Skip to main content

Οι... κούκοι της Χαλκιδικής, η «Ελλάδα beta» στο Δερβένι, η εκλογική Τσιμισκή και η ουγγρική απειλή στο καλοκαίρι μας

Οι τρεις -κι ο κούκος- στην Κτηματική Υπηρεσία Χαλκιδικής, το αουτσάιντερ που απειλεί το καρπούζι μας, ο Αύγουστος των υποψηφίων δημάρχων και οι θέσεις ευθύνης που πρέπει κάποιος να βάλει στη... θέση τους

Αν διαιρέσουμε τον αριθμό 3.000 με το τρία μάς δίνει 1.000. Τόσα τετραγωνικά χιλιόμετρα έχει υπ' ευθύνη του κάθε υπάλληλος της Κτηματικής Υπηρεσίας Χαλκιδικής. Αν διαιρέσουμε τον αριθμό 500 με το τρία μάς δίνει, στρογγυλοποιημένα, 166,67. Τόσα είναι τα χιλιόμετρα -μαγευτικής και δαντελωτής- ακτογραμμής που αναλογούν σε κάθε υπάλληλο της Κτηματικής Υπηρεσίας Χαλκιδικής. Ένα μεγάλο μέρος από τα 500 χιλιόμετρα γεμίζει με ομπρελοκαθίσματα κάθε καλοκαίρι, μετά τις απαραίτητες εκμισθώσεις, που γίνονται ετησίως μεταξύ δήμων και επιχειρηματιών beach bar. Ο έλεγχος νομιμότητας και επιβολής προστίμων βαρύνει αυτούς τους τρεις υπαλλήλους, οι οποίοι, προφανώς, τόσο λίγοι που είναι, είναι γνωστές φάτσες και... δακτυλοδεικτούμενοι. Σύμφωνα, μάλιστα, με τη δήμαρχο Κασσάνδρας, Αναστασία Χαλκιά, ενδεχομένως να μην είναι καν επαρκώς εξοπλισμένοι -με μεζούρες όπως της φωτογραφίας, ας πούμε;- για να κάνουν τέτοιους ελέγχους, ώστε, σε περιπτώσεις καταπάτησης του αιγιαλού και παραβίασης του μισθώματος, να κόβουν πρόστιμα, έσοδα που πηγαίνουν εξ ολοκλήρου -χώρια το 40% των εσόδων από κάθε τέτοιο μίσθωμα- σε αυτήν την Υπηρεσία, δηλαδή στο κεντρικό κράτος. Το οποίο, λόγω της υποστελέχωσης, εμφανώς ζημιώνεται από αυτήν την αδυναμία ελέγχου, αφού, ας μην κοροϊδευόμαστε, οι περιπτώσεις αυθαιρεσιών -και- στη Χαλκιδική είναι πολλές, αν όχι γενικευμένες. Και μετά ακούμε ότι τα κουκιά δεν βγαίνουν, παραδείγματος χάριν για νέες προσλήψεις. Εμ, πώς να βγουν; Αφού, ελέγχουν τρεις. Κι ο... κούκος.

«Ελλάδα 2.0» ή, καλύτερα, «Ελλάδα beta»;

Πριν από οκτώ μέρες η Voria.gr φιλοξένησε κείμενο του Πάρι Μπίλλια, αντιπεριφερειάρχη Υποδομών και Δικτύων Κ. Μακεδονίας, σχετικά με το έργο μετατροπής τμήματος της ΕΟ Θεσσαλονίκης-Μουδανιών σε κλειστό αυτοκινητόδρομο, με στόχο να κλείσουν οι περίπου 15 παράτυπες προσβάσεις σε αυτόν, ώστε να υπάρχουν μόνο τέσσερις κόμβοι εισόδου/εξόδου. Προφανώς ο σκοπός είναι η οδική ασφάλεια και η αναβάθμιση του δικτύου, προφανώς ο σκοπός είναι να «σβηστούν» οι προσβάσεις που ξεφύτρωσαν αυθαίρετα, χωρίς μελέτες, και προκαλούν (πολύ) επικίνδυνες καταστάσεις. Έτσι πρέπει, έτσι είναι το σωστό. Σίγουρα;

