Skip to main content

Θεσσαλονίκη - Black Friday: Μεγάλα τα ποσοστά των εκπτώσεων, μικρές οι προσδοκίες των εμπόρων

Στους ρυθμούς της Black Friday η αγορά της πόλης - Τι επιλέγουν οι καταναλωτές, τι περιμένουν οι έμποροι

Έφτασε η... Μαύρη Παρασκευή της χρονιάς, η γιορτή του λιανεμπορίου, όπως αρέσκονται πολλοί να την αποκαλούν λόγω των εκπτώσεων που πραγματοποιούνται και της διάθεσης για ψώνια που ...ξυπνά στους καταναλωτές. Ωστόσο η μια ημέρα των μεγάλων εκπτώσεων, αυτό είναι το χαρακτηριστικό της Black Friday, έχει ξεχειλώσει καθώς κάποιοι έμποροι στη Θεσσαλονίκη την έχουν μετατρέψει σε μήνα ή μέρες black προσφορών, σε μια προσπάθεια να δελεάσουν τους καταναλωτές.

Με τις προθήκες πολλών καταστημάτων της πόλης να είναι ντυμένες κυρίως με μαύρες αφίσες και ποσοστά εκπτώσεων που κυμαίνονται από 30 έως 80% οι επιχειρηματίες της Θεσσαλονίκης όπως λένε στη Voria.gr, αναμένουν τη σημερινή ημέρα προκειμένου να τονώσουν τα ταμεία τους ωστόσο κρατούν, όπως σημειώνουν, μικρό καλάθι.

Image

«Οι καταναλωτές είναι πολύ πιεσμένοι καθώς τα διαθέσιμα εισοδήματα, τα καταναλώνουν κυρίως στα βασικά είδη πρώτης ανάγκης και σε άλλες υποχρεώσεις που τρέχουν. Κατά συνέπεια τα οποιαδήποτε ψώνια για τη Black Friday περιμένουμε πως θα γίνουν με φειδώ» σχολιάζει υπεύθυνος καταστήματος ενδυμάτων στην οδό Τσιμισκή.

«Οι περισσότεροι καταναλωτές ειδικά για τη Βlack Friday, ψωνίζουν μέσω ηλεκτρονικών καταστημάτων. Στο διαδίκτυο  έχει στηθεί εδώ και ημέρες ένα πάρτι μειωμένων τιμών. Ελπίζουμε αλλά δεν περιμένουμε να συμβεί κάτι ιδιαίτερο τη σημερινή ημέρα», λέει ιδιοκτήτης καταστήματος με υποδήματα, υπογραμμίζοντας πως η Black Friday από μία και μοναδική ημέρα με υψηλά ποσοστά εκπτώσεων έχει εξελιχθεί σε μια περίοδο εκπτώσεων όπου ο κάθε έμπορος κάνει ό,τι «του κατέβει».

Image

Σε αυτό που οι έμποροι συμφωνούν είναι πως ο θεσμός της συγκεκριμένης ημέρας έχει ευτελιστεί, με αποτέλεσμα η συμμετοχή των επιχειρήσεων στην περίοδο των... μαύρων προσφορών να γίνεται από ανάγκη, εξαιτίας του αθέμιτου ανταγωνισμού, που δυστυχώς έχει επικρατήσει.

«Στην Ελλάδα έχει επικρατήσει το φαινόμενο της "Black Month" που κάποιοι συνάδελφοί μας έχουν σκαρφιστεί ως μέσο τόνωσης των ταμείων τους»,  λένε στη Voria, έμποροι τονίζοντας μάλιστα πως «συχνά τα ποσοστά των εκπτώσεων και των προσφορών είναι μικρότερα από αυτά που καταγράφονται σε άλλες χώρες, με συνέπεια να χάνεται τελικά το πνεύμα της Black Friday και οι καταναλωτές να μην επωφελούνται στο έπακρο».

Image

Στην αιχμή πάντως των προσφορών των εμπορικών καταστημάτων αλλά και των ηλεκτρονικών, βρίσκονται τα προϊόντα τεχνολογίας με τις αλυσίδες ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών να πρωτοστατούν στις προωθητικές δράσεις, προσφέροντας στους καταναλωτές, μεταξύ άλλων, ευέλικτες λύσεις πληρωμής.

 

Image

 

Τι πρέπει να προσέξουν οι καταναλωτές

Όπως τονίζει ο Συνήγορος του Καταναλωτή «δεν οδηγούμαστε σε βεβιασμένες ή παρορμητικές αποφάσεις μόνο και μόνο επειδή αυτή την περίοδο οι τιμές είναι χαμηλές, αγνοώντας τις πραγματικές μας ανάγκες και οικονομικές δυνατότητες. Με καλό ψάξιμο, αληθινές ευκαιρίες και χαμηλές τιμές υπάρχουν και μπορούν να εντοπιστούν σε διάφορα προϊόντα όλο τον χρόνο».

Πιο συγκεκριμένα συμβουλεύει:

* Προσέχουμε τη διαθεσιμότητα των προϊόντων: Κάποιες φορές, πίσω από μία πολύ χαμηλή τιμή κρύβεται ένας αρκετά μεγάλος χρόνος αναμονής για την παράδοση, που μπορεί να μην ικανοποιεί πάντοτε τις άμεσες ανάγκες μας.

