται στο «καλάθι» και θα ανανεώνονται από τα σούπερ μάρκετ κάθε Τετάρτη. «Επειδή πρόκειται για διαδικασία που γίνεται πρώτη φορά ακόμη κι αν υπάρξουν αρρυθμίες την πρώτη εβδομάδα από τη δεύτερη θα διορθωθούν» λέει χαρακτηριστικά ο ίδιος, ο οποίος αποκαλύπτει ότι στα σούπερ μάρκετ «Μασούτης» το καλάθι της πρώτης εβδομάδας που λανσάρεται σήμερα περιέχει 60% επώνυμα προϊόντα και 40% προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

Άργησαν αλλά πήραν μπρος

Άργησαν έναν χρόνο, αλλά τελικά πήραν μπρος, έστω και με την παρέμβαση της κεντρικής εξουσίας. Οι δήμοι της χώρας, οι οποίοι όφειλαν από πέρσι να ξεκινήσουν προγράμματα εξοικονόμησης ενέργειας, αλλά δεν το έκαναν, μετατρέποντας τα Χριστούγεννα των ελληνικών πόλεων σε κιτς σκηνικό παιδικής ταινίας του Χόλιγουντ, αποφάσισαν φέτος να κάνουν οικονομία στο ηλεκτρικό ρεύμα. Ανάμεσά τους και ο δήμος Θεσσαλονίκης, που –σύμφωνα με τον δήμαρχο Κωνσταντίνο Ζέρβα- θα γιορτάσει τη φετινή χριστουγεννιάτικη περίοδο με εξοικονόμηση ηλεκτρικού ρεύματος κατά 58% σε σχέση με πέρσι. Χρησιμοποιώντας στα φώτα την τεχνολογία led και επιβάλλοντας… συσκότιση από τη μία μετά τα μεσάνυχτα. Καλώς, πολύ καλώς! Αλλά γιατί έπρεπε η κατάσταση να φτάσει στο μη περεταίρω για να κινητοποιηθούν οι δήμοι και δη ο δήμος Θεσσαλονίκης; Κάποιοι τα έλεγαν από πέρσι. Ανάμεσά τους και η Voria.gr.

Εξοικονόμηση σε αέριο, ρεύμα

Όπως αποδεικνύεται, πάντως, στην Ελλάδα όταν γίνεται προσπάθεια εξοικονόμησης είτε από επιλογή είτε υποχρεωτικά, λόγω αδυναμίας πληρωμής των λογαριασμών, υπάρχουν αποτελέσματα. Ήδη στο πρώτο 9μηνο του έτους στη χώρα μας υπήρξε μείωση 14% στην κατανάλωση φυσικού αερίου, καταγράφεται σημαντικός περιορισμός στη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας, ενώ οι καταναλωτές κάνουν κατά 8% λιγότερες αγορές σε όγκο από τα σούπερ μάρκετ. Από αυτήν την εικόνα είναι προφανές ότι κανείς ανάμεσά μας –οι λιγοστές στενάχωρες εξαιρέσεις δυστυχώς πάντα θα υπάρχουν- ούτε κρύωσε ούτε πείνασε, ούτε έζησε με κεριά σε συνθήκες κρυφού σχολειού. Άλλωστε το λένε και οι καθηγητές που ασχολούνται με την ενέργεια. Όπως έχει υπολογιστεί εξοικονόμηση ενέργειας της τάξεως του 10% πάντα μπορεί να γίνει από τα νοικοκυριά, χωρίς να υποβαθμιστεί το επίπεδο της ζωής και η καθημερινότητα των ανθρώπων.      

Ο δρόμος και η ιστορία

Οι δρόμος –ο κάθε δρόμος- έχει τη δική του ιστορία. Γνωστό αυτό και από το αθάνατο τραγούδι του Λοΐζου, το οποίο αναφέρεται στα δύσκολα χρόνια της Κατοχής της Ελλάδας από τους Ναζί. Επίσης ο δρόμος μιλάει. Μέσα από τα συνθήματα που είναι γραμμένα στους τοίχους. Ορισμένα, μάλιστα, είναι εξαιρετικά στοχευμένα και άκρως επιτυχημένα. Αλλά και γοητευτικά. Ιδίως αυτά που υπογράφουν όσοι αυτοπροσδιορίζονται ως «Αναρχικοί», αυτοί που υπογράφουν με το Άλφα κεφαλαίο μέσα σε έναν κύκλο. Η γοητεία των συνθημάτων τους είναι ανάλογη με την αφέλεια και το ουτοπικό τους περιεχόμενο. Όπως λέει ένας φίλος «μου αρέσουν οι Αναρχικοί επειδή ξέρουν τι δεν θέλουν, αλλά μάλλον δεν γνωρίζουν τι ακριβώς θέλουν». Το σύνθημα της φωτογραφίας είναι απλοϊκό και γι’ αυτό χαριτωμένο. «Όλα είναι δικά μας γιατί είναι κλεμμένα». Το ποιοι είμαστε εμείς οι ιδιοκτήτες, πώς αποκτήσαμε όλα όσα αποκτήσαμε, ποιοι είναι οι κλέφτες που μας τα έκλεψαν, πότε μας τα πήραν και άλλες τέτοιες λεπτομέρειες δεν απασχολούν τον συντάκτη του συνθήματος. Και ίσως έτσι πρέπει. Πόσες απαιτήσεις μπορεί να έχει κανείς από επτά λεξούλες με 33 γράμματα σε έναν τοίχο;