Skip to main content

ΠΕΔ Κεντρικής Μακεδονίας: Νέα προσφυγή με φόντο τα σκουπίδια

Παράλογη και ανεφάρμοστη χαρακτηρίζουν οι δήμαρχοι την απόφαση για μεταβίβαση της αρμοδιότητας καθαρισμού του περιφερειακού οδικού δικτύου

Νέα προσφυγή με επίκεντρο τα σκουπίδια ετοιμάζουν οι δήμαρχοι της Κεντρικής Μακεδονίας.

Μετά την αίτηση ακύρωσης που κατατέθηκε στο Συμβούλιο της Επικρατείας για την αναδρομική επιβολή του τέλους ταφής απορριμμάτων, οι δήμαρχοι της Κεντρικής Μακεδονίας θα επιδιώξουν να ακυρώσουν δικαστικά την απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Εσωτερικών Θοδωρή Λιβάνιου, με την οποία από την 1η Ιανουαρίου έχει μεταβιβαστεί στους δήμους η ευθύνη της καθαριότητας του οδικού δικτύου που ανήκει στην περιφέρεια.

Οι δήμαρχοι χαρακτηρίζουν την απόφαση παράλογη και ανεφάρμοστη, τονίζοντας ότι οι δήμοι δεν διαθέτουν ούτε τα μέσα, ούτε το προσωπικό για να καλύψουν το συγκεκριμένο τμήμα του δικτύου που για αρκετούς είναι τριψήφιος αριθμός χιλιομέτρων και το οποίο έτσι κι αλλιώς δεν είναι υπό την ευθύνη τους. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι 14 δήμοι της περιφερειακής ενότητας Θεσσαλονίκης καλούνται να καθαρίσουν 829 χιλιόμετρα, όση είναι η απόσταση από την πόλη μέχρι το… Σεράγεβο. Συνολικά στην Κεντρική Μακεδονία στην ευθύνη των 38 δήμων περιέρχεται δίκτυο μήκους 4.062 χιλιομέτρων, που αντιστοιχεί στην απόσταση από τη Θεσσαλονίκη μέχρι… το βορειότερο άκρο της Ευρώπης, πάνω από το Ροβανιέμι!

Η επίμαχη απόφαση

Η επίμαχη απόφαση εντάχθηκε στον νόμο 5056/2023, ο οποίος αφορά μεταξύ άλλων την αναμόρφωση του συστήματος διακυβέρνησης των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού. Συγκεκριμένα, στο άρθρο 41 ορίζεται ότι «από την 1η.1.2024, η ευθύνη αποκομιδής απορριμμάτων του οδικού δικτύου αρμοδιότητας περιφερειών και των παράπλευρων δρόμων αυτών, των νησίδων τους, των υπόγειων διαβάσεων, καθώς και των πρανών αυτών ασκείται από τους δήμους, κατά το τμήμα που διέρχεται εντός των ορίων τους. Εφόσον νησίδα του οδικού δικτύου αποτελεί όριο όμορων δήμων, η αρμοδιότητα για τον καθαρισμό της νησίδας ασκείται από τον μεγαλύτερο πληθυσμιακά δήμο».

Στο ίδιο άρθρο αναφέρεται ότι με απόφαση του οικείου Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης μεταβιβάζονται στους δήμους από την 1η.1.2024 τα οχήματα των περιφερειών, τα οποία χρησιμοποιούνται για την καθαριότητα του οδικού δικτύου. Για την κατανομή από τον Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης λαμβάνεται υπόψη το μήκος του οδικού δικτύου της παρ. 1 και ιδίως η ύπαρξη ικανού αριθμού οχημάτων από τους δήμους. Ωστόσο, όπως αναφέρουν οι δήμαρχοι, ούτε οι δήμοι διαθέτουν ικανό στόλο, ούτε όμως και η περιφέρεια, η οποία μέχρι πρότινος διεκπεραίωνε τον καθαρισμό με ιδιωτικές εργολαβίες.

Μικρό το ποσό – μεγάλη η επικινδυνότητα

Δυσάρεστη έκπληξη ήταν και το ποσό που θα κατανεμηθεί τελικά στους δήμους αναλογικά με βάση τον αριθμό χιλιομέτρων περιφερειακού οδικού δικτύου που έχουν στην επικράτειά τους. Παρότι αρχικά είχε ανακοινωθεί ότι θα δοθούν 413 ευρώ ανά χιλιόμετρο δικτύου το τελικό ποσό μειώθηκε στα 356 ευρώ.

