Skip to main content

Η Τσικνοπέμπτη της Θεσσαλονίκης, ο Βουρλιώτης στο ΔΙΠΑΕ και οι τροχονόμοι του Τάκη

Ένα σύννεφο τσίκνας αναμένεται να καλύψει σήμερα Τσικνοπέμπτη τον ουρανό της Θεσσαλονίκης, πώς εξηγείται η έντονη παρουσία τροχονόμων στους δρόμους, γιατί είναι σημαντική η ομιλία Βουρλιώτη στο ΔΙΠΑΕ

Καλημέρα σας!

Σήμερα είναι Τσικνοπέμπτη και η εστίαση έχει την τιμητική της. «Θα καεί η Θεσσαλονίκη» προβλέπει έμπειρος επιχειρηματίας του κλάδου, που ειδικεύεται στα ψησίματα και την κρεατοφαγία κι έχει ταΐσει κόσμο και… κοσμάκη. Η αλήθεια είναι ότι προβλέπεται η πόλη να σκεπαστεί από νέφος τσίκνας, αφού πέρα από τα καθιερωμένα… ψητάδικα της πόλης που ήδη είναι sold out, σήμερα θα λειτουργήσουν και τα αυτοσχέδια, έξω από κάθε είδους μαγαζί. Άλλοι ψήνουν για τους εαυτούς τους και τους φίλους τους και άλλοι βρίσκουν ευκαιρία να… οικονομήσουν πουλώντας στην ουσία πειρατικά σουβλάκια με το κομμάτι. Σε κάθε περίπτωση η δεδομένη κίνηση της σημερινής ημέρας δεν καθησυχάζει τους επιχειρηματίες. Όπως λένε, το κόστος της ενέργειας είναι τόσο υψηλό, επί μεγάλο χρονικό διάστημα, που –κυριολεκτικά- τους έχει… γονατίσει. Εξ’ αυτού του λόγου οι άνθρωποι δεν μπορούν να χαρούν την επαναφορά της κανονικότητας μετά την πανδημία, που σήμανε την μαζική επιστροφή των πελατών στα μαγαζιά τους. Ως γνωστόν ο Έλληνας χωρίς το καφεδάκι του, το τσίπουρο και το κρασί του, στα καφέ, τα ουζερί, τις ταβέρνες και τα εστιατόρια, δεν μπορεί να ευχαριστηθεί την καθημερινότητά του. Ειδικά στη Θεσσαλονίκη, την πρωτεύουσα του… καφέ και των συναφών, το πρόβλημα βιωσιμότητας των επιχειρήσεων εστίασης αποδεικνύεται μεγάλο και για έναν πρόσθετο λόγο. Επειδή –όπως υποστηρίζουν οι επιχειρηματίες του κλάδου- ο κόσμος επέστρεψε στα μαγαζιά τους παραγγέλνοντας λιγότερα. Κάπως έτσι, αν και λόγω πληθωρισμού οι λογαριασμοί είναι οι ίδιοι πάνω κάτω με τα προ πανδημίας επίπεδα, οι πελάτες απολαμβάνουν λιγότερα και οι επιχειρήσεις κερδίζουν ακόμη λιγότερα. Τίποτε απ’ όλα αυτά –βέβαια- δεν ισχύει σήμερα, που το έθιμο της Τσικνοπέμπτης καλύπτει –έστω προσωρινά- όλα τα δύσκολα.

Οι τροχονόμοι του… Τάκη

Η (μη) παρουσία των τροχονόμων στους δρόμους της Θεσσαλονίκης κινδυνεύει να γίνει ανέκδοτο. Γι’ αυτό όταν εμφανίζονται με τα κίτρινα γιλέκα και τις άσπρες διαγώνιες ζώνες τους –και μάλιστα μαζικά- όλοι ψάχνουν να βρουν τι συμβαίνει. Όπως ακριβώς έγινε προχθές, το πρωί της Τρίτης, όταν ξαφνικά οι διασταυρώσεις στο κέντρο γέμισαν με τροχονόμους, οι οποίοι ρύθμιζαν την κίνηση. Το μυστήριο λύθηκε γρήγορα, αφού στη Θεσσαλονίκη είχε φτάσει για υπηρεσιακές και κομματικές συναντήσεις ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Τάκης Θεοδωρικάκος. Ως γνωστόν, παραδοσιακά, όπου κινείται ο πολιτικός προϊστάμενος της Ελληνικής Αστυνομία η παρουσία ένστολων είναι μεγάλη και εμφανής. Κάπως έτσι οι τροχονόμοι που υπηρετούν στην πόλη, αλλά εμφανίζονται ελάχιστα στους δρόμους της και μόνο σε έκτακτες συνθήκες, έχουν την ευκαιρία και τη δυνατότητα να γνωρίσουν από πρώτο χέρι τα προβλήματα και τις δυσκολίες, που υπάρχουν. Όχι ότι αυτή η πρακτική εμπειρία θα τους χρησιμεύσει σε κάτι, αλλά τουλάχιστον να ξέρουν.     

