Σάββατο 21 Ιουλίου 2018
x

ΣΧΕΔΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΟΥ ΘΑΛΑΣΣΙΟΥ ΜΕΤΩΠΟΥ ΚΑΛΑΜΑΡΙΑΣ ΜΕ ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΚΕΦΑΛΑΙΑ

Άρθρο στη Voria.gr του πρώην Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Έργων Στράτου Σιμόπουλου για την ανάπτυξη του θαλάσσιου μετώπου της Καλαμαριάς.

του Στράτου Γ. Σιμόπουλου*

Ένα από τα σημαντικότερα περιουσιακά στοιχεία της Θεσσαλονίκης με διαχρονική σημασία και οικονομική, κοινωνική και οικολογική βαρύτητα είναι το θαλάσσιο μέτωπο της.

Για τη Θεσσαλονίκη μας, η σχέση πόλης και θάλασσας είναι άρρηκτη, καθώς η πόλη τροφοδοτείται από την ύπαρξη του θαλάσσιου στοιχείου και αυτό με τη σειρά του διαμορφώνει την ταυτότητα της.

Το θαλάσσιο μέτωπο έχει μήκος πάνω από 35 χλμ., καθώς ξεκινά δυτικά από το ∆έλτα του Αξιού και φτάνει ανατολικά μέχρι την περιοχή του Mεγάλoυ Καραμπουρνού, όπου βρίσκονται και οι παραθαλάσσιες περιοχές της Περαίας, των Νέων Επιβατών και του Αγγελοχωρίου.

Προτείνω, λοιπόν, σήμερα την άμεση αξιοποίηση του παραλιακού Μετώπου της Καλαμαριάς, που διαθέτει τις αρχικές υποδομές ώστε η δράση να προχωρήσει γρήγορα.

Στο πλαίσιο αυτό, αρχικά πρέπει να δημιουργηθεί μια 100% κρατική εταιρεία με την επωνυμία «Παραλιακό Μέτωπο Καλαμαριάς» και να μεταβιβασθούν σ’ αυτή όλα τα εμπλεκόμενα κρατικά ακίνητα.

Εάν απαιτηθεί η συγκεκριμένη εταιρεία θα μπορεί να προχωρήσει και σε απαλλοτριώσεις ιδιωτικών εκτάσεων, ενώ δεν πρόκειται να θιγούν ακίνητα, τα οποία ανήκουν σε φορείς, όπως ο Ναυτικός Όμιλος Θεσσαλονίκης, που μπορεί να ενταχθεί ή να μην ενταχθεί στο περιγραφόμενο πλαίσιο.

Η εταιρεία «Παραλιακό Μέτωπο Καλαμαριάς» θα εκπονήσει ένα σχέδιο τουριστικής αξιοποίησης της περιοχής με σεβασμό στο περιβάλλον, στην αισθητική του χώρου, στον πολιτισμό και στην εξυπηρέτηση των αναγκών της τοπικής κοινωνίας.

Παράλληλα, θα αναλάβει τη διαδικασία έκδοσης όλων των απαραίτητων αδειών, μεταξύ των οποίων θα είναι παραδείγματος χάριν η δημιουργία ενός σύγχρονου καταφυγίου σκαφών αλιείας, η μετατροπή του πρώην νοσοκομείου Παναγία σε ξενοδοχείο, η δημιουργία σύγχρονης μαρίνας και VIP ξενοδοχείου, η κατασκευή σύγχρονων εγκαταστάσεων στην πλαζ της Αρετσούς, η δημιουργία ενός Κέντρου Εκδηλώσεων στο Παλατάκι και χώρων αθλοπαιδιών ή θαλάσσιων αθλημάτων όπου επιτρέπεται.

Μέσα στο σχέδιο θα περιλαμβάνεται η πρόβλεψη οι σύλλογοι της περιοχής (Σύλλογος Ερασιτεχνών Αλιέων, Ναυτικός Όμιλος Καλαμαριάς, Αλιείς της Κρήνης και Σύλλογος Χειμερινών Κολυμβητών) να διατηρήσουν τις εγκαταστάσεις τους δωρεάν.

