Skip to main content

Prodexpo North: Επενδυτικό ενδιαφέρον για ξενοδοχεία σε Θεσσαλονίκη και Βόρεια Ελλάδα

Μεγάλες διεθνείς αλυσίδες ήδη βολιδοσκοπούν υφιστάμενα ξενοδοχεία, αλλά και κτήρια που μπορούν να μετατραπούν σε ξενοδοχειακές μονάδες

Επενδυτικό ενδιαφέρον για νέες ξενοδοχειακές μονάδες από ελληνικές και ξένες επιχειρήσεις καταγράφεται στη Θεσσαλονίκη, αλλά και στην ευρύτερη περιοχή της Βόρειας Ελλάδας.

Μεγάλες διεθνείς αλυσίδες ήδη βολιδοσκοπούν υφιστάμενα ξενοδοχεία, αλλά και κτήρια που μπορούν να μετατραπούν σε ξενοδοχειακές μονάδες. Αυτό ανέφερε ο Νίκος Χάντζος, σύμβουλος International Hotel Development για Ελλάδα και Κύπρο της Marriott International, κατά τη διάρκεια της 6ης Prodexpo North που πραγματοποιείται στη Θεσσαλονίκη. Όπως είπε, το άνοιγμα του Monasty της αλυσίδας Marriott αποτέλεσε το έναυσμα για την προσέλκυση και άλλων διεθνών αλυσίδων, οι οποίες ενδιαφέρονται να έρθουν στη Θεσσαλονίκη, ενώ ήδη η Brown, η εταιρεία με τη μεγαλύτερη επενδυτική παρουσία στην Ελλάδα, ετοιμάζει δύο ξενοδοχεία. Ο κ. Χάντζος αναφέρθηκε στην εξαγορά τριών ξενοδοχείων από την Goldman Sachs στη Χαλκιδική, που, όπως είπε, θα να εμπλουτίσει την προσφορά ποιοτικών ξενοδοχειακών δωματίων. «Μία τέτοια επένδυση δεν θα σταματήσει εκεί. Θα φέρει και άλλα brands στη Βόρεια Ελλάδα», ανέφερε, τονίζοντας, πάντως, ότι δεν πρέπει να μένουμε μόνο στους ξένους επενδυτές.

Ειδικά για τη Θεσσαλονίκη ανέφερε πως έχει κάνει θετικά βήματα ανάπτυξης, όμως δεν κατάφερε να αξιοποιήσει τις προοπτικές της, καθώς μαστίζεται από παθογένειες. Επισήμανε πως η πόλη χρειάζεται να έχει περιποιημένα ξενοδοχεία δύο και τριών αστέρων και υπογράμμισε πως οι επενδυτές χρειάζονται βοήθεια από την τοπική αυτοδιοίκηση.

Image

Οι ομιλητές σημείωσαν ότι η Θεσσαλονίκη δεν ακολούθησε την τον μέσο όρο της Ελλάδας για το 2022, χρονιά κατά την οποία, όπως επισήμανε ο Πίτερ Παπαδάκος, επικεφαλής Ευρωπαϊκής Έρευνας της Green Street, καταγράφηκε αύξηση της τάξης του 10% σε ό,τι αφορά τ έσοδα ανά διαθέσιμο δωμάτιο σε σχέση με το 2019. Ο ίδιος επισήμανε ότι η Βόρεια Ελλάδα θα μπορούσε να αξιοποιήσει τις αγορές της Κίνας και της Ινδίας, στις οποίες ο μέσος όρος διαμονής είναι οι δέκα ημέρες.

