Skip to main content

Ειδικό σχέδιο στήριξης της ακριτικής περιοχής ζητούν οι βιομήχανοι της Θράκης από τη νέα κ

Η βιομηχανία της Θράκης κινδυνεύει με αφανισμό εάν δεν ληφθούν άμεσα μέτρα στήριξής της, τονίζουν στη Voria.gr οι εκπρόσωποι των Συνδέσμων Βιομηχάνων Ξάνθης, Ροδόπης και Εβρου.
Μήνυμα SOS για την επιβίωσή της εκπέμπει η βιομηχανία της Θράκης, η οποία μετρά βαθιές πληγές από την παγκόσμια οικονομική κρίση και κινδυνεύει με αφανισμό εάν δεν ληφθούν άμεσα μέτρα στήριξης των μεταποιητικών επιχειρήσεων. Οι βιομήχανοι της Θράκης ζητούν από την κυβέρνηση που θα προκύψει από τις εκλογές της 4ης Οκτωβρίου να σκύψει πάνω από τη Θράκη και να εκπονήσει ένα ειδικό σχέδιο στήριξης της ακριτικής περιοχής. Μεταξύ άλλων ζητούν από τη νέα κυβέρνηση να λάβει μέτρα για την ενίσχυση της ρευστότητας των επιχειρήσεων, την επιδότηση του κόστους εργατικής δαπάνης, καθώς και τη ρύθμιση του δανεισμού των επιχειρήσεων. Για τις προσδοκίες και τα αιτήματα του επιχειρηματικού κόσμου της Θράκης μιλούν στη Voria.gr ο πρόεδρος του Συνδέσμου Βιοτεχνών Βιομηχάνων Ξάνθης, κ.Βασίλης Σκαρλάτος, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών Βιοτεχνιών νομού Ροδόπης, κ.Γιώργος Νικολαϊδης και ο πρόεδρος του Συνδέσμου Βιοτεχνιών Βιομηχανιών Έβρου, κ.Βασίλη Χαρόβας.

Βιομήχανοι Ξάνθης: Ειδικό ταμείο χρηματοδότησης

Τη δημιουργία ειδικού ταμείου χρηματοδότησης των μεταποιητικών επιχειρήσεων της Θράκης και τη θεσμοθέτηση μιας σειράς μέτρων στήριξης της περιοχής, προκειμένου να μην επιδεινωθεί ακόμη περισσότερο η βιωσιμότητα της μεταποιητικής της βάσης και να διασωθεί ο παραγωγικός της ιστός ζητεί από την κυβέρνηση, που θα προκύψει από τις επόμενες εκλογές ο πρόεδρος του Συνδέσμου Βιοτεχνών Βιομηχάνων Ξάνθης, κ.Βασίλης Σκαρλάτος.

Οι βιομήχανοι της Ξάνθης ζητούν μέτρα ενίσχυσης της ρευστότητας των επιχειρήσεων με την άμεση αποπληρωμή των υποχρεώσεων του δημοσίου προς τις μεταποιητικές επιχειρήσεις, την επιδότηση του κόστους εργατικής δαπάνης, την επιστροφή του ΦΠΑ στις εξαγωγικές επιχειρήσεις, την καταβολή της οφειλόμενης δημόσιας δαπάνης προς τις ιδιωτικές επενδύσεις και την αποπληρωμή της δημόσιας δαπάνης κάθε έργου, που υλοποιήθηκε στην περιοχή.   Επιπλέον, ο κ.Σκαρλάτος θέτει το ζήτημα της αντιμετώπισης του πιεστικού χρηματοοικονομικού κόστους μέσα από μια ρύθμιση του δανεισμού των μεταποιητικών επιχειρήσεων .με τρόπο ανάλογο με αυτόν της  ΥΠΟΙΟ   2/19605/0025/19-4-06 με αναφορά στα υπόλοιπα με 31-12-2008 και δεκαετή περίοδο αποπληρωμής. Προτείνει, δε, η προτεινόμενη ρύθμιση, να συμπληρώνεται με δύο σενάρια:
Με τριετή περίοδο χάριτος και το υπόλοιπο με ισόποσες εξαμηνιαίες δόσεις ή
Με την επιδότηση του επιτοκίου για τα τέσσερα πρώτα χρόνια (Να επιδοτείται το τμήμα του επιτοκίου, που αφορά το spreads των τραπεζών)
Με ειδική αντιμετώπιση των μεγάλων και εξαγωγικών επιχειρήσεων της περιοχής.

