Skip to main content

Αθανάσιος Λιάγκος: Δημιουργούμε υπεραξίες για το λιμάνι και τη Θεσσαλονίκη

Ο πρόεδρος της ΟΛΘ ΑΕ μιλάει στη Voria.gr για την πορεία του λιμανιού, που θεωρείται το μεγαλύτερο συγκριτικό πλεονέκτημα της Θεσσαλονίκης.

Τρία χρόνια από την ιδιωτικοποίηση της ΟΛΘ ΑΕ -ήταν Μάρτιος 2018 όταν ολοκληρώθηκε η αποκρατικοποίηση- ο πρόεδρος του ΔΣ της εταιρείας μιλάει στη Voria.gr για την πορεία του λιμανιού, που θεωρείται το μεγαλύτερο συγκριτικό αναπτυξιακό πλεονέκτημα της Θεσσαλονίκης, αλλά και τους στόχους για την εξέλιξή του.

Κύριε πρόεδρε, πώς θα περιγράφατε τα  τρία πρώτα χρόνια της ιδιωτικής ΟΛΘ ΑΕ;

Η ΟΛΘ Α.Ε. είχε εξ ’αρχής ένα μακρόπνοο και λεπτομερές επενδυτικό σχέδιο το οποίο υλοποιεί με γρήγορους ρυθμούς και περιλαμβάνει μεταξύ άλλων την αναβάθμιση των υποδομών, του εξοπλισμού και των παρεχόμενων υπηρεσιών της. Άμεσος στόχος μας είναι η ολοκληρωμένη αναβάθμιση του λιμανιού και η μέγιστη δυνατή αξιοποίηση του συγκριτικού του πλεονεκτήματος ισχυροποιώντας τη θέση του στην παγκόσμια λιμενική βιομηχανία και στον κλάδο της εφοδιαστικής αλυσίδας. Ταυτόχρονα, έχει επιτευχθεί σε πολύ σημαντικό βαθμό η δημιουργία σχέσεων αμοιβαίας εμπιστοσύνης, αλληλοσεβασμού και αγαστής συνεργασίας με Υπουργεία, φορείς (Δήμος, Περιφέρεια κ.τ.λ.), Προξενικές αρχές, άλλα λιμάνια, επαγγελματικές οργανώσεις, επιμελητήρια, τοπική κοινωνία, πελάτες, συνεργάτες, κα.).

Πώς προσδιορίζεται τα μεγαλύτερα προβλήματα που υπήρχαν – ενδεχομένως και εξακολουθούν ακόμη να υπάρχουν- και απορρέουν από τον επί δεκαετίες δημόσιο χαρακτήρα του λιμανιού της Θεσσαλονίκης;

Η αλήθεια είναι πως όλο αυτό το διάστημα που βρίσκομαι στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης δεν έχει εντοπιστεί κάποιο ιδιαίτερα μεγάλο πρόβλημα. Στον Οργανισμό έχει πλέον εμπεδωθεί καλό κλίμα, αίσθηση ομαδικότητας και προθυμία όλων των ανθρώπων της ΟΛΘ Α.Ε. να συμμετέχουν στο όραμα και να συμβάλλουν στην ανάπτυξη του Λιμένα. Προφανώς και υπάρχουν δυσκολίες. Υπάρχουν προκλήσεις, όπως παντού άλλωστε, τις ξεπερνάμε όμως. Δύο - τρείς τομείς που έχουν την άμεση προσοχή μας είναι ο εκσυγχρονισμός και η ενδυνάμωση του μηχανολογικού εξοπλισμού, η περαιτέρω εμβάθυνση της κουλτούρας του πελατοκεντρικού χαρακτήρα της λειτουργίας μας, αλλά και η διεύρυνση της εμπιστοσύνης που έχει ήδη αναπτυχθεί μεταξύ διοίκησης και εργαζομένων. Σε αυτά τα τρία χρόνια κάνοντας προσλήψεις δημιουργήσαμε νέες θέσεις εργασίας.

Ποια θεωρείτε τη μεγαλύτερη επιτυχία του ιδιωτικού μάνατζμεντ της ΟΛΘ Α.Ε. στα τρία πρώτα χρόνια;

Θα επιμείνω στο καλό κλίμα που υπάρχει, στη νέα εταιρική μας κουλτούρα που δημιουργείται, στο κλίμα σύμπνοιας και εμπιστοσύνης.

