Skip to main content

«Ανοίγουμε το Σχολείο στην Κοινωνία»: Τι αλλάζει από φέτος στα σχολεία της Κεντρικής Μακεδονίας

Απευθείας e-συζήτηση γονέων και μαθητών με την Περιφερειακή Διεύθυνση και «κουτί παραπόνων» για τους εκπαιδευτικούς - Τα πέντε καινοτομικά πιλοτικά προγράμματα που ξεκινούν στις σχολικές μονάδες της περιφέρειας

Διαδικτυακή πλατφόρμα διαλόγου γονέων και μαθητών με την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας, επιμόρφωση μαθητών σε πρώτες βοήθειες, σχολές Γονέων, προγράμματα διαμεσολάβησης αλλά και στοχευμένα προγράμματα για τη συμπερίληψη σχεδιάζει η Διεύθυνση για τη νέα χρονιά. «Ανοίξτε τα παράθυρα, γκρεμίστε τους τοίχους και βγείτε στην κοινωνία», σχολίασε ο περιφερειακός διευθυντής εκπαίδευσης, Αλέξανδρος Κόπτσης, αναφερόμενος στις αλλαγές στα σχολεία.

«Έχουμε μία εξαιρετική σχέση με την περιφέρεια και τους δήμους. Όλα τα σχολεία άνοιξαν αλλά θέλουμε να είμαστε πάνω από το πρόβλημα όταν προκύπτει», σχολίασε ο περιφερειακός διευθυντής εκπαίδευσης ενώ αναφέρθηκε στο θέμα των προσλήψεων. «Κάνανε περίπου 30.000 διορισμούς τα τελευταία τέσσερα χρόνια, ενώ οι αναπληρωτές προσλαμβάνονται πλέον τέλος Αυγούστου ώστε να ξεκινούν αμέσως. Παράλληλα, υπάρχει και β΄φάση προσλήψεων το επόμενο διάστημα. Καλύπτουμε όλα τα οργανικά κενά και τη συντριπτική πλειοψηφία των λειτουργικών κενών που προκύπτουν. Ένα 20% των αναπληρωτών δεν δέχεται να αναλάβει, έχουμε και πολλές άδειες και έτσι δημιουργούνται ορισμένα κενά», δήλωσε και είπε πως είναι σε επικοινωνία με το υπουργείο Παιδείας και ότι η δεύτερη φάση προσλήψεων θα ολοκληρωθεί την ερχόμενη εβδομάδα.

Καινοτόμες δράσεις

Ο περιφερειακός διευθυντής μίλησε για τη δημιουργία ενός σχολείου συμπεριληπτικού, ανοιχτού στην κοινωνία, που θα συμμετέχουν όλοι. «Οποιοδήποτε παιδί θέλουμε να είναι δικό μας παιδί. Το σχολείο είναι μια ανοιχτή αγκαλιά για όλα τα παιδιά, από όπου και να προέρχονται», είπε αναφερόμενος στα προσφυγόπουλα.

Σε πρώτη φάση ο κ. Κόπτσης αναφέρθηκε σε μία διαδικτυακή πλατφόρμα διαλόγου με γονείς και μαθητές που θα λειτουργήσει από την Πέμπτη 12 Οκτωβρίου στις 13.30-15.00. Εκεί, ο περιφερειακός διευθυντής θα δέχεται ερωτήσεις και προτάσεις και θα απαντά online, ενώ θα ανοίξει ένα κουτί παραπόνων, μία θυρίδα ενημέρωσης και έγκαιρης παρέμβασης για πρώτη φορά, όπου εκπαιδευτικοί μπορούν να εκφράζουν τις ανησυχίες και τους προβληματισμούς τους. Επίσης, ανά 15νθήμερο θα υπάρχουν επισκέψεις σε όλες τις σχολικές μονάδες της Κεντρικής Μακεδονίας και συναντήσεις με διευθυντές εκπαίδευσης και διευθυντές σχολείων αλλά και με τα δεκαπενταμελή συμβούλια, με στόχο την άμεση και έγκαιρη ενημέρωση για θέματα που απασχολούν εκπαιδευτικούς και μαθητές. Τέλος, εγκαινιάζεται μία γραμμή στήριξης υποψηφίων Πανελλαδικών Εξετάσεων, σε θέματα γνωστικά, διαχείρισης άγχους και ψυχολογικής υποστήριξης μέσω του ΚΕΔΑΣΥ. «Θέλουμε να λύνουμε το πρόβλημα, θέλουμε ο γονιός, ο μαθητής και ο εκπαιδευτικός να μας εμπιστεύεται. Δεν κρύβουμε τίποτα. Μπορεί να μη λύνονται όλα, αλλά δεν κρυβόμαστε», σχολίασε ο κ. Κόπτσης.

