Skip to main content

Ενεργειακό Βήμα ΝΑ Ευρώπης: Στα μέσα του 2016 ξεκινούν TAP και IGB

Φόρουμ «Ενεργειακό Βήμα Ν.Α. Ευρώπης»: Tα μεγάλα έργα φυσικού αερίου στην Ελλάδα, σε μία εποχή ευνοϊκών χαμηλών τιμών στη διεθνή αγορά.

Το ενεργειακό μέλλον της Ελλάδας, σε μία εποχή μεγάλων έργων υπερτοπικά δίκτυα και αγωγούς, υπόσχεται πλέον πολλά για την οικονομία της χώρας και την ενίσχυση του γεωστρατηγικού της ρόλου σε μία εποχή ιστορικά χαμηλών τιμών στο φυσικό αέριο.

Στους επόμενους μήνες αρχίζει το έργο του διασυνδετηρίου αγωγού Ελλάδας – Βουλγαρίας, του IGB, ένα project 225 εκατομμυρίων, όταν παράλληλα, στην ίδια χρονική περίοδο αρχίζει να κατασκευάζεται στη χώρα μας το ελληνικό τμήμα των 550 χλμ του ΤΑΡ, του Διαδριατικού Αγωγού που θα φέρει στην Ευρώπη το φυσικό αέριο από την περιοχή της Κασπίας.

Μάλιστα για νέες προοπτικές για «business», σε ένα νέο περιβάλλον που θα δημιουργηθεί εάν έχουμε ένα «fast track TAP», αναφέρθηκε ο ελληνικής καταγωγής Αμερικανός Γερουσιαστής του Rhode Island State κ. Λεωνίδας Ραπτάκης, στο σύντομο χαιρετισμό του από το «Ενεργειακό Βήμα Ν.Α. Ευρώπης», που διοργανώνει στη Θεσσαλονίκη το Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος και η ΕΠΑ Θεσσαλονίκης.

Τη νέα ενεργειακή συγκυρία που διαμορφώνεται για τη χώρα μας, περιέγραψαν εκπρόσωποι μεγάλων φορέων και εταιρειών, ακαδημαϊκού, ενεργειακοί αναλυτές, προσθέτοντας στο νέο μείγμα τη σημαντική συνεισφορά του Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου, του LNG, με την πολύ μεγάλη αναβάθμιση της εγκατάστασης στη Ρεβυθούσα, που θα ολοκληρωθεί στο α’ τρίμηνο του 2017, αλλά και τη δημιουργία πλωτού σταθμού LNG στη θαλάσσια περιοχή της Αλεξανδρούπολης, έργο της Gas Trade (προϋπολογισμού 350 εκατ. ευρώ), αδειοδοτημένο, στο οποίο θα μπορεί να αποθηκεύεται και φθηνό σχιστολιθικό αέριο από τις ΗΠΑ.

Τους πολλούς εισηγητές του συνεδρίου, παρουσίασε ο καθ. Αθανάσιος Καΐσης, μέλος Δ.Ε. του ΔΙΠΑΕ και πρόεδρος της ΕΠΑ Θεσσαλονίκης Α.Ε., επισημαίνοντας ότι με τη συμφωνία μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας για τον IGB και την κατασκευή του TAP, παίρνουν νέα ώθηση τα σχέδια της Ελλάδας στο τομέα του φυσικού αερίου.

Στην αναβάθμιση της Ρεβυθούσας αναφέρθηκε ο CEO του ΔΕΣΦΑ κ. Κώστας Ξιφαράς ο οποίος είπε ότι η Ελλάδα μπορεί να βρεθεί στο επίκεντρο των αγορών του φυσικού αερίου στη Ν.Α. Βαλκανική και να λειτουργήσει και σαν κόμβος διαπραγμάτευσης του φυσικού αερίου, κάτι που ενδιαφέρει τόσο την Τουρκία, όσο και τη Βουλγαρία.  Ήδη πριν ένα μήνα, η βελγική εταιρεία  Fluxys ολοκλήρωσε την πρώτη φάση της μελέτης σκοπιμότητας για τη δημιουργία ενός τέτοιου κόμβου στην Ελλάδα και επεξεργάζεται τη δεύτερη.

