Skip to main content

Μυλωνάς: Οι επιπτώσεις στην αγορά αλουμινίου από τους δασμούς στις ΗΠΑ

Η απόφαση Τραμπ δεν θα επηρεάσει μόνο την τοπική αγορά, αλλά και τον υπόλοιπο κόσμο και ιδίως την Ευρώπη, λέει ο επικεφαλής της ALUMIL.

Πολύ γρήγορα, το αργότερο μέσα σε ένα μήνα από την επίσημη και τελική ανακοίνωση του προέδρου Τραμπ για τις επιβολή δασμών στις εισαγωγές χάλυβα και αλουμινίου στις ΗΠΑ, αναμένει τις επιπτώσεις στη διεθνή αγορά ο Γιώργος Μυλωνάς.

Ο επικεφαλής της ALUMIL, της μεγαλύτερης ελληνικής βιομηχανίας διέλασης αλουμινίου, μιας πολυεθνικής με θυγατρικές και πωλήσεις σε δεκάδες αγορές του εξωτερικού, μιλώντας στη Voria.gr υπογράμμισε ότι από την απόφαση του αμερικανού προέδρου να αυξήσει τους δασμούς των προϊόντων αλουμινίου που εισάγονται στις ΗΠΑ στο 10% δεν θα επηρεαστεί μόνο η τοπική αγορά, αλλά και ο υπόλοιπος κόσμος και ιδίως η Ευρώπη.

Όπως εξηγεί ο κ. Μυλωνάς οι μεγάλες εταιρείες αλουμινίου κυρίως από την Ευρώπη, αλλά και από την Ασία που θα βρεθούν εκτός αμερικανικής αγοράς, αφού θα αναγκαστούν να πουλούν ακριβότερα, θα στρέψουν το εμπορικό τους ενδιαφέρον στην ευρωπαϊκή αγορά, όπου ο ήδη μεγάλος ανταγωνισμός θα ενταθεί ακόμη περισσότερο. Ως αποτέλεσμα θα υποχωρήσουν οι τιμές και οι διοικήσεις των εταιρειών θα πρέπει να καταφέρουν να ελέγξουν τα κόστη τους, τα οποία εκτός από την πρώτη ύλη διαμορφώνονται και από παράγοντες διαφορετικούς από χώρα σε χώρα, όπως η τιμή της ενέργειας, η φορολογία και το κόστος του χρήματος.

Ειδικότερα για την ALUMIL ο κ. Μυλωνάς εκτιμά ότι σε αυτή τη φάση η εταιρεία δεν θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στην παρουσία της στην αγορά των ΗΠΑ, όπου συστηματικά κτίζει τη θέση της τα τελευταία χρόνια. Κι αυτό διότι από τα 17 εκατ. δολάρια των πωλήσεων της στις ΗΠΑ το 2017 μόνο το 1,2 εκατ. δολάρια ήταν η απευθείας εισαγωγή προφίλ αλουμινίου από την Ελλάδα με δασμούς που βρίσκονταν στο 5%.  Τα υπόλοιπα 15,8 εκατ. δολάρια της αξίας των πωλήσεων ήταν προϊόντα made in USA, καθώς πήραν την οριστική τους μορφή στις εγκαταστάσεις της θυγατρικής της ALUMIL στη χώρα. Ο διπλασιασμός λοιπόν των δασμών σε αυτό 1,2 εκατ. δολ., που αποτελεί περίπου το 7% - 8% των πωλήσεων της εταιρείας στη συγκεκριμένη αγορά θεωρείται διαχειρίσιμο μέγεθος.

Επομένως, εν αναμονή των οριστικών ανακοινώσεων Τραμπ πιθανότατα αυτή την εβδομάδα, το ενδιαφέρον του Γ. Μυλωνά και των συνεργατών του επικεντρώνεται στο νέο τοπίο που αναμένεται να διαμορφωθεί στην ευρωπαϊκή αγορά, καθώς η ALUMIL πραγματοποιεί τον μεγάλο όγκο των πωλήσεων της στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, απ’ όπου άλλωστε προέρχονται οι μεγάλοι διεθνείς ανταγωνιστές της ελληνικής πολυεθνικής.

Όλα αυτά συμβαίνουν την ώρα που η παγκόσμια ζήτηση για προϊόντα αλουμινίου αυξάνεται. Είναι χαρακτηριστικό ότι η παγκόσμια παραγωγή το διάστημα Ιανουαρίου – Αυγούστου 2017 σημείωσε αύξηση 3,5% σε σύγκριση με το αντίστοιχο οκτάμηνο του 2016, ενώ η παγκόσμια ζήτηση «έτρεξε» με 6%. Η κινεζική παραγωγή έφτασε τους 22,171 εκατ. τόνους που αντιστοιχεί στο 56% της παγκόσμιας παραγωγής πρωτόχυτου αλουμινίου. Η ζήτηση στην Κίνα αυξήθηκε κατά 7,2% σε σύγκριση με το οκτάμηνο του 2016. Την ίδια περίοδο οι καθαρές εξαγωγές μεταποιημένων ημιτελικών προϊόντων της Κίνας αυξήθηκαν στους 2,627 εκατ. τόνους, έναντι 2,489 εκατ. τόνων το 2016.

Στην Ευρωπαϊκή Ένωση η παραγωγή στο οκτάμηνο του 2017 αυξήθηκε οριακά κατά 0,2%, ενώ η παραγωγή των χωρών της Βόρειας Αμερικής κατέγραψε μείωση της τάξης του 2,4%.