«Έχουμε ήδη πάρει απόφαση για προσφυγή. Δεν είναι σωστό άλλος να έχει την αρμοδιότητα και άλλος την ευθύνη. Είναι καινοφανές. Η καθαριότητα είναι υποχρέωση αυτού που έχει την αρμοδιότητα. Αυτό λέει η λογική, αλλά και ο νόμος. Θεωρούμε ότι έχουμε όλο το δίκιο με το μέρος μας», ανέφερε στη Voria.gr ο πρόεδρος της ΠΕΔ-ΚΜ, δήμαρχος Πυλαίας – Χορτιάτη, Ιγνάτιος Καϊτεζίδης. Ο ίδιος έθεσε, μάλιστα, ζήτημα επικινδυνότητας για τους εργαζόμενους, διερωτώμενος πώς, για παράδειγμα, θα βγουν εργαζόμενοι της καθαριότητας στην περιφερειακή οδό της Θεσσαλονίκης.

«Είναι αντισυνταγματικό, είναι παράνομο, είναι αντιαυτοδιοικητικό και βέβαια εξυπηρετεί τις περιφέρειες φορτώνοντας παρανόμως την αρμοδιότητα στους δήμους. Κι επίσης αποδεικνύει ότι οι 13 περιφερειάρχες έχουν μεγαλύτερη ισχύ από τους 332 δήμους», είπε ο δήμαρχος Νεάπολης – Συκεών, Σίμος Δανιηλίδης.

Δήμοι πολλών… χιλιομέτρων

Στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας πρωταθλητής στο περιφερειακό δίκτυο είναι ο δήμος Κιλκίς, με συνολικά 498 χιλιόμετρα εντός των γεωγραφικών του ορίων, για τα οποία προβλέπεται να πάρει επιχορήγηση ύψους 177.585,71 ευρώ. Ακολουθούν οι δήμοι Παιονίας με 232, Λαγκαδά και Κατερίνης με 204, Βόλβης με 178 και Βέροιας με 176 χλμ.

«Είναι πολύ μεγάλο το οδικό δίκτυο και δεν μπαίνουμε καν στη διαδικασία αν είναι πολλά ή λίγα τα χρήματα. Ούτως ή άλλως το προσωπικό είναι περιορισμένο, ενώ θα πρέπει να έχουμε και τα μηχανήματα, τα οποία η περιφέρεια δεν διαθέτει για να μας τα παραχωρήσει. Αναγκαστικά λοιπόν θα πρέπει να πάμε σε μία εργολαβία. Πώς θα βρεθεί εργολάβος να κάνει την εργασία, όταν τα χρήματα δεν φτάνουν ούτε για το πετρέλαιο; Κάποιες εργασίες κάναμε στο παρελθόν για την περιφέρεια, όμως ήταν περιορισμένες οι δράσεις μας σε συγκεκριμένα σημεία. Όταν όμως έχεις την ευθύνη για όλο το δίκτυο είναι πολύ δύσκολο. Θα πρέπει με κάποιον τρόπο να το κάνει η περιφέρεια, αλλιώς ας την καταργήσουν κι ας φέρουν όλους τους υπαλλήλους στους δήμους», τόνισε στη Voria.gr ο δήμαρχος Κιλκίς, Δημήτρης Κυριακίδης.

«Ό,τι δεν θέλει η περιφέρεια το δίνουν σε μας; Θα παρατήσουμε τα άλλα να ασχολούμαστε με αυτά;», αναρωτήθηκε ο δήμαρχος Βόλβης, Διαμαντής Λιάμας, ο οποίος σημείωσε ότι ο δήμος δεν θα μπορεί να ανταποκριθεί, εστιάζοντας επίσης στην επικινδυνότητα για τους εργαζόμενους.

Σε καλύτερη μοίρα είναι μόνο οι δήμοι του Πολεοδομικού Συγκροτήματος Θεσσαλονίκης, οι οποίοι δεν επωμίζονται μεγάλες ευθύνες καθώς έχουν το πολύ μέχρι 12 χιλιόμετρα δικτύου, με τον κεντρικό δήμο να έχει τέσσερα και την Καλαμαριά μόλις ένα.