Skip to main content

Η ένταση στη Θεσσαλονίκη, τα ερωτήματα για τον τουρισμό και τα… πονεμένα ρεζερβέ στα εστιατόρια

Το Flyover και η υφιστάμενη περιφερειακή οδός στο επίκεντρο των εντάσεων στη Θεσσαλονίκη. Ερωτήσεις για τον τουρισμό της πόλης υπάρχουν, αλλά αγνοούνται οι απαντήσεις - Γιατί η μέθοδος του ρεζερβέ στα εστιατόρια μπορεί να αποδειχθεί… πονεμένη.

Η Θεσσαλονίκη έχει τη φήμη χαλαρής πόλης. Και μέχρι ενός σημείου είναι. Πρόσφατα κάποιος από την Αθήνα που βρέθηκε στην πόλη και ήπιε έναν καφέ στο κέντρο, πρωινές ώρες, εντυπωσιάστηκε από το γεγονός ότι στον χώρο δεν υπήρχε η συνήθης για τους ανάλογους χώρους της πρωτεύουσας, ένταση, με τα κινητά να παίρνουν φωτιά και τους ανθρώπους να μιλούν και να χειρονομούν ασταμάτητα. Αντίθετα -όπως παρατήρησε- στη Θεσσαλονίκη οι άνθρωποι έπιναν τον καφέ τους και αν είχαν παρέα συζητούσαν ήρεμα κι απλά, χωρίς, δηλαδή, να μεταφέρουν -εμφανώς τουλάχιστον- το γραφείο τους στο καφέ. Συχνά όμως τα… ντεσιμπέλ ανεβαίνουν και στη Θεσσαλονίκη, όπως έγινε στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου, κατά τη  συζήτηση για το Flyοver ή μάλλον για την κατασκευή του έργου, όταν ακούστηκαν… βαριές κουβέντες. Ψυχραιμία καρντάσια. Ας μη χαλάσουμε τη φήμη της χαλαρής πόλης, ειδικά εάν δεν έχουμε να την αντικαταστήσουμε με κάποια άλλη.      

Ένταση στη Θεσσαλονίκη  

Από την περασμένη εβδομάδα, όταν έγινε γνωστό ότι θα υπάρξουν στη Θεσσαλονίκη δύο συνεχείς ημέρες συσκέψεων με φορείς και κυβερνητικά στελέχη για το Flyοver, η ατμόσφαιρα μύριζε… μπαρούτι. Όπως αποδείχθηκε οι συσκέψεις και οι συζητήσεις για το θέμα δεν ήταν και τόσο απλές. Είχαν τις εντάσεις τους. Δεν ήταν μόνο το εκρηκτικό σκηνικό στην ειδική συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου με πρωταγωνιστή τον υφυπουργό Υποδομών Νίκο Ταχιάο, ο οποίος -αν και ντόπιος ή ίσως ακριβώς γι’ αυτό- μίλησε για φαινόμενα παλαιοχριστιανισμού και στη Θεσσαλονίκη, ξεσηκώνοντας θύελλα αντιδράσεων. Μια ημέρα πριν, τη Δευτέρα, στη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε για το Flyοver στο Διοικητήριο, υπήρξε έντονος διάλογος κατά τη συνεδρίαση ανάμεσα στον κ. Ταχιάο και το δίδυμο της Περιφέρειας Τζιτζικώστα – Μπίλια. Σε αυτή την περίπτωση αφορμή ήταν το θέμα της διαχείρισης και συντήρησης της υφιστάμενης περιφερειακής οδού. Στην ίδια συνεδρίαση αίσθηση προκάλεσε και η απάντηση του υπουργού Υποδομών στον δήμαρχο Θεσσαλονίκης Στέλιο Αγγελούδη, ο οποίος υποστήριξε ότι είναι έτοιμος να ξεκινήσει τη βραδινή αποκομιδή αλλά περιμένει τα χρήματα και ο κ. Σταϊκούρας τον παρέπεμψε στον κ. Στάθη Κωνσταντινίδη. Διότι ο κυβερνητικός υπεύθυνος για τη Μακεδονία και τη Θράκη και επικεφαλής του Συντονιστικού Οργάνου για το Flyοver είναι υφυπουργός Εσωτερικών. Ανήκει, δηλαδή, στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου που έχει την ευθύνη της αυτοδιοίκησης, άρα και των δήμων, άρα και των έκτακτων χρηματοδοτήσεων των δήμων.

