Skip to main content

Οι Έλληνες «θυσιάζουν» τις ξένες γλώσσες στον βωμό της... Γ' Λυκείου

Τα φροντιστήρια Μέσης Εκπαίδευσης αντέχουν στην κρίση, λόγω Πανελλαδικών. Πτώση τουλάχιστον 50% στα Κέντρα Ξένων Γλωσσών.

Βαθιά το χέρι στην τσέπη καλούνται να βάλουν για ακόμη μία χρονιά οι γονείς, προκειμένου να παρέχουν στα παιδιά τους τη μόρφωση που δεν τους προσφέρει – τουλάχιστον σε ικανοποιητικό βαθμό – η δημόσια παιδεία. Οι ξένες γλώσσες, η πληροφορική και κυρίως η προετοιμασία για τις πανελλαδικές εξετάσεις, αποτελούν για τα περισσότερα νοικοκυριά πάγια έξοδα, τα οποία ωστόσο τα τελευταία χρόνια της κρίσης είναι για πολλούς δυσβάσταχτα, εάν συνυπολογιστούν η μείωση των εισοδημάτων και η αύξηση των φορολογικών υποχρεώσεων.

Όπως εξηγούν στη Voria.gr άνθρωποι του κλάδου της ιδιωτικής εκπαίδευσης στη Βόρεια Ελλάδα, από το 2010 και ιδιαίτερα τα τελευταία δύο χρόνια, πολλοί γονείς «θυσιάζουν» την εκμάθηση ξένων γλωσσών στα ιδιωτικά κέντρα (ένα έξοδο της τάξης των 150-500 ευρώ ετησίως), ούτως ώστε να έχουν «κάβα» τα χρήματα για τα δίδακτρα του φροντιστηρίου της Γ' Λυκείου (2.500-3.500 ευρώ), που αποτελεί για τη συντριπτική πλειονότητα των νοικοκυριών ένα «αναγκαίο έξοδο».

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τα χρόνια της κρίσης να έχει μειωθεί κατά τουλάχιστον 50% η κίνηση στα κέντρα ξένων γλωσσών, ενώ την ίδια ώρα δείχνουν να «αντέχουν» τα φροντιστήρια Μέσης Εκπαίδευσης, καθώς οι περισσότεροι γονείς κρίνουν ανεπαρκή την προετοιμασία που γίνεται στα δημόσια σχολεία για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις και την είσοδο στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Η κρίση έχει αναγκάσει τους ιδιοκτήτες των φροντιστηρίων να προχωρήσουν σε γενναίες μειώσεις, της τάξης του 40-50% στα δίδακτρα, ωστόσο, όπως λένε στη Voria.gr, τα φέσια καταγράφουν ανοδική πορεία. Πάντως, αποτελεί πλέον πάγια τακτική για τα περισσότερα φροντιστήρια να παρέχουν διευκολύνσεις στην πληρωμή των διδάκτρων, με επιπλέον δόσεις ή παροχή δυνατότητας εξόφλησης αρκετούς μήνες μετά την ολοκλήρωση της σχολικής χρονιάς.

Υποτονικές οι εγγραφές στα κέντρα ξένων γλωσσών

Σε χαμηλά επίπεδα κινούνται μέχρι στιγμής οι εγγραφές στα κέντρα ξένων γλωσσών της Βόρειας Ελλάδας τις πρώτες ημέρες του Σεπτεμβρίου. Η πρόεδρος του Συλλόγου Ιδιοκτητών Κέντρων Ξένων Γλωσσών Β.Ελλάδας με πιστοποίηση Palso, Άννα Γκρίζου-Φράγκου, εκφράζει στη Voria.gr την ελπίδα της για βελτίωση της μέχρι στιγμής εικόνας τις επόμενες ημέρες.

«Έχουμε πληγεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Όλα τα νούμερα έχουν πέσει, και πλέον είναι εξαιρετικά δύσκολο να επιβιώσει το μικρομεσαίο φροντιστήριο», τονίζει η κ. Γκρίζου-Φράγκου, υπολογίζοντας την πτώση των εσόδων σε ποσοστό της τάξης του 50-60%. Είναι ενδεικτικό ότι ενώ προ κρίσης στην τάξη ενός μέσου φροντιστηρίου φοιτούσαν 10-12 μαθητές, ο αριθμός αυτός μετά βίας φτάνει σήμερα τους 7-8.

Όπως εξηγεί η ίδια, ενώ τα παλαιότερα έτη πολλοί γονείς έστελναν τα παιδιά τους σε δύο ξένες γλώσσες και πληροφορική, τα τελευταία χρόνια επιλέγουν μόνο τα Αγγλικά, «πηδώντας» μάλιστα τις πρώτες τάξεις. «Ένα μέσο πρόγραμμα σπουδών για ένα κέντρο ξένων γλωσσών είναι 5-7 έτη. Τα τελευταία χρόνια βλέπουμε πολλές περιπτώσεις όπου τα παιδιά έρχονται από την 4η ή 5η τάξη, έχοντας κάνει προετοιμασία μόνο στο σχολείο, η οποία δεν είναι αρκετή», σημειώνει.

