Skip to main content

Σαββάκης: Η χώρα επανέρχεται σιγά-σιγά στην κανονικότητα

Ο κ. Σαββάκης είπε ότι η ανάγκη διατήρησης υψηλών πρωτογενών πλεονασμάτων δημιουργεί πιέσεις σε ό,τι αφορά τις δημόσιες επενδύσεις στην Ελλάδα

Την εκτίμηση ότι η χώρα επανέρχεται σιγά- σιγά στην κανονικότητα και βαδίζει σε ρυθμούς ανάπτυξης, ενώ παράλληλα, η συνέχιση της δημοσιονομικής προσαρμογής δημιουργεί προϋποθέσεις ανάκαμψης για την επόμενη μέρα μετά τα μνημόνια, διατυπώνει σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος (ΣΒΒΕ), Αθανάσιος Σαββάκης. Εκφράζει, δε, την πεποίθηση ότι αν η χώρα εξέλθει από τα μνημόνια τον Αύγουστο, "όπως όλοι ευχόμαστε", τότε θα είμαστε προ των πυλών της αλλαγής του οικονομικού κλίματος, γεγονός το οποίο θα σηματοδοτήσει την απαρχή υλοποίησης  επενδύσεων.

Ερωτηθείς πώς αντιμετωπίζει η διοίκηση του ΣΒΒΕ την προοπτική αύξησης του κατώτατου μισθού, απαντά πως κατά τη γνώμη του "θα πρέπει να δοθεί έμφαση στην επίλυση των χρόνιων και διαρθρωτικών προβλημάτων της ελληνικής οικονομίας και όχι σε αποφάσεις αύξησης ή όχι του κατώτατου μισθού".

Σημειώνει ακόμη ότι η ανάγκη διατήρησης υψηλών πρωτογενών πλεονασμάτων προφανώς δημιουργεί πιέσεις σε ό,τι αφορά τις δημόσιες επενδύσεις στην Ελλάδα και γι' αυτό στα επόμενα χρόνια η βαρύτητα θα πρέπει να δοθεί στον περαιτέρω περιορισμό του κράτους και στην ενίσχυση του ιδιωτικού τομέα της οικονομίας για την παραγωγή διεθνώς εμπορεύσιμων προϊόντων και υπηρεσιών. Προσθέτει ότι για την προσέλκυση ιδιωτικών επενδύσεων "πρέπει επιτέλους να αποφασίσουμε και να δημιουργήσουμε ξεκάθαρο νομικό πλαίσιο υλοποίησή τους", με ταχεία αδειοδότηση και γρήγορη απονομή δικαιοσύνης, ενώ συμπληρώνει ότι η προσέλκυση ιδιωτικών επενδύσεων είναι αυτή που τελικά θα συμβάλει στην προστασία  και των δημόσιων (επενδύσεων), μέσω των φόρων, των εργοδοτικών εισφορών και των τελών κάθε είδους, που θα εισρεύσουν στα δημόσια ταμεία.

Κληθείς να σχολιάσει τι δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να λείπει από το μίγμα της αναπτυξιακής πολιτικής της χώρας, ώστε να επιτευχθεί επάνοδος σε πορεία μακροχρόνιας οικονομικής ανάπτυξης, επισημαίνει ότι επιβάλλονται αλλαγές στο γραφειοκρατικό και φορολογικό περιβάλλον και προσθέτει ότι  "αν επικεντρωθούμε στο θέμα της υλοποίησης επενδύσεων, έχουμε πολύ μεγάλες πιθανότητες να επιτύχουμε υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης".

Συμπληρώνει πως "για ν΄ αλλάξει η εικόνα της καταρρακωμένης διεθνούς ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας", θα πρέπει κατά προτεραιότητα η χώρα να εξορθολογήσει το φορολογικό της σύστημα. "Γνωρίζω ότι αυτό δεν μπορεί να αλλάξει από τη μια μέρα στην άλλη, αλλά αποτελεί ικανή και αναγκαία συνθήκη για να μπορέσουν οι επιχειρήσεις να αποκτήσουν ρευστότητα και να χρηματοδοτήσουν τις δραστηριότητές τους" υπογραμμίζει.

