Skip to main content

Τι περιμένουμε στη Θεσσαλονίκη το 2024 - Xρονιά ορόσημο και νέα αρχή για όλους

Οι εκκρεμότητες που κλείνουν, τα νέα έργα και οι προσδοκίες για μια νέα καλύτερη αρχή - Οι διοικήσεις σε όλες τις βαθμίδες θα κριθούν από την κοινωνία από την πρώτη κιόλας μέρα

Νέο έτος από απόψε τα μεσάνυχτα, νέα αρχή, νέα ξεκινήματα, συνέχειες και σίριαλ για τη Θεσσαλονίκη. Θετικές και αρνητικές ειδήσεις προφανώς εναλλάσσονται. Τι περιμένει όμως η περιοχή μας από το 2024;

Η κυβέρνηση έχει αναλάβει συγκεκριμένες δεσμεύσεις για την πόλη. Το 2024 είναι ορόσημο για παράδειγμα για την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του μετρό. Μπορεί στο τέλος του έτους, όμως το χρονοδιάγραμμα είναι συγκεκριμένο και επίσημο, οπότε θα κριθεί σε μεγάλο βαθμό και η αξιοπιστία των δεσμεύσεων όλων των αρμοδίων, αφού ήδη επί της ίδιας κυβέρνησης η έναρξη των δρομολογίων του μετρό μετατέθηκε περίπου ενάμιση χρόνο... Και επιπλέον περιμένουμε τις πρώτες μέρες πια του 2024 να ενημερωθούμε για την ολοκλήρωση κατασκευαστικά του μετρό και να μας δοθούν πολύ συγκεκριμένες απαντήσεις χρονικά για μια σειρά από επιμέρους έργα, όπως για παράδειγμα οι τερματικοί σταθμοί του και ειδικά σε πρώτη φάση εκείνος της Νέας Ελβετίας ή ο σταθμός Βενιζέλου...

Η τοπική αυτοδιοίκηση, είτε πρόκειται για νέες διοικήσεις, είτε για εκείνες που επανεκλέχθηκαν, κάνει επίσης ένα νέο ξεκίνημα. Μέσα από πολύ συγκεκριμένα εμπόδια, τα οποία απειλούν την οικονομική πορεία των δήμων και συνεπώς την υλοποίηση έργων και ολόκληρων τεχνικών προγραμμάτων, που θα βελτιώσουν τη Θεσσαλονίκη και την καθημερινότητά της και θα λύσουν προβλήματα, τα περισσότερα από τα οποία υπαρκτά εδώ και πολλά χρόνια.

Στην αυτοδιοίκηση έχει ανοίξει το νέο ΕΣΠΑ. Οι προσκλήσεις ανοίγουν η μία μετά την άλλη και έτσι, με διασφαλισμένους τους πόρους, μια σειρά από δράσεις και έργα για την περιοχή μπορούν να υλοποιηθούν απρόσκοπτα. Αναμένουμε συνεπώς την ετοιμότητα των φορέων να αξιοποιήσουν αυτούς τους πολύτιμους πόρους και να αρχίσουν να υλοποιούν έργο.

Ένα από τα σημαντικά στοιχήματα της Θεσσαλονίκης για το 2024 είναι να αποδείξει την ανθεκτικότητά της, αυτή τη φορά όχι μόνον έναντι των νέων κλιματικών συνθηκών, αλλά και σε επίπεδο ελκυστικότητας σε πολλούς τομείς. Από τον τουρισμό, μέχρι την αγορά κι από την υγεία των σημαντικών δομών της μέχρι τις επενδύσεις. Στις τελευταίες εντάσσεται η διατήρηση των επιχειρηματικών κολοσσών, που εγκαταστάθηκαν στην πόλη τα προηγούμενα χρόνια, αλλά και η προσέλκυση νέων επενδύσεων, που θα φέρουν νέες θέσεις εργασίας, νέο εισόδημα και προφανώς εξωστρέφεια και αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων και του ανθρώπινου δυναμικού της περιοχής.