Στο σημαντικό αγωγό, τον IGB, που θα συνδέει τα δίκτυα της Βουλγαρίας και της Ελλάδας, αναφέρθηκε ο αντιπρόεδρος της ΔΕΠΑ κ. Δημήτρης Δημητριάδης, λέγοντας ότι σε αυτή τη φάση σταθμίζεται η ζήτηση με τα market tests που θα είναι έτοιμα στον επόμενο μήνα. Εφ’ όσον αυτά είναι θετικά θα πρέπει να εξασφαλιστούν οι πόροι χρηματοδότησης του ελληνικού τμήματος, δηλαδή των 31 χλμ από τα 182 χλμ συνολικά.

Αυτό που απασχολεί τη ΔΕΠΑ είναι η επέκταση των δικτύων του φυσικού αερίου στη βόρειο Ελλάδα, πέραν της πόλης της Θεσσαλονίκης. Θα πρέπει να συσταθούν νέες εταιρείες αλλά επειδή δεν υπάρχουν κατασκευασμένα δίκτυα, είναι πολύ δύσκολος ο διαχωρισμός της διανομής από την πώληση, γι’ αυτό και αναζητούνται συμμαχίες. Χρειάζονται μεγάλες επενδύσεις για να έρθει το αέριο στην πόρτα του καταναλωτή.

Υπέρ μιας απελευθερωμένης αγοράς φυσικού αερίου τάχθηκε ο πρόεδρος του Greek Energy Forum και ενεργειακός αναλυτής κ. Αλέξανδρος Λαγάκος.

Η αγορά φυσικού αερίου, στην Ελλάδα, σταδιακά εμπλουτίζεται. Σήμερα η χώρα μας εισάγει φυσικό αέριο που περνάει από την Τουρκία, τη Βουλγαρία και το LNG από την Αλγερία που αποθηκεύεται στη Ρεβυθούσα. Σε αυτές τις επιλογές, θα προστεθεί το πετρέλαιο της Κασπίας, με τον ΤΑΡ και το σταθμό της Αλεξανδρούπολης για τον οποίο δείχνουν ενδιαφέρον και οι Αμερικανοί.

Η Ελλάδα θα μπορεί να εξασφαλίσει σημαντικά οφέλη, έχοντας διαφορετικές πηγές αερίου (price arbitrage), αέριο από διαφορετικές περιοχές, διευρυμένη βάση ζήτησης και προσφοράς.

Όταν μιλάμε για την αγορά φυσικού αερίου, στο σχεδιασμό περιλαμβάνεται και η τροφοδοσία της ναυτιλίας, μία ακόμη μεγάλη αγορά που μπορεί να καταναλώνει ένα οικονομικό και φιλικότερο για το περιβάλλον καύσιμο.

Μεταξύ των ομιλητών ήταν και ο διευθυντής Ελλάδας του ΤΑΡ κ. Ρίκαρντ Σκούφιας ο οποίος είπε ότι το μεγάλο αυτό έργο αρχίζει πλέον να κατασκευάζεται και, στα μέσα του χρόνου, ξεκινούν οι εργασίες σε ελληνικό έδαφος. Στόχος της κοινοπραξίας ΤΑΡ είναι να υπάρξουν ανταποδοτικά οφέλη για τις χώρες και τις περιοχές από τις οποίες περνάει ο αγωγός και στο πλαίσιο αυτό, έχουν ως τώρα υπογραφεί συμβάσεις συνεργασίας με 150 ελληνικές εταιρείες, ενώ οι ιδιοκτήτες των γαιών αποζημιώνονται πριν αρχίσει η κατασκευή.

Ο κ. Costa Gioacchino, αντιπρόεδρος της ιταλικής ΕΝΙ, δηλαδή της εταιρείας – μετόχου στις ΕΠΑ Θεσσαλονίκης και Θεσσαλίας, υποστήριξε ότι στο επόμενο διάστημα και η Ελλάδα θα αναγκαστεί να απελευθερώσει την αγορά φυσικού αερίου, διαχωρίζοντας το κομμάτι της διανομής από την εμπορία, ενώ πρόσθεσε ότι τόσο σε Ελλάδα, όσο και σε Ιταλία, υπάρχουν περιθώρια ανάπτυξης δικτύου πρατηρίων με CNG για την κίνηση οχημάτων.