Η τραγική απώλεια του μόλις 34 ετών σμηναγού Γιώργου Μπαλταδώρου, κατά την πτώση στρατιωτικού αεροσκάφους τύπου Mirage 2000 κοντά στη Σκύρο, συγκλόνισε σήμερα την κοινή γνώμη. Ο άτυχος στρατιωτικός που επέστρεφε από αποστολή αναχαίτισης τουρκικών αεροσκαφών είναι ένα από τα θύματα του ακήρυχτου πολέμου που εξελίσσεται στο Αιγαίο τα τελευταία 30 χρόνια.
Η ελληνική Πολεμική Αεροπορία, η Αεροπορία Στρατού και η Αεροπορία Ναυτικού έχουν απολέσει συνολικά 96 αεροσκάφη και ελικόπτερα από το 1990, μετρώντας 125 θύματα. Όπως μετέδωσε ο ΣΚΑΪ, στα πολεμικά αεροσκάφη που έχουν πέσει συνολικά από το 1990 μέχρι σήμερα, συμπεριλαμβάνονται ακόμη: δεκατέσσερα F–4, δεκατρία Mirage 2000, όπως αυτό που χάθηκε σήμερα, δεκατρία 13 A-7 Corsair, δώδεκα F-16 διαφόρων κατηγοριών, έξι F-1 και δύο C-130. Σημειώνεται ότι οι μισοί από τους 125 νεκρούς έχασαν τη ζωή τους από την πτώση του C-130 στο όρος Οθρυς τον Φεβρουάριο του 1991.
Από τα αεροσκάφη, δύο μόνο έπεσαν κατά τη διάρκεια αναχαίτισης τουρκικών αεροσκαφών, ενώ αντιθέτως τα υπόλοιπα αποδίδονται σε ανθρώπινο λάθος ή αστοχία υλικού (μηχανική βλάβη), σύμφωνα με το ellinikos-stratos.gr
Στις 23 Μαίου 2006 ένα F-16 Block 52+ συνετρίβη κοντά στην Κάρπαθο μετά από σύγκρουση με τουρκικό F-16, με αποτέλεσμα τον θάνατο του χειριστή Κ. Ηλιάκη. Ακόμη, στις 18 Ιουνίου 1992, ο Ν. Σιαλμάς σκοτώθηκε όταν το αεροσκάφος Mirage F1CG που χειριζόταν κατέπεσε στο Αιγαίο κοντά στον Άγιο Ευστράτιο. Το περιστατικό συνέβη μετά από εμπλοκή με τουρκικό F-16 ανώτερων επιδόσεων και κατά την διάρκεια ακραίου ελιγμού.
Σύμφωνα με συνέντευξη του βουλευτή (και μετέπειτα υπουργό εθνικής άμυνας) κ. Σπ. Σπηλιωτόπουλου στην εφημερίδα "Το Βήμα" στις 8 Ιουνίου 2003, ανάμεσα στις δύο χώρες υπήρξαν και τρεις περιπτώσεις κατάρριψης τουρκικών μαχητικών αεροσκαφών από ελληνικά. Σύμφωνα με τον βουλευτή, "το καλοκαίρι του 1974 με τα γεγονότα της Κύπρου κατερρίφθησαν στο Βόρειο Αιγαίο δύο τουρκικά αεροσκάφη από ελληνικά F-5Α", ενώ το 1994, "ένα ελληνικό μαχητικό από λάθος του χειριστή κατέρριψε ένα τουρκικό F-4E".
Στην άλλη πλευρά του Αιγαίου η κατάσταση είναι ανάλογα δραματική. Η τουρκική αεροπορία πετά περισσότερο και από την ελληνική, με αποτέλεσμα κατά το χρονικό διάστημα 1977 - 2006 να χάσουν ζωή τους 91 Τούρκοι χειριστές σε 141 δυστυχήματα κατά τα οποία έχουν συντριβεί 146 μαχητικά.
