Skip to main content

Θεσσαλονίκη: Μέτωπο ενάντια στον σταθμό LNG στον Θερμαϊκό οργανώνει το ΜέΡΑ25

Στελέχη των οργανώσεων του κόμματος τονίζουν ότι η δημιουργία του σταθμού συνιστά κίνδυνο για το περιβάλλον και τους κατοίκους της πόλης

Μέτωπο ενάντια στην κατασκευή του Πλωτού Τερματικού Σταθμού Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG) «Thessaloniki FSRU» στον Θερμαϊκό οργανώνει το ΜέΡΑ25.

Ενόψει της κατάθεσης από την ανάδοχο εταιρεία της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, στελέχη των οργανώσεων του κόμματος παραχώρησαν σήμερα συνέντευξη Τύπου, τονίζοντας ότι η δημιουργία του σταθμού συνιστά κίνδυνο για το περιβάλλον και τους κατοίκους της πόλης.

Οι πρώτες αντιδράσεις εκφράστηκαν το περασμένο καλοκαίρι, με αφορμή την επιστολή που απέστειλε η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας σε επτά δήμους της Θεσσαλονίκης, με την οποία τους ζητούσε να καταθέσουν τυχόν ενστάσεις εντός 15 ημερών στο αίτημα που κατέθεσε η εταιρεία Elpedison για τροποποίηση της άδειας ΑΣΦΑ (Ανεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Αερίου). Όπως ανέφερε η Ρένα Παπαδοπούλου, μέλος της Πολιτικής Γραμματείας του ΜέΡΑ25, παρά τις αντιδράσεις συλλόγων, κατοίκων και πρωτοβουλιών η κυβέρνηση συνεχίζει τα σχέδιά της και το έργο δρομολογείται.

Ο δρ περιβαλλοντολόγος Κώστας Νικολάου σημείωσε από την πλευρά του ότι βασική εξέλιξη είναι ότι έπειτα από έρευνα αγοράς που έκανε η Elpedison, έξι με επτά εταιρείες εκδήλωσαν να αξιοποιήσουν τον σταθμό. Μέχρι τον Μάρτιο, θα κατατεθεί η ΜΠΕ, η οποία θα σταλεί προς έγκριση στην περιφέρεια, αφού γνωμοδοτήσουν δήμοι και φορείς.

Ο πλωτός σταθμός θα εκτείνεται σε περίπου 80 στρέμματα και θα περιλαμβάνει τρία πλοία, εκ των οποίων το ένα θα είναι ο τροφοδότης και από τα άλλα δύο που θα βρίσκονται μόνιμα αγκυροβολημένα στον Θερμαϊκό, το ένα θα το αποθηκεύει και το άλλο θα κάνει εξαέρωση του υγροποιημένου αερίου. Εν συνεχεία με αγωγούς μία ποσότητα αερίου θα διοχετεύεται στις εγκαταστάσεις της εταιρείας για καύση και παραγωγή ηλεκτρικής ενέργεια και το υπόλοιπο θα κατευθύνεται προς τα Βαλκάνια και χώρες της ΝΑ Ευρώπης.

«Πέρα από έκτασή του, οι αποστάσεις από Δέλτα του Αξιού είναι 3,1 χλμ, 3,4 χλμ από 6ο προβλήτα και λίγο παραπάνω από όλο το μέτωπο της πόλης», ανέφερε ο κ. Νικολάου. Ο ίδιος σημείωσε ότι ο σταθμός ανήκει στην κατηγορία βιομηχανικών μονάδων που υπάγονται στη συνθήκη Seveso, δηλαδή σε αυτές που έχουν πιθανότητα να προκαλέσουν μεγάλης έκτασης βιομηχανικό ατύχημα. Συνοψίζοντας τους κινδύνους, ανέφερε ότι είναι πολύ πιθανό να υπάρξει απώλεια ελέγχου καυσίμων και το υγροποιημένο αέριο να δημιουργήσει εκρήξεις και πυρκαγιές, αλλά και να υπάρξει απρογραμμάτιστη διαρροή μεθανίου, το οποίο στη συνέχεια να απλωθεί σε όλη την πόλη. Επιπλέον, είπε, αν συμβεί έκρηξη κατά τη μεταφορά από το ένα πλοίο στο άλλο, το υγρό καύσιμο μπορεί να πέσει στη θάλασσα καιόμενο, κάτι για το οποίο δεν υπάρχει τεχνολογία κατάσβεσης, ενώ κατά την αεριοποίηση μπορεί να δημιουργηθεί καιόμενο νέφος και να μεταφερθεί σε κατοικημένη περιοχή, προκαλώντας θανάτους ή σοβαρά εγκαύματα. Μάλιστα, τόνισε ότι ανάλογα ατυχήματα έγιναν και σε προηγμένες χώρες, όπως στις ΗΠΑ και συγκεκριμένα στην Ουάσινγκτον.  

Το ζήτημα έθεσε στο περιφερειακό συμβούλιο η παράταξη Συμμαχία Αντίστασης και Ανατροπής στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. Ωστόσο, όπως ανέφερε το μέλος της παράταξης, Χριστίνα Σουλτανίδου, παρότι δύο φορές κατατέθηκε αίτημα να συζητηθεί το θέμα σε ειδική έκτακτη συνεδρίαση, η διοίκηση της περιφέρειας ήταν αρνητική. «Είναι υποχρέωση της τοπικής αυτοδιοίκησης να ασχοληθεί και να αντισταθεί, για να μην επιτρέψει να κινδυνεύσει η ζωή των κατοίκων και το περιβάλλον», τόνισε.

Ήδη, για το θέμα έχει συσταθεί από τον περασμένο Ιούνιο πρωτοβουλία ενάντια στον σταθμό LNG, η οποία ανέλαβε τη συγκέντρωση υπογραφών ενάντια στην κατασκευή του. Όπως επισήμανε ο Παύλος Λάσκος, μέλος της πρωτοβουλίας, ήδη έχουν υπογράψει περίπου 50 κοινωνικοί φορείς και στόχος είναι να ενεργοποιηθούν κι άλλοι φορείς. «Στόχος μας είναι να έχουμε παρέμβαση στις γειτονιές ενόψει της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και όταν αυτή κατατεθεί, να ασκηθεί πίεση στην τοπική αυτοδιοίκησης για να γνωμοδοτήσουν αρνητικά», είπε, προσθέτοντας ότι θα επιδιωχθεί συνάντηση και με τις νέες διοικήσεις των εμπλεκόμενων δήμων.

Στη συνέντευξη Τύπου τονίστηκε ότι στόχος είναι να δημιουργηθεί ένα ισχυρό μέτωπο, ανάλογο με αυτό που συγκροτήθηκε στην Καβάλα και απέτρεψε ενάντια τη δημιουργία του αντίστοιχου σταθμού. Επίσης, επισημάνθηκε ότι για τον σταθμό της Αλεξανδρούπολης έχει κατατεθεί προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας από περιβαλλοντικές οργανώσεις, οι οποίες υποστηρίζουν ότι κατασκευάζεται σε περιοχή NATURA.