Skip to main content

Έως το 2028 η πεζοδρόμηση της Τσιμισκή - Μπλόκο των ΙΧ στο κέντρο

Η εικόνα της Θεσσαλονίκης έως το 2028, σύμφωνα με όσα προβλέπει το Σχέδιο Βιώσιμης Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) του κεντρικού δήμου.

Πεζοδρόμηση της οδού Τσιμισκή, ανασχεδιασμός της οδού Εγνατία, επέκταση κατά 19 χλμ του δικτύου ποδηλατοδρόμων, πλήρης πεζοδρόμηση της Αγ. Σοφίας, αρκετοί δρόμοι ήπιας κυκλοφορίας, ντεκ στη παλιά παραλία, αποκλεισμός των οχημάτων από το κέντρο της πόλης... Αυτό θα είναι η εικόνα της πόλης έως το 2028, σύμφωνα με όσα προβλέπει το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) της Θεσσαλονίκης.

Το τελικό σχέδιο παρουσιάστηκε σήμερα κατά τη διάρκεια της τρίτης και τελικής διαβούλευσης με φορείς της πόλης. Το ΣΒΑΚ εκπονήθηκε από τις υπηρεσίες του δήμου σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (ΙΜΕΤ) του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ).

Το σχέδιο έχει δύο χρονικούς ορίζοντες εφαρμογής και συγκεκριμένα έως το 2023, όπου θα προχωρήσουν μια σειρά μέτρων και παρεμβάσεων και έως το 2028 με την κεντρική παρέμβαση την πεζοδρόμηση της οδού Τσιμισκή.

«Ο στόχος είναι το ιστορικό εμπορικό κέντρο να πάρει χαρακτήρα μιας βιώσιμης πόλης, όπου η μετακίνηση με τα ΙΧ θα μειωθεί και ότι πρέπει με τη λειτουργία του μετρό να πάμε σε μια άλλη πόλη που θα χρησιμοποιεί την ηλεκτροκίνηση και την ποδηλατοκίνηση καθώς και τις πεζοδρομήσεις και τις ήπιες αναπλάσεις», υπογράμμισε ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Περιβάλλοντος και Καθαριότητας Θανάσης Παππάς. Όπως ανέφερε, «το Σχέδιο αυτό μαζί με το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο που πρόσφατα ολοκληρώθηκε αποτελούν τα δύο κυρίαρχα Στρατηγικά Σχέδια Χωρικού Σχεδιασμού, τα οποία μέσω των κατευθύνσεων που δίνουν με χρονικό ορίζοντα το 2030 διαμορφώνουν ένα αναπτυξιακό προφίλ για την πόλη προσανατολισμένο στην εξωστρέφεια, στην καινοτομία και στην αστική ανθεκτικότητα».

«Στο ΣΒΑΚ μπορούμε να στοιχειοθετήσουμε τρία βασικά πράγματα, την εμβληματική παρέμβαση στην Εγνατία, η οποία θέλει να κάνει ανακατανομή του δημόσιου χώρου, παρέχοντας περισσότερο χώρο σε πεζούς και ποδηλάτες. Επίσης, το μετρό φέρνει τη μεγάλη αλλαγή αλλά είναι σημαντικό να οργανώσουμε μια αναδιάρθρωση των λεωφορείων, ώστε να μπορέσει να λειτουργήσει. Και τέλος, το τρίτο μήνυμα είναι ότι η πόλη χρειάζεται άμεσα πρωτοβουλίες ώστε ο δημόσιος χώρος να διατεθεί σωστά», τόνισε η Γεωργία Αϋφαντοπούλου, αναπληρώτρια διευθύντρια ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ.

Σύμφωνα με την ίδια, το Σχέδιο προβλέπει η κεντρική περιοχή του δήμου θα αρχίσει σταδιακά έως το 2028 να κλείνει στην κίνηση των ΙΧ που ρυπαίνουν αλλά θα είναι ανοιχτή σε ταξί και δημόσιες συγκοινωνίες, ώστε να διαμορφωθεί το ιστορικό κέντρο σε ένα ενιαίο χώρο για την ανάπτυξη των δραστηριοτήτων και της βιώσιμης ανάπτυξης των πολιτών.   


