Skip to main content

Επτά ξενοδοχεία της Θεσσαλονίκης έβαλαν πωλητήριο λόγω κρίσης

Έμφαση στην ανάπτυξη του εκθεσιακού και συνεδριακού τουρισμού και επιπλέον δράσεις για την τόνωση της τοπικής οικονομίας και των ξενοδοχείων ζήτησε ο πρόεδρος του ΕΞΘ, Α.Θωμόπουλος- Aπό 13 σε 24 αυξ
Σήμα κινδύνου  εκπέμπει ο απερχόμενος πρόεδρος της Helexpo  και πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης κ. Αριστοτέλης Θωμόπουλος, προκειμένου  να αναπτυχθεί  σωστά και οργανωμένα στην πόλη ο συνεδριακός και εκθεσιακός τουρισμός με  τη δημιουργία σε ταχύτατους ρυθμούς ενός νέου συνεδριακού και εκθεσιακού κέντρου μέσω ΣΔΙΤ, αλλά και να αναπτυχθούν δράσεις, που θα τονώσουν την τοπική οικονομία και την ξενοδοχειακή αγορά, καθώς επτά ξενοδοχεία  έχουν αναρτήσει «πωλητήριο», λόγω κρίσης και μειωμένης ζήτησης.

Τη θέση αυτή διατύπωσε ο κ. Θωμόπουλος όταν ρωτήθηκε σχετικά από τη Voria.gr, στο πλαίσιο της συνέντευξης για την παρουσίαση της κλαδικής έκθεσης Polis 2009, που θα οργανωθεί από 26-29 Νοεμβρίου στη Θεσσαλονίκη, επισημαίνοντας ότι οι πολιτικές ηγεσίες στη χώρα δεν αξιοποίησαν στο μέγιστο βαθμό που θα μπορούσαν, τις δυνατότητες που προσφέρουν στην τουριστική βιομηχανία της χώρας, οι  εναλλακτικές μορφές τουρισμού, ο συνεδριακός και εκθεσιακός, όπως συμβαίνει στο εξωτερικό.

Αναγνωρίζει ότι ξεκίνησε ο θεσμός των εκθέσεων ως μέσο στήριξης των αδύναμων κλάδων, αλλά πρέπει πλέον να προσανατολιστεί στην ανάπτυξη του εκθεσιακού και συνεδριακού τουρισμού, όπως συμβαίνει σε όλες τις αναπτυγμένες χώρες. Στη Γερμανία ανέφερε χαρακτηριστικά κάθε μεγάλη και μικρή πόλη έχουν συνεδριακό κέντρο με στόχο την προσέλκυση επισκεπτών στην περιοχή και την τόνωση της οικονομίας με επίκεντρο το εκθεσιακό τους κέντρο.  Ο κ. Θωμόπουλος επισήμανε την ανάγκη πέρα από τις κλαδικές εκθέσεις να αναπτυχθούν και άλλες δράσεις και events, προκειμένου να τονωθεί η τοπική οικονομία, αλλά και το ξενοδοχειακό δυναμικό της Θεσσαλονίκης, που έχει αυξηθεί σημαντικά και δεν συνδυάζεται με ανάλογη αύξηση της ζήτησης με συνέπεια να τίθενται προς πώληση τα  ζημιογόνα ξενοδοχεία. Ως παράδειγμα από επιπλέον δράσεις ανέφερε το Φεστιβάλ Κινηματογράφου , που πιστεύει ότι «τελευταία οι κυβερνήσεις το κακομεταχειρίζονται» και δεν προσελκύει τον ανάλογο κόσμο, ενός τέτοιου γεγονότος.

Αναφερόμενος στην προσέλκυση μεγάλων συνεδρίων είπε ότι τέτοιου είδους συνέδρια μπορούν να προσελκύσουν το ΑΠΘ και το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, αλλά δεν υπάρχει στην πόλη ένα διεθνές συνεδριακό κέντρο διεθνών προδιαγραφών , καθώς το Βελλίδειο είναι το μόνο μεγάλο, αλλά παραδέχθηκε ότι δεν είναι διεθνών προδιαγραφών. Ο κ. Θωμόπουλος παρότρυνε τη νέα κυβέρνηση να αξιοποιήσει το ισχυρό brand της Helexpo , να εφαρμόσει συγκεκριμένο market plan σε συγκεκριμένες αγορές στόχους για να αναπτυχθεί ο εκθεσιακός και συνεδριακός τουρισμός, σε νέα βάση.

