Skip to main content

Προμαχώνας: Ξεκινούν οι έλεγχοι στα φορτηγά με ξένες πινακίδες

Οι έλεγχοι ξεκινούν από αύριο στον συνοριακό σταθμό του Προμαχώνα μετά από παύση τριών ετών. Τι λέει ο Πρόεδρος Ομοσπονδίας Φορτηγών Αυτοκινητιστών

Ο Γεώργιος Παρασκευάς, προϊστάμενος της γενικής διεύθυνσης Μεταφορών και Επικοινωνιών στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, θα πάει αύριο στον συνοριακό σταθμό στον Προμαχώνα ώστε ως μέλος ενός μεικτού κλιμακίου να κάνει τους πρώτους μαζικούς ελέγχους σε φορτηγά με ξένες πινακίδες που έχουν γίνει από το 2016. Ο κ. Παρασκευάς έκανε τακτικά το δρομολόγιο αυτό για παρόμοιους ελέγχους μέχρι τη διακοπή αυτών πριν από τρία χρόνια.

Εδώ και χρόνια οι ιδιοκτήτες των φορτηγών διαμαρτυρόντουσαν έντονα για την έλλειψη ελέγχων οι οποίοι έχουν οδηγήσει σε ένα καθεστώς ανομίας. Με λιγότερα έξοδα και ευνοϊκά φορολογικά καθεστώτα, φορτηγά από χώρες του εξωτερικού, όπως η Βουλγαρία, έρχονται στην Ελλάδα και κάνουν δουλειές στα «μαύρα», με αποτέλεσμα να ρίχνουν σημαντικά τις τιμές και να βλάπτουν την αγορά. 

Υπό τις πιέσεις των διαμαρτυριών αυτών και βλέποντας την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί, η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας πήρε την πρωτοβουλία μετά από τρία χρόνια αδράνειας να αρχίσει ξανά τους ελέγχους στα φορτηγά. Σύμφωνα με τον κ. Παρασκευά, οι έλεγχοι είχαν σταματήσει το 2016 όταν καταργήθηκε το κατ’ αποκοπή ποσό που λάμβαναν οι υπάλληλοι της Περιφέρειας για κάθε φορά που πραγματοποιούσαν ελέγχους. Το κατ’ αποκοπή αυτό ποσό ήταν αρχικά 70 ευρώ, έπειτα 50, μετά έπεσε στα 30 και στο τέλος καταργήθηκε βάζοντας μια ταφόπλακα και στους ελέγχους.

Οι υπάλληλοι της Περιφέρειας που θα ξεκινήσουν τους ελέγχους τη Δευτέρα θα το κάνουν αμισθί δείχνοντας έτσι μια πρώτη καλή θέληση ώστε να καταπολεμηθεί η ανομία που έχει κυριαρχήσει στον κλάδο. Θα ελέγξουν από τα νομιμοποιητικά έγγραφα των φορτηγών και θα φτάσουν μέχρι τον τεχνικό έλεγχο κάθε οχήματος, καθώς κάποια από αυτά δεν έχουν συμμορφωθεί με τους κανόνες και επιβαρύνουν πλην της οικονομίας και το περιβάλλον. Οι έλεγχοι είναι αυτή τη στιγμή το μόνο μέτρο που μπορεί να θωρακίσει τους Έλληνες ιδιοκτήτες φορτηγών καθώς πολλά φορτηγά, όπως τα βουλγαρικά, που έρχονται από χώρα της ΕΕ δεν ελέγχονται ούτε από τα τελωνεία. Παρότι οι επερχόμενοι έλεγχοι είναι μια πρώτη θετική κίνηση, δεν αρκεί καθώς τα φορτηγά αυτά δεν επιτρέπεται να πραγματοποιούν πάνω από δύο μεταφορές την ημέρα ή να παραμένουν πάνω 10 ημέρες στη χώρα, δύο παράμετροι που δεν μπορούν να ελεγχθούν μόνο από κλιμάκια στα σύνορα.

