Skip to main content

Θεσσαλονίκη - Ιαβέρης: Γενοκτονία στην άσφαλτο, το 85% των τροχαίων σε μεγαλουπόλεις (vid)

Ο θρυλικός οδηγός αγώνων αυτοκινήτου Ιαβέρης, μίλησε την εκδήλωση για την οδική ασφάλεια που διοργάνωσε ο δήμος Θεσσαλονίκης.

«Δεν χρειαζόμαστε καλύτερους οδηγούς. Χρειαζόμαστε καλύτερους ανθρώπους». Αυτό ήταν το βασικό μήνυμα που θέλησε να περάσει ο Αναστάσιος Μαρκουΐζος, ο θρυλικός οδηγός αγώνων αυτοκινήτου Ιαβέρης, στην εκδήλωση για την οδική ασφάλεια που διοργάνωσε ο δήμος Θεσσαλονίκης στην αίθουσα «Μανόλης Αναγνωστάκης» του Δημαρχιακού Μεγάρου.

Ο Ιαβέρης, που έχει αφιερώσει τα τελευταία 40 χρόνια της ζωής του αναδεικνύοντας τα θέματα της οδικής ασφάλειας, εξήγησε γιατί χρειάζονται καλύτεροι άνθρωποι, κάνοντας λόγο για τροχαία εγκλήματα και λέγοντας χαρακτηριστικά ότι δεν υπάρχει αμέλεια όταν κάποιος δεν φρενάρει μπροστά στο πορτοκαλί φανάρι. "Δεν είναι θέμα επιδεξιότητας. Η ικανότητα και επιδεξιότητα θέλει πολλά χρόνια. Κι αυτοί που την έχουν οδηγούν με ταπεινότητα και σεβασμό. Παραδέχονται ότι δεν μπορούν να οδηγούν ανάμεσα σε χιλιάδες πολίτες", τόνισε.

Ο Ιαβέρης μίλησε για γενοκτονία στην άσφαλτο, επισημαίνοντας πως τα τροχαία είναι η πρώτη αιτία θανάτου στις ηλικίες από 1 έως 29 ετών. Είπε ότι το 85% τροχαίων σημειώνονται μέσα σε μεγαλουπόλεις, ενώ το 70% με 80% των θυμάτων είναι από τροχαία που γίνονται με ταχύτητες κάτω από 40 χλμ την ώρα. Αναφέρθηκε σε θύματα τροχαίων, όπως τον Ιάσονα που έχασε τη ζωή του έξω από τη Βουλή, έδειξε συγκλονιστικά βίντεο από με δυστυχήματα. Μάλιστα, δεν δίστασε να μιλήσει με σκληρή γλώσσα για όσους υπερεκτιμούν τις δυνατότητές τους ή αδιαφορούν για τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας, δίνοντας μεγάλη έμφαση στα μέτρα προστασίας και ασφάλειας.

Την ανάγκη να διαμόρφωσης κυκλοφοριακής αγωγής τόνισε ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνος Ζέρβας. Όπως ανέφερε, μπορεί τα τροχαία στη χώρα μας να μειώθηκαν κατά 45% από το 2010, όμως ο αριθμός θυμάτων παραμένει πολύ ψηλότερος από τον μέσο όρο της Ευρώπης, 65 άτομα ανά 1 εκατ. πληθυσμού κάθε χρόνο, όσα και τα θύματα του κορωνοϊού στη Θεσσαλονίκη. Ο δήμαρχος επισήμανε ότι τα περισσότερα ατυχήματα καταγράφονται μέσα σε αστικό περιβάλλον, γι' αυτό και ο δήμος σχεδιάζει παρεμβάσεις μέσα από το νέο Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, ενώ ήδη βελτιώνει το οδικό δίκτυο μέσα από εκτεταμένες ασφαλτροστρώσεις, έτσι ώστε να είναι ασφαλείς οι δρόμοι.

Χαιρετισμό στην εκδήλωση απηύθυνε ο υφυπουργός Εσωτερικών (Μακεδονίας και Θράκης), Σταύρος Καλαφάτης, ο οποίος έκανε λόγο για ένα πολύπλευρο ζήτημα που αφορά σε πολλούς τομείς, την κουλτούρα, την ατομική ευθύνη, την αστυνόμευση και τον έλεγχο. Όπως είπε, η κυβέρνηση δίνει μεγάλο βάρος στην οδική ασφάλεια, ενώ ήδη ετοιμάζεται εθνικό σχέδιο που κινείται στην κατευθυνση να γίνουμε καλύτεροι οδηγοί και να έχουμε ασφαλέστερους δρόμους.