Τα πιλοτικά προγράμματα

Ιδιαίτερη αναφορά έγινε σε ορισμένα προγράμματα που θα τρέξουν πιλοτικά σε ορισμένα σχολεία με σκοπό να ενσωματωθούν σε όλα τα σχολεία σε βάθος χρόνου.

1. Πρόγραμμα «Σώζω Ζωές»

Η ΠΔΕ, σε συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση και την ανθρωπιστική οργάνωση κοινωνίας πολιτών KIDS SAVE LIVES – Τα Παιδιά Σώζουν Ζωές, υλοποιούν από κοινού το πιλοτικό πρόγραμμα ανάπτυξης σχολικού δικτύου πρώτων ανταποκρινόμενων σε 11 σχολικές μονάδες κεντρικού δήμου του πολεοδομικού συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης με σκοπό την επιμόρφωση και πιστοποίηση εκπαιδευτικών και μαθητών σε θέματα πρώτων βοηθειών και ΚΑΡΠΑ, καθώς και τον εξοπλισμό σχολικών μονάδων με σύγχρονους απινιδωτές. Ταυτόχρονα, θα υπάρχει χρήση εφαρμογής, το i save lives, έγκαιρης παρέμβασης με τη χρήση νέων τεχνολογιών. «Με τη χρήση της εφαρμογής θα ενημερώνονται άμεσα ασθενοφόρα αλλά και άτομα που ξέρουν πρώτες βοήθειες για να σώσουν ζωές. Τουλάχιστον δύο με τρεις εκπαιδευτικοί στο σχολείο θα εκπαιδευτούν και θα πάρουν επίσημη διαπίστευση, ενώ δύο με τρεις μαθητές από κάθε τμήμα θα εκπαιδευτούν στις πρώτες βοήθειες. Το πρόγραμμα θα ξεκινήσει από τον Οκτώβριο», σχολίασε.

2. Σχολές Γονέων

Παράλληλα, δημιουργούνται Σχολές Γονέων προκειμένου να ενισχυθούν οι προσπάθειες των γονέων στον δύσκολο και απαιτητικό ρόλο τους. Στο πλαίσιο αυτών των εργαστηρίων ειδικοί επιστήμονες συζητούν με τους γονείς θέματα που αφορούν στην αποτελεσματική διαχείριση προβλημάτων των παιδιών και εφήβων, στις σχέσεις και την επικοινωνία μέσα στην οικογένεια, στην κοινωνικοποίηση, στη διαχείριση των συναισθημάτων, στην ενδυνάμωση των παιδιών και των εφήβων με αξίες και αγαθά που θα συμβάλλουν στην ομαλή ένταξή τους στην κοινωνία και στην ψηφιακή εποχή. «Μέσα στο επόμενο 15νθήμερο θα κάνουμε πρόσκληση σε συγκεκριμένα σχολεία και οι συναντήσεις θα γίνονται ανά 15-20 ημέρες», είπε ο περιφερειακός διευθυντής.

3. Πρόγραμμα Διαμεσολάβησης

Σημαντικό ρόλο θα παίξει και η Διαμεσολάβηση, μία μορφή έγκαιρης παρέμβασης σε επίπεδο πρόληψης ώστε να επιλύονται οι διαφορές μεταξύ μαθητών και να αποφεύγονται περιστατικά βίας. Αυτό θα επιτευχθεί επιμορφώνοντας 2-3 εκπαιδευτικούς σε κάθε σχολείο και ειδικά μαθητές για να μεσολαβούν και να λύνονται τα προβλήματα. Η δράση θα γίνει αρχικά σε 4-5 σχολεία.