Τα ξημερώματα της περασμένης Τετάρτης, σε έναν όντως κλειστό αυτοκινητόδρομο, την Εγνατία Οδό, στο ύψος του Δερβενίου, λίγα χιλιόμετρα μετά τον κόμβο Λαγκαδά, μία νταλίκα πήρε φωτιά, άγνωστο πώς, και ακινητοποιήθηκε. Αυτό συνέβη στις 2 τα ξημερώματα, στην κύρια βόρεια είσοδο της Θεσσαλονίκης. Εξαιτίας του ότι συνέβη στο μέσον τμήματος μήκους 7 χιλιομέτρων μεταξύ δύο κόμβων -όπου δεν υπάρχει καμία παράτυπη είσοδος/έξοδος-, σχηματίστηκε ένα τεράστιο... φίδι, μία αδιανόητη ουρά οχημάτων, και προκλήθηκε μία απίστευτη ταλαιπωρία για τους οδηγούς, παρά το γεγονός ότι είμαστε στην καρδιά του καλοκαιριού, οι άδειες τρέχουν και η Θεσσαλονίκη -στα χαρτιά- είναι μισοάδεια. Επί 12 ώρες εκατοντάδες οδηγοί έφριξαν να περιμένουν να περάσουν από τη μία διαθέσιμη -λόγω του ατυχήματος- λωρίδα κυκλοφορίας εκ των συνολικά τριών (και πέντε σε ένα μικρό του κομμάτι). Γιατί; Γιατί δεν υπήρχε πρόσβαση σε παράδρομο, ώστε να γίνει εκτροπή της κυκλοφορίας και να εκτονωθεί η κατάσταση. Μες στη ντάλα ήλιο, οι οδηγοί έσβησαν τις μηχανές των αυτοκινήτων τους για να μην τελειώσει η βενζίνη και ίδρωναν κάτω από τις καυτές λαμαρίνες επί ώρες.

Δεν μιλάμε για ένα τμήμα ενός μεγάλου αυτοκινητοδρόμου που μια στο τόσο γίνεται κάποιο ατύχημα ή δυστύχημα και υπάρχει ταλαιπωρία για τους επερχόμενους. Μιλάμε για το... κακόφημο Δερβένι (και κατ' επέκτασιν για την... κακόφημη Μουδανιών), όπου κάθε τρεις και λίγο υπάρχει τέτοιο συμβάν, κυρίως ντεραπαρίσματα ή ακινητοποιήσεις τριαξονικών οχημάτων, αφού η κλίση του δρόμου είναι μεγάλη και τα ασυντήρητα οχήματα δεν την... παλεύουν. Ποιος φταίει από τους εμπλεκόμενους (μελετητές, κατασκευαστής, Εγνατία Οδός, Τροχαία, «ερασιτέχνες επαγγελματίες» οδηγοί, όπως αυτός της προκείμενης περίπτωσης που τελικά συνελήφθη); Ίσως ένας μόνον, ίσως όλοι μαζί, αλλά σίγουρα όχι όσοι προχώρησαν μόλις 126 μέτρα μέσα σε δύο ώρες.

Μήπως, τελικά, δεν είμαστε τόσο έτοιμοι για μεγάλα, σύγχρονα, «ευρωπαϊκού τύπου» έργα; Μήπως, τελικά, πρέπει να προχωρήσουμε πρώτα με το έργο εκσυγχρονισμού τού «ανατολίτικου τύπου» νοοτροπίας; Μήπως αυτές οι παράτυπες είσοδοι-έξοδοι είναι αναγκαίες γιατί εμείς τις καταστήσαμε τέτοιες; Είναι δυνατόν να 'χουμε φτάσει στο σημείο η παρανομία να αποτελεί τη μόνη λύση-διέξοδο και η νομιμότητα να προκαλεί χάος-αδιέξοδο; Μήπως να αφήσουμε το «Ελλάδα 2.0» και να πιάσουμε ξανά το «Ελλάδα 1.0» -αν όχι την έκδοση «Ελλάδα beta»...

Τσιμισκή, ο πιο εμπορικός δρόμος και στα... εκλογικά κέντρα

Μπορεί να είμαστε στον Αύγουστο, ο κατεξοχήν μήνας διακοπών, ωστόσο για τους υποψήφιους δημάρχους Θεσσαλονίκης είναι περίοδος φουλ δουλειάς, αφού σχεδόν δύο μήνες μάς χωρίζουν από την εκλογική αναμέτρηση του Οκτωβρίου. Αυτή την περίοδο τα επιτελεία των υποψήφιων δημάρχων προετοιμάζουν τα εκλογικά τους κέντρα. Κάποιοι ήδη έχουν κλείσει τα καταστήματα που θα φιλοξενήσουν τις παρατάξεις τους, ενώ άλλοι όχι μόνο έχουν νοικιάσει τους χώρους αλλά είναι στη φάση που τους διαμορφώνουν. Όλα τα εκλογικά κέντρα των συνδυασμών πάντως βρίσκονται σε κεντρικούς δρόμους της πόλης, με προτίμηση την οδό Τσιμισκή. Την ίδια ώρα δεν λείπουν και οι συναντήσεις μεταξύ υποψηφίων δημάρχων, όπως αυτή που έγινε προ ημερών με Γιώργο Ορφανό, Δρόσο Τσαβλή και Σάκη Τζακόπουλο και με τον Βασίλη Γάκη, ο οποίος, αφού ανακοίνωσε ότι η δική του παράταξη δεν θα κατέβει στις εκλογές, αναμένεται να ξεκαθαρίσει αν θα συμμετάσχει σε άλλο σχήμα. Η συνάντηση των γαλάζιων υποψηφίων, που έγινε με πρωτοβουλία του δημοτικού συμβούλου Σταύρου Καλαϊτζίδη, μπορεί να έγινε σε καλό κλίμα για μια ενδεχόμενη συνεργασία, αλλά, όπως μαθαίνουμε, δεν φαίνεται να κάνει πίσω για το ποιος θα μπορούσε να ηγηθεί και να είναι επικεφαλής μιας τέτοιας σύμπραξης.

