Skip to main content

Flyover: Στον αέρα δύο κρίσιμα μέτρα για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού στη Θεσσαλονίκη

Δύο από τα μέτρα που αποφάσισε το Συντονιστικό για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων στην κυκλοφορία λόγω του flyover είναι αυτή τη στιγμή στον αέρα

Δύο μήνες περίπου από την έναρξη των εργασιών για το Flyover και η αγανάκτηση των πολιτών για την κατάσταση στην κυκλοφορία στη Θεσσαλονίκη, η οποία έχει επιβαρυνθεί σημαντικά, έχει χτυπήσει κόκκινο.

Από τις αρχές Αυγούστου του 2023 ξεκίνησε να συνεδριάζει το Συντονιστικό Όργανο στο ΥΜΑΘ, το οποίο μετά από συζητήσεις και διαβουλεύσεις με φορείς (Τροχαία, ΟΣΕΘ, ΟΑΣΘ, Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, ΕΚΑΒ, Επιμελητήρια) αποφάσισε μια σειρά από μέτρα για να αντιμετωπιστούν οι επιπτώσεις στην κυκλοφορία από τις εργασίες του υπερυψωμένου αυτοκινητόδρομου.

Τελευταία συνεδρίαση ήταν στις αρχές Νοεμβρίου, λίγες ημέρες πριν την έναρξη των εργασιών, όπου και οριστικοποιήθηκαν τα μέτρα, που θα επρόκειτο να υλοποιηθούν. Ωστόσο, μέχρι τώρα, λίγα από αυτά είδαμε να εφαρμόζονται. Συγκεκριμένα, είδαμε την ενίσχυση της Τροχαίας – έστω και με εσωτερική μετακίνηση αστυνομικών –, το πολύ μεγαλύτερο κυνήγι των παράνομα σταθμευμένων οχημάτων, την ενίσχυση των δρομολογίων του ΟΑΣΘ, με επιπλέον γραμμές, και την πρόσληψη το τελευταίο διάστημα 150 οδηγών (στις συγκοινωνίες, βέβαια, πρέπει να γίνουν πολλά ακόμα για να πούμε ότι θα βρεθούν σε ικανοποιητικό επίπεδο).

Και ενώ καθημερινά στους δρόμους της πόλης επικρατεί κυκλοφοριακό κομφούζιο και κυρίως βέβαια στην περιφερειακή οδό, με τους πολίτες να βρίσκονται στα κάγκελα, η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών έδωσε μια μη αναμενόμενη – για πολλούς - απάντηση για την κατάσταση που επικρατεί στην πόλη. Άφησε ξεκάθαρα αιχμές τόσο για το Συντονιστικό Όργανο όσο και για τους φορείς που δεν προχωρούν στην υλοποίηση των μέτρων που αποφασίστηκαν και στην τήρηση του νόμου σε ζητήματα όπως το ωράριο φορτοεκφόρτωσης.

Δύο, λοιπόν, από τα μέτρα που αποφάσισε το Συντονιστικό για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων στην κυκλοφορία λόγω του flyover είναι αυτή τη στιγμή στον αέρα: Η βραδινή αποκομιδή των απορριμμάτων και η εφαρμογή του ωραρίου φορτοεκφόρτωσης.

Δεν είναι λίγες οι φορές, κυρίως τις ώρες αιχμής, που βλέπουμε απορριμματοφόρα να κλείνουν δρόμο ή λωρίδες κυκλοφορίας σε κεντρικούς δρόμους, προκαλώντας έντονες αντιδράσεις από τους οδηγούς. Ο δήμος Θεσσαλονίκης βρίσκεται ήδη σε συζητήσεις με τον ΦΟΔΣΑ προκειμένου να εξεταστεί το ενδεχόμενο να λειτουργεί ο ΧΥΤΑ βραδινές ώρες για να γίνεται τότε η μεταφορά από τα απορριμματοφόρα, τα οποία και αυτά καθυστερούν λόγω του κυκλοφοριακού φόρτου στα δρομολόγιά τους. Ωστόσο, εμπόδιο φέρεται να αποτελεί και το μισθολογικό εάν οι εργαζόμενοι κληθούν να δουλεύουν βραδινές ώρες για την αποκομιδή.