Ο κ. Σαββάκης δηλώνει "πράγματι αισιόδοξος" ότι η ανάδειξη του ΣΒΒΕ στον πέμπτο κοινωνικό εταίρο μεταξύ των εργοδοτών θα του επιτρέψει να προωθήσει με αποτελεσματικότητα τα αιτήματα της βιομηχανίας, που αφορούν ειδικά το βορειοελλαδικό τόξο. Επισημαίνει ότι προτεραιότητα της διοίκησης του ΣΒΒΕ, μετά και την ανάληψη του νέου της ρόλου, θα αποτελέσει η συμφωνία κράτους, επιχειρήσεων και κοινωνίας για τις βασικές αρχές βιομηχανικής πολιτικής, ενώ προσθέτει ότι θα επιδιώξει συνέργειες και συμμαχίες: "Με όλους τους κοινωνικούς εταίρους έχουμε την ίδια οπτική για την ανάπτυξη. Ως εκ τούτου ευελπιστώ ότι πολλές από τις θέσεις μας θα υιοθετηθούν από την Πολιτεία και τελικά θα υλοποιηθούν", υπογραμμίζει.

Υπενθυμίζεται ότι προ ολίγων ημερών, το υπουργείο Εργασίας συμπεριέλαβε σε νομοσχέδιο προς διαβούλευση ένα άρθρο, με το οποίο ο ΣΒΒΕ ορίζεται και επισήμως ώς κοινωνικός εταίρος (και άρα επίσημος συνομιλητής της νομοθετικές και εκτελεστικής εξουσίας), σε εφαρμογή σχετικής εξαγγελίας του πρωθυπουργού, Αλέξη Τσίπρα, από το βήμα του "Thessaloniki Summit" τον περασμένο Οκτώβριο. Με τη συγκεκριμένη απόφαση, ο ΣΒΒΕ γίνεται ο πέμπτος κοινωνικός εταίρος μεταξύ των εργοδοτών, μετά τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ), τη Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών και Εμπόρων Ελλάδος (ΓΣΕΒΕΕ), την Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) και τον Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ).

 Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του Αθανάσιου Σαββάκη

ΕΡ. Στην τελευταία συζήτησή μας, τον περασμένο Δεκέμβριο, είχατε πει ότι το 2018 θα έχει εκτός σημαντικού απροόπτου "πολλά θετικά στοιχεία". Θεωρείτε ότι η εκτίμησή σας επαληθεύεται ή διαψεύδεται μέχρι στιγμής;

Θεωρώ ότι η χώρα επανέρχεται σιγά σιγά στην κανονικότητα και βαδίζει σε ρυθμούς ανάπτυξης. Παράλληλα, η συνέχιση της δημοσιονομικής προσαρμογής δημιουργεί προϋποθέσεις ανάκαμψης για την επόμενη μέρα μετά τα μνημόνια. Αν, τέλος, η χώρα εξέλθει απ΄ τα μνημόνια τον Αύγουστο, όπως όλοι ευχόμαστε, τότε πιστεύω ότι είμαστε προ των πυλών της αλλαγής του οικονομικού κλίματος, γεγονός το οποίο θα σηματοδοτήσει την απαρχή υλοποίησης  επενδύσεων, που τόσο πολύ έχει ανάγκη  η πατρίδα μας για την ανάταξη της οικονομίας.

ΕΡ. Ο ΣΒΒΕ (τότε ΣΒΜ) ήταν ο φορέας που καθιέρωσε πρώτος στην Ελλάδα το ελάχιστο ημερομίσθιο. Πλέον αναδεικνύεται κι επισήμως σε κοινωνικό εταίρο, με την ευκαιρία να κάνει πολλά ακόμη...