Ο δήμαρχος και τα Επιμελητήρια

Απορίες προκάλεσαν οι πρόσφατες ευχαριστίες του Στέλιου Αγγελούδη, προς «τρία επιμελητήρια της πόλης», τα οποία, όπως είπε, θα προχωρήσουν σε χορηγία για την αγορά και παραχώρηση τουαλετών στο ιστορικό κέντρο της Θεσσαλονίκης. Η αλήθεια είναι πως ο δήμαρχος δεν ανέφερε ούτε ποια είναι τα επιμελητήρια, ούτε το ποσό της δαπάνης. Ωστόσο όπως μαθαίνουμε η δαπάνη ξεπερνά τις 100.000 ευρώ -ίσως βρίσκεται κοντά στις 120.000- για  προκατασκευασμένες αυτοκαθαριζόμενες μονάδες υγιεινής, που θα είναι μετρημένες στα δάχτυλα των δυο χεριών. Το ποσό μάλιστα προτάθηκε να επιμεριστεί, σύμφωνα με επιστολή που εστάλη λίαν προσφάτως, δια του τρία στο Επαγγελματικό Επιμελητήριο (ΕΕΘ), το Βιοτεχνικό (ΒΕΘ) και το Εμπορικό και Βιομηχανικό (ΕΒΕΘ), τα οποία καλούνται να βάλουν το χέρι βαθιά στο… ταμείο, χωρίς ωστόσο να είναι προς ώρας ξεκάθαρο εάν συναινούν και τα τρία. Ο δήμαρχος, πάντως, ευχαρίστησε τρία Επιμελητήρια χωρίς να τα κατονομάσει, οπότε πολλά μπορεί να υποθέσει κανείς. Το βέβαιο είναι ένα: Όποιοι κι αν χρηματοδοτήσουν την προσπάθεια, η Θεσσαλονίκη πρέπει να είναι και να δείχνει καθαρή και ευπρόσωπη, όπως αρμόζει σε μια ευρωπαϊκή πόλη...

Τραπέζι μόνο από κοντά…

«Δεν κλείνουμε τραπέζι κύριε. Θα πρέπει να έρθετε από εδώ και να περιμένετε να ελευθερωθεί κάποιο. Είναι η πολιτική του μαγαζιού». Κάπως έτσι απάντησε στο τηλέφωνο ο υπεύθυνος γνωστού εστιατορίου στο κέντρο της Θεσσαλονίκης σε ενδιαφερόμενο που επιχείρησε να κλείσει ρεζερβέ, μιας και είχε καλεσμένους από την Αθήνα. Η αλήθεια είναι ότι αν μια παρέα έχει πάνω από τέσσερα άτομα τις δύσκολες ημέρες και ώρες δύσκολα θα βρει τραπέζι σε κάποιο δημοφιλές γαστριμαργικό στέκι της πόλης, οπότε λογικά προσπαθεί να κλείσει. Από την άλλη υπάρχει η… ζωντανή παράδοση, που επιμένει ότι στην πόλη της χαλαρότητας τα ρεζερβέ δεν είναι δεδομένα. Τουλάχιστον σε κάποια λίγα μαγαζιά. Άλλωστε η πρακτική του ρεζερβέ έχει γενικευθεί στην εστίαση της Θεσσαλονίκης μόλις τα τελευταία χρόνια, σε αντίθεση με την Αθήνα και τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές πόλεις. Σεβαστή και ρεαλιστική λοιπόν η ανάγκη, σεβαστή και η παράδοση.