Το σχέδιο με τα πακέτα μέτρων με χρονικό ορίζοντα 2023   

Στον χρονικό ορίζοντα 2023, λήφθηκαν υπόψη όλα τα έργα αναπλάσεων που υλοποίησε ο δήμος τα τελευταία χρόνια καθώς και τα έργα που είναι προγραμματισμένα να ολοκληρωθούν εντός της πενταετίας. Μεταξύ αυτών των έργων είναι η ανάδειξη του άξονα Δημ. Γούναρη – Αναβάθμιση οδού Στρ. Καλλάρη και πλατείας Φαναριωτών, η ανάπλαση οδού Αποστόλου Παύλου από Κασσάνδρου μέχρι Αγίου Δημητρίου (Τούρκικο Προξενείο) και από Αγίου Δημητρίου έως Μανωλάκη Κυριακού, ανάπλαση περιοχής τμήματος οδού Κάστρων, της πλατείας Μαβίλη, της περιοχής όπισθεν Ν. Δικαστηρίων, της πλατείας Ελευθερίας και της ανάδειξη του άξονα Αχειροποιήτου – Αγίας Σοφίας από Τσιμισκή έως Λεωφόρο Νίκης.

Οι περιοχές ανάπλασης προτάθηκε να συνδεθούν μεταξύ τους μέσα από συγκεκριμένες παρεμβάσεις που εξυπηρετούν και διευκολύνουν τις ανάγκες για ασφαλή και εναλλακτική πράσινη μετακίνηση.

Οι προτεινόμενες υποδομές περιέλαβαν δημιουργία τουριστικών διαδρομών, πέντε διαδρομές πεζών στο κέντρο της πόλης και έξι ανατολικά του δήμου Θεσσαλονίκης οι οποίες εμπεριέχουν τις τουριστικές διαδρομές, διαμόρφωση έξυπνων διαβάσεων με υπερύψωση τμήματος του οδοστρώματος κυκλοφορίας, με την τοποθέτηση ειδικού φωτισμού και με τη χρήση συστημάτων έξυπνων τεχνολογιών.  

Εμβληματική παρέμβαση Εγνατίας οδού

Το μέτρο αυτό προτάθηκε με σκοπό την ανακατανομή δημόσιου χώρου της οδού και την ανάδειξη τριών διαφορετικών χαρακτήρων, ώστε να μετατραπεί σε οδό “πρότυπο” βιώσιμης αστικής κινητικότητας. Προβλέπεται μεταξύ άλλων η μείωση των λωρίδων κυκλοφορίας και νησίδα πρασίνου. Ήδη ο δήμος έχει υποβάλλει αίτημα χρηματοδότησης για την ωρίμανση των μελετών

Αναδιαμόρφωση κόμβων/προγραμμάτων σηματοδότησης κατά μήκος των οδικών αξόνων Γ’ Σεπτεμβρίου, Μ. Μπότσαρη, Π. Συνδίκα, Α. Σταύρου, Μ. Ψελλού και Απ. Παύλου.

Μονοδρομήσεις και Αμφιδρομήσεις οδών
• Μονοδρόμηση Μ. Μπότσαρη με κατεύθυνση προς Μ.Αλεξάνδρου από Αν. Θράκης έως Μ. Αλεξάνδρου
• Μονοδρόμηση Π. Συνδίκα & Αλ. Σταύρου με κατεύθυνση προς Κανάρη από Μ. Αλεξάνδρου έως Κανάρη
• Αμφιδρόμηση του τμήματος της οδού Ολυμπιάδος στο τμήμα από τον κόμβο Ευαγγελίστριας μέχρι τη συμβολή των οδών Απ. Πάυλου και Κασσάνδρου, λόγω πεζοδρόμησης της οδού Απ. Παύλο (Αγ. Δημητρίου έως Ολυμπιάδος)

Επίσης, σε αυτό το πακέτο μέτρων περιλαμβάνεται διάνοιξη της οδού Μιχαήλ Ψελλού από Αλλατίνη έως Λεωφόρο Κωνσταντίνου Καραμανλή – Αθανασίου Κανελλόπουλου, εκτεταμένες μετατροπές οδών σε ήπιας κυκλοφορίας. δημιουργία Ζώνης Χαμηλής Κυκλοφορίας στην περιοχή της Ροτόντας  κατασκευή ξύλινης επέκτασης (Deck) στην παλιά παραλία και επέκταση του υφιστάμενου δικτύου στα οδικά τμήματα Κλεάνθους από Γ. Λαμπράκη έως Παπάφη, Παπάφη από Κλεάνθους έως Καυταντζόγλου και Θ. Σοφούλη από Βας. Όλγας έως Αργοναυτών.