Απολογισμός θητείας

Κάνοντας έναν απολογισμό  του εκθεσιακού έργου που παράχθηκε επί διοίκησης του στη Helexpo ανέφερε ότι το 2004 διοργανώνονταν 13 εκθέσεις, ενώ σήμερα ο αριθμός των εκθέσεων ανήλθε σε 24. Συνολικά προστέθηκαν 3 νέες εκθέσεις το 2006, 8 νέες εκθέσεις το 2007 και 4 νέες εκθέσεις το 2008, ανεβάζοντας το μέσο όρο των εκθέσεων που διοργανώνει η Helexpo σε 24 το χρόνο από το 13 το 2004. Πέντε από τις κλαδικές εκθέσεις  φθάνουν ή και ξεπερνούν σε μέγεθος  την ίδια τη διοργάνωση της ΔΕΘ του Σεπτεμβρίου. Επιπλέον έντονη είναι η εκθεσιακή παρουσιά της Helexpo τόσο στη Θεσσαλονίκη, όσο και στην Αθήνα. Παράλληλα το επιχειρησιακό σχέδιο που εκπόνησε, σύμωνα με τις οδηγίες της Ειδικής Γραμματείας  των ΔΕΚΟ, περιλαμβάνει άλλες 11 νέες εκθέσεις της Helexpo μέσα στην ερχόμενη πενταετία.  Η δραστηριότητα αυτή , τόνισε  είχε αντίκτυπο στα οικονομικά αποτελέσματα, καθώς ο κύκλος εργασιών  από 18,1 εκατ. ευρώ  το 2004 σε 26,1εκατ. ευρώ το 2008 για την εταιρία και 33,6εκατ. ευρώ για το όμιλο. Η κερδοφορία διατηρήθηκε όλη τη διάρκεια της πενταετίας και το 2008 ανήλθε σε 2,6εκατ. ευρώ  και σε 3,7εκατ. ευρώ για τον όμιλο. Ανέφερε ότι έγινε πλήρης αναδιοργάνωση του οργανογράμματος της Helexpo.

Πιστεύει ότι πρέπει να προχωρήσει άμεσα  και χωρίς να απαιτούνται πολλά κονδύλια το νέο εκθεσιακό κέντρο, καθώς  για αρχή μπορεί να ξεκινήσει με τα 6 εκατ. ευρώ που δίνει ενοίκιο  η Helexpo κάθε χρόνο στην ιδιοκτήτρια των εγκαταστάσεων ΔΕΘ ΑΕ, συν τα κέρδη της, που σε συνεργασία με έναν ιδιώτη κατασκευαστή μέσω ΣΔΙΤ μπορεί να ξεκινήσει το έργο, χωρίς να απαιτούνται κονδύλια από το ΠΔΕ.
Μιλώντας με την ιδιότητα του προέδρου της ΕΞΘ , ο κ. Θωμόπουλος ανέφερε ότι  η πόλη την τελευταία πενταετία ξαναζωντάνεψε, κινήθηκε η αγορά και τα ξενοδοχεία. Και αυτό γιατί εξήγησε ότι προ 5ετίας στις κλαδικές εκθέσεις δεν γινόντουσαν κρατήσεις στα ξενοδοχεία. Βέβαια αναγνώρισε ότι η μέση πληρότητα είναι στα ίδια επίπεδα στο 45% γιατί αυξήθηκε σημαντικά ο αριθμός των ξενοδοχείων, χωρίς να υπάρχει ανάλογη αύξηση της ζήτησης. Και αυτό οδήγησε σήμερα να υπάρχουν 7 ξενοδόχοι να θέλουν να πουλήσουν  όσο όσο τα ξενοδοχεία τους για να περιορίσουν  τις ζημίες που έχουν. Αυτό το φαινόμενο τόνισε πρώτη φορά παρατηρείται στα ξενοδοχεικά δρώμενα της Θεσσαλονίκης. 

Ανέφερε ότι  πριν 15 χρόνια στη Θεσσαλονίκη υπήρχαν 70-80 ξενοδοχειακές μονάδες και μόνο μια ήταν πέντε αστέρων,  σήμερα ο αριθμός τους ανήλθε σε 127 και από αυτές οι 14 είναι πολυτελείας και οι 16 Α’ κατηγορίας.  Η υπερπροσφορά, σημείωσε ότι έχει προκαλέσει τον « απόλυτο κανιβαλισμό» στην ξενοδοχειακή αγορά της Θεσσαλονίκης με τις τιμές. Ξενοδοχεία 5 αστέρων και Α’ κατηγορίας πωλούν με 40 ευρώ το δωμάτιο, λόγω κρίσης και λόγω μειωμένης ζήτησης.

Ελκυστικές κλαδικές εκθέσεις

Ο απερχόμενος  διευθύνων σύμβουλος της Helexpo κ. Θέμης Καρτσιώτης από την πλευρά του τόνισε ότι η διοίκηση της εταιρίας τα τελευταία πέντε χρόνια έκανε πιο διεθνείς, πιο εμπορικές, πιο ελκυστικές  τις κλαδικές εκθέσεις για τους εκθέτες και τους επισκέπτες. Επίσης καθιέρωσε θεσμούς όπως το expopartenariat, το club των μελών, το after export market με στόχο τη βελτίωση της εμπορικότητας των διοργανώσεων. Παράλληλα διαθέτει 25 αντιπροσώπους σε 25 χώρες και εισήγαγε την καινοτομία στις διοργανώσεις, ενώ παράλληλα έκανε αναπλάσεις και επενδύσεις εκσυγχρονισμού στις υποδομές αν και δεν ήταν δική της υποχρέωση. Υπολογίζει ότι το σύνολο των εκθετών σε όλες τις εκθέσεις της Helexpo ξεπερνούν  πλέον τους 8.000, ενώ το σύνολο των επισκεπτών ξεπερνούν τους 1.600.000 ετησίως. Το μερίδιο της στην ελληνική εκθεσιακή αγορά  αυξήθηκε από 11% το 2003 σε 19% το 2008.