Σύμφωνα με το ellinikos-stratos.gr, συνολικά από τις αρχές της δεκαετίας του '90, έχουν χαθεί 125 στρατιωτικοί και έχουν απολεσθεί τα ακόλουθα αεροσκάφη:
ΗΜ/ΜΗΝΙΑ | ΤΥΠΟΣ | ΤΟΠΟΣ | Α/ΦΗ | ΝEKΡΟΙ |
ΣΥΝΟΛΟ | 87 | 124 | ||
30/05/2017 | M.2000BGM | Σποράδες | 1 | 0 |
26/06/2016 | CL-215 | Δερβενοχώρια | 1 | 0 |
06/12/2014 | F-16D Block 52+ | Ισπανία | 1 | 2 |
26/08/2014 | Α-7Ε | Ροδόπη | 1 | 0 |
09/06/2011 | M.2000BGM | Σάμος | 1 | 0 |
26/08/2010 | F-16D Block 52+ | ΝΔ νήσου Χρυσή | 2 | 2 |
27/08/2009 | PZL M-18/S Dromader | Κεφαλλονιά | 1 | 1 |
06/06/2008 | RF-4E Phantom II | Σαντορίνη | 1 | 0 |
05/12/2007 | F-16 Block 52+ | 20NM νοτίως Αγίου Όρους | 1 | 1 |
22/07/2007 | CL-415 | Στύρα Ευβοίας | 1 | 2 |
27/02/2007 | M.2000BGM | Τανάγρα | 1 | 0 |
20/09/2006 | Α-7Ε | Άραξος | 1 | 0 |
06/07/2006 | CL-215 | Σούνιο | 1 | 0 |
23/05/2006 | F-16C Block 52+ | 12ΝΜ Καρπάθου | 1 | 1 |
25/04/2006 | RF-4E Phantom | 5-6ΝΜ Λάρισας | 1 | 0 |
14/04/2006 | M.2000BGM | Πτώο Όρος | 1 | 1 |
06/07/2005 | A-7H | 10NM Β Σπερχειάδας | 1 | 0 |
14/10/2004 | F-16D | Πήλιο | 2 | 4 |
01/09/2004 | M.2000 | 20NM Βόρεια Σκύρου | 1 | 0 |
16/05/2004 | F-4E | Κελάρια - Παρνασσός | 1 | 2 |
27/11/2003 | M.2000BGM | Δυτικά Χίου | 1 | 0 |
26/11/2003 | Α-7 Corsair | 2ΝΜ N. Αερ.Ανδραβίδας | 1 | 0 |
09/10/2003 | Α-7 Corsair | 2ΝΜ Α. Αερ.Αράξου | 1 | 0 |
02/06/2003 | F-16C | 3NM NA Αγχιάλου | 1 | 0 |
27/06/2002 | F-4E Phantom | Όρος Δίρφυ | 1 | 2 |
26/03/2002 | Α-7 Corsair | Καλίκομο Ηλείας | 1 | 0 |
03/12/2001 | RF-4E | ΝΔ Καλαμπάκα | 1 | 0 |
10/10/2001 | Α-7 Corsair | 6NM Αερ.Αράξου | 1 | 0 |
12/11/2000 | F-16 | Αγχίαλος | 1 | 1 |
01/11/2000 | A-7Η | Ταίναρο | 1 | 0 |
07/08/2000 | PZL M.18 | Κέρκυρα | 1 | 1 |
15/07/2000 | CL-215 | Αργαλαστή | 1 | 2 |
18/05/2000 | F-4E | Αντίκυρα | 1 | 2 |
16/05/2000 | A-7Η | Αεροδρόμιο Σούδας | 1 | 1 |
17/01/2000 | F-4E | Δίστομο | 1 | 1 |
09/12/1999 | ΤΑ-7C | 1.5ΝΜ Α. Αερ.Αράξου | 1 | 0 |
22/09/1999 | F-1CG | ΠΒ Ψαθούρας | 1 | 0 |
05/07/1999 | F-5B | Αεροδρόμιο Μίκρας | 1 | 2 |
17/06/1999 | F-1CG | Πύλη Βοιωτίας | 1 | 0 |
04/11/1998 | Μ.2000BGM | Σκάλα Ωροπού | 1 | 1 |
13/08/1998 | A-7Η | ΠΒ ?νδρου | 1 | 1 |
14/07/1998 | TA-7C | ΠΒ Σχιζάς | 1 | 1 |
27/05/1998 | F-4E | Χαλκιδική | 1 | 0 |
21/04/1998 | F-5B | 3.5ΝΜ ΝΑ Χρυσούπολης | 1 | 0 |
20/12/1997 | C-130 | Όρος Παστρα, Νοιωτία | 1 | 5 |
30/09/1997 | Μ.2000 | 1 | 1 | |
23/09/1997 | F-16C | Αγ.Ευστράτιος | 1 | 1 |
