Skip to main content

Export Summit: Πώς θα συνδεθεί η ναυτιλία με την ελληνική βιομηχανία

Βαριά ονόματα της ελληνικής ναυτιλίας στο 7ο Export Summit – Πρωτιά στην ελληνόκτητη ναυτιλία στην παγκόσμια κατάταξη, με μερίδιο 17,3% στον τζίρο

Τρεις στους τέσσερις εξαγωγείς εκτιμούν πως η Ελλάδα δεν έχει εκμεταλλευθεί την πρωτοκαθεδρία που διατηρεί στην παγκόσμια ναυτιλία, ενώ έξι στους δέκα δηλώνουν πως τα προϊόντα, ή και οι υπηρεσίες τους θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν στο χώρο της ναυτιλίας και της θαλάσσιας οικονομίας γενικότερα, από ελληνικές και ξένες επιχειρήσεις.

Την ίδια ώρα σύμφωνα με στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας η παγκόσμια αγορά του ναυτιλιακού εξοπλισμού προσέγγιζε το 2015 τα 120,1 δισ. ευρώ, ενώ οι Έλληνες πλοιοκτήτες δημιουργούν ετήσια ζήτηση της τάξης των 8 δισ. ευρώ. Εντούτοις, η ευκαιρία αυτή παραμένει ανεκμετάλλευτη καθώς η ελληνική παραγωγή ναυτιλιακού εξοπλισμού ανέρχεται σε μόλις 150 εκατ. ευρώ καλύπτοντας το 0,1% της παγκόσμιας παραγωγής. Μερίδιο στην εν λόγω πίτα, έχει και cluster,  στο οποίο μετέχουν μέλη του ΣΕΒΕ. Σημειώνεται ότι σε ένα από τα δύο ελληνικά clusters που έχουν δημιουργηθεί συμμετέχουν και βορειοελλαδικές επιχειρήσεις όπως οι: Kleemann, Olympia Electronics, Prisma κ.αλ.

Αξίζει να σημειωθεί πως αν βελτιωθούν σημαντικοί ανασταλτικοί παράγοντες, όπως η χαμηλή καινοτομική δράση και η περιορισμένη ανάπτυξη συνεργατικών σχημάτων της χώρας, η ελληνική παραγωγή ναυτιλιακού εξοπλισμού, βραχυπρόθεσμα, θα μπορούσε να φτάσει τα 700 εκατ. ευρώ ετησίως, καλύπτοντας το 0,6% της παγκόσμιας παραγωγής.   

Αυτά επισημάνθηκαν μεταξύ άλλων στη σημερινή συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων – ΣΕΒΕ, Γιώργος Κωνσταντόπουλος με αφορμή το 7ο Export Summit, που διοργανώνει ο Σύνδεσμος στις 13 Ιουνίου με θέμα «Foster Maritime Economy». Χορηγός επικοινωνίας του 7ου Export Summit, είναι η Voria.gr.

Το φετινό συνέδριο έχει στόχο την ανάπτυξη της διασύνδεσης της ναυτιλίας και των συναφών κλάδων με την ελληνική βιομηχανία, το εμπόριο και τις υπηρεσίες.

Δείτε αναλυτικά το πρόγραμμα εδώ

Την έναρξη του συνεδρίου, που θα γίνει σε κεντρικό ξενοδοχείο της Θεσσαλονίκης, αναμένεται να πραγματοποιήσει ο πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας ενώ επίσημη ομιλία στη λήξη θα κάνει ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης, ο πρόεδρος της ΝΔ, Κυριάκος Μητσοτάκης.

«Είναι επιτακτική η πραγματοποίηση ενός συνεδρίου για θέματα θαλάσσιας οικονομίας στη Θεσσαλονίκη, που είναι παραγωγικό και εξαγωγικό κέντρο με σημαντική γεωγραφική θέση και προοπτικές ανάπτυξης, μεταξύ άλλων, ενός οικοσυστήματος γύρω από το λιμάνι της που αναβαθμίζεται, αποκτώντας τον ρόλο που της ανήκει» υπογράμμισε ο κ. Κωνσταντόπουλος τονίζοντας πως η δυναμική της ελληνόκτητης ναυτιλίας στον παγκόσμιο θαλάσσιο ιστό και η συμβολή της στην ελληνική οικονομία αποτυπώνεται και στους σχετικούς αριθμούς καθώς οι εισροές στο ισοζύγιο πληρωμών από την παροχή ναυτιλιακών υπηρεσιών ανήλθαν σε 9,1 δις. ευρώ το 2017.

Σημαντικό είναι το στοιχείο που προκύπτει από μελέτη της ΕΕ, καθώς η «μπλε οικονομία» παράγει 6 δισ. προστιθέμενη αξία στην Ελλάδα ενώ το 9,4%του συνολικού εργατικού της χώρας απασχολείται σε κλάδους της μπλε οικονομίας.

Όπως ανέφερε ο κ. Κωνσταντόπουλος «η ελληνόκτητη ναυτιλία είναι υπερδύναμη στον κόσμο της οικονομίας της θάλασσας, καθώς έρχεται πρώτη στην παγκόσμια κατάταξη της ναυτιλίας έχοντας μερίδιο 17,3% στην «πίτα» του τζίρου και στόλο με αξία που υπολογίζεται σε 91,82 δισ. δολάρια».

Στο πρόγραμμα του συνεδρίου και τις θεματικές ενότητες στις οποίες διαρθρώνεται αναφέρθηκε ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος Παναγιώτης Χασάπης σημειώνοντας πως κεντρικοί ομιλητές μεταξύ άλλων θα είναι ο Θεόδωρος Βενιάμης, πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και ο Γεώργιος Πατέρας, πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος.

Το συνέδριο τελεί υπό την αιγίδα των υπουργείων Οικονομίας και Ανάπτυξης, Εξωτερικών, Εσωτερικών και, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.


Τι προτείνει ο ΣΕΒΕ   

Την πρόταση του για τη δημιουργία Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης ή/ και Ζώνης Παθητικής Τελειοποίησης προϊόντων στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης επανέφερε ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ σημειώνοντας πως αποτελεί όραμα για τον Σύνδεσμο και βρίσκεται σε συζητήσεις με τη διοίκηση του ΟΛΘ.

«Μία τέτοια κίνηση θα δημιουργούσε προστιθέμενη αξία στο λιμάνι. Απαιτείται, όμως, και η πολιτική βούληση. Έχουμε υποβάλλει σχέδια τόσο για την παθητική τελειοποίηση ενδυμάτων, όσο και τροφίμων. Μπορεί ένα ύφασμα να έρθει σε μία Α μορφή και να φύγει με μία Β μορφή. Καλές πρακτικές υπάρχουν στα λιμάνια της Πορτογαλίας, της Ισπανίας, της Ολλανδίας, πρακτικές που θα τεθούν επί τάπητος και στο συνέδριο» ανέφερε ο κ. Κωνσταντόπουλος υπογραμμίζοντας πως στην προσπάθεια αυτή θα πρέπει να συμπορευτούν και οι πλοιοκτήτες και παράλληλα να υπάρξουν φορολογικά και αναπτυξιακά κίνητρα.