Skip to main content

«Το μέλλον της μετακίνησης» στην Αστυπάλαια

Στο πείραμα της ηλεκτροκίνησης στην Αστυπάλαια εστιάζει η Handelsblatt. Πληθώρα δημοσιευμάτων για τις γαλλικές βουλευτικές εκλογές.

«Ένα μικρό ελληνικό νησί γίνεται εργαστήριο του μέλλοντος για την Volkswagen» είναι ο τίτλος σε δημοσίευμα της οικονομικής επιθεώρησης Handelsblatt, που υπενθυμίζει ότι στην Αστυπάλαια «η ελληνική κυβέρνηση και ο όμιλος Volkswagen δοκιμάζουν ολοκληρωμένα, κλιματικά ουδέτερα προγράμματα ηλεκτροκίνησης. Σε αυτά περιλαμβάνονται ηλιακά πάνελ για την παραγωγή οικολογικού ρεύματος, ηλεκτρικά οχήματα, εφαρμογές car-sharing και έξυπνες, δημόσιες υπηρεσίες μετακίνησης. Σταδιακά και μέχρι το 2026 το νησί θα εφαρμόσει προγράμματα βιώσιμης κινητικότητας και θα ανανεώσει πλήρως την παραγωγη ενέργειας». Η εφημερίδα σημειώνει ότι «η Ελλάδα έχει φιλόδοξους κλιματικούς στόχους, καθώς θέλει να θέσει όλα τα λιγνιτωρυχεία εκτός δικτύου μέχρι το 2028».

Για την Αστυπάλαια αναφέρει ότι «αφότου, πριν από έναν χρόνο, ήρθαν στο νησί τα πρώτα ηλεκτροκινούμενα οχήματα, εγκαινιάζεται τώρα η δεύτερη φάση με την καθιέρωση έξυπνων υπηρεσιών κινητικότητας. Θα αντικαταστήσουν το παραδοσιακό δρομολόγιο του λεωφορείου, που μέχρι σήμερα συνέδεε ελάχιστους οικισμούς σε ένα νησί συνολικής επιφάνειας 96 τ.χλμ. Μέσω εφαρμογής (App) οι κάτοικοι του νησιού, αλλά και οι τουρίστες θα μπορούν να ‘κλείνουν' δρομολόγια με την Astybus, τη νέα υπηρεσία κοινοχρησίας οχημάτων. Εάν χρειαστεί, τα λεωφορειάκια θα προσεγγίζουν και απομακρυσμένους οικισμούς. Θα χρησιμοποιούνται πέντε οχήματα Volkswagen τύπου ID.Buzz, που έχουν ‘πρεμιέρα' στην αγορά το φθινόπωρο. Μέσω κινητού τηλεφώνου και εφαρμογής θα μπορεί κανείς να ‘κλείνει' επίσης ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα, ηλεκτρικά σκούτερ ή ηλεκτρικά ποδήλατα».

Ο επικεφαλής του ομίλου Volkswagen, Χέρμπερτ Ντις, δηλώνει στην Handelsblatt ότι «με τις υπηρεσίες car-sharing θα μειωθεί κατά το ένα τρίτο ο αριθμός των οχημάτων στο νησί, που φτάνουν σήμερα τα 500, καθώς και των δικύκλων, που ανέρχονται σε 1.000». Το 10% των οχημάτων κινούνται ήδη με ηλεκτρικό ρεύμα, μεταξύ αυτών είναι και το πρώτο ηλεκτρικό ταξί VW ID.4. «Στην Αστυπάλαια βλέπουμε, σε αργή κίνηση, τη μετεξέλιξη της κινητικότητας», λέει ο Χέρμπερτ Ντις. «Εδώ μπορούμε να προβλέψουμε, πώς θα κινούμαστε σε όλη την Ευρώπη σε μερικά χρόνια».

Η άλλη όψη του Αιγαίου...

Στις καταγγελίες για παράνομες επαναπροωθήσεις μεταναστών στο Αιγαίο επανέρχεται η κυριακάτικη έκδοση της εφημερίδας Die Welt, με τη δημοσιογράφο της εφημερίδας να επιβαίνει σε σκάφος της τουρκικής ακτοφυλακής και να καταλήγει στο εξής συμπέρασμα: «Όποιος ρωτάει για τις λέμβους των μεταναστών στην Ελλάδα και στην Τουρκία, παίρνει δύο εντελώς διαφορετικές απαντήσεις. Η ελληνική εκδοχή είναι η εξής: Η Αθήνα αγωνίζεται στην πρώτη γραμμή του μετώπου κατά της παράτυπης μετανάστευσης, ενώ έχει αφεθεί μόνη της από τα υπόλοιπα κράτη-μέλη της ΕΕ. Εδώ και πολλά χρόνια δεν υπάρχει συμφωνία για μία δίκαιη κατανομή των προσφύγων. Η Τουρκία χρησιμοποιεί τη μετανάστευση ως μοχλό πίεσης, όπως στις αρχές του 2020, όταν ο Ερντογάν άνοιξε τα σύνορα και χιλιάδες άνθρωποι πήραν τον δρόμο (για την ΕΕ). Πρόκειται για έναν υβριδικό κίνδυνο για την εθνική ασφάλεια. Αλλά όταν η Ελλάδα παίρνει την υπόθεση της προστασίας των συνόρων στα χέρια της, δέχεται καταιγιστική κριτική».