Κιχ για την κακομεταχείριση

Η συμπεριφορά των υπευθύνων ή των ιδιοκτητών σε καταστήματα εστίασης προς τους εργαζόμενους ήταν πάντα ένα αγκάθι που δεν μπορεί να βγάλει κάποιος εύκολα, μένει κάτω από το δέρμα. Πόσες φορές γίναμε μάρτυρες μιας ανάγωγης και ίσως άδικης μεταχείρισης ενός υπαλλήλου διά στόματος του... φουριόζου υπεύθυνου; Πόσες φορές σιωπήσαμε ή μιλήσαμε αλλά δεν άλλαξε κάτι; Λίγα βράδια πριν, μία αντίστοιχη συμπεριφορά μπροστά στα μάτια και τα αφτιά πελατών που περίμεναν να εξυπηρετηθούν σε γνωστό μαγαζί στην περιοχή του αεροδρομίου Μακεδονία επαναφέρει στη συζήτηση ότι κάποια πράγματα -πολύ πολύ κακώς- δεν αλλάζουν, ακόμα και στα «καλά» μαγαζιά. «Δεν σου είπα να ρωτάς ακριβώς πόσα άτομα είναι και να με ενημερώνεις την ίδια στιγμή; Τώρα πάνε εσύ να τους πεις ότι δεν μπορούν να κάτσουν όλοι μαζί εκεί; Πάνε εσύ να διαχειριστείς το λάθος σου, δεν θα σε ξελασπώνω εγώ». Βαριά τα λόγια και ακόμα πιο βαριά όταν ακούγονται μπροστά σε πελάτες, για τους οποίους ο εργαζόμενος/η εργαζόμενη πρέπει μετά να φορέσει χαμόγελο. Τα πράγματα δεν θα αλλάξουν, αν δεν αλλάξουν όσοι βρίσκονται σε θέσεις ευθύνης. Εκτός κι αν κάποιος γενναίος -στην προκειμένη πελάτης, που έχει πάντα δίκιο- τούς βάλει στη... θέση τους.

Το ουγγρικό καρπούζι απειλεί το ελληνικό

Καρπούζι και τυρί ή ένα καρπούζι μέσα στο τρεχούμενο νερό του ποταμού... Αυτό είναι το ελληνικό καλοκαίρι. Φέτος η παραγωγή πήγε πολύ καλά και οι καρπουζοπαραγωγοί είναι ικανοποιημένοι, από την ποιότητα. «Μέλι το καρπούζι, μέλι», φωνάζουν οι πλανόδιοι πωλητές από το μεγάφωνα του αγροτικού. Εκείνο ωστόσο που τους προβληματίζει είναι οι εξαγωγές, καθώς φέτος εξήχθησαν μέχρι τώρα 147.876 τόνοι καρπουζιών, έναντι 176.416 τόνων το αντίστοιχο περσινό διάστημα, παρατηρείται δηλαδή μία μείωση της τάξης του 16,2%, σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Ελληνικών Επιχειρήσεων Εξαγωγής, Διακίνησης Φρούτων Λαχανικών και Χυμών INCOFRUIT-HELLAS. Οι κύριες αγορές είναι οι χώρες της κεντρικής και δυτικής Ευρώπης. Η χρονιά είναι ιδανική για το ελληνικό καρπούζι, μετά τη μεγάλη πτώση της ισπανικής παραγωγής, η οποία επηρεάστηκε από τις καιρικές συνθήκες. Όμως η ελληνική παραγωγή βρήκε φέτος έναν απρόσμενο ανταγωνιστή: το ουγγρικό καρπούζι. Η Ουγγαρία είχε αυξημένη παραγωγή και καλή ποιότητα και δεδομένου ότι το κόστος μεταφοράς στην κεντρική Ευρώπη είναι μικρότερο, Γάλλοι, Γερμανοί, Βέλγοι, Αυστριακοί και Ελβετοί επιλέγουν καρπούζι από την Ουγγαρία. Το καρπούζι είναι ένα φρούτο που «φωνάζει» καλοκαίρι, ώρα είναι να φωνάξουν πιο δυνατά και οι παραγωγοί για να αυξηθούν οι εξαγωγές....