Skip to main content

Ενωτική Σίνδου: Η λύση στα προβλήματα συνδεσιμότητας της ΒΙΠΕ Θεσσαλονίκης

Ένα έργο - σωτηρία για τη ΒΙΠΕΘ, με έτοιμη μελέτη, αποκτά χρηματοδότηση και χρονοδιάγραμμα κοντά στα δυο χρόνια από την έναρξη των εργασιών

Ένα από τα πιο σημαντικά οδικά έργα για τη λειτουργία της Βιομηχανικής Περιοχής Θεσσαλονίκης στη Σίνδο, αλλά και για τη λειτουργία της ευρύτερης περιοχής, στην οποία εδρεύουν πολλές άλλες επιχειρήσεις, εργοστάσια, logistics και μεταφορικές εταιρίες, αναμένεται να αποκτήσει χρηματοδότηση μέσα στο 2024 και να αρχίσει έτσι η υλοποίησή του.

Πρόκειται για την Ενωτική Σίνδου. Έναν δρόμο ούτε τριών χιλιομέτρων, ο οποίος όμως θα βάλει τέλος σε "αδιέξοδα" στην επικοινωνία της ΒΙΠΕ με το βασικό οδικό δίκτυο.

Το έργο δεν είναι τεχνικά δύσκολο, εκτός από μια γέφυρα, η οποία είναι χρονοβόρα, γι' αυτό και από την έναρξη της κατασκευής του σε δύο με δυόμιση χρόνια υπολογίζεται ότι μπορεί να ολοκληρωθεί. Άλλωστε, ένα τμήμα του έργου είναι ήδη έτοιμο, όμως ο δρόμος σταματάει πριν τις σιδηροδρομικές γραμμές και δεν ενώνεται με την εθνική οδό Θεσσαλονίκης – Έδεσσας και συνεπώς ούτε με τον άξονα ΠΑΘΕ (Αθηνών – Θεσσαλονίκης).

Όπως προβλέπει η σχετική μελέτη θα διαμορφωθεί ισόπεδος κόμβος στη συμβολή της Ενωτικής Σίνδου με την εθνική οδό Θεσσαλονίκης – Έδεσσας και θα συνδεθεί με τις τοπικές οδούς της περιοχής με ισόπεδο κόμβο. Σήμερα όλη η κυκλοφορία της ΒΙΠΕΘ προς Βορρά ακολουθεί αναγκαστικά την επαρχιακή οδό 5 και είναι προβληματική (μια λωρίδα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και ενιαίο οδόστρωμα).

Τη λύση σε αυτό το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν όλες οι επιχειρήσεις της ΒΙΠΕ και όλοι οι εργαζόμενοι, δίνει η Ενωτική Σίνδου, αφενός ενώνοντας με απευθείας σύνδεση τη Βιομηχανική Περιοχή με την εθνική οδό Θεσσαλονίκης – Έδεσσας, αφετέρου ενώνοντας την ίδια εθνική οδό με τον άξονα ΠΑΘΕ, παρακάμπτοντας έτσι την οδό Μοναστηρίου.

Το κόστος του έργου αναμένεται να φτάσει στα 25 εκ. ευρώ και πιθανότατα θα ενταχθεί στο νέο ΕΣΠΑ της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, όταν ανοίξει η σχετική πρόσκληση, εντός του 2024 κατά πάσα πιθανότητα. Η σχετική μελέτη άλλωστε έχει ολοκληρωθεί από σύμπραξη γραφείων, έπειτα από πρωτοβουλία της Περιφέρειας. Το είχε προαναγγείλει εξάλλου ο αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων, Πάρις Μπίλλιας, όταν ανατέθηκε η μελέτη, η οποία ολοκληρώθηκε. Όπως τόνισε ο κ. Μπίλλιας, "η ολοκλήρωση της Ενωτικής Σίνδου θα βελτιώσει σημαντικά τη σύνδεση της ΒΙΠΕ με το εθνικό και το διευρωπαϊκό δίκτυο, βάζοντας τέλος στα σημαντικά κυκλοφοριακά προβλήματα και τις μεγάλες καθυστερήσεις που παρατηρούνται σήμερα. Επίσης, ο συγκεκριμένος δρόμος θα αυξήσει το επίπεδο οδικής ασφάλειας και θα λειτουργήσει αναπτυξιακά για τη ΒΙΠΕ, για τις εξαγωγές, για το μεταφορικό έργο, για τη λειτουργία των logistics και λυτρωτικά για τους εργαζόμενους".

Ο κυκλοφοριακός φόρτος είναι εξαιρετικά μεγάλος καθημερινά και από βαρέα οχήματα, οπότε και οι κίνδυνοι ατυχημάτων είναι αυξημένοι και τα μποτιλιαρίσματα στην ημερήσια διάταξη, ειδικά στον πολύπαθο κόμβο της Σίνδου. Ενώ μεγάλη είναι και η ταλαιπωρία όσων από τον ΠΑΘΕ πηγαίνουν προς τη Χαλκηδόνα και τα Γιαννιτσά, οι οποίοι αναγκάζονται σήμερα να το κάνουν μέσω Διαβατών, ενώ όταν ολοκληρωθεί η Ενωτική Σίνδου όσοι ακολουθούν το συγκεκριμένο δρομολόγιο δεν θα χρειάζεται να φτάσουν ως τη Μοναστηρίου και τα Διαβατά (μείωση της απόστασης, μείωση του χρόνου, μείωση της ταλαιπωρίας).

Το έργο εξάλλου έχει τη δική του ιστορία... Η αρχική μελέτη κατασκευής της Ενωτικής Σίνδου εγκρίθηκε το 1977 και μια παραλλαγή της, το 1985. Δυο χρόνια μετά έγιναν οι απαλλοτριώσεις. Από τότε κατασκευάστηκε το τμήμα από τον άξονα ΠΑΘΕ μέχρι την επαρχιακή οδό 5 (τμήμα Σίνδος – Χαλάστρα) και στη συνέχεια κατασκευάστηκε μόνο ο δεξιός κλάδος της αρτηρίας κι αυτός όχι στο σύνολό του, "κουμπώνοντας" στον ισόπεδο κόμβο με οδό της ΒΙΠΕΘ. Χρόνια μετά, το 2015, εγκρίθηκε η μελέτη ολοκλήρωσης των ημιτελών τμημάτων της Ενωτικής Σίνδου, αλλά και κατασκευής της γέφυρας πάνω από τη σιδηροδρομική γραμμή προς την Ειδομένη, και διαμόρφωσης ανισόπεδου κόμβου με την εθνική οδό Θεσσαλονίκης – Έδεσσας. Η νέα μελέτη, για να περιορίσει το κόστος του έργου, προέβλεψε αντί του ανισόπεδου κόμβου να γίνει ισόπεδος και να συνδεθούν με την Ενωτική Σίνδου μέσω ισόπεδου κόμβου (δεύτερου) και οι τοπικοί δρόμοι της περιοχής, εξυπηρετώντας ακόμα περισσότερους πολίτες και επιχειρήσεις. Στο πλαίσιο του έργου προβλέφθηκε και η βελτίωση όλων των τοπικών οδών που εξυπηρετούν την άμεση περιοχή του έργου.