«Η τουρκική εκδοχή», συνεχίζει η Welt am Sonntag, είναι η εξής: «Η Τουρκία έχει ήδη αφομοιώσει τέσσερα εκατομμύρια πρόσφυγες, περισσότερους από κάθε άλλη χώρα. Όμως είναι αναγκασμένη να επωμίζεται μόνη της αυτό το βάρος. Για την ΕΕ η Άγκυρα είναι καλή μόνον όταν συγκρατεί τους μετανάστες. Η Ελλάδα παραβιάζει τα ανθρώπινα δικαιώματα στα σύνορα, αλλά οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις ουδόλως ενδιαφέρονται. Η Τουρκία είναι ο μόνος συνήγορος αυτών των δυστυχισμένων...»

Οριακή νίκη Μακρόν

Οι φιλελεύθερες δυνάμεις υπό τον πρόεδρο Εμανουέλ Μακρόν προηγούνται με ελάχιστες ψήφους του νέου αριστερού συνασπισμού υπό τον Ζακ Λυκ Μελανσόν μετά τον πρώτο γύρο των γαλλικών βουλευτικών εκλογών, την Κυριακή. Η εφημερίδα Die Welt γράφει: «Το στρατόπεδο Μακρόν κερδίζει με οριακή πλειοψηφία της εκλογές και αγωνιά για την απόλυτη πλειοψηφία». Σημειώνει ωστόσο ότι «το γαλλικό πλειοψηφικό εκλογικό σύστημα ευνοεί το πρώτο κόμμα στην κατανομή εδρών. Σύμφωνα με εκτιμήσεις πολλών αναλυτών, την Κυριακή, το κόμμα του Μακρόν και οι σύμμαχοί του εξασφαλίζουν από 255 έως 295 έδρες, ενώ ο συνασπισμός της Αριστεράς μπορεί να υπολογίζει σε 150 έως 210 έδρες. Για την απόλυτη πλειοψηφία απαιτούνται 289 επί συνόλου 577 εδρών».

«Κλονίζεται η πλειοψηφία του Μακρόν» είναι ο τίτλος της αριστερής εφημερίδας Tageszeitung (TAZ), η οποία σχολιάζει ότι ο συνασπισμός του Μελανσόν «μπορεί να μην υλοποιήσει τον εξαιρετικά φιλόδοξο στόχο που είχε θέσει, να κατακτήσει την απόλυτη πλειοψηφία, αλλά χωρίς αμφιβολία καρπώνεται μία σημαντική εκλογική επιτυχία και αναδεικνύεται στην πιο ισχυρή δύναμη της αντιπολίτευσης». «Σοβαρό πλήγμα για τον Μακρόν» βλέπει το Spiegel Online, που επίσης επισημαίνει ότι «ακόμη και αν ο Μακρόν κατακτήσει την πρωτιά στον δεύτερο γύρο των εκλογών, θα μπορούσε να απολέσει την απόλυτη πλειοψηφία».

«Ταξίδι στο μέλλον»

Πολυάριθμες οι αναφορές στη βαλκανική περιοδεία του καγκελάριου το Σαββατοκύριακο. Η Süddeutsche Zeitung σημειώνει ότι «ο καγκελάριος Όλαφ Σολτς έκανε ένα ταξίδι στο μέλλον, ένα ταξίδι που τον οδήγησε σε πόλεις όπως η Πρίστινα, το Βελιγράδι και τα Σκόπια». Με αφορμή τα νέα δεδομένα στην πολιτική διεύρυνσης της ΕΕ η εφημερίδα του Μονάχου παρατηρεί ότι «πρέπει να στηρίξουμε την Ουκρανία που υφίσταται επίθεση - και την οποία επιτέλους θα επισκεφθεί ο Σολτς - δίνοντάς της καθεστώς υποψήφιας χώρας, χωρίς όμως να δυσαρεστήσουμε τις βαλκανικές χώρες, οι οποίες προσδοκούν τη δική τους ένταξη. Η ΕΕ πρέπει να τροφοδοτήσει νέες ελπίδες, χωρίς όμως να καλλιεργεί την ψευδαίσθηση ότι η ένταξη είναι εφικτή ακόμη και αν δεν υλοποιηθούν οδυνηρές μεταρρυθμίσεις. Την ίδια στιγμή η ΕΕ πρέπει να προστατέψει τον εαυτό της απέναντι σε εκβιασμούς από ημιαυταρχικούς ηγέτες, όπως ο Βίκτορ Όρμπαν».

Στο περίπλοκο ζήτημα του Κοσόβου, που συζήτησε ο καγκελάριος Σολτς κατά την επίσκεψή του στο Βελιγράδι, αναφέρεται η κυριακάτικη Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung (FAS): «Η Σερβία δεν είναι η μοναδική χώρα που απορρίπτει την ανεξαρτησία του Κοσόβου. Πέντε από τα 27 κράτη-μέλη της ΕΕ δεν συζητούν μέχρι στιγμής το ενδεχόμενο να το αναγνωρίσουν. Πρόκειται για την Ελλάδα, τη Ρουμανία, τη Σλοβακία, την Ισπανία και την Κύπρο. Αυτό οφείλεται σε λόγους εσωτερικής πολιτικής. Οι χώρες αυτές ανησυχούν ότι η αναγνώριση του Κοσόβου θα μπορούσε να ενισχύσει αποσχιστικές κινήσεις εντός συνόρων. Στην Ισπανία, για παράδειγμα, η περιφέρεια της Καταλονίας προσπαθεί, εδώ και χρόνια, να αποσχιστεί από την κεντρική κυβέρνηση. (...) Τα ανοιχτά ζητήματα θα συζητηθούν στη σύνοδο κορυφής, στα τέλη Ιουνίου, χωρίς πάντως να αναμένεται εντυπωσιακή πρόοδος».

Γιάννης Παπαδημητρίου

Πηγή: Deutsche Welle