Skip to main content

Δήμος Θεσσαλονίκης: Ο γόρδιος δεσμός με τα δημοτικά τέλη και στο... βάθος το άρθρο 160

Δεκαοκτώ ημέρες πριν την αλλαγή σκυτάλης στον δήμο Θεσσαλονίκης, ακόμα δεν έχουν εγκριθεί τα ανταποδοτικά τέλη και ο προϋπολογισμός του 2024

Σε γόρδιο δεσμό έχουν εξελιχθεί ο καθορισμός των ανταποδοτικών τελών και η σύνταξη του προϋπολογισμού του 2024 για τον δήμο Θεσσαλονίκης. Δεκαοκτώ ημέρες πριν την αλλαγή σκυτάλης στον κεντρικό δήμο, η διοίκηση του Κωνσταντίνου Ζέρβα δεν έχει φέρει ακόμα προς ψήφιση στο δημοτικό συμβούλιο τα τέλη καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού για την επόμενη χρονιά, η έγκριση των οποίων είναι απαραίτητη για τη σύνταξη του προϋπολογισμού του 2024, που πρέπει να κατατεθεί και να ψηφιστεί έως τις 31 Δεκεμβρίου του 2023.

Διαβάστε - Ζέρβας σε κυβέρνηση: Ενίσχυση του δήμου με 8,5 εκατ. ευρώ αλλιώς αύξηση τελών έως 35%

Η ομάδα του νέου δημάρχου Στέλιου Αγγελούδη εδώ και καιρό μιλά για «άσχημη εικόνα» στα οικονομικά του δήμου. Μάλιστα, ο Βασίλης Γάκης, αντιδήμαρχος της νέας διοίκησης από τη νέα χρονιά, μίλησε από το βήμα του δημοτικού συμβουλίου για ένα άνοιγμα της τάξης άνω των 20 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας αναλυτικά στοιχεία για τα ανταποδοτικά τέλη των τελευταίων ετών και καλώντας την απερχόμενη διοίκηση να τοποθετηθεί.

Δείτε επίσης: Κριτική Γάκη για την οικονομική πολιτική Ζέρβα: «Τα έσοδα ήταν πολύ πιο κάτω από τα έξοδα»

Γάκης - Βούγιας: Παραλαμβάνουμε μαύρη τρύπα στα οικονομικά - Αναζητούμε χρηματοδοτήσεις για έργα

Από τη νέα χρονιά η διοίκηση του Στέλιου Αγγελούδη θα έχει να αντιμετωπίσει την αύξηση του μισθολογικού κόστους και τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου (ΝΠΔΔ), τα οποία ενσωματώνονται στον πυρήνα λειτουργίας του δήμου, τις αυξήσεις στην τιμολογιακή πολιτική του ΦΟΔΣΑ Κεντρικής Μακεδονίας, καθώς και την αναδρομική καταβολή του τέλους ταφής των απορριμμάτων των ετών 2022, 2023 και του πρώτου εξαμήνου του 2024.

Στο πλαίσιο αυτό χθες ο απερχόμενος δήμαρχος Κωνσταντίνος Ζέρβας, όπως γνωστοποίησε χθες ο ίδιος, απέστειλε αίτημα προς τα δύο αρμόδια υπουργεία Οικονομικών και Εσωτερικών, ζητώντας έκτακτη οικονομική ενίσχυση κάλυψης των νέων οικονομικών βαρών που προσθέτουν στον προϋπολογισμό του δήμου οι πρόσφατες αποφάσεις της Πολιτείας. Σύμφωνα με τον κ. Ζέρβα, ο δήμος θα επιβαρυνθεί από τη νέα χρονιά με το ποσό των 14.396.493 ευρώ και η απερχόμενη διοίκηση ζητά έκτακτη ενίσχυση για το 2024 από την κεντρική κυβέρνηση, ύψους 8,5 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας ότι το υπόλοιπο ποσό είναι δυνατόν να καλυφθεί από ίδιους πόρους του δήμου. Διαφορετικά, όπως σημειώνεται στην επιστολή του κ. Ζέρβα, θα μεταφερθεί το κόστος αυτό στους δημότες Θεσσαλονίκης, με την επιβολή αύξησης Δημοτικών Τελών, της τάξεως του 30%-35%. Δεν είναι όμως ξεκάθαρο από το έγγραφο που εστάλη προς τα δύο υπουργεία εάν η διοίκηση Ζέρβα θα προχωρήσει σε μια αύξηση των δημοτικών τελών πριν τη λήξη της θητείας της και, αν ναι, σε αυτό το ποσοστό, που σχεδόν αγγίζει συνολικά σε ύψος το ποσοστό κατά το οποίο μείωσε τα τέλη τα προηγούμενα χρόνια επί διοίκησής του.