Η ανάδειξη του ΣΒΒΕ και επίσημα σε κοινωνικό εταίρο δημιουργεί μεγάλο φορτίο ευθύνης όχι μόνο στη διοίκησή του, αλλά και στα μέλη του. Σε κάθε περίπτωση, η νέα ευθύνη που καλείται να φέρει σε πέρας ο ΣΒΒΕ, απαιτεί ακόμη μεγαλύτερη σοβαρότητα απ΄ όλους μας και χαμηλούς τόνους για την εκπλήρωση της αποστολής ενός κοινωνικού εταίρου που έχει έδρα την περιφέρεια κι όχι το κέντρο.

ΕΡ. Είσαστε αισιόδοξος ότι θα μπορέσετε πράγματι να προωθήσετε με αποτελεσματικότητα τα αιτήματα της βιομηχανίας που αφορούν ειδικά τη Βόρεια Ελλάδα);

Η απάντησή μου είναι ότι κατηγορηματικά "ναι". Πράγματι είμαι αισιόδοξος. Ο λόγος είναι ένας και μοναδικός. Το κύρος της 100χρονης και πλέον πορείας του ΣΒΒΕ, σε συνδυασμό με τις ρεαλιστικές και τις τεχνοκρατικά τεκμηριωμένες προτάσεις για την έμπρακτη ενίσχυση της μεταποιητικής δραστηριότητας και, γενικά, την ανάπτυξη του ιδιωτικού επιχειρείν στη Βόρεια Ελλάδα και τη διατήρηση της κοινωνικής συνοχής, μπορούν πραγματικά να δημιουργήσουν εκείνες τις προϋποθέσεις διεκδίκησης ενός καλύτερου περιβάλλοντος δραστηριοποίησης για τη βιομηχανία στη Βόρεια Ελλάδα.

ΕΡ. Σε ποιους τομείς θα εστιάσετε κατά προτεραιότητα;

Ο τομέας στον οποίο θα εστιάσουμε έχει οριστεί από τη διοίκησή μας με σαφήνεια: είναι η συμφωνία κράτους, επιχειρήσεων και κοινωνίας για τις βασικές αρχές βιομηχανικής πολιτικής οι οποίες θα εισφέρουν θετικά στην αλλαγή του αναπτυξιακού υποδείγματος της χώρας και θα δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας.

ΕΡ. Θα επιδιώξετε συνέργειες για να πετύχετε τους στόχους σας για τη Βόρεια Ελλάδα;

Δίχως συνέργειες και συμμαχίες στο κοινωνικό φυσικά πεδίο, γνωρίζετε πολύ καλά ότι κανείς δεν μπορεί να πετύχει το παραμικρό. Το ίδιο θα επιδιώξουμε κι εμείς από τη νέα θέση στην οποία καλούμαστε να υπηρετήσουμε τη μεταποίηση και γενικά την ανάπτυξη της Βόρειας Ελλάδας. Είμαι αρκετά αισιόδοξος για την ανάπτυξη των συνεργιών στις οποίες αναφέρεστε επειδή ακριβώς με όλους τους κοινωνικούς εταίρους έχουμε την ίδια οπτική για την ανάπτυξη. Ως εκ τούτου ευελπιστώ ότι πολλές απ΄ τις θέσεις μας θα υιοθετηθούν από την πολιτεία και τελικά θα υλοποιηθούν.

ΕΡ. Έχει γίνει γνωστή η πρόθεση της κυβέρνησης να προχωρήσει -μεταξύ άλλων- σε αύξηση του κατώτατου μισθού. Πώς αντιμετωπίζει αυτή την προοπτική ο ΣΒΒΕ;