Ερωτήματα για τον τουρισμό

Όλα στη ζωή φαίνεται πως έχουν δυο όψεις, όπως ένα κέρμα… Έρευνα του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων διενήργησε έρευνα για λογαριασμό του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος, η οποία παρουσιάστηκε προ ημερών και κατέδειξε πως το 2023, έναντι του 2022, τα ελληνικά ξενοδοχεία κατέγραψαν διψήφιο ποσοστό αύξησης και στα τρία βασικά μεγέθη: στον τζίρο με πάνω από 10,56 δισ. ευρώ, στην απασχόληση με πάνω από 208.000 εργαζομένους και στις επενδύσεις με 761 εκατ. ευρώ που κατευθύνθηκαν, κυρίως, σε ανακαινίσεις και επισκευές. Παράλληλα τα ελληνικά ξενοδοχεία την περασμένη χρονιά αύξησαν τις τιμές των δωματίων τους, ενώ αυξημένες ήταν και οι πληρότητες τον Μάιο και τον Οκτώβριο, τους δύο μήνες που θεωρούνται εντός και εκτός της θερινής σεζόν και στην ουσία την ορίζουν. Τα στοιχεία αυτά αφορούν το σύνολο της χώρας. Μια χώρα, η Ελλάδα, στην οποία ανήκει και η Θεσσαλονίκη, η οποία, πάντως, όπως τόνισε πρόσφατα ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης, επικαλούμενος ανάρτηση τουριστικού συντάκτη, αποτελεί Περιφέρεια… φτωχοτουρισμού. Και αυτό επειδή, όπως είπε, έχει μειωμένες πληρότητες, χαμηλότερη μέση τιμή δωματίου, υποδεέστερη μέση δαπάνη κ.ο.κ. Σημειωτέον πως πρόκειται για δηλώσεις που δεν γίνονται για πρώτη φορά, ενώ έχουν για φόντο ένα ικανοποιητικό 2023 για τα ξενοδοχεία της πόλης. Τελικά θα βρει κάποτε η Θεσσαλονίκη τον βηματισμό της στο τουριστικό πεδίο; Με πραγματικούς όρους και όχι με όρους σχετικότητας έναντι ενός ακόμη πιο μίζερου παρελθόντος. Θα σταματήσει να… αναδύει μια διάθεσης σύγκρισης που πάντα τη βγάζει υποδεέστερη έναντι των άλλων; Θα σταματήσει, κάποτε, να υπάρχει η διάθεση του κάθε φορέα να καταδείξει ότι οι άλλοι εμπλεκόμενοι φορείς με τον τουρισμό δεν κάνουν καλά τη δουλειά τους; Και τελικά ποιες είναι εκείνες οι ρεαλιστικές προτάσεις που θα ωθήσουν τη Θεσσαλονίκη υψηλά στην πυραμίδα του τουρισμού; Ερωτήματα χωρίς απάντηση…

Ευτυχισμένο το 1974!

Το αυτοκίνητο της φωτογραφίας, που κυκλοφορούσε πριν από λίγες ημέρες στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, μεταφέροντας στο πορτ μπαγκάζ και στον ουρανό από μία πολυθρόνα, θυμίζει πολλά από το παρελθόν. Όταν οι μετακομίσεις γινόταν κατά κανόνα με αυτό τον τρόπο. Όταν τα κλασικά επιβατηγά αυτοκίνητα γινόταν ενίοτε και ημιφορτηγάκια, αλλά και μικρά λεωφορεία, αφού κυκλοφορούσαν με έξι, ακόμη και με οκτώ άτομα! Αναμνήσεις μιας άλλη εποχής, που έρχονται στην επικαιρότητα με στιγμιότυπα, όπως αυτό της φωτογραφίας. Ευτυχισμένο το 1974!