* Επιβεβαιώνουμε την ορθότητα και εντιμότητα της προσφερόμενης εκπτωτικής τιμής: Ενίοτε, συμβαίνει οι εκπτώσεις να είναι πλασματικές και να μας ξεγελούν. Εντοπίζουμε και συμβουλευόμαστε εργαλεία που είναι διαθέσιμα online και μας δείχνουν σε βάθος χρόνου την εξέλιξη των τιμών των προϊόντων που μας ενδιαφέρουν. Επίσης, σημειώνουμε τις τιμές των προϊόντων πριν και μετά την εφαρμογή τυχόν εκπτώσεων, ώστε να μπορούμε εύκολα να τις συγκρίνουμε εκ των υστέρων και να γνωρίζουμε έτσι εάν πράγματι υφίσταται και ποιο είναι το αληθινό οικονομικό μας όφελος.

* Προτιμούμε τη διεκπεραίωση της πληρωμής με αντικαταβολή ή ηλεκτρονικά μέσα, που μας δίνουν την εκ των υστέρων δυνατότητα αμφισβήτησης μιας ηλεκτρονικής συναλλαγής, εάν προκύψει προβληματική. Αποφεύγουμε την ολοσχερή εξόφληση των προϊόντων μέσω τραπεζικής κατάθεσης πριν από την παράδοσή τους, εκτός εάν εμπιστευόμαστε απόλυτα το κύρος και την εμπορική φήμη του πωλητή.

* Όταν αγοράζουμε εξ αποστάσεως, βεβαιωνόμαστε ότι στην ιστοσελίδα του εμπόρου αναγράφονται όλα τα κατά νόμο στοιχεία ταυτότητας (π.χ. η εμπορική επωνυμία του) και επικοινωνίας (πλήρης ταχυδρομική διεύθυνση εγκατάστασης). Για ακόμα μεγαλύτερη εξασφάλιση, αναζητούμε εάν παρέχονται επιπλέον ταυτοποιητικά στοιχεία, όπως αριθμός καταχώρησης στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο και ΑΦΜ.

* Στην τελική τιμή αγοράς των προϊόντων συνυπολογίζουμε τυχόν έμμεσα έξοδα (π.χ. κόστος αντικαταβολής, μεταφοράς, ασφάλισης, κ.λπ.), ώστε να έχουμε πλήρη εικόνα της πραγματικής οικονομικής μας επιβάρυνσης.

* Υποβάλλουμε το συντομότερο μετά την παραλαβή ενός προϊόντος και, πάντως, εντός της νόμιμης προθεσμίας των 3 ημερών προς την ταχυδρομική επιχείρηση που πραγματοποίησε την επίδοση τις επιφυλάξεις μας για τυχόν εμφανείς φθορές, δεδομένου ότι μπορεί να προκλήθηκαν κατά τη μεταφορά και να δικαιούμαστε αποζημίωση. Επικοινωνούμε, οπωσδήποτε, και με το κατάστημα πώλησης το συντομότερο, προκειμένου να διερευνήσουμε την πιθανότητα ένα προϊόν να έφερε εξ αρχής (πριν από τη μεταφορά) φθορές ή ζημιές.

* Ενημερωνόμαστε για την πολιτική ακύρωσης συναλλαγών και επιστροφών προϊόντων που εφαρμόζουν τα καταστήματα, με τα οποία συναλλασσόμαστε. Γνωρίζουμε καλά ότι τα δικαιώματα της υπαναχώρησης στις εξ αποστάσεως αγορές, καθώς επίσης της δωρεάν διόρθωσης ή αντικατάστασης ελαττωματικών προϊόντων αποτελούν θεσπισμένα δικαιώματα των καταναλωτών, που εξασφαλίζονται από τον νόμο, και δεν παρασυρόμαστε από εσφαλμένους και παραπλανητικούς ισχυρισμούς των πωλητών ότι δήθεν αποτελούν προνομιακές -μοναδικές και πρόσθετες- παροχές.

* Εάν αγοράζουμε διαδικτυακά από τρίτες (εκτός ΕΕ) χώρες, δεδομένου ότι η Black Friday είναι ένα διεθνές εκπτωτικό γεγονός, γνωρίζουμε καλά από πριν ότι τα εισαγόμενα προϊόντα επισείουν έξοδα εκτελωνισμού, τα οποία ενδέχεται να είναι πολλαπλάσια της αρχικής τιμής και να την επιβαρύνουν σημαντικά.

* Δείχνουμε ιδιαίτερη προτίμηση σε καταστήματα που αναλαμβάνουν οικειοθελώς δέσμευση να επιλύσουν φιλικά μία καταναλωτική διαφορά μέσω του θεσμού της εξωδικαστικής επίλυσης (π.χ. μέσω του Συνηγόρου του Καταναλωτή), καθώς με αυτόν τον τρόπο τα δικαιώματα των καταναλωτών αποκτούν μεγαλύτερη αξία και εξασφαλίζονται ακόμα περισσότερο.