Skip to main content

Τα αντιφατικά μηνύματα της οικονομίας, η αγωνία για το αεροδρόμιο της Καβάλας και τα ζόρια των βιοτεχνών της Θεσσαλονίκης

Στην Ελλάδα της ακρίβειας και του υψηλού πληθωρισμού όλοι κλαίγονται, αλλά πολλοί επιλέγουν τα ταξιδέψουν - Στη Θεσσαλονίκη ξεκίνησαν οι ζυμώσεις για τις εκλογές στα Επιμελητήρια

Καλημέρα σας!

Αντιφατικά μηνύματα εκπέμπουν η ελληνική οικονομία και η ελληνική κοινωνία, για το πού βρίσκονται σήμερα τα πράγματα στη χώρα. Σε πολιτικό επίπεδο η κυβέρνηση Μητσοτάκη δείχνει να αντέχει, τουλάχιστον δημοσκοπικά, παρά το ισχυρό κτύπημα που δέχεται από την ακρίβεια που σε ορισμένες περιπτώσεις φτάνει στα όρια της αισχροκέρδειας. Σε δημοσκοπήσεις καταγράφεται ότι οι περισσότεροι Έλληνες –ποσοστό 70% και άνω- δυσκολεύονται να τα βγάλουν πέρα, αλλά την ίδια στιγμή οι εορταστικές εκδρομές των τουριστικών πρακτορείων προς το εξωτερικό προσεγγίζουν το sold out, ενώ στο εσωτερικό οι πληρότητες των ξενοδοχείων στους χειμερινούς προορισμούς ξεπερνούν το 80% για όλη την περίοδο των εορτών. Και να σκεφτεί κανείς ότι ο Δεκέμβριος είναι εξαιρετικά επιβαρυμένος οικονομικά μήνας, με τους φορολογούμενους να βάζουν το χέρι στην τσέπη για τα τέλη κυκλοφορίας, αλλά και τις δόσεις του φόρου εισοδήματος και του ΕΝΦΙΑ. Τι συμβαίνει; Όπως υπογραμμίζουν άνθρωποι της αγοράς ίσως το γκρίζο χρήμα και η μαύρη εργασία στη χώρα μας να είναι περισσότερο εκτεταμένα φαινόμενα απ’ όσο υπολογίζουμε ή φανταζόμαστε, παρά το γεγονός ότι η ψηφιοποίηση, η διασύνδεση και η δικτύωση των συστημάτων του οικονομικού ελέγχου δυσκολεύουν την απόκρυψη εισοδημάτων. Σε κάθε περίπτωση, όποιος καταφέρει να χαρτογραφήσει με ακρίβεια την ελληνική οικονομική πραγματικότητα θα δικαιούται Νόμπελ.   

Κλονισμένη, αλλά όρθια η κυβέρνηση

Αλλά και από την υπόθεση των τηλεφωνικών παρακολουθήσεων και υποκλοπών δείχνει να βγαίνει κλονισμένη, άλλα όρθια, η κυβέρνηση. Το δυσώδες αυτό σίριαλ, που ξεκίνησε από την παρακολούθηση του σημερινού προέδρου του ΠΑΣΟΚ Νίκου Ανδρουλάκη, όταν ήταν απλός Ευρωβουλευτής, επεκτείνεται διαρκώς σε βάθος και σε πλάτος με νέες αποκαλύψεις. Μόλις χθες οι αστυνομικές αρχές του Βελγίου παραδέχθηκαν τη συνεργασία τους με μυστικές υπηρεσίες άλλων ευρωπαϊκών κρατών για παρακολουθήσεις προσώπων, στην προσπάθειά τους να αποκαλύψουν το Qatar-gate. Αυτό που πλανάται ως ερωτηματικό προς στιγμήν είναι το εάν η ΕΥΠ ήταν ανάμεσα στις υπηρεσίες που συνεργάστηκαν με τους Βέλγους, δεδομένης της εμπλοκής της Εύας Καϊλή. Τα υπόλοιπα διερευνώνται από τις εγχώριες δικαστικές και αστυνομικές αρχές. Οι πολίτες περιμένουν αποτελέσματα και εξηγήσεις σε εύλογο χρόνο και όχι ύστερα από τρία, πέντε ή δέκα χρόνια.  

Ασθενικά κινείται το αεροδρόμιο Καβάλας

Ανησυχία υπάρχει στην Καβάλα και γενικότερα στην Ανατ. Μακεδονία και Θράκη από τις επιδόσεις του αεροδρομίου «Μέγας Αλέξανδρος», που χαρακτηρίζονται εξαιρετικά χαμηλές, σύμφωνα με τα στοιχεία κίνησης των επιβατών. Για τον λόγο αυτόν η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης ανέλαβε πρωτοβουλία προς την Aegean Airlines για να αυξηθούν, δοκιμαστικά κατ’ αρχήν, οι πτήσεις στη γραμμή Καβάλα – Αθήνα. Έτσι το δίμηνο Φεβρουαρίου – Μαρτίου θα υπάρχουν δύο περισσότερες πτήσεις εβδομαδιαίως από Αθήνα σε Καβάλα και εφόσον τα αποτελέσματα είναι ενθαρρυντικά θα συνεχιστούν την άνοιξη και το καλοκαίρι. Για την ιστορία, τα στοιχεία του αεροδρομίου που θορύβησαν τους Καβαλιώτες και τους έκαναν να… τρέχουν είναι τα ακόλουθα.

1. Αύξηση των επιβατών κατά 70% στο 11μηνο Ιανουάριος – Νοέμβριος 2022, έναντι του αντίστοιχου διαστήματος του προβληματικού λόγω πανδημίας 2021. Το ποσοστό της αύξησης της κίνησης μέσω του αεροδρομίου «Μέγας Αλέξανδρος» είναι από τα πιο χαμηλά μεταξύ των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, όταν άλλα, όπως –για παράδειγμα- της Κεφαλονιάς, που έφτασε στο 171,1%.
 