Θα προβλέπεται και η δημιουργία υπαίθριου συνεδριακού κέντρου με την πλήρη χρήση του να έχει ο Δήμος Καλαμαριάς. Τέτοιος χώρος μπορεί να βρεθεί στο Στρατόπεδο Κόδρα, το οποίο μπορεί, επίσης, να παραδοθεί για χρήση στο Δήμο Καλαμαριάς.

Ακόμη, η μελέτη μπορεί να συμπεριλαμβάνει την κατασκευή ενός διαδρόμου αναψυχής, που θα ξεκινά από την Τούμπα και πάνω από την εξωτερική τάφρο θα περιλαμβάνει πεζόδρομο και ποδηλατόδρομο έως τη Μίκρα, που επίσης θα αναπλασθεί. Με υπόγειες διαβάσεις ή με πεζογέφυρες η πρόσβαση από το κέντρο της Καλαμαριάς προς την παραλία θα γίνεται απρόσκοπτα.

Επόμενο βήμα στο περιγραφόμενο σχέδιο θα είναι η δημιουργία ενός ΣΔΙΤ (Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα) για να βρεθεί επενδυτής με τα κατάλληλα κεφάλαια. Βασική πρόβλεψη του ΣΔΙΤ θα είναι ότι ένα μεγάλο τμήμα των μετοχών της κρατικής εταιρείας, μεγαλύτερο από το 33%, που αποτελεί καταστατική μειοψηφία, θα μεταβιβασθεί χωρίς τίμημα στο Δήμο Καλαμαριάς.

Τα έσοδα του Δήμου από τα κέρδη της συμμετοχής του και τα τέλη θα είναι πολύ μεγάλα και θα του επιτρέψουν να μειώσει τα τέλη προς τους δημότες, αλλά κυρίως να αυξήσει τις παροχές του, κυρίως τις κοινωνικές.

Τα κύρια πλεονεκτήματα της πρότασης μου είναι τα εξής:

  • Οι επενδύσεις πραγματοποιούνται αμιγώς με ιδιωτικά κεφάλαια.
  • Τα έσοδα για τον Δήμο Καλαμαριάς είναι εξασφαλισμένα.
  • Δεν προκύπτει καμίας μορφής επιπλέον τσιμεντοποίηση στην παραλία και επί της ουσίας κατασκευάζεται μόνο το VIP ξενοδοχείο στην Μαρίνα της Αρετσούς.
  • Δημιουργούνται νέες θέσεις εργασίας και ενισχύεται η τοπική οικονομία άμεσα και έμμεσα.

Τα σημαντικότερα πεδία που επηρεάζονται θετικά από την πρόταση μου είναι η εικόνα της Καλαμαριάς και κατ’ επέκταση όλης της πόλης, αναπτύσσεται ο τουρισμός και οι επενδυτικές-εμπορικές συναλλαγές, προασπίζεται η πρόσβαση όλων σε ένα ανανεωμένο και με σύγχρονες υποδομές θαλάσσιο μέτωπο και θωρακίζεται η αειφορία, καθώς και η ιστορική και πολιτιστική ταυτότητα του θαλάσσιου μετώπου.

Το παραπάνω σχέδιο χρειάζεται προφανώς επεξεργασία και ανάλυση, αλλά είναι ρεαλιστικό και πέρα από κομματικές και πολιτικές παρωπίδες, ενώ διαμορφώνει συνθήκες βιώσιμης και μακρόχρονης ανάπτυξης.

* Ο Στράτος Σιμόπουλος είναι Ηλεκτρολόγος Μηχανικός, πρώην Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Έργων. Περισσότερα άρθρα και απόψεις του μπορείτε να διαβάσετε στο site www.efsimopoulos.gr.




A+
A-







ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