Η διαρκής ενίσχυση των σχέσεων αμοιβαίας εμπιστοσύνης μεταξύ της ΟΛΘ Α.Ε. και όλων των εμπλεκομένων μερών για την επίτευξη του κοινού στόχου ανάπτυξης του λιμένα της Θεσσαλονίκης επιφέρει ισχυρά πολλαπλασιαστικά οφέλη για την κοινωνία και την οικονομία σε τοπικό και εθνικό επίπεδο. Δημιουργούμε νέες υπεραξίες τόσο για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης όσο και για την πόλη.

Ποιοι είναι από εδώ και πέρα οι βασικοί στόχοι της στρατηγικής σας για τα επόμενα πέντε χρόνια;

Μεταξύ των βασικών μας στόχων για τα επόμενα πέντε χρόνια είναι:

  • Η περαιτέρω ενίσχυση της θέσης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης ως κύρια θαλάσσια πύλη της Νοτιοανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης. Θέλουμε και θα είμαστε το λιμάνι πρώτης επιλογής.
  • Η έναρξη των εργασιών για την Επέκταση του 6ου Προβλήτα στα τέλη του 2021 ή στις αρχές του 2022 και η ολοκλήρωσή τους 36 μήνες αργότερα.
  • Η δημιουργία δικτύου dry ports της ΟΛΘ ΑΕ σε γειτονικές χώρες. Το πρώτο dry port ιδρύθηκε στη Σόφια και λειτουργεί από το Νοέμβριο του 2020. Μέσα στο 2021 θα λειτουργήσουν αντίστοιχες υποδομές κατ’ αρχάς σε Σερβία και Ρουμανία και εξετάζεται η αγορά της Β. Μακεδονίας λαμβάνοντας υπόψιν τις οικονομικές συνθήκες που θα διαμορφωθούν.
  • Η περαιτέρω βελτίωση της συνδεσιμότητας του λιμανιού, που περιλαμβάνει τη σύνδεση με το εθνικό οδικό δίκτυο –το τελευταίο κομμάτι από το λιμάνι μέχρι το Καλοχώρι, τον ΠΑΘΕ και την Εγνατία έχουμε ενημερωθεί ότι θα αρχίσει να κατασκευάζεται μετά το πρώτο εξάμηνο του 2021. Περιλαμβάνει, επίσης, τη σύνδεση του λιμανιού με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, κάτι που είναι στην ευθύνη της ΕΡΓΟΣΕ και πιστεύουμε να έχει υλοποιηθεί σε τρία χρόνια. Όταν δηλαδή, υπολογίζουμε ότι θα είναι έτοιμη η νέα 6η προβλήτα.
  • H αναβάθμιση του εμβληματικού κτιρίου που στεγάζει τον Επιβατικό Σταθμό του λιμένα, με τις εργασίες στατικής αποκατάστασης του να ξεκινούν εντός του 2021. Παράλληλα έχουμε αναθέσει την εκπόνηση μελέτης χρησιμότητας του κτιρίου, ώστε πέραν του επιβατικού σταθμού να αξιοποιηθεί για άλλες συμβατές χρήσεις που θα λειτουργήσουν συμπληρωματικά με τις ήδη υπάρχουσες στην πόλη μας.
  • Η ενίσχυση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης του λιμένα της Θεσσαλονίκης, αφενός με τακτικά δρομολόγια - ήδη το πρώτο για να νησιά του Β. Αιγαίου και τις Κυκλάδες έχει ξεκινήσει και θα προσπαθήσουμε για τη σύνδεση με τις Σποράδες με τη συμβολή του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής - και αφετέρου με εδραίωση του ως home port κρουαζιέρας, κάτι που χρειάζεται χρόνο και επιμονή. Μην ξεχνάμε πως το λιμάνι στη Θεσσαλονίκη είναι από τα λίγα λιμάνια σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο που βρίσκονται στην καρδιά της πόλης και πως η Θεσσαλονίκη βρίσκεται σε πολύ κοντινή απόσταση από πολύ σημαντικά μνημεία παγκοσμίου φήμης όπως η Αρχαία Πέλλα, η Βεργίνα, το Άγιον Όρος, η Αμφίπολη και άλλα.
  • Η μετατροπή του λιμένα της Θεσσαλονίκης σε «Έξυπνο Λιμάνι» (smart port) με τεχνολογίες αιχμής για την ψηφιοποίηση/αυτοματοποίηση των συστημάτων, την απλοποίηση των διαδικασιών, τη μεγιστοποίηση της παραγωγικότητας, την παροχή υψηλού επιπέδου υπηρεσιών, κ.α.
  • Επίσης, συνεχίζουμε το πρόγραμμα της περεταίρω αξιοποίησης των 32 αποθηκών της ΟΛΘ Α.Ε., συνολικού εμβαδού 80.000 τ.μ. για τις οποίες σε αυτή τη φάση πραγματοποιούνται μελέτες, και γίνονται εργασίες συντήρησης και αναβάθμισης προκειμένου να διατεθούν σε ενδιαφερόμενους.