4. Συνεργασία με την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους πρόσφυγες

Σε συνεργασία με την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες, η ΠΔΕ Κεντρικής Μακεδονίας θα υλοποιήσει το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Εγώ, εσύ, εμείς» για την ευαισθητοποίηση της εκπαιδευτικής και μαθητικής κοινότητας σχετικά με το προσφυγικό ζήτημα και τα ανθρώπινα δικαιώματα, με έμφαση στο δικαίωμα στην εκπαίδευση. «Ήδη έχουμε συμβούλους εκπαίδευσης προσφύγων, του αστικού ιστού και των κέντρων φιλοξενίας που προσπαθούν όποιο παιδί δεν είναι εγγεγραμμένο να το εγγράψουν. Ιδρύουμε πολλές ΔΥΕΠ (Δομές Υποδοχής και Εκπαίδευσης Προσφύγων). Οι δομές αυτές είναι σχολεία που λειτουργούν απόγευμα για να μάθουν τα παιδιά τη γλώσσα. Αφού μάθουν τη γλώσσα, γίνονται τάξεις υποδοχής. Από το 2019 ιδρύθηκαν 147 Δομές με 218 τμήματα και 3.000 παιδιά.

5. ΠΡΟ.ΘΕ.ΣΥ-SWPBS

Αρχίζει ένα ευρωπαϊκό πρόγραμμα που αφορά στη δημιουργία σχολικών ευρυζωνικών, θετικών και ισότιμων μαθησιακών περιβαλλόντων, με στόχο την υιοθέτηση θετικών συμπεριφορών.

Ενημερωτικά προγράμματα

Σε ό,τι αφορά τους κύκλους ενημερωτικών προγραμμάτων:

α. Μήνας Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού

Ξεκινάει ένας μήνας ενημερωτικών ημερίδων για τους εκπαιδευτικούς και μαθητές με θέματα:

  • Τον Επαγγελματικό Προσανατολισμό
  • Την παρουσίαση Τριτοβάθμιων Ιδρυμάτων για την έγκαιρη πληροφόρηση των μαθητών/τριών για τις σπουδές τους σε αυτά και τη μετέπειτα επαγγελματική τους πορεία.
  • Τη μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο και από το Γυμνάσιο στην επόμενη βαθμίδα εκπαίδευσης σχετικά με τις διαφορετικές επιλογές σε Γυμνάσια, Λύκεια και Επαγγελματικές Σχολές.

β. Πανελλαδικές Εξετάσεις

Η ΠΔΕ Κεντρικής Μακεδονίας στηρίζει τους/τις υποψήφιους των Πανελλαδικών Εξετάσεων και
πραγματοποιεί ενημερωτικές συναντήσεις:

  • για την προετοιμασία των υποψηφίων για τις εξετάσεις και την υποστήριξή τους σε θέματα διαχείρισης άγχους και την ενημέρωσή τους για τη συμπλήρωση της αίτησης-δήλωσης.
  • για τη διαδικασία των εξετάσεων και τον τρόπο εξέτασης των υποψηφίων με αναπηρίες και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή ειδικές μαθησιακές δυσκολίες.
  • σχετικά με τη συμπλήρωση του Μηχανογραφικού Δελτίου για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και του παράλληλου Μηχανογραφικού για την εισαγωγή σε Δημόσια ΙΕΚ.

γ. Εβδομάδα ΕΠΑΛ-ΜΑΘΗΤΕΙΑΣ

Τα ΕΠΑΛ ανοίγουν προοπτική στην αγορά εργασίας με εξαιρετικά πολλούς τομείς και ειδικότητες. Θα υλοποιηθούν ημερίδες και επιμορφώσεις για την ενημέρωση εκπαιδευτικών και μαθητών.

Ειδική αγωγή

Ειδική μνεία έγινε για προγράμματα που τρέχουν για την Ειδική Αγωγή. «Μαθητές με σπαστική παράλυση από όλη την Κεντρική Μακεδονία, με μία συγκεκριμένη και προσαρμοσμένη κάμερα στον υπολογιστή, μπορούν μέσω ενός χρωματιστού δίσκου να κοιτάζουν έντονα κάποιο χρώμα και να παράγουν νότες σε όποιο όργανο επιθυμούν. Φέτος θα διοργανωθεί και μία μεγάλη συναυλία», σημείωσε.

