Skip to main content

Σε δημόσια διαβούλευση το ασφαλιστικό

Σε δημόσια διαβούλευση βρίσκεται από χθες το νομοσχέδιο για τις αλλαγές στο ασφαλιστικό σύστημα της χώρας, με στόχο να διασφαλιστεί «ο δημόσιος χαρακτήρας και η βιωσιμότητά του».
Σε δημόσια διαβούλευση βρίσκεται από χθες το νομοσχέδιο για τις αλλαγές στο ασφαλιστικό σύστημα της χώρας. «Η πρόταση της κυβέρνησης για το ασφαλιστικό σύστημα διασφαλίζει τηνκαθολικότητα, το δημόσιο χαρακτήρα και τη βιωσιμότητά του, όπως επίσηςκαι το απαραίτητο επίπεδο κοινωνικής δικαιοσύνης, διαμέσου τηςορθολογικοποίησης και της εξατομίκευσής του συστήματος», τόνισε ο αρμόδιος υπουργός, Ανδρέας Λοβέρδος.

Αναλυτικά το κείμενο που δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα www.opengov.gr και θα παραμείνει σε διαβούλευση μέχρι τις 16 Απριλίου:

«Τον Οκτώβριο του 2009, το σύστημα χρειάστηκε 2,4 δισ. ευρώ πρόσθετηςέκτακτης κρατικής οικονομικής ενίσχυσης,  για να διεκπεραιώσει τιςυποχρεώσεις του ως και τον Δεκέμβριο του 2009, για συντάξεις και δώροεορτών. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του υπουργείου  Εργασίας, αν δενυπήρχε παρέμβαση, το 2010 θα χρειαζόμασταν επιπροσθέτως 3,8 δισ. ευρώ, το 2011 5,2 δισ. ευρώ, ενώ το 2015 το ασφαλιστικό σύστημα δεν θαμπορούσε σε καμία περίπτωση να εκπληρώσει τις ετήσιες υποχρεώσεις τουαπέναντι στους συνταξιούχους και τους ασφαλισμένους.

Στο πρώτο επίπεδο παρεμβάσεων, περιλαμβάνονται μέτρα εξορθολογισμού καιεξυγίανσης των ταμείων, περιορισμού της εισφοροδιαφυγής, εισφοροκλοπήςκαθώς και μέτρα για την διεύρυνση της βάσης εσόδων του συστήματος.Παράλληλα, στο σχέδιο νόμου θα περιλαμβάνονται ρυθμίσεις όπως:

α) ενιαίος φορέας διαχείρισης των αποθεματικών (αξίας 29,5 δισ. ευρώ,συν τα κεφάλαια του ταμείου Αλληλεγγύης των Γενεών), δίχως να θίγονταιτα περιουσιακά δικαιώματα των Φ.Κ.Α.

β) καθορισμός ενιαίων μηχανισμών ελέγχου (της Γ.Γ. Κοινωνικών Ασφαλίσεων, του ΣΕΠΕ, των Φ.Κ.Α.)

γ) συνδιαχείριση των πόρων των κλάδων υγείας των Φ.Κ.Α. (μία και ενιαία διαπραγμάτευση για όλες τις προμήθειες του συστήματος)

δ) σύσταση Κέντρων Εξυπηρέτησης Ασφαλισμένων (Κ.Ε.Α.)

ε) θεσμοθέτηση παράλληλης ασφάλισης για όλες τις κατηγορίεςασφαλισμένων, που έχουν ασφαλιστεί πριν από το 1993 (πρότασηείναι νασυμπεριλάβει το μέτρο αυτό και τους δημοσίους υπαλλήλους)

στ) ενιαίο καθεστώς ασφάλισης συνταξιούχων, που εργάζονται σε άλλες θέσεις εργασίας

η) απαγόρευση προγραμμάτων εθελουσίων εξόδων. Ο μέσος όρος ηλικίαςσυνταξιοδότησης θα αυξηθεί κατά 2 χρόνια έως το 2015. Από 61,4 πουείναι σήμερα θα ανέλθει στα 63,5. Να σημειωθεί πως το 2003 ήταν 62,7,αλλά η πολιτική των εθελουσίων εξόδων της ΝΔ κατέβασε τον μέσο όροστα 61,4 έτη 