Ο ΣΒΒΕ έχει υποστηρίξει επανειλημμένως εδώ και αρκετά χρόνια ότι το πρόβλημα της ανταγωνιστικότητας της Ελληνικής οικονομίας δεν είναι πλέον και πρόβλημα μισθολογικού κόστους. Το πρόβλημα βρίσκεται στον τρόπο διάρθρωσης της οικονομίας, στη γραφειοκρατία που επικρατεί και στην πολυνομία, στο δυσβάστακτο φορολογικό σύστημα, παράγοντες που δημιουργούν τελικά εχθρικό περιβάλλον για την επιχειρηματικότητα στην πατρίδα μας. Εκεί κατά τη γνώμη μου θα πρέπει να δοθεί έμφαση: στην επίλυση δηλαδή των χρόνιων και διαρθρωτικών προβλημάτων της ελληνικής οικονομίας και όχι σε αποφάσεις αύξησης ή όχι του κατώτατου μισθού. Αν λυθούν τέτοιου είδους προβλήματα τότε αυξήσεις όπως σ΄ αυτή που αναφέρεστε θα έλθουν από μόνες τους.

ΕΡ. Ποιοι ρυθμοί ανάπτυξης εκτιμάτε ότι θα ήταν επαρκείς για την έξοδο της Ελλάδας από την κρίση και την επάνοδό της σε πορεία μακροχρόνιας οικονομικής ανάπτυξης; Τι δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να λείπει από το μίγμα της αναπτυξιακής πολιτικής, για να μπορούμε να πετύχουμε τους ευκταίους αναπτυξιακούς ρυθμούς;

Για να επανέλθει η χώρα μας σε τροχιά ανάπτυξης είναι προφανές ότι χρειάζονται υψηλοί αναπτυξιακοί ρυθμοί. Το να σας μιλήσω για παράδειγμα για αναπτυξιακούς ρυθμούς της τάξεως του 4% θεωρώ ότι δεν έχει νόημα, αφού κατά τη γνώμη μου θα πρέπει προηγουμένως να έχουν λυθεί άλλα μεγάλα προβλήματα, όπως αυτό της υλοποίησης επενδύσεων και εκείνο της μείωσης των συντελεστών φορολογίας.  Σε κάθε περίπτωση, επειδή με ρωτάτε τι δεν πρέπει να λείπει από το μίγμα της αναπτυξιακής πολιτικής, σας απαντώ ότι δεν πρέπει να απουσιάζει το κατάλληλο γραφειοκρατικό και φορολογικό περιβάλλον για την υλοποίηση επενδύσεων και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Αν ειδικά επικεντρωθούμε στο θέμα της υλοποίησης επενδύσεων έχουμε πολύ μεγάλες πιθανότητες να επιτύχουμε όπως υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης τα επόμενα χρόνια.

ΕΡ. Οι ισχυρές πιέσεις που δέχτηκαν εξαιτίας σειράς μέτρων η ελληνική οικονομία και κοινωνία, δυστυχώς δεν απέδωσαν σε όρους ανταγωνιστικότητας, γεγονός που αποτυπώθηκε και στην Παγκόσμια Επετηρίδα Ανταγωνιστικότητας του ΙΜD, που πρόσφατα ανακοίνωσε ο ΣΒΒΕ. Ποια είναι κατά τη γνώμη σας η υπ΄αριθμόν ένα βαθιά μεταρρυθμιστική τομή, που πρέπει να γίνει -ιδίως ενόψει των εξελίξεων του Αυγούστου, που βάζουν την Ελλάδα σε νέα φάση- για να αλλάξει αυτή η εικόνα; Πόσο γρήγορα μπορεί να αλλάξει κατά τη γνώμη σας;

Για ν΄ αλλάξει η εικόνα της καταρρακωμένης διεθνούς ανταγωνιστικότητας της πατρίδας μας, θα πρέπει κατά προτεραιότητα η χώρα να εξορθολογήσει το φορολογικό της σύστημα. Γνωρίζω ότι αυτό δεν μπορεί να αλλάξει από τη μια μέρα στην άλλη, αλλά αποτελεί ικανή και αναγκαία συνθήκη για να μπορέσουν οι επιχειρήσεις να αποκτήσουν ρευστότητα και να χρηματοδοτήσουν τις δραστηριότητές τους, με κύριες αυτές των επενδύσεων και της εξωστρέφειας.

