Skip to main content

Η Θεσσαλονίκη πρωτεύουσα των καθυστερήσεων και στο παραλιακό μέτωπο

Το μεγάλο αναπτυξιακό project της Θεσσαλονίκης σκαλώνει σε... 10 στρέμματα αλλά και σε προχειρότητες των συμβούλων

Η Θεσσαλονίκη από «πρωτεύουσα των προσφύγων» στον 20ο αιώνα εξελίσσεται ταχύτατα σε «πρωτεύουσα των καθυστερήσεων» στον 21ο αιώνα.

Έτσι μετά το μετρό, που αν ολοκληρωθεί στα τέλη της φετινής χρονιάς η καθυστέρηση σε σχέση με τον συμβατικό χρόνο παράδοσης θα ξεπεράσει τη 10ετία, σειρά έχουν πάρει το λιμάνι της πόλης και ειδικότερα η επέκταση της 6ης προβλήτας που συζητείται 25 χρόνια τώρα, αλλά ακόμη φως δεν διαφαίνεται στο βάθος του τούνελ, ενώ και οι πιο πρόσφατες εξαγγελίες αναπλάσεων της Διεθνούς Εκθέσεως Θεσσαλονίκης αλλά πλέον και του Παραλιακού Μετώπου καθυστερούν αδικαιολόγητα.

Ειδικά για το Παραλιακό Μέτωπο το Προεδρικό Διάταγμα, που θα ορίζει τις χρήσεις γης και στην ουσία θα σκιαγραφεί το έργο, ώστε να δρομολογηθούν οι διαδικασίες υλοποίησης του, επρόκειτο να εκδοθεί μέχρι τα τέλη του 2022, αλλά κάτι τέτοιο δεν συνέβη, προφανώς επειδή υπάρχουν εκκρεμότητες. Το Παραλιακό Μέτωπο της Θεσσαλονίκης είναι προφανώς η σοβαρότερη παρέμβαση για την περιοχή, αφού το έργο είναι ικανό να αλλάξει -κυριολεκτικά- την ταυτότητα της πόλης και να την οδηγήσει στην πραγματική επόμενη ημέρα. Με αυτή την έννοια κάθε καθυστέρηση είναι αδικαιολόγητη και απαράδεκτη.

Το θέμα με την ενοποίηση του Παραλιακού Μετώπου έβαλε στην ατζέντα της Θεσσαλονίκης για πρώτη φορά πριν από έξι χρόνια η Voria.gr, όταν το 2017 οργάνωσε ειδική ημερίδα για το θέμα, που εξελίχθηκε σε άτυπη δημόσια διαβούλευση πυροδοτώντας τελικά το ενδιαφέρον όλων των εμπλεκομένων.

Την υπόθεση ανέλαβε στη συνέχεια η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, κάτι λογικό εάν αναλογιστεί κανείς τις χωρικές αρμοδιότητες της, αφού στην ανάπλαση εμπλέκονται επτά δήμοι και τρεις εταιρείες του δημοσίου τομέα, στην επικράτεια και την ευθύνη των οποίων βρίσκονται τα περίπου 50 χιλιόμετρα του θαλάσσιου μετώπου από το Καλοχώρι μέχρι το Αγγελοχώρι. Σύμφωνα με πληροφορίες η καθυστέρηση στην έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος, που πλέον εκτιμάται ότι θα είναι έτοιμο στο τέλος του 2023, έναν χρόνο μετά τον αρχικό προγραμματισμό, οφείλεται σε 4 – 5 εκκρεμότητες, ανάμεσα στις οποίες συμπεριλαμβάνονται οι ακόλουθες δύο:

