Skip to main content

Δ. Θεσσαλονίκης: Προχωρά ο διαγωνισμός για τους ποδηλατόδρομους

Το δημοτικό συμβούλιο άναψε το πράσινο φως στις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, οι οποίες είναι απαραίτητες για τις παρεμβάσεις στους ποδηλατόδρομους

Εντός του επόμενου τριμήνου αναμένεται η προκήρυξη του διαγωνισμού για τη βελτιστοποίηση του υφιστάμενου δικτύου ποδηλατοδρόμου και επέκτασής του στον δήμο Θεσσαλονίκης.

Το έργο είναι προϋπολογισμού, ενός εκατ. ευρώ, και θα υλοποιηθεί με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ.

Χθες το δημοτικό συμβούλιο άναψε το πράσινο φως στις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, οι οποίες είναι απαραίτητες για την υλοποίηση του έργου αναβάθμισης των ποδηλατόδρομων.   

«Θα κάνουμε ποδηλατόδρομους σαφώς διαχωρισμένους, με σαφή γεωμετρικά χαρακτηριστικά και θα είναι μόνο για ποδήλατα», επισήμανε χθες ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Περιβάλλοντος και Καθαριότητας Θανάσης Παππάς.

Η νέα μελέτη προβλέπει την υλοποίηση παρεμβάσεων στον άξονα ποδηλατόδρομου από το Μέγαρο Μουσικής έως και το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό.

Προβλέπεται η βελτιστοποίηση του υφιστάμενου δικτύου ποδηλατόδρομου στις οδούς Ναυάρχου Κουντουριώτη-Σαλαμίνος-Πολυτεχνείου-Αναγεννήσεως, ενώ  νέοι διάδρομοι ποδηλάτου προβλέπεται να δημιουργηθούν στην Κλεάνθους και στην Παπάφη (δείτε εδώ).

Σύμφωνα με την Μελέτη Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας στο ευρύτερο κέντρο του δήμου σήμερα το ποσοστό των ατόμων που χρησιμοποιούν ποδήλατο είναι μόλις το 1% του συνόλου των μετακινούμενων. Σύμφωνα με άλλη έρευνα που έγινε για τα έτη 2015 και 2016 και τον μήνα Μάιο για τη Θεσσαλονίκη εκτιμάται ότι το ποσοστό που κάνει χρήση ποδηλάτου για μετακινήσεις είναι ίσο με 3% και περίπου 9.000 κάτοικοι.

Το σχέδιο της διεύθυνσης Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων του δήμου προβλέπει τις εξής κυκλοφοριακές ρυθμίσεις:
 
Οδός Πολυτεχνείου (Δωδεκανήσου – 26ης Οκτωβρίου)

Μετατροπή του υφιστάμενου ποδηλατόδρομου σε διάδρομο ποδηλάτου στο τμήμα της οδού Πολυτεχνείου από τη Δωδεκανήσου έως τη Φράγκων, αμφίδρομης κίνησης και πλάτους 2,5 μέτρων στην πλευρά των περιττών οικοδομικών αριθμών. Ο διάδρομος ποδηλάτου θα διαχωρίζεται από τη μηχανοκίνητη κυκλοφορία με κατασκευή νησίδας πλάτους 70 εκατ. 
Μετατόπιση του διαδρόμου ποδηλάτου στο πεζοδρόμιο, το οποίο για αυτόν τον σκοπό θα διαπλατυνθεί, στο τμήμα της οδού Πολυτεχνείου από τη Φράγκων έως την 26ης Οκτωβρίου με συνύπαρξη πεζών και ποδηλάτων και καθορισμό προτεραιότητας στους πεζούς. 
Υπερύψωση της στάθμης του διαδρόμου ποδηλάτου στο επίπεδο του πεζοδρομίου στο ύψος των στάσεων του ΟΑΣΘ για μήκος έξι μέτρων εκατέρωθεν της στάσης με κλίση ράμπας 2,5 – 5%.
Δημιουργία διαβάσεων πεζών και ποδηλατών σε όλες τις διασταυρώσεις και όπου υπάρχει φωτεινή σηματοδότηση στον ίδιο χρόνο και για την ίδια φάση με τους πεζούς.
Η στάση και η στάθμευση όλων των οχημάτων επιτρέπεται παράλληλα στο οδόστρωμα εντός των διαμορφωμένων εσοχών στην πλευρά των άρτιων οικοδομικών αριθμών μεταξύ των οδών Σαλαμίνος και Χάψα και μεταξύ των οδών Λήμνου και Φράγκων. Σε όλο το υπόλοιπο μήκος της Πολυτεχνείου και στην πλευρά των περιττών οικοδομικών αριθμών απαγορεύεται η στάση και η στάθμευση των οχημάτων.
Αλλαγή της διατομής της οδού Πολυτεχνείου και διατήρηση τεσσάρων λωρίδων κυκλοφορίας πλάτους 3 μέτρων έως την οδό Φράγκων και μιας επιπλέον λωρίδας για την αριστερή στροφή των οχημάτων πλάτους 2,75 μ. από την οδό Φράγκων έως τη συμβολή της με τον κόμβο Πολυτεχνείου – 26ης Οκτωβρίου.