Ο Βουρλιώτης στο ΔΙΠΑΕ

Την Δευτέρα 13 Μαρτίου ο επικεφαλής της Αρχής για το ξέπλυμα μαύρου χρήματος, αντεισαγγελέας του Αρείου Πάγου, Χαράλαμπος Βουρλιώτης, θα έρθει στη Θεσσαλονίκη και θα μιλήσει σε εκδήλωση που οργανώνει το Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος. Ο κ. Βουρλιώτης αποδέχθηκε την πρόταση του προέδρου του ΔΙΠΑΕ, καθηγητή Αθανάσιου Καΐση, να μιλήσει σε ένα ακροατήριο που οφείλει να γνωρίζει όλες τις πτυχές του θέματος που λέγεται «ξέπλυμα μαύρου χρήματος» και μάλιστα από τα πλέον υπεύθυνα χείλη. Γι’ αυτό και πέρα από καθηγητές και φοιτητές του το ΔΙΠΑΕ θα καλέσει όλους τους εμπλεκόμενους, από τους δικηγόρους –δια του Δικηγορικού Συλλόγου- και τους συμβολαιογράφους –επίσης δια του συλλόγου τους- μέχρι τις τράπεζες. Το θέμα δεν είναι απλώς σοβαρό. Είναι μεγάλο και εξαιρετικά εκτεταμένο. Πρακτικά πίσω σχεδόν από κάθε παρανομία κρύβεται ή αποκαλύπτεται μια ιστορία ξεπλύματος μαύρου χρήματος. Συχνά το ίδιο συμβαίνει και πίσω από επιχειρηματικά και άλλα success stories. Άλλωστε η Ελλάδα είναι χώρα με μεγάλη φοροδιαφυγή, φοροαποφυγή και φοροκλοπή, που θέτουν σε γκρίζα ζώνη το 25% και πλέον του ΑΕΠ της χώρας. Δεκάδες δισεκατομμύρια που αφού κρυφτούν, πρέπει να… ξεπλυθούν για να… αξιοποιηθούν! Πολύ ενδιαφέρον θέμα…

