Skip to main content

Εκκαθάριση για τον ΟΑΣΘ - Αυτό είναι το νέο μοντέλο για τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης

Τελειώνει οριστικά ο παλιός Οργανισμός, δημιουργείται ο «Νέος ΟΑΣΘ» - Ανοίγει ο δρόμος για μεγαλύτερη συμμετοχή ιδιωτών παρόχων - Τι θα γίνει με τους μικρομετόχους

Το νέο μοντέλο για τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης παρουσίασε στο υπουργικό συμβούλιο η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, στοχεύοντας, όπως τόνισε, όχι μόνο στην επίλυση των διαχρονικών προβλημάτων του ΟΑΣΘ, αλλά στην πλήρη αναβάθμιση των συγκοινωνιών της πόλης.

Σύμφωνα με το υπουργείο, ο ρόλος του ΟΣΕΘ, τόσο σε επίπεδο στρατηγικού σχεδιασμού όσο και εποπτείας, αλλάζει και αναβαθμίζεται.

Το σχέδιο αναδιάρθρωσης των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης εδράζεται, όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, στις παρακάτω βασικές αρχές:

·       Κατάργηση, μέσω της διαδικασίας εκκαθάρισης εν λειτουργία του ΟΑΣΘ και σύσταση ενός νέου δημόσιου Φορέα, σε πλήρη συμμόρφωση με τις διατάξεις του Κανονισμού Ε.Κ. 1370/2007.

·       Εκτέλεση συγκοινωνιακού έργου από τον «Νέο ΟΑΣΘ» υπό την εποπτεία και τον έλεγχο του ΟΣΕΘ, ως 100% θυγατρική του.

·       Εκτέλεση συγκοινωνιακού έργου από τον «Νέο ΟΑΣΘ» και ανάθεση σε ιδιώτες, του υπολειπόμενου, μέσω διαγωνιστικών διαδικασιών από τον ΟΣΕΘ. Η διαδικασία αυτή ακολουθείται και σήμερα, μέσω των αναθέσεων που έχουν γίνει στα ΚΤΕΛ. Στόχος όμως είναι να εκσυγχρονιστεί και να προσαρμοστεί στις μακροχρόνιες ανάγκες της πόλης, λαμβάνοντας πλέον υπόψιν και την επερχόμενη λειτουργία του μετρό (ήδη αυτό σήμερα γίνεται με τα ΚΤΕΛ).

·       Ο «Νέος ΟΑΣΘ» θα αναλάβει το συγκοινωνιακό έργο που θα μπορεί να υλοποιεί με συνέπεια προς τους πολίτες.

Τι θα γίνει με τους μικρομετόχους

Συγκεκριμένα, ολοκληρώνεται η εκκαθάριση του παλιού ΟΑΣΘ, εκκρεμότητα που υπάρχει από το 2017 και με νομοθετική ρύθμιση θα αντιμετωπιστεί το ζήτημα των πρώην μικρομετόχων του ΟΑΣΘ, οι οποίοι «θα ικανοποιηθούν από το προϊόν εκκαθάρισης του ΟΑΣΘ».

Σχετικά με την επίλυση διαφορών με τον Προμηθευτικό Σύλλογο «Ηρακλής», δρομολογούνται τα εξής:

▪ Νομική αξιολόγηση και ολοκλήρωση διαδικασιών επίλυσης μέσω εξωδικαστικής συμφωνίας ή νομοθετικής ρύθμισης, όπου είναι εφικτό.

  1.  Αφορούν εκκρεμείς δικαστικές διενέξεις - αγωγές, από Π.Σ. ΗΡΑΚΛΗΣ κατά ΟΑΣΘ (€11,9 εκατ.) και από ΟΑΣΘ κατά Π.Σ. ΗΡΑΚΛΗΣ (€10,8 εκατ.).
  2.  Διερεύνηση βέλτιστης επιλογής για τη ρύθμιση της υφιστάμενης κατάστασης κατόπιν εκλογής νέας διοίκησης του Π.Σ. ΗΡΑΚΛΗΣ.

