Skip to main content

Ατζέντα 2024: Το όραμα Μακρόν για περισσότερη Ευρώπη

Κοινό προϋπολογισμό, πόλεμο κατά του εθνικισμού και της τρομοκρατίας, κοινές μεταρρυθμίσεις σε Άμυνα και Ενέργεια, έθεσε σαν στόχους ο Γάλλος πρόεδρος

Την ολοένα μεγαλύτερη ενοποίηση της Ε.Ε. σε επίπεδο οικονομικό, αμυντικό, πολιτιστικό και κοινωνικό έθεσε σαν στόχο ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν από τη Σορβόννη.

Παράλληλα, τόνισε ότι με τελικό ορίζοντα το 2023-2024, επιθυμεί να ενισχύσει την Ευρωζώνη, μέσω της δημιουργίας ενός προϋπολογισμού, της θέσπισης υπουργού Οικονομικών και της ίδρυσης Ευρωπαϊκού Νομισματικού Ταμείου.

«Η Ευρώπη είναι πιο εύθραυστη από ποτέ»: έτσι ξεκίνησε ο Μακρόν την ομιλία που έδωσε για το μέλλον της Ευρωπαϊκής Ένωσης, λέγοντας πως η Γηραιά Ήπειρος έχει πέσει θύμα επικίνδυνων ιδεών όπως ο απομονωτισμός και ο εθνικισμός.

«Ακόμη και αυτές τις τελευταίες ημέρες μας είδαμε τη δύναμη των λαϊκιστικών δυνάμεων της Ευρώπης», τόνισε σχολιάζοντας το απότελεσμα των γερμανικών εκλογών και το ποσοστό 13% που έλαβαν οι ακροδεξιοί του AfD.

«Για ορισμένους ποτέ δεν είναι η κατάλληλη ώρα για να μιλήσουμε για την Ευρώπη. Είναι είτε πολύ νωρίς είτε πολύ αργά. Η Ευρώπη δεν έχει απλώς να κάνει με τις εμπορικές σχέσεις. Εχει να κάνει με την Ειρήνη. Η Ελλάδα, η Ισπανία και η Πορτογαλία μπήκαν στην ΕΟΚ για την ειρήνη και την ελπίδα», είπε.

«Έχουμε ξεχάσει πώς να προστατεύουμε την Ευρώπη, τα οράματα μας. Έχουμε ξεχάσει την Ευρώπη» τόνισε ο Γάλλος πρόεδρος σε ομιλία του στη Σορβόνη, στην οποία παρουσίασε τις προτάσεις του για την αναμόρφωση της Ευρώπης.

«Η Ευρώπη δεν αφορά μόνο το εμπόριο, αλλά και την ειρήνη. Για την Ελλάδα, την Ισπανία και την Πορτογαλία, η ένταξη στην ΕΟΚ αφορούσε την ειρήνη και την ελπίδα» πρόσθεσε.

Ο Γάλλος πρόεδρος τόνισε πως ο μόνος δρόμος προς τα μπρος είναι η επανίδρυση μιας κυρίαρχης, ενωμένης και δημοκρατικής Ευρώπης.

Χρειαζόμαστε κοινό αμυντικό προϋπολογισμό

Ο κ. Μακρόν υποστήριξε πως η πρώτη πολιτική μεταρρύθμιση στην Ε.Ε. πρέπει να αφορά την άμυνα, προτείνοντας έναν κοινό αμυντικό προϋπολογισμό και μια κοινή αμυντική δύναμη.

«Η Ευρώπη πρέπει να συνεχίσει να συνεργάζεται με το ΝΑΤΟ. Αλλά πρέπει να εργαστούμε από κοινού στην Ευρώπη για να χρηματοδοτήσουμε το δικό μας αμυντικό προϋπολογισμό. Και πρέπει να πάμε πέρα από αυτό. Η αδυναμία μας να συνεργαστούμε σε αυτό υποβαθμίζει την αξιοπιστία μας. Χρειαζόμαστε μια κοινή στρατηγική κουλτούρα. Χρειαζόμαστε στρατιώτες από διαφορετικές χώρες για αυτό. Η Ε.Ε. θα πρέπει να εξοπλιστεί με μια κοινή αμυντική δύναμη» σημείωσε ο Γάλλος πρόεδρος.

«Η Ευρώπη πρέπει να ενισχύσει την κυβερνοασφάλεια και τους οικονομικούς πόρους για την αντιμετώπιση της τρομοκρατίας», επεσήμανε.

Ο ίδιος τάχθηκε και υπέρ της δημιουργίας μιας πανευρωπαϊκής υπηρεσίας ασύλου για την επιτάχυνση και εναρμόνιση της επεξεργασίας των αιτημάτων για την έκδοση ασύλου, ενώ πρότεινε και την σταδιακή συγκρότηση μιας ευρωπαϊκής δύναμης φύλαξης των συνόρων. Ανέφερε επίσης πως θέλει να εφαρμοστεί ένα ευρωπαϊκό πρόγραμμα για την ένταξη και επαγγελματική εκπαίδευση των μεταναστών.

«Ευρώπη πολλών ταχυτήτων»

Ο κ. Μακρόν τόνισε πως η ευρωζώνη πρέπει να αποκτήσει το δικό της προϋπολογισμό για να χρηματοδοτεί κοινά επενδυτικά σχέδια και να διασφαλίσει την σταθερότητα σε περιόδους κρίσεων.

Ο ίδιος τάχθηκε και υπέρ της θέσπισης ενός κατώτατου μισθού στην Ε.Ε., ο οποίος θα προσδιορίζεται στην οικονομική πραγματικότητα της κάθε χώρας.

Ωστόσο, παραδέχθηκε πως ήδη έχουμε να κάνουμε με «μια Ε.Ε. πολλών ταχυτήτων».

Ο Γάλλος πρόεδρος υποστήριξε πως μια κυρίαρχη Ευρώπη πρέπει να έχει την δυνατότητα να επιτύχει έναν οικολογικό μετασχηματισμό, ο οποίος θα δημιουργήσει και θέσεις εργασίας.

«Χρειαζόμαστε μια ευρωπαϊκή ενεργειακή αγορά για αυτό και να σκεφτούμε την Ευρώπη σαν μια ενιαία οντότητα, ώστε να επωφεληθούν όλοι από αυτό» ανέφερε. «Δεν θα μπορέσουμε να το επιτύχουμε αυτό σε μια ημέρα, αλλά δεν μιλήσουμε ποτέ για αυτό δεν θα συμβεί. Ας κάνουμε ένα σχέδιο για τα επόμενα 5 με 10 χρόνια, αλλά ας αρχίσουμε» πρόσθεσε.

Παράλληλα, ο κ. Μακρόν κάλεσε την Ε.Ε. να συγκροτήσει ένα σχέδιο για την στήριξη των καθαρών ενεργειακά οχημάτων και των απαραίτητων υποδομών, όπως των σταθμών φόρτισης.