θ) κεντρική επανεξέταση των αναπηρικών συντάξεων και εκσυγχρονισμός του καταλόγου βαρέων και ανθυγιεινών επαγγελμάτων

ι) νέες διαδικασίες ασφάλισης για οικόσιτο προσωπικό και αγρεργάτες
ια) αντικίνητρα πρόωρης συνταξιοδότησης
ιβ) θέσπιση κινήτρων παραμονής στην αγορά εργασίας (κίνητρα παραμονήςμετά την τριακονταπενταετία, και αντίστοιχα για όσους παραμένουν μετάτο 65ο έτος)
ιγ) από 1/7/2011 διεκπεραίωση από το τραπεζικό σύστημα όλων τωνσυναλλαγών στο πεδίο των εργασιακών σχέσεων (μισθοδοσία, απόδοσηεισφορών)
ιδ) ενιαίο κέντρο πληρωμής συντάξεων (προκειμένου να επιτευχθεί οενιαίος έλεγχος της τήρησης της νομοθεσίας περί διπλοσυνταξιούχων)
ιε) ρύθμιση του χρόνιου προβλήματος της διαδοχικής ασφάλισης, με σχεδιαζόμενη έναρξη εφαρμογής το 2011».

Όσο για τις σχεδιαζόμενες δομικές αλλαγές, από το 2018 και μετά, στοκείμενο προς διαβούλευση αναφέρεται μεταξύ άλλων:

α) θα γίνει  λογιστικός διαχωρισμός προνοιακών παροχών (σύνταξη, γενικές παροχές) και κατά κυριολεξία συντάξεων.

β) Καθορισμός μίας, κοινής για όλα τα ταμεία, βασικής σύνταξης, η οποίαθα είναι σύνταξη γήρατος, με τις ευνόητες βέβαια εξαιρέσεις (π.χ. βαρέακαι ανθυγιεινά) και θα καταβάλλεται με εισοδηματικά κριτήρια,ανεξαρτήτως αν ο δικαιούχος έχει θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα, ήαν θα έχει έστω και ένα ένσημο. Η βασική σύνταξη θα έχει προνοιακόχαρακτήρα και θα καταβάλλεται από τον κρατικό προϋπολογισμό. Το ύψοςτης βασικής σύνταξης εξαρτάται από τη σχετική πολιτική απόφαση εκάστηςκυβέρνησης και από τον αριθμό των δικαιούχων.

γ) Ανταποδοτική σύνταξη. Πρόκειται για την κατά κυριολεξία σύνταξη, ηοποία αναλογεί στο χρόνο εργασίας και τις καταβληθείσες εισφορές. Οεπαναπροσδιορισμός του ύψους της δεν θα αποτελεί θέμα εισοδηματικήςπολιτικής, όπως είναι σήμερα, αλλά θα καθορίζεται, δίχως η κυβέρνηση ναδιαθέτει διακριτική ευχέρεια, με όρους τιμαριθμικούς και μεσυνυπολογισμό των οικονομικών δυνατοτήτων των ταμείων.

δ) Βάση (χρόνος) υπολογισμού. Η δεκαετία ή δεκαπενταετία κατά τηνέναρξη εφαρμογής, το 2018, και το σύνολο του εργατικού βίου, προς τατέλη της επόμενης δεκαετίας.

ε) Συντελεστές υπολογισμού ανταπόδοσης. Κλιμακούμενοι συντελεστές, απότα 15 έως τα 40 χρόνια. Ο νομοθετικός προσδιορισμός των συντελεστώνέχει μεν πολιτικό χαρακτήρα, ωστόσο δεν μπορεί να αγνοεί την οικονομικήκατάσταση των ταμείων και το γεγονός ότι το σύστημα πρέπει να είναιβιώσιμο και να μην εξαντλεί τις δυνατότητες της εθνικής οικονομίας.

Στο κείμενο έχει κι ένα κεφάλαιο για την εξίσωση των ορίων ηλικίας στοδημόσιο, που αναφέρει μόνο πως η νομοθετική παρέμβαση δεν θα θίξειώριμα ασφαλιστικά δικαιώματα έως το 2013.