Παράλληλα, αναγκαία κρίνεται η δραστική μείωση της εργοδοτικής εισφοράς, ενώ προτείνεται η μεταφορά του μη μισθολογικού κόστους στις δημόσιες ή άλλες δαπάνες. Ο κ.Σκαρλάτος επισημαίνει, ακόμη, ότι θα πρέπει να υπάρχει στήριξη με τον «δημόσιο λόγο» των εκάστοτε αρμοδίων για «απενοχοποίηση» της νόμιμης ελαστικότερης απασχόλησης, όταν αυτή επιβάλλεται.

Ακόμη, ο Σύνδεσμος Βιοτεχνών Βιομηχάνων Ξάνθης ζητεί:

-Ενίσχυση  για  την  περιοχή  των κλάδων της οικονομίας, που   έχουν υψηλή συνάφεια και συμβάλλουν άμεσα και πολλαπλασιαστικά  θετικά  στο σύνολο σχεδόν της οικονομίας (όπως πχ ο κλάδος των κατασκευών με χαμηλότοκα στεγαστικά δάνεια, μείωση ΦΠΑ, μείωση των απαιτήσεων στο «πόθεν έσχες» κλπ). Ενίσχυση και χρηματοδότηση αυξημένου προγράμματος δημοσίων επενδύσεων για την περιοχή με την κατασκευή μικρών και μεγάλων δημοσίων έργων σε αυτήν. 
-Εξασφάλιση ευρυθμίας και χαμηλό κόστος λειτουργίας των λιμανιών της περιοχής. Απελευθέρωσή τους από τις «θεσμικές»  αγκυλώσεις τους.
-Άμεση έναρξη ενεργοποίησης του προγράμματος ΕΣΠΑ για την περιοχή.
-Να σχεδιασθεί και να εφαρμοσθεί για την περιοχή ένα ειδικό ΤΕΜΠΜΕ για την μεταποίηση.
-Επαναφορά του μέτρου των αφορολόγητων αποθεματικών.
-Δημιουργία «Ειδικού Μηχανισμού» (ειδικό ταμείο) χρηματοδότησης των μεταποιητικών επιχειρήσεων της Θράκης.

Όπως τονίζει ο κ.Σκαρλάτος, η περιοχή με βάση το καταγεγραμμένο κατά κεφαλήν ΑΕΠ της, κατατάσσεται στις τελείως τελευταίες θέσεις της ΕΕ. Επιπλέον, το ΑΕΠ της δεν έχει μόνιμα και σταθερά χαρακτηριστικά, γιατί οι βασικοί κλάδοι που το διαμορφώνουν, έχουν φθίνουσα πορεία.

Παράλληλα, η περιοχή υφίσταται έντονο ανταγωνισμό (πολύ εντονότερο από άλλες περιοχές της χώρας), από τις όμορες χώρες χαμηλού κόστους εργασίας. Η παραγωγή των όμορων χωρών «εισβάλλει» στην τοπική αγορά, ενώ συγχρόνως υπάρχει έντονη αδυναμία να αντιδράσει η ελληνική παραγωγική μηχανή «Η περιοχή φαίνεται πως μπορεί να παίξει αυξημένο ρόλο στον χώρο των Ν.Α. Βαλκανίων και των Παρευξείνιων  χωρών. Κυρίαρχο εργαλείο σε αυτό το στόχο είναι η παραγωγική μεταποιητική της βάση, η οποία και πρέπει πάση θυσία να διασωθεί. Εξάλλου, υφίστανται ακόμη για την περιοχή οι ειδικοί λόγοι, για τους οποίους αυτή χρειάζεται να προσεχθεί ιδιαίτερα, αφού ακόμη και σήμερα χρησιμοποιείται στο «παιχνίδι» των διεθνών πολιτικών ισορροπιών στην ευρύτερη περιοχή», καταλήγει ο κ.Σκαρλάτος.