Οδός Κουντουριώτου (Ίωνος Δραγούμη – Σαλαμίνος)

Κατάργηση του ενός κλάδου ποδηλατόδρομου, πλάτους 1,2 μ. και μονόδρομης κίνησης, στην πλευρά των άρτιων οικοδομικών αριθμών και παράλληλα μετατροπή του υφιστάμενου μονόδρομου ποδηλατόδρομου, πλάτους 1,2 μέτρων, στην πλευρά των περιττών οικοδομικών αριθμών σε διάδρομο ποδηλάτου αμφίδρομης κίνησης πλάτους 2,5 μέτρων. Ο διάδρομος ποδηλάτου θα διαχωρίζεται από τη μηχανοκίνητη κυκλοφορία με κατασκευή νησίδας πλάτους 70 εκατ. 
Δημιουργία διαβάσεων πεζών και ποδηλατών σε όλες τις διασταυρώσεις και όπου υπάρχει φωτεινή σηματοδότηση στον ίδιο χρόνο και για την ίδια φάση με τους πεζούς.
Η στάση και η στάθμευση των οχημάτων επιτρέπεται παράλληλα στο οδόστρωμα στην πλευρά των άρτιων οικοδομικών αριθμών και απαγορεύεται στην πλευρά των περιττών οικοδομικών αριθμών.
Αλλαγή διατομής της οδού και διατήρηση τριών λωρίδων κυκλοφορίας, πλάτους 3,25 μ.

Οδός Αναγεννήσεως (26ης Οκτωβρίου – Γιαννιτσών)

Μετατροπή του υφιστάμενου ποδηλατόδρομου σε διάδρομο ποδηλάτου στο τμήμα της οδού Πολυτεχνείου από τη Δωδεκανήσου μέχρι και τη Φράγκων, αμφίδρομης κίνησης και πλάτους 2,5 μ., στην πλευρά των άρτιων οικοδομικών αριθμών. Ο διάδρομος ποδηλάτου θα διαχωρίζεται από τη μηχανοκίνητη κυκλοφορία με κατασκευή νησίδας πλάτους 70 εκατ.   
Υπερύψωση της στάθμης του διαδρόμου ποδηλάτου στο επίπεδο του πεζοδρομίου στο ύψος των στάσεων του ΟΑΣΘ για μήκος έξι μέτρων εκατέρωθεν της στάσης με κλίση ράμπας 2,5 – 5%. 
Δημιουργία διαβάσεων πεζών και ποδηλατών σε όλες τις διασταυρώσεις και όπου υπάρχει φωτεινή σηματοδότηση στον ίδιο χρόνο και για την ίδια φάση με τους πεζούς.
Αλλαγή διατομής της οδού και διατήρηση δύο λωρίδων κυκλοφορίας πλάτους 3,15 – 3,5 μέτρων.
Η στάση και στάθμευση όλων των οχημάτων επιτρέπεται παράλληλα στο οδόστρωμα στην πλευρά των περιττών οικοδομικών αριθμών μεταξύ των οδών Φιντίου και Αναγνωσταρά. Σε όλη την υπόλοιπη οδό και στην πλευρά των άρτιων οικοδομικών αριθμών η στάση και η στάθμευση όλων των οχημάτων απαγορεύεται.
Στένωση του πεζοδρομίου από 11 σε 6,5 μέτρα στο τμήμα της Αναγεννήσεως από την Ταντάλου μέχρι και τη Δάμωνος.
Νοητή επέκταση του πεζοδρομίου ως ρυθμιστική νησίδα με κίτρινη διαγράμμιση στη συμβολή των οδών Αναγεννήσεως και Δυτικής Εισόδου.