28/07/1997 | M.2000EGM | Σκύρος | 1 | 1 |
10/10/1996 | Μ.2000BGM | ?νδρος | 1 | 1 |
24/06/1996 | Τ-2Ε | Μελιγαλάς Μεσσηνίας | 1 | 2 |
11/01/1996 | Α-7Η | Βραχονησίδες Καράβια | 1 | 1 |
27/12/1995 | RF-4E | Κύρια Δράμας | 1 | 0 |
09/10/1995 | AB.205 | Αεροδρόμιο Ελευσίνας | 1 | 0 |
06/10/1995 | F-16 | ΒΝ. Σκύρου | 1 | 0 |
23/02/1995 | F-4E | Άγιος Ευστράτιος | 1 | 0 |
01/02/1995 | F-5Β | Στηθούρι, Αγ. Όρος | 2 | 3 |
07/11/1994 | F-1CG | Χίος | 1 | 1 |
02/09/1994 | F-4E | 35ΝΜ Ν. Αερ.Σαντορίνης | 1 | 0 |
08/08/1994 | F-4E | Περιοχή Λεχαινών | 1 | 0 |
13/09/1993 | F-1CG | 7 ΝΜ Ν. Σκυροπούλα | 1 | 0 |
22/08/1993 | CL-215 | Αίγιο | 1 | 2 |
29/07/1993 | PZL M.18 | Αγρίνιο | 1 | 1 |
15/07/1993 | F-16 | Κεντρικό Αιγαίο | 1 | 0 |
03/05/1993 | F-1CG | Τανάγρα | 1 | 0 |
26/11/1992 | F-16,M.2000BGM | Κεντρικό Αιγαίο | 2 | 1 |
07/10/1992 | M.2000 | Περιοχή Τανάγρας | 1 | 0 |
16/09/1992 | PZL M.18 | Θαλ.Περιοχή Ζαχάρεως | 1 | 1 |
10/09/1992 | CL-215 | Κιάτο | 1 | 0 |
03/09/1992 | F-104G | Αεροδρόμιο Ανδραβίδας | 2 | 0 |
23/06/1992 | F-104G | ΠΒ Κρανέας | 1 | 0 |
18/06/1992 | F-1CG | Θάλασσα Σκύρου | 1 | 1 |
07/01/1992 | A-7H | Όρος Πάρνων | 1 | 1 |
27/12/1991 | C-47 | Αεροδρόμιο Δεκέλειας | 1 | 1 |
19/10/1991 | F-4E | Πόρτες Αχαϊας | 1 | 0 |
02/09/1991 | F-4E | 28 NM ΝΔ Στροφάδων | 1 | 0 |
15/08/1991 | PZL M.18 | Καμμένα Βούρλα | 1 | 0 |
04/06/1991 | T-37 | Νήσος Πρώτη | 1 | 2 |
19/04/1991 | AB.205 | Νήσος Σχίζα | 1 | 0 |
05/02/1991 | C-130H | Όρος Όθρυς | 1 | 63 |
19/06/1990 | G-164 | Χανιά | 1 | 1 |
07/06/1990 | G-164 | Αεροδρόμιο Δεκέλειας | 1 | 0 |
07/03/1990 | A-7H | Λέσβος | 1 | 1 |
05/02/1990 | AB.205 | Όρμος Λούρδας | 1 | 0 |
Απώλειες Αεροπορίας Στρατού
Από τις αρχές της δεκαετίας του '90, έχουν απωλεσθεί τα ακόλουθα ελικόπτερα:
ΗΜ/ΜΗΝΙΑ | ΤΥΠΟΣ | ΤΟΠΟΣ | Α/ΦΗ | ΝEKΡΟΙ |
ΣΥΝΟΛΟ | 6 | 28 | ||
03/05/2011 | ΑΗ-64DHΑ Apache | Μέγαρα | 1 | 0 |
30/07/2010 | ΑΗ-64DHΑ Apache | Πάχη Μεγάρων | 1 | 2 |
05/11/2008 | ΑΗ-64Α Apache | Κύμη Εύβοιας | 1 | 2 |
20/02/2006 | UH-1H Heuy | Καρυώτισσα Πέλλης | 1 | 4 |
11/09/2004 | CH-47DG | Αγιο Όρος | 1 | 17 |
28/05/2001 | UH-1H Heuy | 1ΝΜ Δ. Σκύρου | 1 | 1 |
Απώλειες Αεροπορίας Ναυτικού
Από τις αρχές της δεκαετίας του '90, έχουν απωλεσθεί τα ακόλουθα ελικόπτερα:
ΗΜ/ΜΗΝΙΑ | ΤΥΠΟΣ | ΤΟΠΟΣ | Α/ΦΗ | ΝEKΡΟΙ |
ΣΥΝΟΛΟ | 2 | 6 | ||
12/02/2015 | ΑΒ-212 | Νήσος Κίναρος | 1 | 3 |
23/01/1992 | HU-16B | Ελευσίνα | 1 | 3 |