Στα όρια της επιβίωσης η βιομηχανία της Ροδόπης

Τον κώδωνα του κινδύνου για την επιβίωση των βιομηχανιών της Ροδόπης κρούει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών-Βιοτεχνιών νομού Ροδόπης, κ.Γιώργος Νικολαϊδης. «Ακόμη και οι υγιείς επιχειρήσεις πιέζονται. Οι περίπου 60 επιχειρήσεις, που λειτουργούν ακόμη στη ΒΙΠΕ Κομοτηνής βρίσκονται στα όρια τους. Αν περάσουμε ακόμη ένα χρόνο σαν το 2009 θα κλείσουμε», υπογραμμίζει ο κ.Νικολαϊδης.

Σύμφωνα με τον κ.Νικολαϊδη, στη ΒΙΠΕ Κομοτηνής δεν έχει γίνει τα τελευταία πέντε χρόνια καμία σοβαρή επένδυση. «Κανένας επιχειρηματίας δεν έρχεται να εγκατασταθεί σήμερα στην Κομοτηνή. Και για ποιον λόγο; Η ΒΙΠΕ Κομοτηνής είναι μια από τις πιο οργανωμένες στην Ελλάδα, ωστόσο, παραμένει αποκομμένη από την Εγνατία Οδό και το σιδηροδρομικό δίκτυο. Κανένα από τα αιτήματα, που έχουμε καταθέσει τα τελευταία χρόνια για τη στήριξη της επιχειρηματικότητας στην περιοχή της Κομοτηνής δεν έχει λυθεί», επισημαίνει ο κ.Νικολαϊδης.

Οι βιομήχανοι τηςΡοδόπης τηρούν στάση αναμονής ενόψει των εκλογών της 4ης Οκτωβρίου και προσδοκούν. Ως ζήτημα πρώτης προτεραιότητας θέτουν τη σύνδεση της Βιομηχανικής Περιοχής Κομοτηνής με την Εγνατία Οδό και με το δίκτυο του ΟΣΕ. «Σήμερα επιβαρυνόμαστε και με το μεταφορικό κόστος και από πλευράς χρόνου», εξηγεί ο κ.Νικολαϊδης.

Επιπλέον, ζητεί τη στήριξη της πολιτείας σε ότι αφορά τη ρύθμιση των δανείων βραχυπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων δανείων με την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου για 10 χρόνια, καθώς και την λήψη των αναγκαίων μέτρων διασφάλισης των θέσεων εργασίας. «Η καταβολή της επιδότησης κατά 12% του κόστους εργασίας, ένα μέτρο που θα μπορούσε να ανακουφίσει τους επιχειρηματίες της Θράκης καθυστερεί δραματικά. Ακόμη, δεν έχει καταβληθεί η επιδότηση του 2008», αναφέρει ο κ.Νικολαϊδης.

Ο κ.Νικολαϊδης προσδοκά να προκύψει από τις εκλογές μια ισχυρή κυβέρνηση, που να μπορεί να λάβει δύσκολες και σοβαρές αποφάσεις, ώστε να μην οδηγηθεί η χώρα σε επανειλημμένες εκλογικές αναμετρήσεις. Παράλληλα, κρίνει ως θετική την εξαγγελία του προέδρου του ΠΑΣΟΚ, κ.Γιώργου Παπανδρέου για μη φορολόγηση των μερισμάτων που δεν διανέμονται.

Ο ίδιος επισημαίνει την ανάγκη να αλλάξει η συμπεριφορά των τραπεζών προς τους επιχειρηματίες, ωστόσο, διευκρινίζει ότι δεν περιμένει τεράστιες αλλαγές όποια κυβέρνηση και αν προκύψει.

Ειδικό σχέδιο για τη στήριξη της επιχειρηματικότητας στον Έβρο

Την εκπόνηση ενός ειδικού σχεδίου για τη στήριξη των επιχειρήσεων στον Έβρο ζητεί από τη νέα κυβέρνηση ο πρόεδρος του Συνδέσμου Βιοτεχνιών-Βιομηχανιών Έβρου, κ.Βασίλη Χαρόβας. Παράλληλα, τονίζει την ανάγκη για μια ισχυρή κυβέρνηση και ένα σταθερό επιχειρηματικό περιβάλλον με στόχο την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας και την προσέλκυση επενδύσεων.