Οδός Σαλαμίνος (Κουντουριώτου έως Πολυτεχνείου)

Κατάργηση του ενός κλάδου ποδηλατόδρομου, πλάτους ενός μέτρου και μονόδρομης κίνησης, στην πλευρά των περιττών οικοδομικών αριθμών και παράλληλα μετατροπή του υφιστάμενου μονόδρομου ποδηλατόδρομου, πλάτους ενός μέτρου, στην πλευρά των άρτιων οικοδομικών αριθμών σε διάδρομο ποδηλάτου αμφίδρομης κίνησης πλάτους 2,5 μέτρων. Ο διάδρομος ποδηλάτου θα διαχωρίζεται από τη μηχανοκίνητη κυκλοφορία με κατασκευή νησίδας πλάτους 70 εκατ.   
Αλλαγή διατομής της οδού και διατήρηση των δύο εκ των τριών λωρίδων κυκλοφορίας, πλάτους 3,3 μέτρων, στην κατεύθυνση από την οδό Πολυτεχνείου έως την οδό Κουντουριώτου και μίας λωρίδας κυκλοφορίας, πλάτους 3,35 μέτρων, στην κατεύθυνση από την οδό Κουντουριώτου προς την οδό Πολυτεχνείου.
Δημιουργία διαβάσεων πεζών και ποδηλατών σε όλες τις διασταυρώσεις και όπου υπάρχει φωτεινή σηματοδότηση στον ίδιο χρόνο και για την ίδια φάση με τους πεζούς.
Η στάση και στάθμευση όλων των οχημάτων επιτρέπεται παράλληλα στο οδόστρωμα στην πλευρά των περιττών οικοδομικών αριθμών και απαγορεύεται στην πλευρά των άρτιων οικοδομικών αριθμών.
Επισήμανση της διπλής διαχωριστικής γραμμής με μεταλλικούς ανακλαστήρες.

Οδός Κλεάνθους (Γρηγορίου Λαμπράκη – Οστρόβου)

Δημιουργία διαδρόμου ποδηλάτου αμφίδρομης κίνησης και πλάτους 2,5 μέτρων στην πλευρά των περιττών οικοδομικών αριθμών, πλήρως διαχωριζόμενου από τη μηχανοκίνητη κυκλοφορία με κατασκευή νησίδας πλάτους 70 εκατ. 
Αλλαγή διατομής της οδού και διατήρηση μίας λωρίδας κυκλοφορίας πλάτους 3,45 μ.
Δημιουργία διαβάσεων πεζών και ποδηλατών σε όλες τις διασταυρώσεις και όπου υπάρχει φωτεινή σηματοδότηση στον ίδιο χρόνο και για την ίδια φάση με τους πεζούς.
Υπερύψωση της στάθμης του διαδρόμου ποδηλάτου στο επίπεδο του πεζοδρομίου στο ύψος των στάσεων του ΟΑΣΘ για όλο το οικοδομικό τετράγωνο μεταξύ των οδών Πεστών και Οστρόβου στην πλευρά των περιττών οικοδομικών αριθμών με κλίση ράμπας 2,5 – 5%. 
Η στάση και η στάθμευση όλων των οχημάτων επιτρέπεται και στις δύο πλευρές της οδού, πλην της πλευράς των περιττών οικοδομικών αριθμών μεταξύ των οδών Πεστών και Οστρόβου.

Οδός Κλεάνθους (Οστρόβου – Παπάφη)

Δημιουργία διαδρόμου ποδηλάτου αμφίδρομης κίνησης και πλάτους 2,5 μέτρων στην πλευρά των περιττών οικοδομικών αριθμών, πλήρως διαχωριζόμενου από τη μηχανοκίνητη κυκλοφορία με κατασκευή νησίδας πλάτους 70 εκατ. 
Αλλαγή διατομής της οδού και διατήρηση μίας λωρίδας κυκλοφορίας πλάτους τριών μέτρων.
Η στάση και η στάθμευση όλων των οχημάτων επιτρέπεται παράλληλα στο οδόστρωμα στην πλευρά των άρτιων οικοδομικών αριθμών και απαγορεύεται στην πλευρά των περιττών οικοδομικών αριθμών.
Δημιουργία διαβάσεων πεζών και ποδηλατών σε όλες τις διασταυρώσεις και όπου υπάρχει φωτεινή σηματοδότηση στον ίδιο χρόνο και για την ίδια φάση με τους πεζούς.