Ο κλάδος αιμορραγεί και εξαιτίας της παραοικονομίας, καθώς, όπως λέει η κ. Γκρίζου-Φράγκου, πολλοί προτιμούν τα ιδιαίτερα μαθήματα, ως μια οικονομικότερη λύση, που, ωστόσο, δεν προσφέρουν στον μαθητή το επίπεδο των γνώσεων ενός πιστοποιημένου κέντρου ξένων γλωσσών.

Τα περισσότερα κέντρα ξένων γλωσσών Palso (περί τα 170-180 στη Θεσσαλονίκη) έχουν προχωρήσει σε δραστικές μειώσεις τιμών, της τάξης του 40-50%, και πλέον τα μαθήματα προσφέρονται σε τιμές από 150 ευρώ για τις πρώτες τάξεις έως τα 450-500 ευρώ για τις μεγαλύτερες.

«Αναγκαίο έξοδο» το φροντιστήριο της Γ' Λυκείου

Παρά την περσινή πτώση – κυρίως στις πρώτες τάξεις του Λυκείου – λόγω των capital controls και της αναστάτωσης που προκάλεσε το σχέδιο για επιβολή ΦΠΑ 23% στην ιδιωτική εκπαίδευση, οι εγγραφές στα φροντιστήρια Μέσης Εκπαίδευσης, δείχνουν φέτος σημάδια ανάκαμψης.

«Η χρονιά φέτος φαίνεται να είναι λίγο καλύτερη από πέρσι σε ό,τι αφορά την Α' και Β΄Λυκείου. Για την Γ' Λυκείου οι εγγραφές κινούνται περίπου στα ίδια επίπεδα, καθώς το φροντιστήριο είναι, για τη μεγάλη πλειονότητα των μαθητών, αναγκαίο για την επιτυχία τους στις Πανελλαδικές Εξετάσεις», δηλώνει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Φροντιστών Βορείου Ελλάδος, Κώστας Αμπατζίδης.

Όπως λέει ο ίδιος, το φροντιστήριο Μέσης Εκπαίδευσης αποτελεί παράδοση για τη χώρα μας και οι δεσμοί των φροντιστών με την ελληνική οικογένεια είναι δύσκολο να σπάσουν, παρά τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν. Οι ιδιοκτήτες των φροντιστηρίων, όπως λέει, έχουν προχωρήσει από την αρχή της κρίσης σε μεγάλες μειώσεις στα δίδακτρα, της τάξης του 40%. Έτσι, φέτος ένα πακέτο μαθημάτων για την προετοιμασία των Πανελλαδικών κοστίζει από 2.500-3.500 ευρώ, όταν πριν από το 2010 ξεκινούσε από τα 3.000 ευρώ.

Ο κ. Αμπατζίδης κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για την έξαρση της παραοικονομίας στον κλάδο. «Οποιοσδήποτε παίρνει μια βαλιτσούλα, αυτοχαρακτηρίζεται καθηγητής, και μπορεί να κάνει φθηνά μαθήματα στο σπίτι. Υπάρχουν ακόμη περιπτώσεις, άγνωστος ο αριθμός τους, φροντιστηρίων που λειτουργούν χωρίς άδεια και χωρίς καμία πιστοποίηση. Είναι ένα πρόβλημα που θίγουμε συνεχώς προς το υπουργείο Παιδείας, αλλά ακόμη δεν έχει υπάρξει κάποια λύση», αναφέρει χαρακτηριστικά. Να σημειωθεί πως τα πιστοποιημένα από τον ΕΟΠΠΕΠ φροντιστήρια Μέσης Εκπαίδευσης στη Θεσσαλονίκη είναι περίπου 220.

Σε ό,τι αφορά το σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, ο κ. Αμπατζίδης υποστηρίζει πως «έχει φτιαχτεί στο πόδι», περιορίζοντας σημαντικά την κινητικότητα των φοιτητών και τις επιλογές τους.

Σχετικά με τα περί κατάργησης των Πανελλαδικών Εξετάσεων, κάτι για το οποίο έχει δεσμευθεί το υπουργείο Παιδείας, αναφέρει χαρακτηριστικά: «Το 1978 που πήγαινα Γ' Λυκείου ο τότε υπουργός Παιδείας εξήγγειλε κατάργηση των πανελλαδικών σε δύο χρόνια. Το 1998 ο Αρσένης εξήγγειλε το ίδιο. Εμείς θέλουμε το σύστημα να είναι αδιάβλητο και αποτελεσματικό και να μην αλλάξει χωρίς να έχει προηγηθεί σοβαρή μελέτη. Να σημειώσουμε ότι χώρες όπως η Ελλάδα Ελλάδα που έχουν υψηλή ζήτηση για πανεπιστημιακές σπουδές (το 85% των μαθητών της Γ' Λυκείου επιθυμεί να σπουδάσει στο πανεπιστήμιο) έχουν κεντρικό εξεταστικό μηχανισμό, όπως είναι αυτός των πανελλαδικών».