Από την πλευρά του, ο εντεταλμένος σύμβουλος για θέματα Δημοτικής Αστυνομίας, Δημήτρης Δαγκλής, τόνισε πως δυστυχώς κοινωνία δεν καταλαβαίνει πόσο βαρύ φόρο αίματος πληρώνει. "Το θέμα είναι στα χέρια και... στα πόδια μας", είπε χαρακτηριστικά, αναφέροντας ότι η υπηρεσία δίνει έμφαση στα μαθήματα κυκλοφοριακής αγωγής, έχοντας ήδη εκπαιδεύσει 1.500 μαθητές σε 40 σχολεία, ενώ  εστιάζει σε παραβάσεις αντικοινωνικής συμπεριφοράς που αφορούν ράμπες, οδεύσεις τυφλώνκαι διαβάσεις. Ο κ. Δαγκλής υπογράμμισε πως το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι ότι ο παραβάτης προσπαθεί να "τρυπήσει" το σύστημα, επιμένοντας να σβήσει την κλήση. "Αυτό πρέπει να σταματήσει. Οφείλουμε να δείξουμε μηδενική ανοχή στην παρανομία", τόνισε και πρόσθεσε ότι πρέπει να γίνει ακόμα πιο αυστηρό το πλαίσιο.

Μάστιγα χαρακτήρισε τα τροχαία ο διευθυντής Τροχαίας, ταξίαρχος Θωμάς Γέρμανος. "Σκοπός μας είναι να προλάβουμε το ατύχημα, να σώσουμε μια ανθρώπινη ζωή", είπε και πρόσθεσε ότι μεγάλο ζήτημα είναι η χρήση ουσιών και εσχάτως του κινητού τηλεφώνου, για το οποίο είπε ότι ενδεχομένως να πρέπει να υπάρξει τεχνική παρέμβαση στα αυτοκίνητα που να εμποδίζουν τη χρήση του, ανάλογη με αυτή που έγινε για τη ζώνη ασφαλείας.

"Τα τροχαία δεν πρέπει να είναι μία ακόμα στατιστική. Οι ασφαλείς μετακινήσεις είναι ένα δικαίωμα που αξίζουμε όλοι μας", είπε ο Παναγιώτης Ψιακής, εκπρόσωπος της εταιρείας Autosafe, υποστηρικτή της εκδήλωσης. Ο ίδιος ανέφερε ότι ο κυριότερος παράγοντας είναι ο ανθρώπινος κι εκεί πρέπει να εστιάσουμε, εκπαιδεύοντας τους εν ενεργεία και εν δυνάμει οδηγούς και δείχνοντάς τους ότι η ανεύθυνη χρήση του εργαλείου, δηλαδή του αυτοκινήτου, είναι επικίνδυνη.

Στην εκδήλωση έδωσαν το παρών και δύο θύματα τροχαίου, ο συγγραφέας και ακτιβιστής Δημήτρης Αντωνίου, τον οποίο χτύπησε αυτοκίνητο στην επικίνδυνη στροφή της Καλαμαριάς και ο παραολυμπιονίκης της κολύμβησης, Αντώνης Τσαπατάκης, ο οποίος σε ηλικία 18 ετών είχε ατύχημα με μηχανή.

Με την ευκαιρία της εκδήλωσης στον χώρο βρέθηκε και το αγωνιστικό μονοθέσιο της φοιτητικής ερευνητικής ομάδας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Aristotle Racing Team. Η επικεφαλής της ομάδας, Ευανθία Τσακίρη, ανέφερε πως η ομάδα μετρά ήδη πάνω από 15 χρόνια ζωής κι έχουν περάσει από αυτήν 300 φοιτητές. Πλέον, η Aristotle Racing Team, η οποία έχει αποσπάσει πολλές διακρίσεις, μετρά επτά πρωτότυπα οχήματα κι ετοιμάζεται να συμμετάσχει στους επόμενους αγώνες με πρώτο σταθμό την Ιταλία στις 11 Ιουλίου.