«Όποια κυβέρνηση και εάν βγει θα πρέπει να χαράξει μια διαφορετική πολιτική για το νομό Έβρου, που θα τον διαφοροποιούν σε σχέση με άλλες περιοχές. Θα πρέπει να υπάρξει μια ουσιαστική στήριξη των επιχειρήσεων, η οποία μάλιστα θα πρέπει να είναι -ξεκινώντας από τα βόρεια του νομού- κλιμακωτή. Η στήριξη δεν είναι απαραίτητο να αφορά μόνο στα επενδυτικά κίνητρα. Μπορεί να είναι λειτουργικά κίνητρα, όπως η μείωση του ΦΠΑ ή ακόμη φοροαπαλλαγές», επισημαίνει ο κ.Χαρόβας.

Σύμφωνα με τον κ.Χαρόβα, η έλλειψη ουσιαστικών επενδυτικών κινήτρων ευθύνεται για την απουσία επενδύσεων στην περιοχή τα τελευταία χρόνια. «Ο νομός Έβρου λόγω της απομόνωσής του δεν μπορεί να προσελκύσει κεφάλαια. Στο παρελθόν παλεύαμε με τις δικές μας δυνάμεις και βοηθούσαν λίγο και τα επενδυτικά κίνητρα. Όσοι επενδυτές ήρθαν μετριούνται στα δάχτυλα του ενός χεριού. Σήμερα, η κατάσταση είναι ακόμη πιο αποθαρρυντική για κάποιον επενδυτή, αφού δεν υπάρχουν πλέον κίνητρα. Είτε επενδύσεις στη Δράμα είτε στον Έβρο είναι ίδια τα κίνητρα. Επομένως, κανένας επιχειρηματίας δεν επιλέγει τον ακριτικό Έβρο», εξηγεί ο κ.Χαρόβας, ο οποίος προσθέτει ότι ο Έβρος θα πρέπει να στηριχθεί και για εθνικούς λόγους: «Είναι η ασπίδα προς τους ανατολικούς και βόρειους γείτονες μας», αναφέρει.

Αξιοσημείωτο είναι ότι στον Έβρο παρουσιάζονται και εσωτερικές ιδιομορφίες σε ότι αφορά την ανάπτυξη. «Υπάρχουν περιοχές στάσιμες, όπως οι Φέρες, το Σουφλί και το Διδυμότειχο, ελαφρώς αναπτυσσόμενες και ταχέως υποβαθμιζόμενες, κυρίως στα ΒΔ και ΒΑ του νομού αλλά και στο μέσο του Έβρου. Για αυτό και απαιτείται ένα σχέδιο δράσης, που θα λαμβάνει υπόψη αυτές τις εσωτερικές ιδιομορφίες του νομού», σημειώνει ο κ.Χαρόβας και τονίζει την ανάγκη ήπιας, τουριστικής αξιοποίησης της Σαμοθράκης, η οποία αποτελεί ένα «ακατέργαστο» διαμάντι.

Κατά τον κ.Χαρόβα, το μοναδικό έργο που έχει γίνει στην περιοχή της Θράκης και το οποίο «αξίζει τα λεφτά του» είναι η κατασκευή της Εγνατίας Οδού, που άλλαξε τα δεδομένα σε ότι αφορά την προσβασιμότητα στην περιοχή. Όσο γα τα ενεργειακά έργα, για τα οποία γίνεται τόσο λόγος ο κ.Χαρόβας υπογραμμίζει ότι προς το παρόν ο Έβρος είναι ενεργειακός κόμβος μόνο στο όνομα. «Ο αγωγός φυσικού αερίου κατασκευάστηκε, περνάει από τον Έβρο αλλά ο νομός μας δεν καρπώνεται τα οφέλη, καθώς το δίκτυο δεν λειτουργεί. Έχουν γίνει, βέβαια, κάποιες υποδομές αλλά δεν έχει δοθεί φυσικό αέριο στις βιομηχανίες. Η μόνη ωφελημένη μέχρι στιγμής από το φυσικό αέριο είναι η μονάδα της ΔΕΗ στην Κομοτηνή. Επίσης, δεν υπάρχει πρόβλεψη μέχρι σήμερα για επέκταση του δικτύου στο Βόρειο Έβρο», τονίζει ο κ.Χαρόβας.

Σε ότι αφορά τον αγωγό Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη ο κ.Χαρόβας θεωρεί ότι θα αλλάξει το αναπτυξιακό τοπίο της περιοχής εφόσον τηρηθούν όλες οι περιβαλλοντικές προδιαγραφές και τα ανταποδοτικά οφέλη μείνουν στο νομό Έβρου.