Στις αιχμές Σταϊκούρα πάντως δεν παρέλειψε χθες να απαντήσει με έντονο τρόπο ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης καλώντας τον υπουργό να χρηματοδοτήσει τους δήμους για να γίνει η αποκομιδή το βράδυ. «Οι δημοτικές αρχές  βάλλονται οικονομικά, Εάν όντως ο κ. Σταϊκούρας -τον οποίο εκτιμώ – είπε κάτι τέτοιο, θα τον παρακαλούσα να βρεθεί ένας τρόπος να ενισχυθεί από το κράτος οικονομικά ο δήμος, ο οποίος για να κάνει αποκομιδή το βράδυ θα πρέπει να διπλασιάσει το κόστος αποκομιδής. Είναι εύκολο να λέμε να γίνει βράδυ η αποκομιδή, αλλά σε αυτή την περίπτωση ας μας δοθεί η δυνατότητα να καλυφθεί αυτό το κόστος και υποσχόμαστε ότι θα γίνεται μόνο βράδυ», είπε χαρακτηριστικά ο δήμαρχος. Όπως εξήγησε, η αποκομιδή γίνεται κατά ένα μέρος και βραδινές ώρες αλλά στο πλαίσιο των οικονομικών δυνατοτήτων που έχουν όλοι οι δήμοι.

Να σημειωθεί ότι στις συνεδριάσεις του Συντονιστικού Οργάνου κατά την περασμένη χρονιά, δεν συμμετείχε, άγνωστο για ποιο λόγο, εκπρόσωπος από της απελθούσας διοίκησης του δήμου Θεσσαλονίκης

Για το ωράριο φορτοεκφορτώσεων, το οποίο ψηφίστηκε από το δημοτικό συμβούλιο επί διοίκησης Μπουτάρη, ο νέος δήμαρχος Στέλιος Αγγελούδης ανέφερε ότι θα προχωρήσει σε διαβούλευση με τους εμπλεκόμενους. Όπως είπε χαρακτηριστικά, «η διοίκηση των 18 ημερών δεν θα κάνει τίποτα περισσότερο από αυτό το οποίο προβλέπουν οι διατάξεις, που έχουν αποφασιστεί επί διοίκησης Μπουτάρη και οι οποίες ισχύουν». «Πριν προχωρήσουμε στην εφαρμογή αυτών των διατάξεων είμαστε υποχρεωμένοι να προχωρήσουμε σε μια διαβούλευση με τους ανθρώπους που έχουν το βάρος της διακίνησης και μεταφοράς προϊόντων», υπογράμμισε ο κ.Αγγελούδης, σύμφωνα με τον οποίο η διαβούλευση θα ολοκληρωθεί σε 10-15 ημέρες. «Δεν πρόκειται να κάνουμε τίποτα, χωρίς να ακούσουμε όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές και χωρίς να συζητήσουμε», ξεκαθάρισε ο δήμαρχος.

Να σημειωθεί βέβαια πως η πρόταση για το ωράριο φορτοεκφορτώσεων ξεκίνησε να σχεδιάζεται το 2015 και μετά από πολλά εμπόδια ψηφίστηκε από το δημοτικό συμβούλιο τον Απρίλιο του 2016. Μάλιστα, τον Δεκέμβριο του 2018 δημοσιεύθηκε η απόφαση και στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Από την 1η Μαρτίου του 2019 θα ξεκινούσε η εφαρμογή του, αλλά αυτό επί της ουσίας δεν έγινε ούτε επί τη διοίκησης Μπουτάρη ούτε βέβαια από τη διοίκηση Ζέρβα. Πλέον οι δημότες αναμένουν από τη διοίκηση Αγγελούδη να εφαρμόσει τη νομιμότητα, διευκολύνοντας, ειδικά αυτή τη δύσκολη περίοδο, τιε κυκλοφοριακές συνθήκες.

Ο κ. Αγγελούδης πάντως ακόμα από την προεκλογική περίοδο είχε ζητήσει να μη ξεκινήσουν οι εργασίες για το Flyover μέχρι να δοθεί σε χρήση το μετρό αλλά η απόφαση της κυβέρνησης ήταν ειλημμένη.  Λίγο μετά την ανάληψη των καθηκόντων του, ο δήμαρχος σε συνάντησή του με τον υφυπουργό Υποδομών Νίκο Ταχιάο ζήτησε κυκλοφοριακή μελέτη για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων, ενώ την αγανάκτηση των πολιτών για την όλη κατάσταση μετέφερε στην κυβέρνηση κατά τις πρόσφατες επαφές του με κυβερνητικά στελέχη.

Μεταξύ των προτάσεων που κατέθεσε είναι και αυτή της δημιουργίας 2.500 θέσεων στάθμευσης περιμετρικά του κέντρου σε χώρους που ανήκουν είτε στο δημόσιο, είτε στο υπουργείο Άμυνας, είτε είναι δημοτικοί.

Για το θέμα του Flyover εντός του Φεβρουαρίου θα πραγματοποιηθεί ειδική συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου με όλους τους εμπλεκόμενους. Σε κάθε περίπτωση, πρέπει να αρχίσουν να εφαρμόζονται όσα είχαν συμφωνήσει οι φορείς, ώστε να αμβλυνθούν οι μεγάλες επιπτώσεις από τις εργασίες για το Flyover στην καθημερινότητα των Θεσσαλονικεών.