Το αεροδρόμιο «Μακεδονία» είναι κοντά πλέον στην εξυπηρέτηση υπερατλαντικών πτήσεων. Μπορεί να μην αρχίσουν εντός του τρέχοντος έτους, αλλά είναι ένα πρότζεκτ πολύ μεγάλο για τη Θεσσαλονίκη, το οποίο οφείλουν όλοι να συμβάλλουν για να τρέξει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Το λιμάνι ως μείζονα υποδομή επίσης θα πρέπει να προετοιμαστεί για μια θερινή περίοδο κατά την οποία όλοι ελπίζουμε να συνδέσει τη Θεσσαλονίκη και κατ' επέκταση όλη τη Μακεδονία με περισσότερους νησιωτικούς προορισμούς. Και φυσικά δεν μπορεί να μείνει πίσω το εμπορικό κομμάτι, που αποφέρει σημαντικά έσοδα και αποτελεί το πλεονέκτημα του λιμανιού σήμερα. Ο έκτος προβλήτας μένει σε εκκρεμότητα, η γέφυρα οδικής σύνδεσης του λιμανιού με τον ΠΑΘΕ και την Εγνατία οδό επίσης, όπως και η σιδηροδρομική σύνδεση. Τα δυο τελευταία είναι έργα, τα οποία μπορούν να ολοκληρωθούν εντός του 2024. Υπό προϋποθέσεις, οι οποίες κάποια χρόνια τώρα δεν συντρέχουν... Ωστόσο, συντρέχουν όλοι οι λόγοι για να είμαστε αισιόδοξοι για το κομμάτι της κρουαζιέρας, που πάει για νέο ρεκόρ το 2024.

Στην έναρξη του 2024 θα δούμε τι θα γίνει και με το Flyover. Το έργο που άρχισε στα τέλη του 2023 δεν έχει πατήσει ακόμα καλά στα πόδια του. Οι ενστάσεις, οι προσφυγές, οι αντιδράσεις δεν θέτουν εν αμφιβόλω προς το παρόν την υλοποίησή του, όμως δεν μπορεί κάποιος να εγγυηθεί ότι το έργο θα εξελιχθεί απρόσκοπτα. Θα γραφούν πολλά για το συγκεκριμένο έργο το 2024. Και κυρίως θα δούμε αν η πόλη μπορεί να μάθει να λειτουργεί με το ανοιχτό εργοτάξιο και τους περιορισμούς στην περιφερειακή οδό. Κυρίως όμως θα κριθούν όσοι εμπλέκονται στον περιορισμό των επιπτώσεων, που μέχρι σήμερα στην κοινή γνώμη δεν τα πηγαίνουν καλά. Η περιοχή ήταν και παραμένει απροετοίμαστη για να διαχειριστεί την ταλαιπωρία που συνεπάγεται το έργο κι εφόσον δεν ληφθούν περαιτέρω μέτρα, αυτό θα σκάσει ως κοινωνική έκρηξη, με τα όποια όχι θετικά αποτελέσματα. Οι δε ενέργειες πρέπει να γίνουν άμεσα και μπορούν να γίνουν άμεσα, εφόσον οι αρμόδιοι δείξουν την αναγκαία αποφασιστικότητα, κάτι που αποτελεί υποχρέωσή τους, από τη στιγμή που αποφάσισαν να υλοποιήσουν το έργο.

Κρίσιμο είναι το 2024, από την αρχή του κιόλας για τις αστικές συγκοινωνίες. Για τον ΟΑΣΘ, τα ΚΤΕΛ, τον ΟΣΕΘ, που πρέπει επιτέλους να βρουν την άκρη για την επόμενη μέρα της λειτουργίας των αστικών συγκοινωνιών. Κι αυτή η μέρα είναι... αύριο. Η σημερινή κατάσταση των λεωφορείων, το επίπεδο εξυπηρέτησης, ο σημαίνοντας ρόλος λόγω εμποδίων στη μετακίνηση με ΙΧ αυτοκίνητα και οι μεγάλες εκκρεμότητες (οικονομικές, εκκαθάριση κτλ.) πρέπει να τύχουν άμεσων απαντήσεων, επαναλαμβάνω από την αρχή του έτους.

