Skip to main content

Γιατί η Agrotica είναι πρότυπο για τις κλαδικές εκθέσεις της ΔΕΘ-Helexpo που στηρίζουν την οικονομία της Θεσσαλονίκης

Η αγροτική έκθεση έχει εξελιχθεί όχι απλώς στη μεγαλύτερη κλαδική της ΔΕΘ αλλά και σε εκείνη που προσφέρει τους περισσότερους επισκέπτες στη Θεσσαλονίκη

Όταν το 1985 -σχεδόν 40 χρόνια πριν- ξεκινούσε την πορεία της η Agrotica, ως κλαδική έκθεση της ΔΕΘ – Helexpo, ελάχιστοι ίσως να είχαν φανταστεί την πορεία της στο βάθος του χρόνου και τη σημασία που θα αποκτούσε μια αγροτική έκθεση τόσο για την ίδια τη διοργανώτρια ΔΕΘ – Helexpo όσο και για τη Θεσσαλονίκη, που πάντα προσδοκά σε οφέλη για την αγορά της από τις εκθέσεις.

Ήταν μια εποχή κατά την οποία ο πρωτογενής τομέας της οικονομίας προσέφερε μεν στην ανάπτυξη της χώρας, αλλά οι προσδοκίες για περαιτέρω πρόοδό του ήταν μάλλον περιορισμένες. Ο χρόνος διέψευσε όσους αντιμετώπιζαν με αυτή την οπτική τα αγροτικά θέματα και σήμερα η Agrotica έχει εξελιχθεί όχι απλώς στη μεγαλύτερη κλαδική της ΔΕΘ, αλλά και στην έκθεση που προσφέρει τους περισσότερους επισκέπτες στη Θεσσαλονίκη. Κάτι που οφείλεται στο ότι το συντριπτικό ποσοστό των επισκεπτών της Agrotica, το 90% - 95% έρχεται στη Θεσσαλονίκη από κάποια άλλη περιοχή της Ελλάδας. Κι επειδή ο βασικός νόμος των κλαδικών εκθέσεων τις θέλει να συμβαδίζουν -να μεγαλώνουν ή να συρρικνώνονται- αναλόγως της πορείας του κλάδου που υπηρετούν, είναι σαφές ότι πλέον ο αγροτικός τομέας έχει εξελιχθεί σε έναν από τους δυναμικότερους της ελληνικής οικονομίας.

Προφανώς η Ελλάδα απέχει από το να επιστρέψει σε συνθήκες αγροτικής οικονομίας. Αλλά εξίσου προφανώς δεν είναι αυτό το ζητούμενο. Εκείνο που καθημερινά γίνεται όλο και πιο σαφές είναι ότι αφενός η χώρα διαθέτει μια καλή παραγωγική βάση, που σαφώς πρέπει να εκσυγχρονιστεί για να αναπτυχθεί, και αφετέρου ότι η αγροτική παραγωγή τροφοδοτεί έναν εύρωστο και εξαιρετικά εξωστρεφή μεταποιητικό τομέα τροφίμων, που στην ουσία ηγείται των εξαγωγών της χώρας, οι οποίες την τελευταία δεκαετία αναπτύσσονται θεαματικά. Πρόκειται για την περίφημη αγροδιατροφή, για την οποία η Κεντρική Μακεδονία αποτελεί πραγματικό λίκνο.

Πέραν της αξίας που έχει η αγροδιατροφή για την ελληνική οικονομία, η Agrotica, τόσο από άποψη έκτασης όσο και από επισκεψιμότητα, είναι -κατά κάποιον τρόπο- το πρότυπο των εκθέσεων που κάνουν καλό στην οικονομία της Θεσσαλονίκης. Διότι και οι μικρότερες εκθέσεις είναι καλοδεχούμενες -προφανώς και ο τελευταίος επισκέπτης είναι κρίσιμος για τη Θεσσαλονίκη-, αλλά εάν πραγματικά η ΔΕΘ – Helexpo θα παίξει και στο μέλλον ουσιαστικό ρόλο στην τοπική οικονομία, κάτι τέτοιο θα… περάσει μόνο με μεγαλύτερες εκθέσεις από τις σημερινές. Κάτι που πιθανόν δεν είναι εύκολο, αλλά σε μια ανοδική φάση για την ελληνική οικονομία μπορεί να θεωρηθεί εφικτό. Ακόμη κι αν απαιτούνται αλλαγές στο προσφερόμενο εκθεσιακό προϊόν, αφού τα πάντα στις μέρες μας εξελίσσονται και αλλάζουν. Διότι -όπως και να το κάνουμε- στην περίπτωση των εκθέσεων το μέγεθος… μετράει.  

Είναι χαρακτηριστικό -εξ αντιδιαστολής- ότι τη στιγμή που ο τουρισμός σπάει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο και επιβεβαιώνει κάθε χρόνο ότι αποτελεί τη βαριά βιομηχανία της χώρας, η έκθεσή του, η γνωστή Philoxenia, που όπως και η Agrotica ξεκίνησε το 1985, παραμένει σχετικά υποτονική. Στην ουσία διασώζεται από τις συμμετοχές του ευρύτερου δημοσίου τομέα, των δήμων και των περιφερειών, που θέλουν να προβληθούν στο κοινό της Θεσσαλονίκης και τους επαγγελματίες του τουρισμού που επισκέπτονται τη Philoxenia. Εξήγηση υπάρχει, όλα εξηγούνται. Οι επιχειρήσεις του τουρισμού, κυρίως οι μονάδες φιλοξενίας (ξενοδοχεία, βραχυχρόνια μίσθωση, ενοικιαζόμενα δωμάτια), αναζητούν πελατεία κατά βάσιν στο εξωτερικό, κυρίως στην Ευρώπη (Γερμανία, Αγγλία) και στα Βαλκάνια (Ρουμανία, Σερβία, Βουλγαρία, Βόρεια Μακεδονία). Επομένως πηγαίνουν εκεί  για να κάνουν επαφές και να κλείσουν δουλειές και αδιαφορούν για τη Philoxenia, που αναφέρεται κυρίως σε Έλληνες επισκέπτες. Από την άλλη, οι προορισμοί που επιλέγουν οι Έλληνες για τις αποδράσεις τους βρίσκονται σε συγκεκριμένες χώρες του εξωτερικού, στην Ευρώπη. Τις οποίες επισκέπτονται είτε ομαδικά στις περιόδους των Χριστουγέννων, του Πάσχα και λίγο το καλοκαίρι είτε κατά μόνας, οπότε στην ουσία το ενδιαφέρον των συγκεκριμένων περιοχών για τους Έλληνες είναι περιορισμένο κι έτσι δεν υπάρχει λόγος να συμμετάσχουν σε τουριστική έκθεση στην Ελλάδα.