Τα παράδοξα της Βυζαντινής Θεσσαλονίκης

Στη Θεσσαλονίκη συχνά «οι όμορφες ιδέες, όμορφα καίγονται», για να παραφράσουμε τον τίτλο ταινίας του Βαλκάνιου κινηματογραφιστή, Εμίρ Κουστουρίτσα. Μία από τις καλύτερες ιδέες των τελευταίων χρόνων, που θα μπορούσε να εξελιχθεί δημιουργικά και να προσφέρει αναγνωρισιμότητα και εξωστρέφεια στην πόλη, είναι το πρότζεκτ «Βυζαντινή Θεσσαλονίκη», το οποίο εμπνεύστηκε ο Εμπορικός Σύλλογος πριν από πέντε χρόνια, αλλά στην εφαρμογή του υπάρχουν πολλά προβλήματα. Για την ακρίβεια οι μέχρι στιγμής δράσεις είναι περιορισμένες. Κάπως έτσι, εκεί που περιμέναμε –τρόπος του λέγειν- την προβολή τού βυζαντινού χαρακτήρα και της βυζαντινής φυσιογνωμίας της Θεσσαλονίκης ή τη λειτουργία ενός δικτύου βυζαντινών πόλεων από την Τουρκία, την Ελλάδα και την Ιταλία, μέχρι τις βαλκανικές χώρες, ξαφνικά προέκυψε εκδήλωση για τις… αλυσίδες αξίας. Όπως μάθαμε από ανακοίνωση που εκδόθηκε χθες λίγο πριν τις 2 το μεσημέρι, στις 5 το απόγευμα της ίδιας ημέρας, δηλαδή, χθες Τετάρτη, ήταν προγραμματισμένη ημερίδα της Βυζαντινής Θεσσαλονίκης με θέμα «Ο Βυζαντινός πολιτισμός ως σημείο αναφοράς σε μια σύγχρονη ψηφιακή αλυσίδα αξίας». Πρόκειται για εκδήλωση στο πλαίσιο του κοινοτικού έργου ENTER-VALUE (Creating new value chain based upon an holistic enterprise support mechanism), το οποίο υλοποιείται εντός του INETERREG V-A “Greece-Bulgaria 2014-2020” και στοχεύει στην αύξηση της ανταγωνιστικότητας των εμπλεκόμενων σε αυτό περιοχών, μέσω της συνεργασίας και δικτύωσης του τουριστικού κλάδου, με το λιανεμπόριο και τη δημιουργική οικονομία. Κι επειδή ο καθένας αντιλαμβάνεται ότι κάτι δεν πάει… καλά σε επίπεδο κατανόησης, οι υπεύθυνοι επισημαίνουν προς αποφυγή παρεξηγήσεων και παρερμηνειών ότι «για τη Βυζαντινή Θεσσαλονίκη το συγκεκριμένο, χρηματοδοτούμενο από την Ευρωπαϊκή Ένωση, πρόγραμμα κινείται απόλυτα στη γενική φιλοσοφία που οδήγησε στην σύσταση αυτού του φορέα». Όπως εξηγούν «η Βυζαντινή Θεσσαλονίκη ξεκίνησε την πορεία της αναγνωρίζοντας ότι ο Πολιτισμός μπορεί να παίξει τον ρόλο ενός δυναμικού εργαλείου οικονομικής ανάπτυξης, φιλίας, συνεργασίας, ευημερίας των λαών, κοινωνικής και προσωπικής προόδου. Έτσι ο Βυζαντινός πολιτισμός, σε μια πόλη που κρατά ακόμη κάτι από την οσμή της Βυζαντινής της ιστορίας, μετατρέπεται σε μια εκπληκτική περίπτωση εργασίας για την ενσωμάτωση και αξιοποίησή του στην πραγματική οικονομία». Κι επειδή όσο λιγότερα εννοεί κάποιος, τόσο περισσότερα λέει και γράφει, το ενημερωτικό σημείωμα καταλήγει θριαμβευτικά ως εξής: «Το έργο αυτό, μέσω της εφαρμογής σύγχρονων πρακτικών κατάρτισης και συμβουλευτικής, γίνεται ένας χρήσιμος οδηγός πορείας για όλους όσους προκαλεί ενδιαφέρον η σύγχρονη δημιουργία που ανακαλεί τη λάμψη του πλούσιου πολιτιστικού αποθέματος που μπορεί να διαθέτει ένας τόπος». Όπως όλοι καταλαβαίνουμε οι υπεύθυνοι της Βυζαντινής Θεσσαλονίκης το… τερμάτισαν. Αντί να μας πουν ευθέως ότι η συγκεκριμένη εκδήλωση, στην οποία ήταν προγραμματισμένο να μιλήσουν εκπρόσωποι του δήμου Θεσσαλονίκης, της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, του Εμπορικού Συλλόγου, αλλά και ακαδημαϊκοί από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, γίνεται ως υποχρέωση προς το κοινοτικό πρόγραμμα, προσπαθούν να πείσουν καλοπροαίρετα για τη χρησιμότητα της. Η αλήθεια είναι ότι δύο από τις εισηγήσεις υπό τους τίτλος «Πολιτιστική Κληρονομιά και Τουριστική Ανάπτυξη: η Βυζαντινή Θεσσαλονίκη» και «Ο Βυζαντινός Πολιτισμός ως πηγή έμπνευσης για την ανάπτυξη νέων επιχειρηματικών εργαλείων. Η περίπτωση της Θεσσαλονίκης ως κέντρο δικτύου Βυζαντινών πόλεων» ενδεχομένως να είχαν ενδιαφέρον, υπό την προϋπόθεση ότι οι προτάσεις που διατυπώνουν οι δύο καθηγήτριες μπορούν να εφαρμοστούν και να αποδώσουν στην πράξη. Διότι αν κάτι λείπει από τη Θεσσαλονίκη γενικότερα και τη Βυζαντινή Θεσσαλονίκη ειδικότερα, δεν είναι ούτε οι ιδέες, ούτε τα θεωρητικά σχήματα που τις υποστηρίζουν. Είναι οι πράξεις.