Ο αντιπεριφερειάχης Μεταφορών και Επικοινωνιών, Στάθης Αβραμίδης, τονίζει μιλώντας στη Voria, ότι οι έλεγχοι θα πραγματοποιηθούν παρότι το προσωπικό της διεύθυνσης δεν επαρκεί. Μάλιστα για το θέμα αυτό, ο ίδιος έχει αιτηθεί για το 2020 την πρόσληψη περίπου 600 νέων ατόμων οι οποίοι θα μπορούν προβούν στους κατάλληλους ελέγχους ώστε να σταματήσει η ανομία, από την οποία όπως τονίζει το κράτος χάνει κάθε χρόνο πολλά χρήματα.

«Είναι ένα θετικό βήμα», τόνισε ο Απόστολος Κενανίδης Πρόεδρος Ομοσπονδίας Φορτηγών Αυτοκινητιστών Ελλάδας ο οποίος ωστόσο είναι επιφυλακτικός καθώς μόνο η συνέχιση τους μπορεί να φέρει αποτέλεσμα. Ο ίδιος αναφέρει ότι όταν το 2013 είχε βγει κλιμάκιο της ΣΔΟΕ στον Προμαχώνα, όπου ήταν «μπάτε σκύλοι, αλέστε», διαπιστώθηκαν πολλές παρανομίες, όπως αδήλωτα εμπορεύματα και παράνομες μεταφορές για τα οποία επιβλήθηκαν μεγάλα πρόστιμα τα οποία έφτασαν μέχρι και τα 30.000 ευρώ. Ωστόσο, όπως λέει, παρά τα ευρήματα αυτά οι έλεγχοι σταμάτησαν τρία χρόνια μετά.

Ο κ. Κενανίδης αναφέρει ότι οι έλεγχοι ήταν τόσο λίγοι που δεν έπιαναν ούτε το 5% των φορτηγών, όριο που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Ένωση. Μάλιστα για αυτό έχει επικριθεί από την ΕΕ ενώ ο κ. Γεώργιος επισημαίνει ότι η χώρα έχει πληρώσει μέχρι αι πρόστιμο για την έλλειψη ελέγχων.

«Επικρατεί κανιβαλισμός στη μεταφορική αγορά», τονίζει ο κ. Κενανίδης ο οποίος διευκρινίζει ότι ο αθέμιτος ανταγωνισμός από τα φορτηγά με ξένες πινακίδες έριξε τις τιμές και τα έσοδα των Ελλήνων μεταφορέων. Αυτό φέρνει ένα τσουνάμι αρνητικών αποτελεσμάτων όπως το ότι οι οδηγοί δεν ανανεώνουν τα οχήματά τους.  Τα ελληνικά φορτηγά είναι παλιά (μέσος όρος πάνω από 19 έτη) και πλέον όχι τόσο ανταγωνιστικά.

Ο ίδιος δεν διστάζει να αναφερθεί και σε μια από τις μάστιγες για το επάγγελμα, το ότι δηλαδή πολλά βουλγαρικά φορτηγά που κάνουν μαύρες δουλειές στη χώρα, ανήκουν σε Έλληνες που δημιούργησαν εικονικές επιχειρήσεις στη Βουλγαρία την ώρα που συνεχίζουν να ζουν και να εργάζονται στην Ελλάδα. Σύμφωνα με τον ίδιο, πάνω από 15.000 οχήματα ελληνικών συμφερόντων κυκλοφορούν με βουλγάρικες πινακίδες.

Ο κ. Κενανίδης αναφέρει τέλος ότι η Ομοσπονδία έχει κάνει προτάσεις νόμου που στηρίζονται σε επιτυχημένα μοντέλα του εξωτερικού ώστε να καταπολεμηθεί η μάστιγα αυτή.

Τα μικτά κλιμάκια που θα πιάσουν δουλειά τη Δευτέρα στον Προμαχώνα θα αποτελούνται από εργαζομένους της Περιφέρειας, που έχουν μακρά εμπειρία στο πεδίο αυτό, καθώς και τη διεύθυνση αστυνομίας Σερρών και τη διεύθυνση Συγκοινωνιών.