Οδός Παπάφη (Καυτανζόγλου – λεωφόρος Κωνσταντίνου Καραμανλή)

Δημιουργία διαδρόμου ποδηλάτου στο τμήμα από την οδό Καυτανζόγλου έως την οδό Κορυτσάς, αμφίδρομης κίνησης και πλάτους 2,5 μέτρων, στην πλευρά των περιττών οικοδομικών αριθμών, πλήρως διαχωριζόμενου από τη μηχανοκίνητη κυκλοφορία με κατασκευή νησίδας πλάτους 70 εκατ. 
Μετατόπιση του διαδρόμου ποδηλάτου στο πεζοδρόμιο, το οποίο για αυτόν τον σκοπό θα διαπλατυνθεί, στο τμήμα της οδού Παπάφη από την οδό Κορυτσάς μέχρι την Κωνσταντίνου Καραμανλή, με συνύπαρξη πεζών και ποδηλάτων και καθορισμό προτεραιότητας στους πεζούς. 
Αλλαγή διατομής της οδού και διατήρηση μίας λωρίδας κυκλοφορίας, πλάτους τουλάχιστον 3,2 μέτρων.
Δημιουργία διαβάσεων πεζών και ποδηλατών σε όλες τις διασταυρώσεις και όπου υπάρχει φωτεινή σηματοδότηση στον ίδιο χρόνο και για την ίδια φάση με τους πεζούς.
Η στάση και η στάθμευση όλων των οχημάτων επιτρέπεται παράλληλα στο οδόστρωμα στην πλευρά των άρτιων οικοδομικών αριθμών από την οδό Καυτανζόγλου έως την οδό Κορυτσάς και απαγορεύεται στην πλευρά των περιττών οικοδομικών αριθμών και στο υπόλοιπο τμήμα της.

Οδός Παπάφη (Κωνσταντίνου Καραμανλή – Κατσιμίδη)

Δημιουργία διαδρόμου ποδηλάτου αμφίδρομης κίνησης και πλάτους 2,5 μέτρων στην πλευρά των περιττών οικοδομικών αριθμών, πλήρως διαχωριζόμενου από τη μηχανοκίνητη κυκλοφορία με κατασκευή νησίδας πλάτους 70 εκατ. 
Αλλαγή διατομής της οδού και διατήρηση μίας λωρίδας κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, πλάτους τουλάχιστον 3,2 μέτρων.
Δημιουργία διαβάσεων πεζών και ποδηλατών σε όλες τις διασταυρώσεις και όπου υπάρχει φωτεινή σηματοδότηση στον ίδιο χρόνο και για την ίδια φάση με τους πεζούς.
Η στάση και η στάθμευση όλων των οχημάτων επιτρέπεται παράλληλα στο οδόστρωμα στην πλευρά των άρτιων οικοδομικών αριθμών και απαγορεύεται στην πλευρά των περιττών οικοδομικών αριθμών.

Οδός Παπάφη (Κατσιμίδη - Κλεάνθους)

Δημιουργία διαδρόμου ποδηλάτου αμφίδρομης κίνησης και πλάτους 2,5 μέτρων στην πλευρά των περιττών οικοδομικών αριθμών, πλήρως διαχωριζόμενου από τη μηχανοκίνητη κυκλοφορία με κατασκευή νησίδας πλάτους 70 εκατ. 
Αλλαγή διατομής της οδού και διατήρηση μίας λωρίδας κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, πλάτους 3,1 μέτρων.
Δημιουργία διαβάσεων πεζών και ποδηλατών σε όλες τις διασταυρώσεις και όπου υπάρχει φωτεινή σηματοδότηση στον ίδιο χρόνο και για την ίδια φάση με τους πεζούς.
Υπερύψωση της στάθμης του διαδρόμου ποδηλάτου στο επίπεδο του πεζοδρομίου στο ύψος των στάσεων του ΟΑΣΘ για μήκος έξι μέτρων εκατέρωθεν της στάσης με κλίση ράμπας 2,5 – 5%.
Η στάση και η στάθμευση όλων των οχημάτων επιτρέπεται παράλληλα στο οδόστρωμα στην πλευρά των άρτιων οικοδομικών αριθμών στο τμήμα από την οδό Ομήρου μέχρι την Κλεάνθους και απαγορεύεται στην πλευρά των περιττών οικοδομικών αριθμών.
Διαπλάτυνση του πεζοδρομίου στο τμήμα της οδού Παπάφη από την Ομήρου έως την Άνω Τζουμαγιάς.
Κατάργηση της πιάτσας ταξί στην οδό Παπάφη μεταξύ των οδών Αργέντη και Κλεάνθους, η οποία είναι ανενεργή.

Οδός Καυτανζόγλου

Δημιουργία διαβάσεων πεζών και ποδηλάτων στη διασταύρωση της Καυτανζόγλου με την Παπάφη (από την πλευρά των περιττών οικοδομικών αριθμών της Παπάφη), εγκατάσταση αναλάμποντος φωτεινού σηματοδότηση και στις δύο κατευθύνσεις, ενίσχυση κατακόρυφης σήμανσης.