Skip to main content

Αντιστέκονται τα εμπορικά κέντρα στην κρίση

Σημαντικές αντιστάσεις στη ραγδαία επιδείνωση της κατανάλωσης παρουσιάζουν τα εμπορικά κέντρα σε αντίθεση με τις παραδοσιακές εμπορικές περιοχές της Θεσσαλονίκης.
του Δημήτρη Τσάκωνα
tsakonas@voria.gr


Σημαντικές αντιστάσεις στη ραγδαία επιδείνωση της κατανάλωσης και του γενικότερου οικονομικού κλίματος φαίνεται πως εμφανίζουν τα εμπορικά κέντρα σε αντίθεση με τις παραδοσιακές εμπορικές περιοχές της Θεσσαλονίκης, τόσο τις συνοικίες όσο και το κέντρο, που βρίσκονται στη μέγγενη της οικονομικής κρίσης. Χαρακτηριστικό είναι ότι, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, 8 στις 10 επιχειρήσεις λιανικής της πόλης, παρά τις εκπτώσεις, παρουσίασαν διψήφιο ποσοστό μείωσης του τζίρου τους που άγγιξε και το 30% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.

Τα εμπορικά κέντρα, όπως εξηγούν παράγοντες της αγοράς, επειδή διαθέτουν μικτή εκμισθώσιμη επιφάνεια, άνω των 30.000 τμ, περιλαμβάνουν ένα μεγάλο αριθμό brands και συνδυάζουν ψυχαγωγικές και εμπορικές χρήσεις. Γι’ αυτό το λόγο εξασφαλίζουν τις λιγότερες δυνατές απώλειες λόγω της δυσμενούς οικονομικής συγκυρίας.

«Τα εμπορικά κέντρα παρέχουν πολλά πλεονεκτήματα για τους επισκέπτες τους. Ο κόσμος που έρχεται στα εμπορικά μπορεί να βρει πιο εύκολα να παρκάρει, ενώ κυκλοφορεί με μεγαλύτερη ασφάλεια, κάτι που είναι σημαντικός παράγοντας για μια οικογένεια που θέλει να κάνει τις αγορές της. Επιπλέον, εκτός από τις εμπορικές χρήσεις τα εμπορικά κέντρα παρέχουν και ψυχαγωγικές δυνατότητες – καφέ, εστιατόρια, σινεμά -  που αποτελούν δέλεαρ για κάποιον που θέλει να κάνει τις αγορές του εκτός κέντρου της πόλης», αναφέρει στη Voria.gr υπεύθυνος της ιδιοκτήτριας εταιρίας του Mediterranean Cosmos, Lamda Development.

Το Mediterranean Cosmos στην Πυλαία Θεσσαλονίκης, με μικτή εκμισθώσιμη επιφάνεια 46.000 τμ, κατέγραψε το 2009 οριακή κάμψη (2%) της επισκεψιμότητάς του συγκριτικά με το 2008, καθώς προσέλκυσε 8.400.000 επισκέπτες. Την ίδια χρονιά, ο τζίρος του Mediterranean Cosmos ανήλθε σε 185 εκατ. ευρώ, στα ίδια επίπεδα σε σχέση με το 2008.

Με αύξηση της επισκεψιμότητας σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά εκτιμάται ότι έκλεισε το 2009 για το εμπορικό κέντρο City Gate, που εκτείνεται σε συνολική επιφάνεια 86.378 τμ στα δυτικά της πόλης. Ένας από τους παράγοντες που επέδρασαν θετικά στην προτίμηση από πλευράς καταναλωτών του συγκεκριμένου εμπορικού κέντρου ήταν και τα κίνητρα που δίνει στους επισκέπτες του, όπως διαγωνισμοί και εκδηλώσεις.

