Skip to main content

Θεσσαλονίκη: Αρχίζουν οι εργασίες για τη διάνοιξη της οδού Ψελλού

Το έργο είναι κομβικής σημασίας για τη λειτουργία του πολυτροπικού σταθμού μετεπιβίβασης του μετρό Θεσσαλονίκης στη Νέα Ελβετία

Θέμα ημερών είναι η έναρξη των εργασιών για τη διάνοιξη της οδού Ψελλού του δήμου Θεσσαλονίκης, μία από τις τελευταίες σημαντικές εκκρεμότητες του μετρό.

Πρόκειται για παρέμβαση που θεωρείται κομβικής σημασίας για τη λειτουργία του τερματικού σταθμού της Νέας Ελβετίας, η έξοδος από τον οποίο σήμερα οδηγεί σε… χωράφια. Η συζήτηση για την αναγκαιότητα του έργου άρχισε από το μηδέν το 2018 με πρωτοβουλία της τότε διοίκησης του δήμου Θεσσαλονίκης και συνάντησε πολλά εμπόδια που αφορούσαν κυρίως το ζήτημα των απαλλοτριώσεων. Το ζήτημα αυτό λύθηκε το καλοκαίρι του 2022 με την εξασφάλιση χρηματοδότησης ύψους 12 εκατ. ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του υπουργείου Εσωτερικών, ωστόσο το έργο δεν προχώρησε με γρήγορους ρυθμούς.

Οι διαδικασίες επιταχύνθηκαν λίγο πριν από τα Χριστούγεννα, όταν με νομοθετική ρύθμιση που εγκρίθηκε από τη Βουλή ανατέθηκαν στην Ελληνικό Μετρό -πέραν της δημιουργίας του τερματικού σταθμού- όλα τα συνοδά έργα, που αφορούν το οδικό δίκτυο και τον περιβάλλοντα χώρο. Πηγές της εταιρείας ανέφεραν στη Voria.gr ότι οι σχετικές μελέτες έχουν ολοκληρωθεί και το έργο ξεκινά άμεσα, κάτι που επιβεβαίωσε και ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος. Εξάλλου, σε συνάντηση που είχε με τον δήμαρχο Θεσσαλονίκης, Στέλιο Αγγελούδη, στις αρχές του Ιανουαρίου, ο κ. Ταχιάος διαβεβαίωσε για τη συνδρομή του υπουργείου με έκτακτη συμπληρωματική χρηματοδότηση για τη διάνοιξη και κατασκευή της Ψελλού και του σταθμού μετεπιβίβασης αστικών συγκοινωνιών.

 

Το έργο

Η διάνοιξη της Ψελλού περιλαμβάνεται στο έργο «Συνοδά υποστηρικτικά έργα του Σταθμού Νέας Ελβετίας του Μετρό Θεσσαλονίκης για την εξυπηρέτηση και μετεπιβίβαση των μετακινούμενων επιβατών», το οποίο υλοποιείται υπό την επίβλεψη του Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ). Συνολικά θα διανοιχθούν τα περίπου 400 μέτρα του δρόμου από την εθνική οδό Θεσσαλονίκης - Νέων Μουδανιών μέχρι την οδό Παπαναστασίου, όπου θα διαμορφωθούν αντίστοιχα δύο ισόπεδοι κόμβοι. Το έργο θα διευκολύνει σημαντικά τη σύνδεση του σταθμού του μετρό από περιοχές όπως η Πυλαία και η Καλαμαριά, ενώ εκτιμάται ότι θα αποσυμφορήσει και άλλους δρόμους της πόλης.

Σύμφωνα με τη μελέτη, ο δρόμος θα έχει δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, ενώ μπροστά στην κύρια είσοδο των πεζών θα υπάρχουν θέσεις για ταξί, καθώς επίσης θέσεις προσωρινής στάθμευσης (kiss & ride) για όσους θέλουν να παραλάβουν επιβάτες, ώστε να μην παρακωλύεται η κυκλοφορία. Στην περιοχή, εξάλλου, σχεδιάζεται και η δημιουργία δύο πάρκινγκ, ενός υπαίθριου κι ενός υπόγειου, για την εξυπηρέτηση των επιβατών που θα χρησιμοποιούν το μετρό.

Στον σχεδιασμό υπάρχει πρόβλεψη για λεωφορειολωρίδα για την είσοδο στον σταθμό από την οδό Παπαναστασίου, όπως επίσης για περιπατητικές διαδρομές με στόχο την ασφαλή πρόσβαση των πεζών και για χώρους κίνησης και στάθμευσης ποδηλάτων. Επίσης, έχουν προβλεφθεί χώροι σταθμαρχείων και η μελλοντική εγκατάσταση σταθμών φόρτισης για ηλεκτρικά λεωφορεία. Επιπλέον, σχεδιάζεται νέο στέγαστρο αναμονής για τις ρεμίζες με φωτοβολταϊκά πάνελ, αλλά και για τον χώρο εντός του σταθμού, με παγκάκια και φυτά, ώστε να είναι καλαίσθητος. Τα λεωφορεία θα σταθμεύουν εντός του σταθμού, στο κέντρο του οποίου βρίσκεται το κεντρικό κλιμακοστάσιο του μετρό.

Ο τερματικός σταθμός έχει επίσης κομβικό ρόλο στο σχέδιο αναδιάρθρωσης των αστικών γραμμών, που θα υλοποιηθεί μετά την έναρξη λειτουργίας της βασικής γραμμής του μετρό. Εκεί υπάρχει σκέψη να καταλήγουν περισσότερες από δέκα γραμμές του ΟΑΣΘ, όπως αυτές που τερματίζουν στη Βούλγαρη, είτε/και οι γραμμές που πάνε στη Χαριλάου είτε αυτές της Θέρμης, ενδεχομένως και κάποιες νέες που θα δρομολογηθούν.

Υπενθυμίζεται ότι στην περιοχή της Νέας Ελβετίας προγραμματίζεται η ανάπλαση της ευρύτερης περιοχής πέριξ του σταθμού, που είναι τμήμα της λεγόμενης νοτιοανατολικής πύλης της Θεσσαλονίκης. Στην έκταση, η οποία αποτελεί την είσοδο του δήμου από την περιφερειακή οδό, τα ανατολικά προάστια και το αεροδρόμιο «Μακεδονία» προβλέπεται να διαμορφωθούν χώροι πρασίνου, περιπάτου και αναψυχής. Για το έργο αυτό υπογράφηκε το Αύγουστο η σύμβαση ανάθεσης των μελετών μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας από τον ΟΣΕΘ, στο πλαίσιο σχετικής προγραμματικής σύμβασης που είχε υπογραφεί μεταξύ δήμου Θεσσαλονίκης, Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και Οργανισμού.