▪ Επίλυση των διαφορών με γνώμονα τη βέλτιστη παροχή συγκοινωνιακού έργου (π.χ. λύση μίσθωσης, εκ νέου μίσθωση, απαλλοτρίωση, διαιτησία, διαμεσολάβηση).

Το χρονοδιάγραμμα για τον «Νέο ΟΑΣΘ»

Στο υπουργικό παρουσιάστηκε και το αρχικό χρονοδιάγραμμα για την υλοποίηση του σχεδιασμού, με τον χρόνο ολοκλήρωσης της εκκαθάρισης να εκτιμάται περίπου 12 - 18 μήνες, με δυνατότητα παράτασης, καθώς και με δυνατότητα μετατόπισης από 2 έως 4 μήνες λόγω της διεξαγωγής των ευρωεκλογών, του θερινού τμήματος Βουλής και λοιπών παραγόντων. Στόχος πάντως είναι ο «Νέος ΟΑΣΘ» να τεθεί σε λειτουργία τον Οκτώβριο του τρέχοντος έτους.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το αρχικό χρονοδιάγραμμα, στις 30 Μαΐου 2024 θα αποσταλεί το σχέδιο νόμου στη Γενική Γραμματεία Νομικών και Κοινοβουλευτικών Θεμάτων, ενώ την 1η Ιουλίου 2024 θα τεθεί σε διαβούλευση η οποία θα διαρκέσει έως τις 16 Ιουλίου του ίδιου έτους. Την ίδια ημέρα το σχέδιο νόμου θα εισαχθεί στη Βουλή προς ψήφιση, η οποία προγραμματίζεται για τις 30 Ιουλίου. Στις 5 Αυγούστου 2024 αναμένεται η δημοσίευση του σχετικού νόμου.

Από εκεί και πέρα, βάσει του αρχικού χρονοδιαγράμματος, στις 21 Οκτωβρίου θα ξεκινήσει η λειτουργία του «Νέου ΟΑΣΘ» (διατυπώσεις δημοσιότητας ΓΕΜΗ κλπ.) και στις 31 του ίδιου μήνα θα περατωθούν οι διαδικασίες μεταβίβασης ενεργητικού και προσωπικού. Η εκκαθάριση του ΟΑΣΘ αναμένεται να ολοκληρωθεί στις 31 Δεκεμβρίου 2025.

«Ορόσημο για τις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης»

«Η σημερινή μέρα αποτελεί σημαντικό ορόσημο για την ουσιαστική αναβάθμιση των αστικών συγκοινωνιών στη Θεσσαλονίκη. Η εισήγηση της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών στο Υπουργικό Συμβούλιο, σχετικά με το νέο μοντέλο αστικών συγκοινωνιών στη Θεσσαλονίκη, στοχεύει όχι μόνο στην επίλυση των διαχρονικών προβλημάτων του Οργανισμού, αλλά στην πλήρη αναβάθμιση των συγκοινωνιών της πόλης» αναφέρεται χαρακτηριστικά στην ανακοίνωση.

«Το σχέδιο του Υπουργείου περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την εκκαθάριση του ΟΑΣΘ, εκκρεμότητα που υφίσταται από το 2017 οπότε και έγινε η κρατικοποίηση του, προκειμένου να δημιουργηθεί ένας νέος, σωστός και λειτουργικός Οργανισμός με όρους των επόμενων δεκαετιών. Και αυτό γιατί παρά τη βελτίωση του τελευταίου διαστήματος στην απόδοση του Οργανισμού, εξακολουθεί να υπάρχει λειτουργική αδυναμία, κυρίως λόγω των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεών του και της δυσκολίας εκτέλεσης του συγκοινωνιακού έργου. Στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε έναν Οργανισμό εναρμονισμένο με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς και το πλαίσιο που επιτάσσει η βιώσιμη αστική κινητικότητα. Η βελτίωση του παρεχόμενου συγκοινωνιακού έργου και η συνέπεια προς τους πολίτες στην εκτέλεσή του αποτελούν τη θεμελιώδη μας προτεραιότητα». προσθέτει το υπουργείο.

Image
Image