2. Στο 11μηνο του 2022 με διεθνείς πτήσεις διακινήθηκαν μέσω Καβάλας 207.042 επιβάτες και με πτήσεις εσωτερικού 40.268 επιβάτες. Συνολικά, δηλαδή, 247.310, αριθμός που υπολείπεται κατά 22,4% της διακίνησης του 2019.  
 
3. Η κίνηση Νοεμβρίου του 2022 ανήλθε σε 4.094 επιβάτες έναντι 5.858 το αντίστοιχο διάστημα του 2019, σημειώνοντας μείωση 30,1%, κάτι που σημαίνει ότι το «Μέγας Αλέξανδρος» απέχει σημαντικά από τις προ πανδημίας επιδόσεις.

Θετικοί και αρνητικοί

Σε όλη τη Θεσσαλονίκη κυκλοφόρησε μέσω της Voria.gr η… σκέψη του προέδρου του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης Παντελή Φιλιππίδη να διεκδικήσει την προεδρία του ΕΒΕΘ στις προσεχείς εκλογές των Επιμελητηρίων σε 12 μήνες, που ίσως γίνουν 18. Κάπως έτσι μια συζήτηση που μέχρι στιγμής γινόταν σε περιορισμένο κύκλο γενικεύθηκε και ανέδειξε δυσαρεστημένους και ευχαριστημένους. Ο ίδιος ο Π. Φιλιππίδης έχει δεχθεί πολλά τηλεφωνήματα, ενθαρρυντικά και αποθαρρυντικά. Θετικοί εμφανίζονται όσοι πιστεύουν στην κινητικότητα, τη δυναμική και τις πρωτοβουλίες, που έχει αποδείξει ότι μπορεί να πάρει και να υποστηρίξει ο Π. Φιλιππίδης, ώστε να ταράξει τα νερά, ενώ ο ίδιος ξέρει, επίσης, να υποχωρεί την κατάλληλη στιγμή αν και όταν χρειάζεται. Αντίθετα, επιφυλακτικοί είναι όσοι έχουν μια πιο συντηρητική και ενδεχομένως θεσμική προσέγγιση και πιστεύουν ότι κάθε πρόεδρος δικαιούται να κάνει δύο θητείες –ο σημερινός πρόεδρος του ΕΒΕΘ βρίσκεται στη διευρυμένη μεν, πρώτη θητεία δε-, ώστε να ολοκληρώσει έναν κύκλο και να δείξει τι μπορεί να κάνει. Το θέμα βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη και την τελική απόφαση για το αν είναι υποψήφιος ή όχι θα λάβει ο ίδιος ο Π. Φιλιππίδης. 

Η αξία μιας εθιμικής συνάντησης

Με ευγένεια, διακριτικότητα και χαμηλούς τόνους όπως πάντα, τα μέλη της Διοικητικής Επιτροπής του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης κάλεσαν και δεξιώθηκαν χθες τους δημοσιογράφους της πόλης οι οποίοι καλύπτουν θέματα οικονομικού ρεπορτάζ. Το κάνουν αυτό αρκετοί φορείς, συνήθως λίγο πριν την εορταστική περίοδο του Δεκεμβρίου, ώστε η χαλαρή συζήτηση να συνδυαστεί με τις ευχές για τα Χριστούγεννα και το νέο έτος. Είναι κάτι σαν έθιμο, μια πραγματικά γλυκιά συνήθεια. Όπως πάντα έτσι και χθες βασικό θέμα ήταν η αγορά, η ενεργειακή ακρίβεια και ο πληθωρισμός, που δυσκολεύει πολύ τις επιχειρήσεις. Παρά το γεγονός ότι αυτές που λειτουργούν σήμερα –τουλάχιστον οι συντριπτικά περισσότερες- προχωρούν τα τελευταία χρόνια δια πυρός και σιδήρου, αφού πρώτα επέζησαν μέσα στην κρίση της ελληνικής οικονομίας και την ουσιαστική χρεοκοπία του κράτους, κατόπιν βρήκαν λύσεις για τα capital controls και εν συνεχεία, τα τελευταία 2,5 – 3 χρόνια, επιβίωσαν των συνθηκών της πανδημίας, αυτό που ζουν τους τελευταίους μήνες με το κόστος της ενέργειας δεν συγκρίνεται σε δυσκολία. Έτσι λένε οι ίδιοι και μάλλον δεν έχουν λόγο να μην πουν την αλήθεια. Επειδή το λειτουργικό κόστος μιας επιχείρησης επηρεάζει την ανταγωνιστικότητά της, άρα και τη θέση της στην αγορά, ενώ ταυτόχρονα ρίχνει βαριά σκιά στην καθημερινότητά της, το σοκ από τις αυξήσεις είναι μεγάλο. Και γίνεται ακόμη μεγαλύτερο λόγω της αβεβαιότητας, που έχει τρεις διαστάσεις. Πόσο θα κρατήσει η έκρυθμη κατάσταση; Μέχρι πόσο ψηλά θα φτάσουν οι τιμές; Θα τεθεί κάποια στιγμή το 2023 ή το 2024 ζήτημα επάρκειας εφοδιασμού σε ενέργεια και καύσιμα; Τρία ερωτήματα των πολλών εκατομμυρίων και βάλε –μάλλον των πολλών δισεκατομμυρίων και βάλε- στα οποία κανείς δεν μπορεί να απαντήσει, με αποτέλεσμα όσοι ζορίζονται στην πράξη να βλέπουν τα πράγματα ακόμη πιο μαύρα.