Πρώτον, το σχέδιο προβλέπει τη δημιουργία ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης σε έκταση κοντά στο αεροδρόμιο. Στόχος είναι να μεταφερθούν σε καταλληλότερο και απολύτως νόμιμο χώρο οι επιχειρήσεις του κλάδου που λειτουργούν εδώ και δεκαετίες εν μέσω διαμαρτυριών στην παραθαλάσσια περιοχή ανάμεσα στο πρώην εργοστάσιο της Βιαμύλ και στην Απολλώνια Πολιτεία. Η προϋπόθεση για να συμβεί αυτό είναι να ενσωματωθούν στη συγκεκριμένη έκταση μόλις 10 επιπλέον στρέμματα πάνω στη θάλασσα που ανήκουν στο ΤΑΙΠΕΔ. Χωρίς αυτή την συνθήκη το project της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης δεν μπορεί να υλοποιηθεί, διότι η έκταση που έχει επιλεγεί χωρίς την προσθήκη του οικοπέδου του ΤΑΙΠΕΔ δεν έχει πρόσβαση στη θάλασσα! Η σχετική επισήμανση -σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες- έχει γίνει από τον περασμένο Σεπτέμβριο, αλλά έξι μήνες μετά ουδέν νεότερο υπάρχει.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι το ΤΑΙΠΕΔ έπαιξε… καθυστερήσεις, είτε από αδιαφορία είτε επειδή έχει επιφυλάξεις για τη συγκεκριμένη παραχώρηση. Όσους όμως ενδιαφέρει το καλό της πόλης και αξιολογούν το συγκεκριμένο project ως πρώτης προτεραιότητας ποσώς τούς ενδιαφέρει τι μπορεί να έχει στο μυαλό του ο κάθε ανευθυνοϋπεύθυνος του ΤΑΙΠΕΔ, όταν ξέρουμε καλά ότι με μία απλή κυβερνητική παρέμβαση η εκκρεμότητα των... 10 στρεμμάτων μπορεί να λυθεί σε πέντε λεπτά. Η κυβέρνηση, λοιπόν, δεν έδωσε την πρέπουσα σημασία, με αποτέλεσμα το θέμα να σέρνεται τόσους μήνες χωρίς να υπάρχει ουσιαστικός λόγος. Και από την πλευρά της η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας θα έπρεπε να έχει ασκήσει πολιτική πίεση τόσο στο ΤΑΙΠΕΔ όσο κυρίως προς την κυβέρνηση για να διευθετηθεί το ζήτημα και να αποφευχθεί αυτή η κωλυσιεργία.

Δεύτερον, σε διπλανή έκταση, επίσης κοντά στο αεροδρόμιο, οι… αρμόδιοι σύμβουλοι έχουν προτείνει να δημιουργηθεί συγκρότημα τουριστικού και εμπορικού ενδιαφέροντος, με ξενοδοχεία και συγκροτήματα καταστημάτων. Πέρα από την προφανή και άνευ ουσίας επιπόλαια προσέγγιση μιας Θεσσαλονίκης και ενός παραλιακού μετώπου με εντατική τουριστική και εμπορική δραστηριότητα -η συγκεκριμένη περιοχή είναι ήδη φορτωμένη με ανάλογες υποδομές- το πρόβλημα που υπάρχει είναι η… ποιότητα του εδάφους. Πληροφορίες αναφέρουν ότι στο συγκεκριμένο σημείο το έδαφος είναι ελώδες και για την εξυγίανσή του θα χρειαστεί πολύς χρόνος, σημαντική ενέργεια και αρκετό χρήμα. Είναι απορίας άξιον πως οι… σύμβουλοι του έργου δεν πήραν το σχετικό μάθημα από τις συνθήκες που επικρατούν σε παρακείμενο παραθαλάσσιο οικόπεδο, στο οποίο προγραμματίζεται να δημιουργηθεί το Τεχνολογικό Πάρκο 4ης Γενιάς ThessIntec, όπου καταγράφονται ανάλογες καταστάσεις. Γενικότερα, σύμφωνα με μηχανικούς, οι παραθαλάσσιες περιοχές εμφανίζουν συχνά τέτοια προβλήματα, που ξεπερνιούνται δύσκολα. Εννοείται ότι οι υπεύθυνοι οφείλουν να λαμβάνουν υπόψιν τους πάντα τις εδαφολογικές συνθήκες, καθώς η ύπαρξη ενός κομματιού εδάφους κάποιων στρεμμάτων -έστω αρκετών- δεν είναι από μόνη της ούτε ικανή, ούτε κατάλληλη για να φιλοξενήσει βαριές υποδομές.

Συμπέρασμα: Περιθώριο για άλλες καθυστερήσεις δεν υπάρχουν. Το Παραλιακό Μέτωπο είναι το επόμενο μεγάλο αναπτυξιακό στοίχημα της Θεσσαλονίκης, κάτι που όλοι οι εμπλεκόμενοι πρέπει να δείξουν ότι το καταλαβαίνουν, όχι στη θεωρία αλλά στην πράξη.