Επίσης εντός του πρώτου μήνα θα μάθουμε και για την έναρξη ή μη του πρότζεκτ της ανάπλασης της ΔΕΘ. Το 2024 μπορεί να είναι η χρονιά έναρξης υλοποίησής του ή άλλη μια χαμένη χρονιά σε αντιπαραθέσεις, συζητήσεις, διαδικασίες και όλες εκείνες τις παθογένειες που μπορούν να προκύψουν σε μια κομβική παρέμβαση, ειδικά στο κέντρο της Θεσσαλονίκης και ειδικά σε έναν εμβληματικό φορέα της.

Μέσα στο 2024 θα ολοκληρωθούν και τα διαδικαστικά (Προεδρικό Διάταγμα) για να ξεκινήσει και η υλοποίηση του ταυτοτικής σημασίας μεγαλόπνοου έργου της πόλης, της ενοποίησης, ανάπλασης και αξιοποίησης του παραλιακού μετώπου σε μήκος 40 χλμ. από το Καλοχώρι μέχρι το Αγγελοχώρι.

Το Παιδιατρικό νοσοκομείο στο Φίλυρο είναι από τα μεγάλα έργα, που αναμένεται να αρχίσουν να παίρνουν μορφή εντός του 2024, ενώ περιμένουμε τουλάχιστον να δρομολογηθεί εντός του νέου έτους η κατασκευή και του νέου Ογκολογικού νοσοκομείου στο πρώην στρατόπεδο Καρατάσιου. Και κάπως έτσι να αρχίσει να παίρνει μορφή και το περίφημο «Πάρκο Υγείας» στην ευρύτερη περιοχή της δυτικής Θεσσαλονίκης.

Περιμένουμε επίσης εντός του 2024 μπουλντόζες για το νέο Μουσείο Ολοκαυτώματος, από τη στιγμή που εκδόθηκε η οικοδομική άδεια και υπάρχουν τα κονδύλια, αλλά και να παίρνει μορφή το ThessIntec και να αρχίζουν οι διαδικασίες για το εμπορευματικό κέντρο στο στρατόπεδο Γκόνου.

Και βεβαίως περιμένουμε τις εξελίξεις σε μια σειρά από έργα καθημερινότητας, εμβληματικά όμως για τη Θεσσαλονίκη. Όπως για παράδειγμα η διαπλάτυνση της οδού Λαγκαδά, το Μητροπολιτικό Πάρκο Παύλου Μελά που πρέπει να ολοκληρωθεί εντός του 2024 (η πρώτη φάση ανάπλασης), η πλατεία Ελευθερίας, η ανάπλαση της παλιάς παραλίας με το ντεκ επέκτασής της, πιθανώς η πεζοδρόμηση του τμήματος της οδού Αγίας Σοφίας που δεν έχει γίνει, η πρόοδος της ανάπλασης του άξονα της Αριστοτέλους, κάποια βήματα για την πλατεία Διοικητηρίου, οι Στάβλοι Παπάφη, η ανάπλαση του Ιπποκρατείου, η ανάπλαση των συνοικιών Βότση και Κηφισιάς στην Καλαμαριά, η διάνοιξη της Πόντου και πάρα πολλά άλλα.

Και να μην ξεχνάμε τα έργα θωράκισης του Σέιχ Σου, τα αντιπλημμυρικά και την επέκταση του περιαστικού δάσους δυτικά, ούτε βέβαια τα πρότζεκτ των γηπέδων του ΠΑΟΚ και του Άρη.

Το νέο έτος είναι άλλη μια χρονιά αξιολόγησης των διοικήσεων σε όλες τις βαθμίδες. Μια χρονιά στην οποία κρίνονται όλοι για όλα. Περίοδος υπομονής και ανοχής στους Θεσσαλονικείς δύσκολα πια θα βρει κάποιος. Οπότε, στη συγκεκριμένη περίπτωση, η αρχή είναι το ήμισυ του παντός κυριολεκτικά.