Skip to main content

Το ενδιαφέρον για την αγροτική οικονομία και η ταλαιπωρία στους δρόμους της Θεσσαλονίκης

Τι έμαθε η Θεσσαλονίκη από τη φετινή πετυχημένη Agrotica που ολοκληρώθηκε χθες και γιατί το κέντρο της πόλης είναι, πλέον, υπερπλήρες.

Καλημέρα σας!

Πολλά είναι τα συμπεράσματα που μπορούν να βγουν για τη Θεσσαλονίκη και την οικονομία από το τετραήμερο της AGROTICA, της αγροτικής έκθεσης της ΔΕΘ – Helexpo που ολοκληρώθηκε χθες το βράδυ. Κατ’ αρχήν πιστοποιήθηκαν οι πολύ μεγάλες δυνατότητες και προοπτικές του πρωτογενούς τομέα της ελληνικής οικονομίας. Του κλάδου της ελληνικής αγροτικής οικονομίας και της αγροδιατροφής. Όπως φάνηκε από τα περίπτερα και τα εκθέματα ο χώρος βρίσκεται σε μεταβατική φάση, καθώς η τεχνολογία, η ψηφιακότητα και το επιχειρηματικό πνεύμα δίνουν τη θέση τους στην παραδοσιακή προσέγγιση τόσο των καλλιεργειών, όσο και της δουλειάς του γεωργού και του κτηνοτρόφου. Σταδιακά γίνεται συνείδηση ότι τα ευρωπαϊκά κονδύλια και οι ενισχύσεις που αυτά συνεπάγονται έχουν… ταβάνι και ημερομηνία λήξεως. Η ποσότητα και η ποιότητα της παραγωγής θα κρίνουν από εδώ και στο εξής όλο και περισσότερο το εισόδημα -άρα και τη ζωή και την καθημερινότητα- κάθε παραγωγού και της ελληνικής υπαίθρου  γενικότερα. Κάτι που σημαίνει ότι ο εκσυγχρονισμός της παραγωγής, οι επενδύσεις, το μάρκετινγκ και η χρηματοδότηση είναι, πλέον, όροι απολύτως απαραίτητοι για την ανάπτυξη, εάν όχι για τη βιωσιμότητα της αγροτικής οικονομίας. Επίσης, η πολύ μεγάλη συμμετοχή του αγροτικού κόσμου -ιδιαιτέρως των νεότερων ανθρώπων- στα σεμινάρια, τις ημερίδες, τα συνέδρια και τις ενημερωτικές συναντήσεις που οργανώθηκαν στο πλαίσιο της Agrotica ή παράλληλα με την έκθεση απέδειξε ότι οι Έλληνες αγρότες σε πολύ μεγάλο ποσοστό όχι μόνο έχουν συνειδητοποιήσει τα σύγχρονα δεδομένα, αλλά διαθέτουν από ισχυρή βούληση έως μεγάλη επιθυμία να παρακολουθήσουν τις εξελίξεις και είναι ανοιχτοί σε κάθε βοήθεια στην κατεύθυνση αυτή. Διότι μία από τις ουσιώδης αδυναμίες τοι πρωτογενούς τομέα της οικονομίας της χώρας είναι η έλλειψη εκπαίδευσης των Ελλήνων αγροτών. Στη φετινή AGROTICA οι αγρότες – επισκέπτες δεν περιδιάβηκαν απλώς τα περίπτερα για να δουν από κοντά τα καινούρια μοντέλα τρακτέρ και θεριζοαλωνιστικών μηχανών, ούτε αξιοποίησαν την παραμονή τους στη Θεσσαλονίκη για βόλτες, τσάρκες, φαγητά, ποτά και διασκεδάσεις. Προφανώς και τα έκαναν όλα αυτά. Ταυτόχρονα, όμως, ενημερώθηκαν για τις εξελίξεις στην Ελλάδα και στην Ευρώπη, άκουσαν εμπειρίες ξένων συναδέλφων τους, συζήτησαν τα θέματα και ζυμώθηκαν δημιουργικά. Δεν ήταν μέχρι πρόσφατα συνηθισμένο φαινόμενο να βλέπει κανείς εκπροσώπους του αγροτικού κόσμου να παρακολουθούν μία ημερίδα κρατώντας σημειώσεις!