Στάθμευση
Ως πιθανοί χώροι Park & Ride προτάθηκαν αυτοί που μπορούν να υποστηρίξουν μια πολιτική δωρεάν στάθμευσης
• Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός (500 θέσεις στάθμευσης)
• Νέα Ελβετία (650 θέσεις στάθμευσης)
• Περιοχή Μίκρας (1000 θέσεις στάθμευσης)

Το σχέδιο με τα πακέτα μέτρων με χρονικό ορίζοντα 2028

Με χρονικό ορίζοντα 2028 σχεδιάζεται να κλείσει το πρώτο τμήμα της οδού Τσιμισκή, από το ύψος της οδού Παλαιών Πατρών Γερμανού έως και την οδό Βενιζέλου. Στο τμήμα αυτό αποκλείονται τα οχήματα, εκτός από τα ταξί και τα λεωφορεία. Στο πάνω τμήμα, γίνεται ήπιας κυκλοφορίας η Ερμού και η Βασ. Ηρακλείου. Ανοιχτή προτείνεται να παραμείνει η οδός Μητροπόλεως, ενώ η λεωφόρος Νίκης μένει με μια λωρίδα, ενώ τοποθετείται και ένα ντεκ για τους πεζούς. Στο Σχέδιο προτείνεται επίσης η μονοδρόμηση της Εθν. Αμύνης από Εγνατία έως Αγ. Δημητρίου (ρεύμα ανόδου) και η ταυτόχρονη διαπλάτυνση πεζοδρομίων και η αμφιδρόμηση της 26ης Οκτωβρίου.

Σε αυτό τον χρονικό ορίζοντα αναμένεται να ολοκληρωθούν και οι παρεμβάσεις για τη ΔΕΘ και το νέο γήπεδο του ΠΑΟΚ. Προτάθηκαν επίσης, για την ιδια χρονική περίοδο οι παρακάτω αναπλάσεις:
• Ανάπλαση περιοχής Ευαγγελίστριας
• Ανάπλαση περιοχής Πεδίου του Άρεως
• Ολοκλήρωση ανάπλασης άξονα Αγ. Σοφίας – Αχειροποίητος
• Μελέτη και ανάπτυξη περιοχής μεγάρου μουσικής – Ποσειδώνιο – Μύλοι Αλλατίνη – Κελλάριος Όρμος
• Λαχανόκηποι
• Νοτιοανατολική Πύλη – Νέα Ελβετία – Κεραμεία Αλλατίνη

Σχεδιάζεται επίσης η επέκταση του υφιστάμενου δικτύου ποδηλατοδρόμων με σκοπό την ενίσχυση της μετακίνησης με ποδήλατο με την κατασκευή επιπλέον 19,5 χλμ στην έκταση της περιοχής παρέμβασης. Προβλέπεται επίσης η διάθεση χώρου και στήριξη δημιουργίας μικρών κέντρων αστικής διανομής και υλοποίηση διανομών με εναλλακτικά μέσα

Οι παρεμβάσεις για τον πρώτο χρονικό ορίζοντα εκτιμάται ότι κοστίζουν περίπου 43 εκατ ευρώ, εκ των οποίων τα 8 εκατ. είναι εξασφαλισμένες χρηματοδοτήσεις. Το δεύτερο τμήμα του ΣΒΑΚ έως το 2028 τα έργα κοστίζουν συνολικά περίπου 25,5 εκατ. ευρώ. Το ΣΒΑΚ πρόκειται να εγκριθεί από το δημοτικό συμβούλιο με τη νέα διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης. Το Σχέδιο θα παρακολουθείται από ένα παρατηρητήριο, το οποίο θα ελέγχει εάν δρομολογούνται οι παρεμβάσεις, οι οποίες περιλαμβάνονται στο ΣΒΑΚ.