Το δημοτικό… αδιέξοδο με φόντο τα ανταποδοτικά τέλη

Αυτό που επισημαίνουν πηγές από την αντιδημαρχία Οικονομικών πάντως είναι ότι αρχικά θα αναμένουν την απάντηση από τα δύο υπουργεία για έκτακτη οικονομική ενίσχυση και στη συνέχεια θα αποφασίσουν εάν θα προχωρήσουν σε αύξηση των δημοτικών τελών και κυρίως σε τι ποσοστό. Να σημειωθεί ότι όπως αναφέρεται στο έγγραφο Ζέρβα οι υπηρεσίες του δήμου σημειώνουν πως για να μπορέσει ο δήμος να ανταποκριθεί στα νέα βάρη και να ισοσκελίσει τον προϋπολογισμό του, σε περίπτωση που δεν δοθεί οικονομική ενίσχυση από την Πολιτεία, θα απαιτηθεί αύξηση των δημοτικών τελών 30 έως 35%.

Αλλά ακόμα και να κατεβάσει ο αντιδήμαρχος Οικονομικών Σωκράτης Δημητριάδης πρόταση για αύξηση των δημοτικών τελών 30-35%, κανείς δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα ότι θα εγκριθεί από το δημοτικό συμβούλιο. Απαιτούνται 25 θετικές ψήφοι, όταν η διοικούσα παράταξη αυτήν τη στιγμή έχει 18 δημοτικούς συμβούλους - και πάλι είναι άγνωστο εάν όλοι θα ψηφίσουν υπέρ μιας τέτοιας αύξηση- κάτι που σημαίνει ότι θα αναζητηθούν από την αντιπολίτευση για να εγκρίνουν την εν λόγω πρόταση τουλάχιστον άλλοι έξι σύμβουλοι.

Με αυτά τα δεδομένα πάντως κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει το ενδεχόμενο τελικά να κληθεί να καθορίσει τα ανταποδοτικά τέλη και να συντάξει προϋπολογισμό για το 2024 η νέα διοίκηση του Στέλιου Αγγελούδη. Σύμφωνα με τον νόμο και τις εγκύκλιες οδηγίες που είχαν εκδοθεί το καλοκαίρι για τη σύνταξη του προϋπολογισμού του 2024, πρέπει να ψηφιστεί έως τις 31 Δεκεμβρίου του 2023, αλλά, εάν αυτό δεν καταστεί εφικτό, «νομίμως και κατ΄ ανάγκη ψηφίζεται από την επόμενη διοίκηση».

Συγκεκριμένα, όπως προβλέπει το άρθρο 160 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, «ώσπου να αρχίσει να ισχύει ο νέος προϋπολογισμός, και πάντως όχι αργότερα από το τέλος Μαρτίου του επόμενου οικονομικού έτους, ισχύει ο προϋπολογισμός του έτους που έχει λήξει, μόνον ως προς την πληρωμή: α) Των υποχρεωτικών δαπανών που αναφέρονται στην παρ. 1 του άρθρου 158. β) Των δαπανών που γίνονται για ειδικούς σκοπούς, βάσει διάταξης νόμου, κατόπιν αποφάσεων χρηματοδότησης από την Κρατική Διοίκηση, καθώς και αυτών που γίνονται στο πλαίσιο της υλοποίησης εγκεκριμένων έργων ή δράσεων, τα οποία συγχρηματοδοτούνται από πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης».

Με άλλα λόγια, σε περίπτωση που δεν ψηφιστεί προϋπολογισμός από την τρέχουσα διοίκηση, η νέα διοίκηση υπό τον Στέλιο Αγγελούδη θα κληθεί να τον περάσει από το νέο δημοτικό συμβούλιο το αργότερο έως τις 31 Μαρτίου του 2024.