Απίστευτη ταλαιπωρία

Τα θετικά μηνύματα που προέκυψαν από την AGROTICA για την οικονομία και την παραγωγή της χώρας βρίσκονται σε πλήρη αντιδιαστολή με την απίστευτη ταλαιπωρία που υπέστη η Θεσσαλονίκη αυτό το τετραήμερο. Η κατάσταση στους δρόμους ήταν εφιαλτική, καθώς η υπερβολικά αυξημένη κυκλοφορία διευθετούνταν αυτές τις ημέρες στον αυτόματο πιλότο. Παρά το ότι η επιβάρυνση ήταν απολύτως προβλέψιμη κανένα μέτρο δεν είχε παρθεί. Την κατάσταση δεν έσωσε ούτε η αξιοποίηση ενός μεγάλου κομματιού του εκθεσιακού κέντρου ως πάρκινγκ, ούτε η συμφωνία για άνοιγμα του κάμπους του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου για τον ίδιο λόγο. Τροχαία και δημοτική αστυνομία ήταν απούσες, τουλάχιστον στο κομμάτι της διευθέτησης της κυκλοφορίας και της διευκόλυνσης των μετακινήσεων. Την Παρασκευή το μεσημέρι η απόσταση από την Έκθεση στην πλατεία Ελευθερίας με αυτοκίνητο πλησίαζε τη μία ώρα! Είναι χαρακτηριστικό ότι ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνος Ζέρβας διαμαρτυρήθηκε την Παρασκευή και το Σάββατο προς την ηγεσία της ΕΛ.ΑΣ. και της τροχαίας ζητώντας να βγουν τροχονόμοι στους δρόμους, αλλά η παρέμβασή του δεν είχε ιδιαίτερο αποτέλεσμα. Έτσι κι αλλιώς η κατάσταση στο κυκλοφοριακό της Θεσσαλονίκης είναι οριακή, ακόμη και υπό φυσιολογικές για την πόλη συνθήκες. Πολύ περισσότερο όταν υπάρχει μια έκθεση με τα χαρακτηριστικά της Agrotica, στην οποία οι πάντες -από τους εκθέτες μέχρι τους επισκέπτες- κυκλοφορούν με ιδιωτικά αυτοκίνητα.

Υπερπλήρες το κέντρο της Θεσσαλονίκης

Το τετραήμερο της Agrotica ανέδειξε, επίσης, την απόλυτη αδυναμία του κέντρου της Θεσσαλονίκης να φιλοξενεί μεγάλα σε έκταση και επισκεψιμότητα εκθεσιακά γεγονότα. Η προβληματική πρόσβαση σε συνδυασμό με την υπερβολική κυκλοφορία στους δρόμους δημιουργεί αγανάκτηση και αδιέξοδα τόσο στις μεγάλες διοργανώσεις, όσο και στους κατοίκους και επισκέπτες της πόλης, οι οποίοι δικαιούνται κανονικής καθημερινότητας και τις 365 ημέρες του χρόνου. Με κάτι τέτοιες αφορμές γίνεται σαφές ότι το κέντρο της Θεσσαλονίκης είναι, πλέον, υπερπλήρες. Με αυτό το δεδομένο η μόνη σοβαρή μεσοπρόθεσμη επιλογή είναι η απομάκρυνση δραστηριοτήτων από το κέντρο και όχι η ενίσχυση υποδομών που θα αυξήσουν την κινητικότητα. Ασφαλώς το μετρό θα βοηθήσει στην βελτίωση της λειτουργικότητας στην καρδιά της Θεσσαλονίκης, αλλά είναι, πλέον, πασιφανές ότι δεν αρκεί. Οτιδήποτε από εδώ και πέρα που θα επιβαρύνει το κέντρο -αλλά ενδεχομένως και το ανατολικό κομμάτι του πολεοδομικού συγκροτήματος, που συνδέεται οργανικά με το κέντρο- θα συνιστά έγκλημα καθοσιώσεως έναντι των κατοίκων και της κοινωνίας της Θεσσαλονίκης. Ακόμη και η ανάπλαση του υφιστάμενου εκθεσιακού κέντρου της ΔΕΘ – Helexpo ενδέχεται να αποδειχθεί τελικά λάθος, αφού είναι εξαιρετικά αμφίβολο εάν θα μπορεί να εξυπηρετήσει εκθέσεις του μεγέθους της Agrotica, αλλά και της Γενικής Έκθεσης του Σεπτεμβρίου. Από τη στιγμή που η απόφαση -για οικονομικούς και άλλους λόγους- για τον εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεων της ΔΕΘ είναι η ανάπλαση του υφιστάμενου εκθεσιακού κέντρου η διοίκηση της ΔΕΘ – Helexpo οφείλει να βρει μια λύση για τα πολύ μεγάλα εκθεσιακά γεγονότα. Διότι με καταστάσεις όπως αυτές του προηγούμενου τετραήμερου στο κέντρο της Θεσσαλονίκης δικαιώνονται όσοι υποστηρίζουν ότι η ΔΕΘ – Helexpo για να αναπτυχθεί και να στηρίξει την οικονομική πρόοδο και τη διεθνοποίηση της πόλης που τη φιλοξενεί χρειάζεται νέες σύγχρονες και άνετες εγκαταστάσεις στη δυτική πλευρά του πολεοδομικού συγκροτήματος, όπου υπάρχουν μεγάλες επίπεδες εκτάσεις και πολύ καλύτερες προσβάσεις, μέσω Εγνατίας Οδού, ΠΑΘΕ, Περιφερειακής Οδού και Δυτικής Εισόδου.