Παράλληλα, ο κ. Κόπτσης αναφέρθηκε στο ζήτημα των σχολικών ψυχολόγων. «Διπλασιάστηκε ο αριθμός των ψυχολόγων στα σχολεία. Μπορεί οι ψυχολόγοι να πηγαίνουν μία ημέρα την εβδομάδα, αλλά συγκεντρώνουν τα προβλήματα και τα λύνουν», είπε.

Θα γίνει το 9o Μαθητικό Φεστιβάλ Ρομποτικής, μία γιορτή ρομποτικής, του εθελοντισμού, των ίσων ευκαιριών και της συμπερίληψης, για πρώτη φορά θα διεξαχθεί Φεστιβάλ Ρομποτικής Νηπίων, ενώ σημαντική αναφορά έγινε στο 16ο Μαθητικό Συνέδριο Πληροφορικής, στο Συνέδριο που συμμετέχουν περισσότεροι από 1600 μαθητές σύνεδροι και 240 επιβλέποντες εκπαιδευτικοί από 94 σχολικές μονάδες της Κεντρικής Μακεδονίας.

«Έχουν γίνει 1.000 προσλήψεις στην παράλληλη στήριξη»

Σε ερώτηση της Voria.gr, η οποία ανέδειξε σήμερα το πρόβλημα για τα κενά στην παράλληλη στήριξη στα σχολεία της Κεντρικής Μακεδονίας, ο κ. Κόπτσης είπε πως ήδη έχουν γίνει 1.000 προσλήψεις πέραν από τους εκπαιδευτικούς των τάξεων. «Δεν είναι απαραίτητο το κάθε παιδί να απασχολείται ολόκληρη την εβδομάδα από καθηγητές παράλληλης στήριξης, καθώς σκοπός είναι το παιδί να αυτονομηθεί και να ενταχθεί στην εκπαιδευτική διαδικασία. Δεν μιλάμε για παιδιά στα οποία ο εκάστοτε εκπαιδευτικός κρίνει πως χρειάζεται σε ολόκληρο το μάθημα παράλληλη στήριξη αλλά για τις περιπτώσεις που ίσως χρειάζεται σε συγκεκριμένα μαθήματα», τόνισε ο κ. Κόπτσης. «Υπάρχουν παιδιά που μπορούν να ενταχθούν», πρόσθεσε.

Διαβάστε - Στον αέρα η παράλληλη στήριξη στα σχολεία – Μόλις στο 35-40% η κάλυψη στη Θεσσαλονίκη

«Φροντίσαμε κάθε σχολείο να έχει παράλληλη στήριξη», είπε ο κ. Κόπτσης, ενώ τόνισε ότι στόχος της παράλληλης στήριξης παραμένει η ένταξη στην εκπαιδευτική διαδικασία. Αναφορικά με τις νέες προσλήψεις, ο κ. Κόπτσης είπε πως, εκτός από αρχές Σεπτεμβρίου, οι παράλληλες στηρίξεις προκύπτουν και τέλη Οκτωβρίου οπότε συγκεντρώνονται τα αιτήματα και γίνεται και η δεύτερη φάση προσλήψεων.  

«Η εικόνα με την κάλυψη της τάξης του 35%-40% στις παράλληλες στηρίξεις δεν είναι ακριβής, δεν ισχύει φυσικά, ούτε ακόμα και αν έπρεπε κάθε παιδί να έχει έναν καθηγητή, σε προσέγγιση 1 προς 1. Δεν είναι παράλογο ορισμένοι γονείς να επιθυμούν να έχουν πλήρη στήριξη για το παιδί τους αλλά οι ειδικοί κρίνουν το τι χρειάζεται κάθε παιδί, με βάση τις ανάγκες του. Δεν υπάρχει σχολείο στην Κεντρική Μακεδονία που να μην έχει παράλληλη στήριξη. Άλλωστε, εμείς θέλουμε να αυτονομηθεί το παιδί και όχι να έχει μονίμως, αν δεν χρειάζεται, κάποιον από πάνω του», κατέληξε.