«Με τον υπολογισμό του τζίρου και των αποδείξεων των καταστημάτων, βλέπουμε μια σημαντική αύξηση της επισκεψιμότητας το 2009 σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Σαφέστατα, όπως όλοι, έχουμε νιώσει την επίδραση της οικονομικής κρίσης. Θα λέγαμε όμως ότι με καίριες στρατηγικές κινήσεις έχουμε καταφέρει να μειώσουμε τις επιπτώσεις. Οι συχνοί διαγωνισμοί που προσφέρονται στους πελάτες λειτουργούν ως έξτρα όφελος, ώστε να επιλέγουν να πραγματοποιούν τις αγορές τους στο εμπορικό», αναφέρει η υπεύθυνη marketing του City Gate, Μαρία Τσαλδάρη.

Όπως σημειώνει η κ. Τσαλδάρη, παρά τη δύσκολη οικονομική συγκυρία της προηγούμενης χρονιάς για την αγορά στο City Gate λειτούργησαν έξι νέα καταστήματα κυρίως εμπορικού χαρακτήρα, ενώ ήδη υπάρχει ενδιαφέρον από γνωστά ονόματα της αγοράς για τη μίσθωση χώρου στο εμπορικό.

«Υπάρχουν ορισμένοι διαθέσιμοι χώροι κυρίως στον πρώτο όροφο του εμπορικού που προσφέρονται προς ενοικίαση. Έχει εκδηλωθεί ήδη ενδιαφέρον από επιχειρήσεις και βρισκόμαστε σε διαπραγματεύσεις με πολύ γνωστά ονόματα της αγοράς. Άλλωστε το 2009 σε μια δύσκολη γενικά για την αγορά χρονιά προχωρήσαμε στη μίσθωση νέων καταστημάτων, που συνολικά ξεπερνούν τα 2.000 τμ», υπογραμμίζει η κ. Τσαλδάρη.

Στις εταιρίες που απέκτησαν παρουσία στο City Gate την προηγούμενη χρονιά περιλαμβάνονται οι αλυσίδες καταστημάτων ένδυσης H&M και Attrativo, τα στεγνοκαθαριστήρια MultiWash, η αλυσίδα φρέσκου ιταλικού παγωτού Cremeria Vienna και το κατάστημα γυναικείων αξεσουάρ Doca.

Ανοίκιαστοι χώροι λόγω κρίσης

Την ίδια στιγμή τις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης βιώνει το νέο εμπορικό κέντρο της Θεσσαλονίκης Castle Mall, καθώς πολλές επιχειρήσεις διστάζουν να πραγματοποιήσουν νέες επενδύσεις και να μισθώσουν χώρους σε εμπορικά κέντρα λόγω της ανασφάλειας και του δυσμενούς οικονομικού κλίματος.

Το νέο εμπορικό κέντρο της Θεσσαλονίκης Castle Mall, που εκτείνεται σε συνολική έκταση 32.500 τμ στα δυτικά της πόλης και συγκεκριμένα στο δήμο Ωραιοκάστρου, προσφέρει χώρο για τη δημιουργία 40 καταστημάτων. Ήδη στο εμπορικό λειτουργεί ένα κατάστημα σούπερ-μάρκετ αλλά, όπως αναφέρουν υπεύθυνοι της εταιρίας, ενδιαφέρον έχει εκδηλωθεί μόλις από 12 επιχειρήσεις για την ενοικίαση των υπόλοιπων χώρων του κέντρου.

«Από τα 40 καταστήματα που διαθέτει το εμπορικό μας μόνο 12 επιχειρήσεις έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για τη μίσθωση χώρου στο κέντρο μας. Οι επιχειρηματίες δεν προχωρούν σε νέες επενδύσεις υπό τον φόβο των όσων γίνονται και σκεπτόμενοι ότι δεν θα μπορέσουν να αντεπεξέλθουν αργότερα αν τα πράγματα χειροτερεύσουν. Ακόμη και η αλυσίδα πολυκαταστημάτων Fokas, που έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για τη δημιουργία καταστήματος εντός του εμπορικού μας, περιμένει να δει πώς θα κινηθούν τα πράγματα πριν υπογράψει», σημειώνει ο κ. Βαγγέλης Κανταρτζής, της Τεχνικής Κατασκευαστικής Εταιρίας Κανταρτζής ΕΠΕ που έχει αναλάβει την κατασκευή του εμπορικού κέντρου Castle Μall.