Skip to main content

Το Κύπελλο Μαραθωνίου Μεσολυμπιάδας ταξιδεύει από τη Θεσσαλονίκη στο Παρίσι

Θα βρεθεί στην γκαλερί Richelieu στο Λούβρο σε περιοδική έκθεση για τον Ολυμπισμό

Το Κύπελλο Μαραθωνίου της Μεσολυμπιάδας “Αθήνα 1906” ταξιδεύει για το Παρίσι, γιατί από τον Απρίλιο του 2024 θα εκτίθεται στη γκαλερί Richelieu του Μουσείου του Λούβρου, ως βασικό έκθεμα της περιοδικής έκθεσης “Ολυμπισμός.

Μια Σύγχρονη εφεύρεση, μια Αρχαία κληρονομιά” που διοργανώνεται σε συνεργασία με τη Γαλλική Σχολή Αθηνών. Η έκθεση, που θα εγκαινιαστεί στις 24 Απριλίου, είναι εμπνευσμένη από τους Ολυμπιακούς και Παραολυμπιακούς Αγώνες ‘’Παρίσι 2024’’ οι οποίοι θα διεξαχθούν έναν ολόκληρο αιώνα μετά την τελευταία φορά που φιλοξενήθηκε στην Πόλη του Φωτός η διοργάνωση (1924).

Με κεντρικό θεματικό άξονα την ιστορία των Ολυμπιακών Αγώνων από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, η έκθεση εμβαθύνει στο πολιτικό πλαίσιο εντός του οποίου αναβίωσαν οι 1οι σύγχρονοι Ολυμπιακοί Αγώνες (“Αθήνα 1896)” και τις πηγές που χρησιμοποιήθηκαν για την εικονογράφησή τους, προκαλώντας τους επισκέπτες να ανακαλύψουν τις άγνωστες πτυχές της αναβίωσης του κορυφαίου, παγκόσμιας εμβέλειας αθλητικού θεσμού.

Ιδιαίτερη μνεία γίνεται σε εξέχουσες προσωπικότητες της εποχής - εκτός του Pierre de Coubertin, του “πατέρα των σύγχρονων Ολυμπιακών Αγώνων” - σε ιστορικούς, λόγιους, ερευνητές και καλλιτέχνες όπως ο Δημήτριος Βικέλας (1ος Πρόεδρος της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής) ο Michel Bréal, ο Σπυρίδων Λάμπρος, κ.ά. που συνέβαλαν στην αναβίωση των Αγώνων, ως αποτέλεσμα της προσπάθειας κατανόησης του αθλητισμού, μέσω της μελέτης των αρχαίων κειμένων και των αρχαιολογικών μαρτυριών.

Στην προσπάθεια συμμετέχει ενεργά ο καλλιτέχνης Émile Gilliéron, σχεδιαστής της ελληνικής βασιλικής οικογένειας και συνεργάτης πολλών αρχαιολόγων, αλλά κυρίως επίσημος καλλιτέχνης των Ολυμπιακών Αγώνων του 1896 και της Μεσολυμπιάδας του 1906. Βασισμένη στη μελέτη του αρχείου του εργαστηρίου που πρόσφατα κληροδότησε η οικογένεια Gilliéron στη Γαλλική Σχολή Αθηνών, η έκθεση παρουσιάζει για 1η φορά τις αρχαιότητες που ενέπνευσαν τον Émile Gilliéron και τις αντιπαραβάλλει με έργα που παρήχθησαν στο πλαίσιο των σύγχρονων Ολυμπιακών Αγώνων, όπως κύπελλα, γραμματόσημα, αφίσες, ταχυδρομικά δελτία, κ.ά.

Πιο συγκεκριμένα, η έναρξη της ιστορίας του Κυπέλλου των Μεσολυμπιακών Αγώνων “Αθήνα 1906” τοποθετείται στην επέτειο των 10 ετών από την αναβίωση των σύγχρονων Ολυμπιακών Αγώνων (1896- 1906), όταν η Ελλάδα διεκδικεί και αναλαμβάνει τη διοργάνωση των “Διεθνών Ολυμπιακών Αγώνων” του 1906, που έμειναν γνωστοί στην ιστορία ως “Μεσολυμπιάδα”, επειδή διεξήχθησαν στο μεσοδιάστημα των προγραμματισμένων Ολυμπιακών Αγώνων, του 1904 και του 1908. Oι Αγώνες του 1906 διοργανώθηκαν με υποδειγματικό τρόπο από την Ελλάδα και στέφθηκαν με απόλυτη επιτυχία, δίνοντας νέα πνοή στο Ολυμπιακό κίνημα και συμβάλλοντας στην ενίσχυση του κύρους του θεσμού.

Ως έπαθλα, πέρα των μεταλλίων, για την 1η και τη 2η θέση, δόθηκαν επίσης περίτεχνα κύπελλα φιλοτεχνημένα από καταξιωμένους γλύπτες της εποχής, Το Κύπελλο της διοργάνωσης του 1906, ένα από τα σημαντικότερα ενθυμήματα της συλλογής του Ολυμπιακού Μουσείου Θεσσαλονίκης, αποτελεί αναμνηστικό του Μαραθωνίου Δρόμου και είναι εμπνευσμένο από το σχήμα του κανθάρου της αρχαίας ελληνικής κεραμικής. Στα πλαίσια των πολιτιστικών εκδηλώσεων για τους Ολυμπιακούς και Παραολυμπιακούς Αγώνες του 2024, η έκθεση φιλοδοξεί να δείξει, πέραν των άλλων, πώς στο όνομα του αθλητισμού, οι κλάδοι της φιλολογίας, της ιστορίας, της ιστορίας της τέχνης και της αρχαιολογίας ενώθηκαν για να αναβιώσουν το σπουδαιότερο αθλητικό γεγονός του σύγχρονου κόσμου.