«Τα νούμερα στη Θεσσαλονίκη δεν ακολούθησαν τον εθνικό μέσο όρο. Ζούμε την αντίθετη κατεύθυνση σε σχέση με την περίοδο 2012 – 2015, καθώς έχουμε μειώσεις στην επισκεψιμότητα και στις αφίξεις στο αεροδρόμιο», είπε από την πλευρά του ο Σπύρος Πέγκας, ιδρυτής και CEO της Wise Ram. Όπως είπε, χρειάζεται συνένωση δυνάμεων και πολιτική βούληση για να πάει μπροστά η Θεσσαλονίκη, καθώς δεν μπορούν μόνοι τους οι ξενοδόχοι να τα καταφέρουν. Ο κ. Πέγκας τόνισε πως μέχρι τώρα γίνονται μόνο σημειακές παρεμβάσεις, όμως πρέπει να υπάρξει συνολική περιφερειακή ανάπτυξη και δήλωσε υπέρμαχος της μητροπολιτικότητας, δηλαδή της ανάπτυξης τριών πόλων στη Βόρεια Ελλάδα, στα Γιάννενα, στη Θεσσαλονίκη και στην Αλεξανδρόπουλου, που πρέπει να έχουν κεντρική υποστήριξη, ώστε να συμπαρασύρουν και την υπόλοιπη περιφέρεια.

Στην αύξηση των λειτουργικών εξόδων των ξενοδοχείων που έχουν αντισταθμίσει την αύξηση των εσόδων αναφέρθηκε η Κέννυ Ευαγγέλου, CEO της Xenium Advisors (μέλος της Zeus International Group). Ειδικά για τα city hotels επισήμανε πως είναι δύσκολα τα πράγματα σε ό,τι αφορά την ανακαίνιση ή κατασκευή με τα κόστη που υπάρχουν σήμερα. Σε ό,τι αφορά, δε, το επενδυτικό ενδιαφέρον στην Ελλάδα είπε πως περιστρέφεται κυρίως σε κτήρια γερασμένα που βρίσκονται μπροστά στη θάλασσα.

Ο Πίτερ Παπαδάκος σημείωσε επίσης ότι σε επίπεδο real estate ο χώρος των ξενοδοχείων δεν πέφτει, σε αντίθεση με τους βιομηχανικούς χώρους και τα γραφεία που έχουν καταγράψει πτώση της τάξης του 25% και του 20-30% σε σχέση με τα μέσα του 2022.

Η αγοράς κατοικίας

Στη διάρκεια του συνεδρίου επισημάνθηκε η αύξηση των τιμών στην αγορά ακινήτων. Όπως ανέφερε ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ιδιοκτητών Ακινήτων (ΠΟΜΙΔΑ), Στράτος Παραδιάς, αυτό οφείλεται στο ότι υπάρχει ανισορροπία προσφοράς και ζήτησης που αυξάνει τιμές, τις οποίες αποδέχονται οι ενοικιαστές και όχι στις βραχυχρόνιες μισθώσεις. Επίσης, στο γεγονός ότι το κτηριακό δυναμικό είναι πολύ παλιό και για να επανέλθει στην αγορά πρέπει ο ιδιοκτήτης να κάνει επένδυση πολλών χιλιάδων ευρώ, ενώ γενικώς οι ιδιοκτήτες είναι εκτεθειμένοι απέναντι σε παραβατικές συμπεριφορές ενοικιαστών.

Δεν υπάρχει διαθέσιμη περιγραφή.

Η Δάφνη Παπαγόρα, διευθύνουσα σύμβουλος της KW North Commercial, σημείωσε ότι παρατηρείται έλλειψη σε συγκεκριμένες περιοχές, ένα κομμάτι οικιστικού αποθέματος πηγαίνει για άλλες χρήσεις, ενώ υπάρχουν και τα κόκκινα δάνεια.

Από την πλευρά του, ο Κωνσταντίνος Γεωργάκος, συνιδρυτής και CEO της Georgakos & Parthenon Real Estate, εξέφρασε την εκτίμηση ότι θα γίνουν ακόμα λιγότερα κτήρια σε σχέση με αύξηση της ζήτησης, άρα θα πάμε σε αύξηση τιμών που δεν αντιστοιχεί στις αυξήσεις των μισθών.