Ποια είναι τα βασικά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, που θα κρίνουν την επίτευξη των στόχων σας το επόμενο διάστημα;

Είναι η κύρια θαλάσσια πύλη για μεταφορά κοντέινερ και συμβατικού φορτίου, της Νοτιοανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης. Το συγκριτικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα του είναι η στρατηγική του θέση και συγκεκριμένα η εγγύτητά του τόσο με τις αγορές της Νοτιοανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης όσο και με τα μεγάλα διευρωπαϊκά δίκτυα αυτοκινητόδρομων και σιδηροδρόμων. Είμαστε πόλος έλξης, σταυροδρόμι έντονης οικονομικής δραστηριότητας και ανάπτυξης.

Για πότε προσδιορίζετε την ολοκλήρωση της ουσιαστικής αναβάθμισης του λιμανιού και ποια είναι τα μεγέθη - στόχοι στη διακίνηση φορτίων από τη Θεσσαλονίκη;

Η ολοκλήρωση της Επέκτασης του 6ου Προβλήτα σηματοδοτεί και την ουσιαστική αναβάθμιση της ανταγωνιστικότητας του λιμένα της Θεσσαλονίκης, υπό τη βασική προϋπόθεση πως παράλληλα θα έχουν ολοκληρωθεί τα έργα συνδεσιμότητας του λιμένα με το εθνικό οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο. Αυτό σημαίνει 2024 – 2025. Η ολοκλήρωση της Επέκτασης του 6ου Προβλήτα αυξάνει σημαντικά τη χωρητικότητα του λιμανιού. Στόχος είναι να αξιοποιηθεί στο μέγιστο η νέα χωρητικότητα και το λιμάνι να εξυπηρετεί πλοία κύριων γραμμών.

Ποια στρατηγική εξυπηρετεί η εμπλοκή της ΟΛΘ Α.Ε. στην ιδιωτικοποίηση των λιμένων της Αλεξανδρούπολης, της Καβάλας και της Ηγουμενίτσας;

Καθώς η Εγνατία οδός συνδέει όλα τα λιμάνια του βόρειου τόξου, από το Ανατολικό άκρο του λιμένα της Αλεξανδρούπολης έως το δυτικό άκρο του λιμένα της Ηγουμενίτσας, η ΟΛΘ ΑΕ είναι προσηλωμένη στη στρατηγική για την επέκταση των δραστηριοτήτων της στο τόξο ανάπτυξης της Βορείου Ελλάδος. Η ΟΛΘ ΑΕ πιστεύει πως η ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών λιμένων (ανεξάρτητα με το εάν θα επιλεγεί ως ανάδοχος στους διαγωνισμούς για την ιδιωτικοποίηση των λιμένων που βρίσκονται σε εξέλιξη) θα έχει ως αποτέλεσμα τη δημιουργία μίας νέας τεράστιας αγοράς σύγχρονων λιμενικών δραστηριοτήτων στη Β. Ελλάδα, που θα προσελκύσει την ανάπτυξη των συνδυασμένων μεταφορών και της εφοδιαστικής αλυσίδας των Βαλκανίων με σημαντικά πολλαπλασιαστικά οφέλη για την ευρύτερη περιοχή έχοντας παράλληλα καταλυτική συμβολή στην ανάδειξη του Λιμένα της Θεσσαλονίκης ως κύρια θαλάσσια πύλη της Νοτιοανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης.

Πώς πήγε η διακίνηση φορτίων στη Θεσσαλονίκη το 2020 και ποιοι είναι οι στόχοι για το 2021;

Η περασμένη χρονιά, παρά τα προβλήματα που δημιούργησε η πανδημία, πήγε καλύτερα από το 2019. Τα αποτελέσματα του 9μηνου, που δείχνουν αύξηση διακίνησης κοντέινερ κατά περίπου 2%, είναι ενδεικτικά. Βέβαια πέρσι στο συμβατικό φορτίο και στην κρουαζιέρα είχαμε μείωση λόγω κορωνοϊού. Το 2021 εξακολουθεί να είναι δύσκολη χρονιά κι αυτό που επιδιώκουμε είναι να διατηρήσουμε -και να βελτιώσουμε στο βαθμό που είναι εφικτό- τα μεγέθη του 2020.