ΕΡ. Η ανάγκη διατήρησης υψηλών πρωτογενών πλεονασμάτων ενδεχομένως να στερεί πολύτιμους οικονομικούς πόρους από την ανάπτυξη, σε μια περίοδο που οι ανάγκες είναι πιεστικές. Είσαστε αισιόδοξος ότι η Ελλάδα μπορεί να χρηματοδοτήσει τις ανάγκες της στα επόμενα χρόνια; Τίνι τρόπω;

Η ανάγκη διατήρησης υψηλών πρωτογενών πλεονασμάτων προφανώς δημιουργεί ένα ζήτημα σε ό,τι αφορά τις δημόσιες επενδύσεις, οι οποίες μαζί με τις ιδιωτικές, μπορούν να οδηγήσουν στην ανάκαμψη της οικονομίας μας. Γι΄ αυτό λοιπόν η βαρύτητα θα πρέπει να δοθεί τα επόμενα χρόνια στον περαιτέρω περιορισμό του κράτους και στην ενίσχυση του ιδιωτικού τομέα της οικονομίας για την παραγωγή διεθνώς εμπορεύσιμων προϊόντων και υπηρεσιών. Αν πραγματικά συνειδητοποιήσουμε ότι η ανάπτυξη θα έρθει από τον ιδιωτικό τομέα της οικονομίας, και κυρίως από τη μεταποίηση μέσω παραγωγικών επενδύσεων, τότε είμαι σίγουρος ότι η χώρα μπορεί να δουλέψει παραγωγικά και να αλλάξει πραγματικά το αναπτυξιακό της υπόδειγμα.

ΕΡ. Η προσέλκυση ιδιωτικών επενδύσεων και η προστασία των δημόσιων εξελίσσονται σε βασικά ζητούμενα για τις κυβερνήσεις ανά τον κόσμο, ιδίως σε περιόδους υψηλών δημοσιονομικών ελλειμμάτων και δημόσιων χρεών. Ακριβώς όμως σε τέτοιες περιόδους, τα δύο αυτά ζητούμενα επιτυγχάνονται δύσκολα. Πώς μπορεί κατά την άποψή σας να διασφαλιστεί πρακτικά η επίτευξη των δύο αυτών στόχων;

Για μεν την προσέλκυση ιδιωτικών επενδύσεων πρέπει επιτέλους να αποφασίσουμε και να δημιουργήσουμε ένα ξεκάθαρο νομικό πλαίσιο υλοποίησης των επενδύσεων. Το συγκεκριμένο πλαίσιο θα πρέπει να εστιάζει στην ταχεία αδειοδότηση, στη γρήγορη απονομή δικαιοσύνης, στη διευκόλυνση από το κράτος των υποψήφιων επενδυτών στην πρόσβαση για χρηματοδότηση και στην αξιοποίηση της περιουσίας του δημόσιου τομέα.
Πιστεύω ότι οι κάθε είδους πλουτοπαραγωγικές πηγές της χώρας μας, η γεωπολιτική της θέση και τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα πλήθους επιχειρήσεων του ιδιωτικού τομέα, μπορούν να αξιοποιηθούν κατάλληλα από εγχώριους και διεθνές επενδυτές για την υλοποίηση παραγωγικών επενδύσεων.
Σε κάθε περίπτωση, η προσέλκυση των ιδιωτικών επενδύσεων είναι αυτή που εν τέλει θα συμβάλλει σ΄ αυτό που ονομάσατε στην ερώτησή σας προστασία των δημοσίων επενδύσεων. Οι φόροι, οι εργοδοτικές εισφορές και τα κάθε είδους τέλη που θα εισρεύσουν στα δημόσια ταμεία από την ιδιωτική δραστηριότητα, καθώς και η δορυφορική επιχειρηματική δραστηριότητα που αναπτύσσουν οι ιδιωτικές επιχειρήσεις, μπορούν όντως να οδηγήσουν στην προστασία των δημοσίων επενδύσεων και στην υλοποίηση και άλλων, σε πεδία που προφανώς ο ιδιωτικός τομέας δεν είναι εφικτό να συμμετέχει.